Kommande tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
Rapporterade tävlingar
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
03/02 Plattliret BK S:t Erik
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Norrbottens BF
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Tävlingsverksamhet

Gå till sidan   <<      
Författare Post
Emma Karlsson [58290]
Thu 21 January 2016, 12:06
Registrerad medlem #58290
inlägg: 2
Hej

Jag har just skrivit ett svar på Leifs inlägg om Svenska Cupen under Luleås klubbforum. När jag nu läser denna tråd så känner jag att det jag skrivit kanske passade bättre in här......jag kopierar därför inlägget och publicerar det här också. Det kanske är "nybörjarnonsens" men jag kan helt enkelt inte låta bli att tycka till!

När det gäller det som skrivits i denna tråd håller jag med om att nyrekrytering är viktigt men ni får inte glömma bort att ta hand om dem som rekryterats de senaste åren. Det är också viktigt om ni vill få fram tävlingsspelare! Att "förädla" de resurser som tillkommit måste också prioriteras!

Det som följer finns alltså även som svar på Leifs inlägg om svenska cupen.

Med risk för att det uppfattas som att jag talar i egenintresse kan jag inte låta bli att komma med några tankar. Absolut inget facit, bara några funderingar ur ett "nybörjarperspektiv".......

I chairman's cup spelar hela laget gratis om minst två lagmedlemmar deltar för första gången. Jag gissar att tanken med detta är att när en väl fått smak för tävlingsupplevelsen i Örebro då vill en vara med igen, och igen.....och lockar då kanske med tiden med sig andra debutanter och får då återigen spela utan avgift.

Om nu svenska cupen är så kul som Leif L beskriver så kanske en skulle kunna testa att ha samma "tänk" där. Nya spelare lockas in i "fällan" och förhoppningsvis fastnar några! Personligen tror jag att han har rätt då jag är så spelgalen att jag ser fram emot att få chansen att spela lagspel även mot eliten. Målet är att förlora med "någon slags värdighet"

Jag kanske är naiv men en bieffekt skulle också kunna vara att startfältet "ruckas om" en aning på så sätt att något lag kanske väljer att ta med orutinerade spelare för att hela laget ska få spela gratis. Det tror jag att skulle vara bra för alla då jag vet att det finns de som tycker att det känns hopplöst att möta lag som bara består av elitspelare.

Kanske finns det några modiga elitspelare som väljer att se det som en utmaning att försöka vinna med ett par orutinerade spelare i laget?!? Vad vet jag

Detta att fler orutinerade ska få chansen att spela med rutinerade spelare tycker jag att är en viktig fråga om en önskar få fram fler tävligsspelare! Det är inte bara de absolut färskaste nybörjarna som behöver få spela med rutinerade. Störst nytta tror jag att det skulle göra hos de som spelat några år och kanske till och med gått en fortsättningskurs eller två men som behöver den ytterligare stimulans det innebär att få spela några gånger med "bättre" spelare. Kanske en silvertävling där "högfärgsnål" måste para sig med "lågfärgsnål" vore något? Eller att spadernål/stormästare parar sig med klövernål och hjärternål med ruternål? Ett sådant upplägg skulle kunna bidra till att orutinerade spelare "får smak" för och kanske upptäcker tjusningen med tävlingsbridge. En annan tanke är att ordna en lagtävling med ett liknande upplägg?

Om det ska gå att fylla spellokalerna vid exempelvis DM och större silvertävlingar i framtiden så tror jag att ni som tillhör "eliten" måste ta större ansvar för nyrekryteringen. Om nya spelare ska tillkomma så tror jag att dessa måste få chansen någon gång då och då att spela med en "duktigare" spelare, annars känns tröskeln till tävlingsspelandet för stor för de flesta.

Ett antal vänliga själar har "förbarmat sig" över mig redan under mitt första spelår, utan dem är det högst osannolikt att jag hade vågat kasta mig in i tävlingsbridgen. Tänk om några elitspelare skulle "få för sig" att se det som en utmaning att försöka vinna en partävling med en nybörjare/orutinerad/halvrutinerad?!? Jag tror att det skulle "göra susen" om fler spelare fick den hjälp som jag har fått genom att jag "dopat" mig med duktiga partners. Om jag förstått saken rätt så krävs det ett visst antal anmälda par för att en tävling ska kunna få "silverstatus" och att detta krav redan nu får till följd att tävlingar måste ställas in ibland.

Jag hör också att många tycker att det är för dyrt med inbjudningstävlingar. Jag tänker att de prispengar som delas ut är ganska onödiga. Jag inbillar mig att nöjet att spela och äran att vinna skulle räcka och att även ni som är potentiella vinnare av dessa prispengar skulle föredra ett större startfält framför möjligheten till ett kuvert med prispengar. En startavgift på ca 100 kr tror jag att skulle uppfattas som mer rimlig.

I Piteå har de valt att uppmuntra medlemmarna till tävlingsspel genom att klubben står för anmälningsavgiften till DM och inbjudningstävlingar. Jag är ju ny i detta och har ingen insyn i hur övriga klubbars ekonomi ser ut men om det är möjligt så framstår det som en mycket god tanke! Jag kan inte heller se hur en sådan ordning på något sätt skulle kunna framstå som orättvis eller "elitinriktad" då ju alla har möjlighet att anmäla sig till dessa tävlingar!

En annan tanke, som jag hoppas att inte uppfattas som alltför "ego" är att införa lägre avgifter vid DM och inbjudningstävlingar för spelare med lågfärgsnål! Eller att klubbarna sponsrar egna spelare med lågfärgsnål för att uppmuntra dem att pröva på tävlingsbridge.

En positiv nyhet i Luleås spelprogram för våren 2016 är två tävlingar med handikapp! Mycket bra initiativ!

En annan positiv sak i spelprogrammet är tre tillfällen för rutinerad/orutinerad! Här är det än viktigare att eliten ställer upp! Våren 2015 blev det i praktiken bara en sådan tävling då det vid det ena tillfället inte fanns några rutinerade spelare, ett antal elitspelare var till och med någon annanstans (Boden?) och spelade lagspel!?! Jag tror att det bästa skulle vara om spelarna paras ihop redan innan för att säkerställa att det finns tillräckligt många elitspelare och att en om det är möjligt får spela med samma elitspelare alla tre tävlingarna! På detta sätt kan den orutinerade få en slags "mentor" som kanske även kan hjälpa till framöver och svara på frågor! Viktigt är också att "halvrutinerade" spelare uppmuntras att ta chansen att spela med elitspelare vid dessa tävlingar, inte bara nybörjarna! Kanske går det även att locka hit de elitspelare från Boden som brukar vara här ibland? Kanske är detta också ett tillfälle då de elitspelare som ställer upp på detta bör få spela utan avgift?

Med vänlig hälsning,

"Nybörjaren som inte kan låta bli att tycka till"

Tillbaka till toppen
Leif Rångevall [10493]
Wed 24 February 2016, 10:16
Registrerad medlem #10493
inlägg: 62
Det är inte lätt att ha åsikter på inlägg när den skrivna texten (bl.a. PN:s) redigeras efter några dagar och byter innehåll. Som tur är har jag en kopia så allt finns kvar. Jag ska försöka ha synpunkter på de inlägg, som går att läsa ovan, utifrån de ursprungliga texterna, för de innehöll många felaktigheter…..
NBF har ett viktigt uppdrag. Det är att se till att det anordnas uttagningar till de olika SM-tävlingarna/finalerna. På det följer ganska logiskt att värna om alla i distriktet anslutna klubbar/medlemmar och bistå med det mesta som rör en klubbs funderingar och överlevnad.
Bistå är dock inte samma sak som att leda utbildning m.m. Det är något som de egna klubbarna måste klara själva.
Det är struntprat eller rent nonsens att påstå att NBF i alla tider inte brytt sig om och/eller inte förstått betydelsen av nyrekrytering. Men att förstå till att leda en nybörjarverksamhet i ex. Norrbottens inland är det betydligt längre. Här hjälper inga pengar oavsett hur mycket det skulle satsas.
Alla bridgeintresserade, med många år i bridgeverksamheten, är nog bekymrade över utvecklingen. Med all rätt.
Redan nu borde väl patentlösningen vara på plats med merparten av NBF:s styrelse spelande för Luleå BK där enligt inlägg i debatten alla lösningar tycks finns.
Fanns det en så enkel lösning som Per N eller Leif L vill förespråka hade problemet med nyrekrytering och tävlingsbridge varit ett minne blott och det för länge sedan.
Det är lätt att i svepande, nedvärderande formuleringar anse att ingenting gjorts. Trots alla pengar som finns är det uppenbara svårigheter att rent praktiskt lösa utveckling av bridge på annan ort. Du (Per N) som nu tycks veta, tala om för NBF och andra klubbar hur det ska gå till – rent praktiskt.
Till syvende och sist måste det alltid finnas någon lokalt boende och synnerligen engagerad person som gör jobbet.
Det måste i alla fall vara bättre att det i nuläget finns en kassa med gott om pengar än att den skulle varit helt tom - eller!
Det kan heller inte vara så att de som blir invalda i NBF:s styrelse (för närvarande bestående av mer än 50 % medlemmar från Luleå BK) då också har blivit distriktets utbildare i bridge. Om det uppdraget ingick i åtagandet skull nog inte heller i styrelsen finns några medlemmar kvar.
Heder åt de som tar på sig ansvaret och helhjärtat fullgör sitt uppdrag och inte finns med för att sabotera.
Tyvärr så har inte alla städer, som mindre orter, samma förutsättningar för rekrytering som ni har i Luleå.
Det är faktiskt inte så bra i Luleå heller och det beror på vad man jämför med. Laisvall har 200 invånare med 8 medlemmar. Luleå har 75000 med 150 medlemmar. Enkel matematik skulle betyda c:a 3000 medlemmar i bridgen i Luleå!
Vem är NBF? Är inte det vi alla bridgespelare med medlemskap i NBF? Alla, anser jag, har ett ansvar för att bistå och hjälpa till. Det är dock inte så lätt i ett distrikt av Norrbottens storlek och med den geografiska spridning som det innebär.
Jag tror inte att pengarna läggs på hög bara för att kunna njuta av alla tillgångar. Tror inte heller att NBF:s styrelse har något intresse av att leka Joakim von Anka. Med säkerhet skulle det nog användas en hel del om det bara fanns något som verksamt kunde bidra till en gynnsam och bättre utveckling för alla – nybörjare som elitspelare.
Varför så få tävlingsspelare?
Minusfaktorer:
Försök som gjorts på andra plan än utbildningsmässigt har effektivt stoppats.
Synen på andra klubbar, än de stora, visar inte på någon större vi-känsla för periferins klubbar, snarare tvärtom.
Simultantävlingar som gynnar de mindre perifera klubbarna har också effektivt stoppats. Här är frågan vad som ska prioriteras. Bridge tillgängligt för alla eller ett DM som blir inställt?
Lite konstig demokrati när våra ”storklubbar” ondgör sig över det orättvisa med simultan-tävlingar. Inlandet med majoriteten av distriktets klubbar, som menar att det är det bästa ur deras synvinkel – ignoreras.
Det har bevisligen visat sig. Om man tittar på antalet deltagande par, vid de fåtal tillfällen som DM genomförts som simultantävling, är resultatet solklart.
Jag kommer ihåg ett mail till vår förutvarande TL som innehöll en del osmakligt. Det ligger några år tillbaka i tiden och hade texten nedan:

Citerat:
Ser med spänning att Piteå numera är ett perifert ställe som inte tillhör fyrkanten.
Ett eget simultanheat för Dm par, jojo där ser man hur väl man håller fast vid reglerna.
Ändra reglerna som ni vill, de flesta av de bästa kommer att stanna hemma hädanefter. Plojtävlingar hör hemma på cirkus. Men det måste ju vara målet, att få DM till en breddtävling där alla de bästa stannar hemma.
Gissa varför så få av de bästa "glömt" anmäla sig till Boden?
Gissa varför ännu färre kommer att anmäla sig nästa år?
Kan man inte lika gärna lotta ut DM-tecknen, så slipper vi åka nånstans över huvud taget?
Jag trodde anmälningstiden gått ut, men så var ju inte fallet heller. Regler är inte till för att följas, det är tydligt.
Stort skratt, vilken skämttävling. In med clownerna också:)
Må bäste par vinna. Nä just ja, det är ju simultantävling. Må paret med sämst motstånd vinna. Så var det ju.
Slut citat:

Om en ”driven” tävlingsspelare går ut med innehållet som i texten ovan är det lätt att förstå att det inte bidrar till något större engagemang för framtida bridge. Texten får tala för sig. Det är dock viktigt att dylika synpunkter kommer fram. Innehållet kan knappast stimulera till deltagande.
Undrar vad hen anser i år när distriktets klubbar/medlemmar, kanske p.g.a. den uteblivna simultantävlingen eller med texten ovan i minnet, föredrog att stanna hemma. Möjligen förde detta med sig att det nästan inte blev tillräckligt många anmälda för ett godkänt startfält inom utsatt tid. Bra att man i år såg till det praktiska, trots försenad anmälan fick ett startfält som i alla fall räckte till att genomföra en DM-tävling. Från mig en uppskattande klapp på axeln till alla deltagande par.
Detta borde väcka till eftertanke.

Det är lite patetiskt att kalla simultantävlingar för cirkus/plojtävling eller något annat med en nedvärderande attityd. I min värld är cirkus något som ska höja glädjen och vara något trevlig och ha ett gott underhållningsvärde.
Användandet av olika invektiv kan aldrig leda till en positiv utveckling och förändra synen på aktuellt problem. Här är jag säker på att uttryckssättet ovan, mer stjälper än hjälper framtida bridgeutveckling.
Jag håller med om att simultantävlingar är långt ifrån den optimala spelformen men jämfört med inställda tävlingar är det ett klart bättre alternativ. Kanske det enda alternativet.
Resefördelning som ger rättvisa för de med långa avstånd har sedan de infördes (vet inte om de fortfarande lever kvar) varit föremål för negativ debatt.
Trots att all tävlingsbridge, som NBF hanterar, numera bara genomförs i Luleå/Boden-regionen finns inte en tanke (så vitt jag förstått) på att sprida förslagsvis DM-tävlingar till annan ort i distriktet.
Alla verksamma och mycket duktiga tävlingspelare, som gnäller över att tävlingsverksamheten dör - vad bidrar de med som kan ses som positivt för utveckling av kommande bridgespelare – ge ett exempel. Jag skulle kunna ge många negativa.

Leif L hävdar att ”elitspelare” gärna skulle ställa upp i olika nybörjarsammanhang. Emma K hade ett inlägg där hon skulle uppskatta att så var fallet och inte bara i hennes fall.
Menar man allvar så ta hand om de nya. Det gör man genom att under en längre tid – kanske efter en intensivkurs – leda, motivera och undervisa. Här räcker det inte med en engångsföreteelse utan satsa en höst- eller vårsäsong och då bistå med spel med ”nybörjaren vilket är ett måste. Då har man tid och möjlighet att dela med sig av all den tänkbara kunskapen som en elitspelare har.
Ungdomar saknas och där är det ett speciellt svårt rekryteringsproblem. Känner dock till en person som något så när lyckats med bedriften…

Plusfaktorer:
Prova med helgkurser – Det kunde kanske vara effektivare än en kurs som pågår 10 veckor med kurstillfälle en gång i veckan – i min värld blir det långt till målet - bridgespelare.
Kurshjälp (pengar) finns redan att söka hos NBF.
Kurshjälp finns från SBF, även NBF, eller från någon lokal utbildare eller från någon klubb, som uppvisat lyckade resultat. Det måste dock ändå finnas någon lokalt ansvarig/utbildare som tar vid.
Jag håller med – så klart – att det finns endast en väg som leder framåt. Nyrekrytering genom utbildning är enda lösningen och det har ni gjort jättebra i Luleå.
Lysande bra att ni tog till er ”fyrmannakonceptet”, som är ett av de allra bästa alternativen för vidareutveckling av ”nybörjare”. Flera klubbar borde ta efter.
All heder åt en bra klubbverksamhet. Men som sagt förutsättningarna är olika i olika delar av distriktet.
Tyvärr är det nog snart så att bridge bara kommer att finnas kvar som tävlingsbridge i Luleå, så länge nu antalet s.k. elitspelare räcker till en tävling, och som social gemenskap i övriga länet, om ens det – och det är mer än oroande.

Till sist – det är förlängd anmälningstid för DM-lag, dock har förmodligen inget meddelande gått ut till klubbarna och i dagsläget förmodligen för sent att anmäla ytterligare lag. SBF har lyssnat på klagomål och gett alla distrikt längre tid just för att Stockholm hade fått någon veckas ytterligare dispens. Det är bra. Rättvist ska det vara.

Och så ett litet tips i all försynthet: Kanske skulle NBF försöka det som SBF gör. Samla DM-finaler till 4 helger under en och samma månad. Kolla bara när påsken infaller och använd februari eller mars eller kombinera.
Det, tror jag, går bra att spela par- och mixed-dm under en helg. Lag-dm under en helg och dam- och veteran under en helg. Detta skulle lätta på trycket för spelare som spelar ofta på sin klubb (många kvällar under veckan) och kanske ge lite lugn och ro.

Tillbaka till toppen
Göran Nordberg [5369]
Sat 27 February 2016, 14:50
Registrerad medlem #5369
inlägg: 21
Det är inte lätt att ha åsikter på inlägg när den skrivna texten (PN:s) redigeras efter några dagar och byter innehåll. Som tur är har jag en kopia så allt finns kvar. Jag ska försöka ha synpunkter på inlägget utifrån den ursprungliga texten, för den innehöll många felaktigheter…..

Citat från Leifs första rader i sitt inlägg. Nu undrar jag var hela den tråden försvann som Leif har kopia på, någon med behörighet måste det väl vara?! Jag och Urban är det som har dessa och ingen av oss vet vem som tagit bort tråden...

Leifs inlägg "spretar" åt olika håll och berör massor av olika områden, jag förstår inte riktigt syftet med inlägget.

Tillbaka till toppen
Leif Rångevall [10493]
Sat 27 February 2016, 15:43
Registrerad medlem #10493
inlägg: 62
Det är klart att det "spretar" men de tidigare inläggen berörde så många olika saker och som dessutom var oriktiga påståenden.
Dessutom var det inte första gången som inlägg redigerades och gav ett helt annat besked.
Så här är det: Den som gjort ett inlägg kan själv redigera sin text - det trodde jag att du som moderator visste....i alla fall borde ha vetat.
Tillbaka till toppen
Göran Nordberg [5369]
Sun 28 February 2016, 09:42
Registrerad medlem #5369
inlägg: 21
Det visste jag, men hela tråden är ju borttagen med "Kalle Kanin" osv. Det kan väl inte den som gjort ett inlägg?
Tillbaka till toppen
Leif Rångevall [10493]
Sun 28 February 2016, 14:30
Registrerad medlem #10493
inlägg: 62
Jag måste ge dig rätt.......
Sagan om Kalle Kanin hade nog passat bra i denna tråd men jag har lusläst och inte hittat ett enda ord som berör vännen KK.
Moderator för NBF kan ta bort eller möjligen de som har den funktionen inom SBF. Ingen annan ska kunna.

Tillbaka till toppen
Leif Rångevall [10493]
Sat 02 April 2016, 13:51
Registrerad medlem #10493
inlägg: 62
Jag brukar då och då gå in och läsa i tråden och upptäckte att GN påstod att det var han och Urban (Finnsson) som kunde ta bort trådar.
Det är fel, vilket inte är ovanligt. Läser man vem som är moderator så är det faktiskt GN själv som ensam kan ta bort inlägg - av "elak" karaktär......
Med facit i hand kan man inte med bästa vilja i världen påstå att deltagandet i årets par-DM-tävlingar gjorde någon glad.
Par-Dm nästan som ett klubbmästerskap för LBK, med ett litet inslag från Boden.
DM-Lag ännu mer utpräglat Luleå. Anser eller inser man inte att dm-tätävlingar skall om möjligt gynna alla klubbar och medlemmar i distriktet. Inte med bästa vilja i världen kan man i någon inbjudan se en satsning som skulle gynna de som ligger utanför Fyrkanten - detta trots påstådda besök ute i periferin med uppgift att lösa det "ansträngda" läget.
Jag gillar att man försöker men det går knappast att lösa tävlingsbridgen med bara prat. Det behövs nog mer handfasta och påtagliga beslut för att vända trenden.
Tillbaka till toppen
Anders Granström [91048]
Fri 06 May 2016, 14:01
Registrerad medlem #91048
inlägg: 3
BRIDGE I NORR 2016-2017
Reflektioner inför kommande årsmöte.

Leif Lundberg skriver fredag 1 januari 2016 13.10

Tävlingsverksamheten är på utdöende anser många enligt Leif Lundberg.
Ja, så kanske det är! Men följdfrågan måste bli; Varför?
Men Leif Lundberg tycker inte det är lika allvarligt, eftersom han spelar i Luleå!
Okay det är kanske inget som bekymrar just Luleå BK!
Där är verksamheten stor och blomstrande just nu, enligt Leif.

Leif L berättar: Vi har 12 lag i vår lagserie och till årets lag-DM har vi 7 lag anmälda.
Övriga länet har tillsammans 1 lag, ”vilket är skrämmande uselt” säger Leif.
Det får i alla fall mig att undra över orsaker.

Klart det väcker till eftertanke och undran över orsakerna!
Därför känns det som om många fler än Leif ska luta sig tillbaka och undra!
Vad kan detta bero på? Ja vad kan detta bero på!

Leif L skriver:
”Det borde ha fått larmklockorna att ringa (skrälla, väldigt högt) hos styrelsen också, men jag vet inte om resultatet av deras funderingar. Eller tänker man bara att det är synd att fler inte anmäler sig. Sen tänker man inte mer, det får bli som det blir.
Så har det verkat vara i många år i alla fall.”

Ja har Leif rätt? Det får bli som det blir!
En nog så viktig fråga inför det kommande årsmötet i Norrbottens Bridgeförbund.

Leif L skriver:
Tar ett annat skräckexempel. Par-DM.
Ifjol blev det tom inställt, vilket den styrelsen måste ha betraktat som ett katastrofalt misslyckande med diverse katastrofmöten som följd.
Fast förklaringen är väl i hög grad simultancirkusen som inte var någon succé, tvärtom.

Här vill jag och det bestämdaste bestrida Leif L, slutsats.
”Simultancirkusens fel.” Leif L:s ordval.
Kanske blev det inställt, för att det inte spelades som simultantävling!?

Citat från Leif Lundberg 2013:
Ser med spänning att Piteå numera är ett perifert ställe som inte tillhör fyrkanten.
Ett eget simultanheat för DM par, jojo där ser man hur väl man håller fast vid reglerna.
Ändra reglerna som ni vill, de flesta av de bästa kommer att stanna hemma hädanefter. Plojtävlingar hör hemma på cirkus. Men det måste ju vara målet, att få DM till en breddtävling där alla de bästa stannar hemma.
Gissa varför så få av de bästa "glömt" anmäla sig till Boden?
Gissa varför ännu färre kommer att anmäla sig nästa år?
Kan man inte lika gärna lotta ut DM-tecknen, så slipper vi åka nånstans över huvud taget?
Jag trodde anmälningstiden gått ut, men så var ju inte fallet heller. Regler är inte till för att följas, det är tydligt.
Stort skratt, vilken skämttävling. In med clownerna också:)
Må bäste par vinna. Nä just ja, det är ju simultantävling.
Må paret med sämst motstånd vinna. Så var det ju.
Slut citat

Hur kan någon uttrycka sig så?

Simultan ”cirkusen” som Leif l uttrycker sig.
Succé eller katastrof!?
Gissa varför…..
Gissa varför…..
Ja, ”Norrbottens Bridgeförbund” Ett förbund för alla eller för Eliten?
Ja var det succé eller katastrof!!??
Den frågan ska ställas!?
Så här har det sett ut de senaste åren.

DM-par 2013
27 par (simultan)(47-51)
Luleå BK (3)
Boden-Sävast (2)
Älvsby BK (1)
Piteå BS (0)
Laisvall BK (2)
Arjeplog BS (5½)
Sorsele BK (3½)
Haparanda BS (2)
Kiruna BK (8)

DM-veteran 2013
37 par (simultan)(57-61)
Luleå BK (14)
Boden-Sävast (5)
Älvsby BK (3)
Piteå BS (0)
Laisvall BK (2½)
Arjeplog BS (1½)
Sorsele BK (2)
Haparanda BS (1)

Hade man låtit Piteå BS arrangera ett DM-heat hade ytterligare 20-24 par deltagit.
Och DM-par hade spelats med 47-51 par.
Och Veteran-DM hade spelats med 57-61 par.
Piteå BS fick veta att man hade för dåliga Spelare för att få genomföra ett eget heat! Själklart respekterade klubben den åsikten.
Piteå BS avstod att genomföra något heat. Både i Par-DM och i Veteran-DM.
Länet kunde genomföra 2 DM tävlingar med för låg kvalitet på spelarna.
Antalet deltagande par i simultan DM uppmärksammades från södra Bridgesverige, som året därpå genomförde ett antal DM-tävlingar med i åtminstone ett fall med över 100 par

DM-par 2014
14 par
Luleå BK (5½)
Boden-Sävast (5½)
Älvsby BK (2)
Piteå BS (1)

DM-veteran 2014
29 (simultan)

Luleå BK (15)
Boden-Sävast (5)
Älvsby BK (3)
Piteå BS (0)
Laisvall BK (2½)
Arjeplog BS (1½)
Sorsele BK (2)
Haparanda BS (1)

Piteåspelarna kanske har känt av att de inte anses vara tillräckligt bra för att få delta.

DM-par 2015
INSTÄLLT (för få par)

DM-veteraner 2015
15 par
Luleå BK (8)
Boden-Sävast (2)
Älvsby BK (2)
Piteå BS (2)
Arjeplog BS (1½)

DM-par 2016
13 par
Luleå BK (7½)
Boden-Sävast (4½)
Älvsby BK (½)
Piteå BS (½)

DM-veteraner 2016
13 par
Luleå BK (2)
Boden-Sävast (2)
Älvsby BK (3)
Piteå BS (4)
Haparanda BS (1)
Arjeplog BS (1)

Dessa siffror manar kanske ändå till eftertanke.
Norrbottens Bridgeförbund ska genomföra PAR-DM vid en tävling för alla. ELLER!?
Norrbottens Bridgeförbund ska genomföra PAR-DM som simultan, en tävling för ALLA!?
Hur man än vrider och vänder på problemet kvarstår frågan.
Är Norrbottens Bridgeförbund ett förbund för Elitspelare?
ELLER?
Är Norrbottens Bridgeförbund ett förbund för alla? ELLER!?

Luleå har lyckats väldigt bra att få tävlingsspelare de senaste åren.
Hur då? Mycket intressant för oss andra!

Leif l skriver:
”Jo, genom bra aktiviteter, såsom lagserier, kurser, rabatterade tävlingar , träningar efter kurser, veckobrev där man tar upp allt som händer mm mm.
Träning efter nybörjar kurs är för övrigt ett MÅSTE om man vill behålla kursarna. Det är alldeles för stort "hopp" mellan nybörjarkurs och spela på klubben. Jag har själv fått insikt om det, både genom att närstående gått kurs och genom att själv hålla i den fortbildningen. Fortsättningsprocenten har varit enormt hög (nästan alla har fortsatt) när vi hållit övningsspel våren efter nybörjarkursen.”

Lysande vill jag bara säga. En Eloge till Luleå BK.

Leif L skriver:
”Vad kan då NBF göra för att hjälpa till att få fler tävlingsspelare? (Det måste väl ändå vara målsättningen, är det inte det kan vi nog lägga ner allt på en gång).
Som jag ser det finns det 2 sätt. Det ena är ekonomi. Det är dyrt att spela bridge för många. Därför väljer man spel på klubben, mycket för den sociala samvaron. Man väljer bort "stortävlingarna" av flera orsaker, där ekonomin är en av dem.”

Det är inte ekonomin som är problemet helt och hållet. Inte från Piteå BS sida.
Under detta år har klubben subventionerat de par som velat spela inbjudningstävlingar med hela startavgiften. Trots detta vill endast ett fåtal delta i dessa tävlingar.

Detta manar också alla till eftertanke.
Varför vill ingen åka på dessa inbjudningstävlingar.
Nu är det alltså inte ekonomin det beror på!
Vad kan det bero på! Borde mana många till eftertanke!

Jag kan bara berätta om en incident som inträffade vid en av länets inbjudningstävlingar. Piteå BS hade fått ett lovande nybörjarpar att delta vid tävlingen.
Vid hemkomsten från tävlingen meddelade paret mig att de skulle sluta med Bridgen!
Jag ställde naturligtvis frågan, VARFÖR?
Svaret var att som våra bridgespelare hade uppträtt mot dem och mot varandra så var inte detta någon fritidsverksamhet för dem. De finns tyvärr inte längre med i vår Bridgegemenskap.

Eftertanken som vi efterlyser kanske finns närmare än vi tror!
Vi kanske bara ska ställa oss själva den frågan. Hur har jag bidragit till detta?
Kan jag genom mig själv och mitt uppträdande och agerande medverka till en positiv förändring.

Leif L skriver:
”Man kanske glömt att fråga sig hur andra gör.
Se tex Luleås koncept med rabatter och fest efteråt och riktade inbjudningar.
Se även på andra distrikt/klubbar. Det har jag nämligen gjort.
Tyvärr saknas information från många distrikt, men det finns mycket att hämta också.

Väldigt många distrikt subventionerar DM-tävlingar.
Att subventionera inbjudningstävlingar som Luleå (och Piteå) gör är inte görligt, däremot på sina egna tävlingar (DM, div 4, Svenska cupen etc.) kan man se över detta.”

Trots kostnadsfritt deltagande anmäler sig inte majoriteten av Piteå BS spelare!??

Leif l skriver:
”600 kr som lag-DM kostar i år är det mesta jag sett för något distrikt. 500 är det näst högsta (jag kan ha missat nåt), men vi kanske har betydligt större utgifter i Norrbotten?

Luleå subventionerar startande i DM-lag med 100 % av startavgiften.
Vilket i år lett till 7 av 8 anmälda lag. Kan det ha ett samband möjligen?
150 extra kronor per spelare har en direkt avgörande betydelse för väldigt många.”

Återkommer till: Trots kostnadsfritt deltagande anmäler sig inte majoriteten av Piteå BS spelare!??

Leif L skriver:
”Det andra sättet är riktad anmälan. Man måste som distriktsrepresentant åka ut till klubbarna/personerna och informera om de tävlingar som finns, hur man ska göra och svara på frågor.
Det kan vara så att klubbledare inte rekommenderar sina spelare att delta i tävlingar utanför klubben. Man kanske inte ens plockar fram inbjudan. Eller bara sätter den på en eventuell anslagstavla och så räcker det med det. Men det gör det ju inte.
Ring till spelarna. Det har bättre effekt än ni tror.
Skicka direktriktade meddelanden/mail/sms till de som ni vet ibland har spelat i exempelvis större tävlingar. Fast gärna till alla som har en mailadress/mobiltelefon. Få det att se ut som om det är skrivet för mig som enskild person, inte som massutskick.
Man måste aktivt försöka få med folk. Det är inte detsamma som att tvinga dem. Men jag VET att det fungerar.

Hjälp klubbarna och framför allt spelarna i dessa klubbar att komma till skott istället för att skicka ut en inbjudan och hoppas på det bästa. Som vi vet fungerar det sistnämnda rent uselt. Det kan inte bli sämre i alla fall.
Hjälp till att peppa dem. För de behövs, alla spelare i länet är viktiga.
Det gäller att få snöbollen i rullning. Vilket det varit tvärtom med de senaste åren (Luleå undantaget).

Visst. det tar tid för er i styrelsen.
Men finns det något alternativ?
Trampa i fortsatt gamla hjulspår som bevisligen leder till ännu färre spelare är förödande.

Vad har ni annars för idéer om nytänkande om hur verksamheten kan utveckas och bli livlig?”

Etik Vid Bridgebordet och vid tävling!
Moral vid Bridgebordet och vid tävling!
Uppträdande vid Bridgebordet och vid tävling!
Tankar för den tillträdande styrelsens ledamöter.
Jag tror att spelarna vill känna att detta ska bli trevligt,
oj vad roligt att åka och spela Bridge!
Jag tror att spelarna INTE vill känna att
”Nu kommer något som katten släpat hit”!

Urban Finnsson skriver fredag den 1 januari

För att reda ut lite gällande kostnader så gäller följande efter Årsmöten och styrelsebeslut.

Urban, OK med din redovisning! Jag tror inte deltagandet har ett dugg med kostnader att göra.

Göran Norberg fredag 1 januari 2016 22.49

Fullständigt rätt Göran det har ingenting med eller dåligt engagemang som gör det låga deltagarintresset.

Leif Lundberg skriver fredag 1 januari 2016

”Det innebär alltså att allt möjligt redan är gjort Göran, det enda vi nu kan göra är att vänta på att sista man släcker lyset? Allvarligt??

Det tror inte jag.”

Det tror inte jag heller.

”Just nu är folk avoga till tävlande utanför egna klubben. Det finns säkert både rutiga och randiga orsaker till det.”

Att man åker EN gång till en klubb och hälsar på räcker ju självfallet inte.
När ni då var ute på dessa klubbar, undersökte ni orsaken till varför inte spelarna vill spela länets tävlingar?
Vad vill de ska göras för att komma? Vad saknas? Är det något annat som hindrar? Surdegar?
De frågorna måste ni ju ha ställt i alla fall. Till väldigt många för att få ett vettigt utfall.

Är läget helt hopplöst? (Tvivlar jag på, jag vet att flera spelare från alla dessa klubbar brukar spela emellanåt på andra tävlingar, vilket är väldigt trevligt.)

Ja varför spelar dessa spelare på andra tävlingar!?

”Målsättningen måste väl vara att försöka hitta på nåt så hela länet blir delaktig och vi får en livlig aktivitet tillsammans? Så är det tyvärr inte i dagsläget.”

Ett tips är att alla spelare ställer sig själv frågan.
Vad kan jag bidra med.
Vi ska kanske inte klart deklarera att vissa spelare är för dåliga eller att en hel klubb är för dålig!

Per Norberg skriver torsdag 5 januari 2016
Vi kan diskutera hur mycket som helst varför de nuvarande spelarna inte spelar olika tävlingar. Detta är helt ointressant i jämförelse med vikten av att rekrytera nya spelare.
Om vi inte får in nya spelare, så har vi ändå bara något/några år kvar där vi kan spela tävlingar. Det är ju här kraften måste läggas!
Det är dock inte så intressant för länets elitspelare (vilket jag förstår) ...
Jag har inte stenkoll, men jag tror inte att någon annan klubb (än LBK) har någon seriös nyrekrytering ... Detta nämner ingen ... Det oroar mig, inte deltagandet i DM-tävlingar.

Satsa resurser, engagemang och pengar (NBF) på att föra bridgen framåt.

Per-Anders Eriksson skriver onsdag 20 januari 2016

Enkla problem har ofta enkla lösningar.
Det är rimligt att tro att den genomsnittlige spelaren vet varför denne spelar, eller inte spelar, tävlingar.
Så, det är väl inte svårare än att man frågar ett lagom urval av spelare om saken? Sedan har man nog en hygglig aning om orsakerna.

Låter klokt! Men alla borde ställa frågan till sig själv först!
Varför?

Några av Leif Rångevall citat från den 24 februari 2016

”NBF har ett viktigt uppdrag. Det är att se till att det anordnas uttagningar till de olika SM-tävlingarna/finalerna. ”

”Vem är NBF? Är inte det vi alla bridgespelare med medlemskap i NBF? Alla!

”Om man tittar på antalet deltagande par, vid de fåtal tillfällen som DM genomförts som simultantävling, är resultatet solklart.”

”Det är lite patetiskt att kalla simultantävlingar för cirkus/plojtävling eller något annat med en nedvärderande attityd. I min värld är cirkus något som ska höja glädjen och vara något trevlig och ha ett gott underhållningsvärde.”

”Alla verksamma och mycket duktiga tävlingspelare, som gnäller över att tävlingsverksamheten dör - vad bidrar de med som kan ses som positivt för utveckling av kommande bridgespelare – ge ett exempel. Jag skulle kunna ge många negativa.”

Med dessa funderingar och tankar så har den tillträdande nya styrelsen i Norrbottens Bridgeförbund en hel del att bita I.
Vad är deras roll och mål? En synnerligen viktig fråga!

Med Bridgehälsningar
Anders Granström



zredna
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<      
Moderatorer:

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80