Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Bridgelärarfrågor
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Stark klöver för nybörjare, strukturresonemang.

Författare Post
Stefan Zylberstein [84914]
Tue 17 January 2006, 10:40
Registrerad medlem #84914
inlägg: 723
Vi har i ett par trådar här varit inne på att lära ut ett stark-klöver system på nybörjarkurser. Många här talar varmt om idén, men ingen berättar något om den tänkta strukturen. Det som nämnts är idén att hålla sanggränsen på 13-15, så att alla händer på minst 16hp öppnas med 1kl. Jag har varit i kontakt med Göran Petersson som skall utarbeta kompendiet ifråga. Den starka vägen. Han har inte börjat riktigt än. (han har också andra kompendier han måste göra klara först).

Man måste ju fastställa själva grundstrukturen innan man börjar. Femkortöppningar? Fyrkortsöppningar? Femkortssvar? Fyrkortssvar? Sanggränser? 1kl= 16p eller 17p?

I nästa inlägg lägger jag in mitt lilla essä i frågan. Jag hoppas att jag (och Göran P.) får respons!






Katter bringar harmoni och glädje åt ett hem.
Många hemlösa katter söker hem!
Adoptera en. Kontakta gärna ett katthem -
även DU kan bli en vardagshjälte.


Tillbaka till toppen
Stefan Zylberstein [84914]
Tue 17 January 2006, 10:50
Registrerad medlem #84914
inlägg: 723
Strukturresonemang kring ett enkelt klöversystem lämplig för nybörjare.
Av Stefan Zylberstein

Dessa system tittar jag på som ett slags utgångspunkt;

MSK så som den presenterades av Max Ödlund. 17+, 15-17 nt, fyrkortsöppningar (rutern minst 3 kort), femkortssvar efter 1kl - vilket gör att marmic-svarshänder något problematiska. Systemet annars mycket naturlig, för en hyfsad van spelare lätt att lära in på 10 minuter. Ett utmärkt system för MS-spelaren som vill smaka på ett klöversystem.


Precision. 16+, 13-15NT, femkortsöppningar och femkortsvar.
1 ruter gärna slask. Rutern KAN hållas som minst 3+, men då måste man använda 2ru för kort ruter (oftast marmic 4414), vidare en del svag-sang händer ibland måste passas ner, fast man velat öppna med en snygg 11-poängare.
En stor fördel med Precision är att den har getts ut även i förenklade varianter, faktiskt även av makarna Wei själva.


Polsk klöver (tex WJ2000, WJ2005). Om en polsk mästerspelare säger "jag spelar helst naturligt" menar han att han spelar polsk klöver....
1kl flertydig, 15-17 nt, femkortsöppningar, 1 ruter minst fyrkort, fyrkortssvar. Polsk klöver givetvis för svår för normalnybörjaren, men här har vi iaf ett stort väletablerat system som använder naturliga fyrkortssvar.


Öppna med fyrkorts högfärg eller femkorts högfärg?

I princip smaksak. Det är ett kärt teoretiskt spörsmål med oändliga diskussioner.
I nybörjarsammanhang medför femkortshögfärg att ruter och svag sang-händerna misshandlas – vilket är problematiskt för den orutinerade. 4-kortshögfärg gör att vi behöver faktiskt inte kompromissa någonting, 1 ruter blir aldrig på färre än 3 kort. 3325 händerna kan säljas via 2kl, som i Ödlunds MSK.

Femkorts svarsfärg eller fyrkorts svarsfärg efter 1kl?

Femkorts svarsfärg vanligast. Den gör också en stabilitet i fortsatt budgivning. Men som vi har sett av exemplet Polskt klöver går det utmärkt med fyrkorssvar. Då blir också svarsbudgivningen helt naturligt om så önskas. Man slipper problem med Marmic-händer, som MSK och Precision löser med undantagsbud. Precision har det sk omöjliga avslaget, MSK använder 2hj och 2sp.

Således. Jag förordar fyrkorts högfärgsöppningar, samt fyrkorts högfärgssvar efter 1kl.


Sangintervallet?

15-17, 14-16, 13-15 (12 bra tillåtes, tex två ess och två tior).

15-17 är väl inarbetad, men 14-16 resp 13-15 passar bättre med gränsen för 1kl. Så dessa två får bli min rekommendation, beroende på om man väljer 1kl minst 16 eller minst 17 hp.

Observera dock.
Det är ganska bra att ha systemet som så: Allt på minst 16hp öppnas med 1kl. Annars öppnar man med något annat... Det blir en enkel och logisk struktur på det hela.


Sammanfattningsvis.
1kl= 16hp – precis som i Precision.
1NT=13-15 – precis som i Precision – och nästan som i klassisk Acol.
Högfärgsöppningar: 4kort, precis som i MSK.
Ruteröppningen: minst 3korts,
Högfärgssvar efter klöveröppning: fyrkorts, precis som i Polsk klöver/WJ.


På det sättet får vi ett enkelt, mycket naturligt stark-klöver system utan några som helst konstigheter eller nödtvungna undantagsbud.

Stefan Zylberstein
Järpås, 12 jan 2006



Katter bringar harmoni och glädje åt ett hem.
Många hemlösa katter söker hem!
Adoptera en. Kontakta gärna ett katthem -
även DU kan bli en vardagshjälte.


Tillbaka till toppen
Per Westling [1667]
Tue 17 January 2006, 12:04
Registrerad medlem #1667
inlägg: 524
Bra initiativ, Stefan. En risk med stark klöver är dock att man får många destruktiva inkliv. Men kanske man kan lägga till lite skydd på D-nivå så att dessa förbjuds? Nåväl, det är en annan diskussion.

En kommentar är att man kanske skulle försöka ha sangen så att alla balanserade händer, under 16, öppnas med 1NT. Då skulle man kunna låta även 1Ru visa 4+. Frågan är om man ska ha 12-15 sang eller om man ska förorda pass på 12 balans? Eller ska gränsen säknas till 15+....

När det gäller 4-kort eller 5-korts svar på 1kl så insåg jag när jag tänkte efter att jag faktiskt aldrig spelat 4-korts svar gentemot entydigt stark klöver! De gånger jag spelat med 4-korts har varit med varianter av Polsk klöver (t.ex. dubbeltydig Svensk klöver), annars så har det alltid blivit 5+. Så, frågan är hurpass bra detta fungerar?


Tillbaka till toppen
PO Sundelin [1171]
Tue 17 January 2006, 12:39
Registrerad medlem #1171
inlägg: 1602
Innan vi går in på olika systemvarianter.....Hur har det gått med gymnasiekursmaterialet? Ni vet det där som skulle vara klart i höstas och som vi skulle bearbeta Skolverket med - kanske det viktigaste projekt FSB haft.
Kan vi få en redovisning av vad som hänt. Är materialet klart, har det granskats av andra än författaren, vem är ansvarig, hur sköts lobbyverksamheten på Skolverket. hur använder vi det faktum (prejudikat?) att bridge ansågs rumsrent som skolämne på 70-talet?

Tillbaka till toppen
Carina Wademark [12540]
Tue 17 January 2006, 13:09

inlägg: 1705
PO Sundelin[1171 skrev ...
]Innan vi går in på olika systemvarianter.....Hur har det gått med gymnasiekursmaterialet? Ni vet det där som skulle vara klart i höstas och som vi skulle bearbeta Skolverket med - kanske det viktigaste projekt FSB haft.
Kan vi få en redovisning av vad som hänt. Är materialet klart, har det granskats av andra än författaren, vem är ansvarig, hur sköts lobbyverksamheten på Skolverket. hur använder vi det faktum (prejudikat?) att bridge ansågs rumsrent som skolämne på 70-talet?


I BLIS 3, under nya artiklar, kan man läsa:

STATUS PÅ GYMNASIEKURSEN
Arbetet fortgår. De första lektionerna är nu färdigskrivna och korrekturläsare får gärna anmäla sitt intresse till Göran Ståhl på » epost.

Vi behöver fortfarande hjälp med kontakter på skolverket. Kontakta » epost om du känner till någon som kan hjälpa oss.

Mvh
Carina


.................................................................................
Gårdagen kan vi inte få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Stefan Zylberstein [84914]
Tue 17 January 2006, 14:21
Registrerad medlem #84914
inlägg: 723
Per Westling[1667 skrev ...


En kommentar är att man kanske skulle försöka ha sangen så att alla balanserade händer, under 16, öppnas med 1NT. Då skulle man kunna låta även 1Ru visa 4+. Frågan är om man ska ha 12-15 sang eller om man ska förorda pass på 12 balans? Eller ska gränsen säknas till 15+....

När det gäller 4-kort eller 5-korts svar på 1kl så insåg jag när jag tänkte efter att jag faktiskt aldrig spelat 4-korts svar gentemot entydigt stark klöver! De gånger jag spelat med 4-korts har varit med varianter av Polsk klöver (t.ex. dubbeltydig Svensk klöver), annars så har det alltid blivit 5+. Så, frågan är hurpass bra detta fungerar?


Nja, när jag skrev att 3325 kan bjudas med 2kl som i MSK var ju detta delvis ett tankefel. Här vill vi ha sang 13(12)-15, inte 15-17 som i MSK.
Dessa 3325 händer kommer alltså oftast att öppnas med 1NT.
Och tråkiga 12 poängare får nog passas ner. Ja, i praktiken öppnas nästan alla balanserade och semibalanserade händer med 1NT, det blir resultatet ja och en av de stora fördelarna med denna halvsvaga sangen.
Iofs, nu kommer vi igen till undantagen och omdömet - precis detta vi ville undvika... Nåja, inget system är perfekt, inte ens detta vårt nya skötebarn!

Vad gäller fyrkorssvaren. Varför skulle de inte fungera? Men hoppas det är folk som har testat i praktiken och delar med sig av erfarenheterna. Annars är det väl bara att sätta igång att testa... Sätta sig på BBO och övningsbjuda i deras Partnership-bidding room...
Jag är Tola18 på BBO


Katter bringar harmoni och glädje åt ett hem.
Många hemlösa katter söker hem!
Adoptera en. Kontakta gärna ett katthem -
även DU kan bli en vardagshjälte.


Tillbaka till toppen

Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80