Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Bridgelärarfrågor
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Pedagogisk analogi: Budgivning = auktion för välgörenhetsändamål.

Författare Post
Stefan Zylberstein [84914]
Sun 05 February 2006, 18:28
Registrerad medlem #84914
inlägg: 723
Det slog mig. Man kan faktiskt dra jämförelsen med auktioner ganska långt, inte bara som en språklig grej.
Man kan ha den som introduktion på nybörjarkursen, eventuellt bara som inledning i kursboken.

Ungefär:
Vi tänker oss en välgörenhetsaution. Det är bra att delta och vinna budgivningen. Det bjuds ut hela serier av föremål, man kan köpa upp till 13. Man måste köpa minst 7 om man vill vara med. Men.
Köper man hela 10 stycken och klarar av att betala för dem, får man dessutom ett fint diplom. Köper man 12 stycken, får man ett vackert silverkantat diplom, och köper alla 13 stycken i serien, får man ett guldkantat diplom! Så därför brukar alla anstränga sig mycket att de kan komma undan så billigt som möjligt, men att de ändå får NÅGON av diplomen!!!

När föremålen ropas upp, kan man passa om man saknar pengar. Eller också börja bjuda för att visa att man kan och vill vara med.
Det finns tre vanliga strategier. Man börjar lite löst med att bjuda bara på 7, men kan tänka sig att återkomma senare.
Har man för tillfället gott om pengar, så kan man visa det på en gång, köpa direkt 8 st, som då brukar betyda: jag har gott om pengar!
Har man ont om pengar men vill ändå ha grejorna, kan man ibland välja en "smart strategi". Man bjuder direkt så högt man nånsin kan, och hoppas att om andra är bara lite intresserade, att de inte alls deltar i budgivning. Jag får betala rätt dyrt, men jag är iaf säker på att jag får grejorna.

Alla med?

OK. Antag nu att man får bjuda parvis, får hjälpas åt med sina tillgångar.
Då kan jag börja bjuda, partner helt utan pengar passar. Har han lite pengar höjer han lite - partner, jag är inte rik, men jag hjälpa till något litet....
Osv.

Alla med?

OK. Nu blir det lite svårare - och vi får möjligheter att införa nyanser.
Antag att det finns 5 sorters valuta. 4 är pengar och 1 är guld (kallas ibland för Utan Pengar).
Säg svenska och norska kronor, och de mera värdefulla dollar och euro, samt guld
- i en trappstege.

Budgivning kan då gå: jag köper då 7 stycken för en svensk krona. OK partner, jag har lite pengar jag också, jag höjer litegrann 7stycken för en dollar! Underbart partner att du är iaf liite intresserad. Jag fortsätter då men tar det lugnt, jag satsar den här gången 1 guldstycke.

Ja, som ni förstår gott folk, här kan man nyansera alldeles otroligt vilka pengar man har och hur mycket. Men låter det komplicerat? Lugnt bara, det är precis detta vi skall gå genom under kursens gång!!! Det finns också fortsättningskurs för den som vill!
Men vi använder inte monopolpengar, vi är lite modernare och använder spelkort och symboler för kortfärger istället.

De enda riktiga pengarna är bordsavgiften!


Vad synes det eder??!!
<span class='smallblacktext'>[ Editerad ]</span>


Katter bringar harmoni och glädje åt ett hem.
Många hemlösa katter söker hem!
Adoptera en. Kontakta gärna ett katthem -
även DU kan bli en vardagshjälte.


Tillbaka till toppen

Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80