Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Bohuslän-Dals BF
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Minispelföring.

Författare Post
Lars-Göran Larsson [6849]
Sun 21 May 2017, 10:52
Registrerad medlem #6849
inlägg: 1276
Jag är spelförare och har spelat elva stick. Som vanligt drabbas jag av en blackout och kommer inte ihåg vilka kort som gått. Inte ens vilket kontraktet är! Det spelar faktiskt inte någon roll för mina kort är på handen spader K9 och på bordet finns klöver 32. Jag vet dock att jag själv vann förra sticket på handen.

Spelplan?
Tillbaka till toppen
Lennart Johansson [13145]
Mon 22 May 2017, 11:40
Registrerad medlem #13145
inlägg: 295
Är jättenyfiken på svaret. Hoppas klöver är trumf för då kan jag inte göra fel. Är spader trumf väljer jag kungen
Är en rödfärg trumf väljer jag också kungen. I nt väljer jag också kungen. Om det finns spader ute som sitter sp singel som är högre än nian och andra handen har E 8 eller lägre i spader så får jag ett stick, annars inte.

Tillbaka till toppen
Lars-Göran Larsson [6849]
Wed 24 May 2017, 11:05
Registrerad medlem #6849
inlägg: 1276
Ditt svar är helt korrekt.

I elfte stick är det omöjligt att spela fel om man har två kort i samma färg på en hand. Det är alltid likgiltigt eller vinnande att spela högsta kortet.

Klöver får inte vara trumf, för då är frågan meningslös. Med vår kombination K9 kan tre saker hända om vi spelar kungen.

a) Vi vinner båda sticken genom att esset gått tidigare och att fälla en honnör hos en motståndare eller en hos varje motståndare.

b) Vi vinner ett (sista) stick när en motståndare tvingas ta esset och spela en lägre spader än vår nia, samtidigt som den andre motståndaren hade 10, kn eller dam + ett okänt kort.

c) Vi får noll stick men det berodde inte på att vi spelade kungen, utan att någon tog esset + sista stick. Då hade det aldrig hjälpt oss att spela det lilla kortet (nian).

Regel efter blackout i elfte stick: Spela ditt högsta kort och be till slumpguden att du fäller ett väsentligt kort.
Tillbaka till toppen
Håkan Nilsson [1168]
Wed 24 May 2017, 16:58
Registrerad medlem #1168
inlägg: 67
Detta låter ju helt självklart. Men jag skulle vilja påstå att du har fel L-G.
Visserligen är det nästan alltid rätt att spela kungen, men om man har lite koll på både spelföring och spel, kan det komma till ett läge där spader är trumf. Om man dessutom har lite korträkning kan man ibland räkna ut att ex.MTV har två trumf som består av D och 7 eller 8 och dennes partner har singel 7/8.
Nu kan det aldrig vara fel att spela spader 9, nu kan MTV inte veta om han ska lägga damen med risk att partnern har kungen och ställer spelförarens 8, eller ta för damen.
Visst är det kul att Bridgen inte ens är så här enkel
Tillbaka till toppen
Lars-Göran Larsson [6849]
Fri 26 May 2017, 06:04
Registrerad medlem #6849
inlägg: 1276
Kul att Nilssons pöjk ansträngt knoppen.
Lite extra tankemöda för nog gillar han att skriva att LG har fel - och det gillar jag också (inte att jag har fel, alltså, men att nån skriver att jag har det ).

Du "fuskar" en aning(?), för du har ju lite koll på läget. Det har sällan jag. Men för övrigt finns inget att anslå mot argumenten. Vi räknar f ö med att de förnuftiga och kloka orden är Oppenstams i bakgrunden och övriga övrigas.

Tackar för påpekandet och får skriva om regeln vid blackout i eflte stick: Det är alltid tekniskt rätt (eller likgiltigt) att spela högsta kortet av två i samma färg, men om det kan skapa osäkerhet och felspel hos MTV kan det lägre vara pragmatiskt rätt.


Tillbaka till toppen

Moderatorer:

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80