Kommande tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
Rapporterade tävlingar
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
03/02 Plattliret BK S:t Erik
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Norrbottens BF
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Resultatredovisning - Motioner - Lagspel

Gå till sidan       >>  
Författare Post
Leif Rångevall [10493]
Sun 01 May 2016, 08:21
Registrerad medlem #10493
inlägg: 62
Söker man resultat från NBF:s DM-tävlingar ska eller borde man hitta dem på NBF:s hemsida i Spader. Normalt gör man det också. Om man söker DM-lag, det senast spelade, så finns inte det inlagt där utan ligger på Luleå BK:s hemsida i Spader. Bra att det finns någonstans men borde absolut ligga på NBF:s sida.

Tankar kring motioner inskickade till NBF:s kommande årsmöte. Det är 2 st.
Den första motionen är uppåt väggarna fel Det är inte möjligt att spela en DM-final för par med endast 4 par. Det står ”ganska” klart och tydligt i regelverket.
Den andra motionen handlar om DM-lag och är i stort sett bra men innehåller några felaktigheter.
Om 10 anmälda lag uppdelade i 2 5-lagsgrupper kan man inte spela 4 matcher på en dag även om brickantalet bara är 18 br/m. 5 lag i en grupp är likvärdigt med 6 lag. Ett lag sitter över i varje omgång. Det betyder att tiden som måste användas blir densamma som för 5 matcher á exempelvis 18 br.
Att hinna spela 90 br. på en dag är nästan en omöjlighet i alla fall för de som inte spelar på hemmaplan.

Varför göra allt så krångligt. Gör om DM-lag så att alla anmälda lag får spela maximalt antal matcher – alltså möta alla andra lag över ett minskat antal brickor men så många att känslan för lagspel inte går förlorad - 16, 18 eller 20. Anmälda lag vill spela – låt de få den möjligheten i så stor utsträckning som möjligt.
Om inte en helg räcker till för genomförande spela över två helger. Här finns också då möjligheten att byta spelort så att alla inte behöver resa alltför långt.
Kanske att det ibland skulle räcka med att lägga till fredagskvällen för en match för ett fullständigt genomförande av hela lagspelet.
När det gäller den föreslagna seedningen borde den väl följa den seedning som SBF använder sig av. De tar hänsyn till tre faktorer: ranking, HCP och mästarpoäng. I mitt rättvisekrav ett bättre sätt att rangordna spelare.
Den spelform som användes senast tycker jag inte vara bra men uppkom därför att spelare i Lag 40 ansåg det slöseri med tid att spela ett kval för att endast eliminera något enstaka lag. Det var en helt rätt synpunkt.
Att klaga på årets genomförande känns lite fel. I inbjudan stod det ”väl” klart och tydligt hur spelformen för detta år var beslutad.

Numera råder en otrolig inflation på mästarpoäng. För spel om silverpoäng ska distrikten ge sanktion och det gäller även vid lagspel på klubb. Regelverket är tydligt.

Trots att lagspelet i Boden inte följde regelverket, trots påpekanden, har man inte korrigerat sitt inskickade felaktiga reslutat angående mästarpoäng. Den bestämmelsen har man i Boden ignorerat helt – medvetet eller omedvetet – men borde rättas till omgående.
Spelare i lag tillgör distriktsstyrelsen eller tillhör den grupp spelare som ofta nagelfar hur andra regelverk följs. Här borde dessa deltagare mer påtagligt se till att rättelse blir gjord - för sitt eget anseendets skull. Kanske att silverglansen bländar för mycket och att man därför inte kan se riktigt klart.

För spel om silverp. på en liten klubb - mindre än 100 medlemmar räknas som en klubb och då måste ett tillskott på minst 20 % komma från annan klubb. Med mer än 100 medl. som 2 klubbar och då uppfyllas kravet för spel om silverpoäng.
Här borde nog SBF i sina kontrollfunktioner ha någon form av automatkontroll så att dylika fel inte kan uppstå.

Tillbaka till toppen
Leif Lundberg [20271]
Thu 05 May 2016, 03:54
Registrerad medlem #20271
inlägg: 360
Jag klipper lite:
Leif Rångevall[10493 skrev ...
]

Den första motionen är uppåt väggarna fel Det är inte möjligt att spela en DM-final för par med endast 4 par. Det står ”ganska” klart och tydligt i regelverket.


Eftersom DM-par blev inställt ett år så valde jag att kolla upp reglerna med förbundet, eftersom jag tyckte det framgick tydligt att man inte behöver vara mer än 4 par.
Vilket även du har gjort och borde ha kommit fram till samma slutsats.

Detta fick jag av Carl Ragnarsson (blev hänvisad till honom när jag kontaktade förbundet) där det extremt tydligt visar att du har fel. Jag fetmarkerar det så det inte går att missa.
Jag har klippt bort din mailkonversation med Calle som han bifogade i början av mailet. Därför omnämns du med namn, vilket jag valt att behålla.

"Som synes av ovanstående svar till Leif, har jag förklarat vad SM-regelverket föreskriver avseende parantal för att vara garanterad en finalplats (Veteran, Dam, Mixed) / semifinalplats (Open) och vad som krävs i fråga om parantal och brickantal för att få dela ut silverpoäng i tävlingen. Av svaret till Leif framgår också att det är helt ok att spela på t ex fyra eller sex par, men man är då inte garanterad en finalplats (i Open: semifinalplats) och får heller inte dela ut silverpoäng i tävlingen. Kravet på att det ska vara minst 12 par och 42 brickor i mästerskapskval för att spela tävlingen med silverpoäng framgår av Regler för Svenska Mästarpoäng. För att få dela ut DM-bonus krävs enligt SM-regelverket att man spelar minst 42 brickor; man kan således dela ut DM-bonusen utan att själva tävlingen har silverstatus. Eftersom den aktuella SM-kvalificeringen inte utgör DM, får man självfallet inte dela ut DM-bonus i den – det får enbart göras i DM-tävlingar.



Hälsningar

Calle"


Nu har jag begärt av styrelsen att plocka fram årmötesprotokoll eller liknande där det framgår tydligt att vi i Norrbotten har beslutat att frångå de regler som gäller och ta med sig det på årsmötet.
De har nämligen avslagit motionen och hänvisar då indirekt till någon egenpåhittad regel som jag vill se verkligen är beslutad.


Klipper igen:
Leif Rångevall[10493 skrev ...
]
Att klaga på årets genomförande känns lite fel. I inbjudan stod det ”väl” klart och tydligt hur spelformen för detta år var beslutad.

Nej det stod ingenting alls om upplägget i inbjudan.
Hade det gjort det hade färre lag anmält sig. Tveklöst.
Inbjudan ligger kvar på NBF:s hemsida till allmän beskådan ifall någon tvivlar.

Såhär står det om upplägget:
Spelformen: beror på antalet anmälda lag. Eventuell kvalomgång spelas den 27-28 feb,.
Direktfinal med bara 6 lag anmälda.

och:

Om antal lag: är 6 eller mindre spelas en direktfinal, som även är SM-kval.
Blir antalet anmälda lag fler än 6, arrangeras en kvalomgång på den ort som har mest anmälda lag för kval.


Det stod ingenting om att man måste föranmäla spelare, vilket måste vara ett jättekrav med årets upplägg där ranking var det avgörande för vilket lag som skulle möta vilket i semifinalen.
Såhär står det:
Anmäl: skall innehålla lagnamn, mailadress samt telefonnummer till lagansvarig


Tycker du att t.ex upplägget i semin framgår tydligt så är du nog rätt ensam om det.
Tillbaka till toppen
Leif Rångevall [10493]
Sun 08 May 2016, 20:21
Registrerad medlem #10493
inlägg: 62
DU har delvis rätt.
Angående DM-lag så togs beslutet på förra årets årsmöte och det var bl.a. det som jag kom ihåg.
Du var ju med där och borde väl också haft koll på beslut som fattades.
Det fanns tyvärr två inbjudningar ute och det var tyvärr lite olika information som kom ut.
Ledsen att jag gjort dig upprörd.
Tillbaka till toppen
Leif Rångevall [10493]
Mon 09 May 2016, 06:05
Registrerad medlem #10493
inlägg: 62
Jag är imponerad över ditt engagemang för bridgen i alla olika former. Det borde flera vara.
Tyvärr kan jag inte hitta var i bestämmelserna det står uttryckligen det som du hänvisar till i CR svar. Kan du vara snäll och ge en noggrann beskrivning så att även en blind som jag kan hitta dit.
Angående DM så är jag tämligen säker på att distriktet lokalt kan bestämma att en par-final ska innehålla ett visst antal par. Om det är bra eller dåligt har jag ingen åsikt om. För få par, som fyra, är väl däremot ingen bra spelform och nästan ger ett löjets skimmer över ett DM, som det borde ligga mer status i att arrangera och delta i.
Tillbaka till toppen
Leif Lundberg [20271]
Mon 09 May 2016, 06:31
Registrerad medlem #20271
inlägg: 360
Ang lagspel så var den lilla missen att de inte hänvisade till protokollet. Ja, vi var många som borde kommit ihåg det, men så var inte fallet. Inbjuidan lästes av många och ingen (förutom förre ordföranden och kanske nån till) gjorde den kopplingen.


VG DM Dam-par-mixed mm så får du vända på frågan istället. Var står det minimiantal för genomförande? Det är det jag letat efter och inte hittade och som Calle då informerade om inte finns.
Minimiantal för ett genomföranda av en partävling är 4 par.
Givetvis är det tramsigt och dyrt att genomföra ett DM på 4, men det behövs inte fler egentligen.
Många distrikt har genomfört DM av olika slag på 8.
Det gick inte i Norrbotten, enl rykten för att det var för få deltagare.,
Därför tog jag reda på vad som gäller.

Motionen avslogs fö enhällingt på årsmötet.
Tillbaka till toppen
Leif Rångevall [10493]
Mon 09 May 2016, 06:55
Registrerad medlem #10493
inlägg: 62
Generellt så anges i tävlingsbestämmelserna vilket antal par som gäller för en garanterad plats i en SM-final.
Med andra ord så är det upp till distrikten att själva besluta. Inte ens CR borde kunna hänvisa till något som inte finns - oavsett hans position i SBF.
Eftersom trenden är vikande kan ju NBF generellt besluta om ett minimiantal på 8 par och hoppas på en betald plats till det fortsatta kvalet i Örebro.
Tillbaka till toppen
Leif Lundberg [20271]
Mon 09 May 2016, 08:32
Registrerad medlem #20271
inlägg: 360
Det har han inte gjort heller.
Jag klipper in delar av hans svar till mig en gång till:

Av svaret till Leif framgår också att det är helt ok att spela på t ex fyra eller sex par, men man är då inte garanterad en finalplats (i Open: semifinalplats) och får heller inte dela ut silverpoäng i tävlingen. Kravet på att det ska vara minst 12 par och 42 brickor i mästerskapskval för att spela tävlingen med silverpoäng framgår av Regler för Svenska Mästarpoäng. För att få dela ut DM-bonus krävs enligt SM-regelverket att man spelar minst 42 brickor; man kan således dela ut DM-bonusen utan att själva tävlingen har silverstatus.


Förstår inte hur det kan tolkas som om han hänvisar till något som inte finns.
Tillbaka till toppen
Leif Rångevall [10493]
Mon 09 May 2016, 13:07
Registrerad medlem #10493
inlägg: 62
SÅ har CR skrivit/sagt säger du.
Men jag vill i texten hitta var någonstans det uttryckligen står med svensk text inskrivet i Tävlingsbestämmelserna det som CR påpekar. Det kan ju inte vara för mycket begjort.
Han kan ju inte hänvisa till en text som INTE finns. Möjligheten finns ju att det är jag som är dålig på att leta men om du har hittat formuleringarna så visa mig.
Det jag hittat om 4 par gäller vid klubbkval som föregår DM-par-final - men förmodligen är det något annat.
Hjälp mig är du snäll.
Minimum för utdelning av MP i brons är 4 par men om det ska jämföras med ett kval till DM - då förstår jag?!.
Då tycker jag att vi inte pratar samma språk utan helt skilda saker.
Tillbaka till toppen
Leif Lundberg [20271]
Mon 09 May 2016, 14:08
Registrerad medlem #20271
inlägg: 360
Tricket är just det. Det finns inga minimibegränsningar.
För att kunna genomföra en partävling måste man vara minst 4 par.

Begränsningarna kommer tex när man ska dela ut silverpoänger för tävlingen. Då måste man vara minst 12 par och spela minst 42 brickor.
En annan begränsning är DM-bonus. De får delas ut om man spelar minst 42 brickor. Någon undre gräns på antal spelare finns inte här heller. DM-dam spelades med 10 par 2009 till exempel och där delades bonus ut.
Att det inte garanterar en plats om man spelar på för få är väldigt tydligt i reglerna.
Men minimigräns står det ingenting om. Just därför att den inte finns.

Jag har redan hävdat att det är omvänd bevisbörda.
Du verkar hävda att man måste vara ett visst antal för att det regelrätt ska kunna genomföras. Visa gärna var det står i Tävlingsbestämmelserna att man måste vara minst så och så många för att genomföra en DM-par-mixed-dam-tävling.

Tillbaka till toppen
Leif Rångevall [10493]
Mon 09 May 2016, 14:40
Registrerad medlem #10493
inlägg: 62
Jämföra minimiantalet par för utdelning av MP med minimiantal par för garanterad plats i SM-final/semi i par är för mig som att jämföra äpplen och päron. Förstår heller inte vitsen med att lansera 4 par som ett argument för att spela en DM-final.
Vitsen med ett DM måste väl vara förutom äran att vinna också få en plats i en kommande SM-final.
Rekommenderade antal krävs för en garantiplats. Allt annat är en skänk från ovan.
Skulle vara intressant att se om det gick att få ett par vidare från endast 4 deltagande par i DM för mixade par - exempelvis.
Jag såg inte förutsättningarna på samma sätt som du gjorde utan läste det regelverk som ger garantier för ytterligare spel.
Jag kan medge att din tolkning kanske är den rätta men synnerligen tveksam är jag. Tycker nog att årsmötet gjorde rätt som avslog din motion för den är aningen orealistisk.

Tillbaka till toppen
Gå till sidan       >>  
Moderatorer:

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80