Kommande tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
Rapporterade tävlingar
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
03/02 Plattliret BK S:t Erik
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Ångermanlands BF
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

ÅBF Rally

Författare Post
Jerry Mähler [12554]
Sun 10 April 2016, 07:48
Registrerad medlem #12554
inlägg: 46
Spännande upplösning i Rallyt i Ångermanland. Om vi räknar lika många tävlingar på de fem första så skulle tabellen för närvarande se ut som nedan.
(I reglerna kommer endast sju tävlingar att räknas)
Anders Lundgren 160
Lars Nordlinder 158
Ann/Jerry 157
P-A Lindström 151
Återstår Mixed och RTC så min gissning är att RTC blir välbesökt.
JAG ÖNSKAR ALLA LYCKA TILL

Tillbaka till toppen
Jerry Mähler [12554]
Sun 01 May 2016, 07:11
Registrerad medlem #12554
inlägg: 46
Tydligen hade jag fel om man ser till antalet anmälda till RTC.
Men det kanske bedöms som avgjort redan eftersom Anders tagit ett rejält tag om vinsten.
Enligt samma beräkning är det nu så att:
Anders har 200-14=186
P-A har 200-22=178
Ann o Jerry har 178
Bland dessa borde de tre första finnas.

Tillbaka till toppen
Jerry Mähler [12554]
Sun 01 May 2016, 08:01
Registrerad medlem #12554
inlägg: 46
Att räkna RTC i Rallypoäng som en partävling skulle vara rättvisare i poäng skillnad. Då hade det redan varit avgjort (AL som vinnare) men något att fundera på.
Om någon inte förstår vad jag menar:
10 p för deltagande = ok
2 poäng för placering på minst medel = ok
Dock bör poängen för placering kanske halveras. Med 20 par får du 20 poäng i en vanlig tävling men 40 poäng i en individuell tävling med lika många spelare det är tveksamt.
Tillbaka till toppen
Johan Pettersson [3411]
Mon 02 May 2016, 16:52
Registrerad medlem #3411
inlägg: 261
Det där lät logiskt. Kanske är det mer rättvist att ha det så.

Dock..

Man kanske ska vänta med regeländringar för Rallyt tills nuvarande tävling är avgjord?

Annars kanske man får höra i efterhand, "jamen reglerna gjordes ju om!" "Jag minns inte riktigt varför men det var så...".

Dessutom kanske intresset för Roland Tibblin Cup blir sämre, om man i den tävlingen vet att man inte kan samla lika många poäng som i de andra deltävlingarna?

Mitt förslag är att man väntar tills någon vunnit Rallyt så är det lika för alla som varit med genom åren.

MVH
Johan P
Tillbaka till toppen
Jerry Mähler [12554]
Mon 02 May 2016, 20:11
Registrerad medlem #12554
inlägg: 46
Hej Johan
Självklart ska vi vänta tills årets tävling är avgjord.
Jag syftade på kommande år.
Tillbaka till toppen
Bo Gullefors [36345]
Tue 03 May 2016, 11:18
Registrerad medlem #36345
inlägg: 296
Visst kan man diskutera om RTC har rättvis poängtilldelning i ÅBF-rallyt, men har de andra tävlingarna i rallyt ”rättvis poängtilldelning”? Det är klart mycket bättre att vinna eller placera sig bra i en tävling med många deltagare än färre, men det är inte självklart att det är en bättre prestation att vinna tävling med flera deltagare. Mycket mer kan bero på vilka som är med i de olika tävlingarna. I årets rally-tävlingar hittills var det som mest 28 par och som minst 16 par i en rally-tävling. Det gav 12 p mer att vinna 28 par-tävlingen.
Om man skall ändra poängen för RTC bör man följa vad som gäller för mästarpoäng för Individuella tävlingar kontra partävlingar, dvs Individuella tävlingar får 2/3 av de poäng som samma placering ger vid partävlingar med samma antal resultat, t ex 20 spelare resp. 20 par.
För att komma förbi alla funderingar om utfallet blev rättvist eller inte skulle ÅBF kunna tillämpa Söderhamns beräkningar för sin Sommarcup eller en variant av upplägget. Det kräver dock både intresse och matematikkunnande:

Sommarcupen spelas under 12 måndagskvällar med start 18:30:
26/5, 2/6, 9/6, 16/6, 23/6, 30/6, 7/7, 14/7, 21/7, 28/7, 4/8 och 11/8

Cupen innehåller fyra delmoment:
Placering – placering i tävlingen
Procent – uppnådda % i tävlingen
MP – erhållna bronspoäng i tävlingen
IMP – erhållna IMP i tävlingen.

För delmomentet Placering får segrarna i varje kvälls tävling 12 poäng vardera, tvåorna 10 poäng, treorna 8 poäng, fyrorna 6 poäng, femmorna 4 poäng, sexorna 3 poäng, sjuorna 2 poäng och åttorna 1 poäng. Poängen under alla tävlingarna sammanräknas och den som fått mest poäng totalt får 25 Sommarcupspoäng, tvåan 22 och sedan i fallande skala 20, 18, 16, 14, 12, 10, 8, 6, 5, 4, 3, 2, 1.

För delmomenten MP och IMP räknas totalt erhållna bronspoäng respektive IMP under hela Sommarcupen samman och den som fått ihop flest bronspoäng respektive har bästa IMP-resultatet får 25 Sommarcupspoäng, tvåan 22 och sedan i fallande skala 20, 18, 16, 14, 12, 10, 8, 6, 5, 4, 3, 2, 1.

För delmomentet Procent räknas de fem bästa procenten samman den som har högsta procenten totalt får 25 Sommarcupspoäng, tvåan 22 och sedan i fallande skala 20, 18, 16, 14, 12, 10, 8, 6, 5, 4, 3, 2, 1.

Hösta möjliga Sommarcupspoäng totalt är alltså 100.

Minst 5 (fem) tävlingar krävs för att ta del av prispengarna

Tillbaka till toppen
Johan Pettersson [3411]
Wed 04 May 2016, 04:21
Registrerad medlem #3411
inlägg: 261
Jag ska förtydliga mig. Jag tycker inte att man ska ändra några regler förrän vi fått en totalsegrare (tre vunna totalsegrar), detta pga av att man ska ha samma förutsättningar som när rallyt startade.

När vi fått det är är det ett bra tillfälle att utvärdera.

Har det lockat folk?
Vad har varit bra?
Vad kan bli bättre?
Vad har varit dåligt?
Blir det bättre om vi ändrar?
Vad tycker folk (det finns ju möjlighet att via enkäter el annat hämta information från klubbarna)?
Vill vi ha fler från distrikten utanför? och vad ska vi göra då?

Jag har nu funderat några dagar och eftersom Roland TC är en tävling som är lite ovanlig och inte alltid lockar alla (det är ju något helt annat än en vanlig partävling), så tycker jag att man ska behålla dynamiken med att mycket kan hända i slutstriden, dels när den ligger sist i spelprogrammet och dels ha ett lika stort utfall som de andra (läs behåll reglerna oförändrade).

Gullefors har en poäng när det kommer till deltagarantalet. Frågan är om det är värt att ändra när man haft en fungerande metod så länge. Den är snudd på inrotad och lätt att förstå för genomsnittsspelaren.

Jag ser ett problem med rallyt och det är att få spelare har gett sig själva chansen att vinna, de har helt enkelt inte satsat på att vara med i många deltävlingar. Det är en handfull som gjort det genom åren, men faktiskt har det blivit bättre de senaste åren!

Vad kan man göra för att locka ännu fler att delta?
Kanske något att försöka få med i en ev enkät?

Fler priser?
Rondpriser?

MVH
Johan




Tillbaka till toppen

Moderatorer:

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80