Kommande tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
Rapporterade tävlingar
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
03/02 Plattliret BK S:t Erik
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Norrbottens BF
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Tävlingsverksamhet

Gå till sidan       >>  
Författare Post
Leif Lundberg [20271]
Fri 01 January 2016, 12:10
Registrerad medlem #20271
inlägg: 360
Tävlingsverksamheten är på utdöende anser många.
Jag tycker inte det är lika allvarligt, men eftersom jag spelar i Luleå så känns det ite lika allvarligt. Där är verksamheten stor och blomstrande just nu. Vi har 12 lag i vår lagserie och till årets lag-DM har vi 7 lag anmälda.

Övriga länet har tillsammans 1 lag, vilket är skrämmande uselt och får i alla fall mig att undra över orsaker.


Det borde ha fått larmklockorna att ringa (skrälla, väldigt högt)hos styrelsen också, men jag vet inte om resultatet av deras funderingar. Eller tänker man bara att det är synd att fler inte anmäler sig. Sen tänker man inte mer, det får bli som det blir.
Så har det verkat vara i många år i alla fall.

Tar ett annat skräckexempel. Par-DM. Ifjol blev det tom inställt, vilket den styrelsen måste ha betraktat som ett katastrofalt misslyckande med diverse katastrofmöten som följd. Fast förklaringen är väl i hög grad simultancirkusen som inte var någon succe, tvärtom.

Luleå har lyckats väldigt bra att få tävlingsspelare de senaste åren. Hur då?
Jo, genom bra aktiviteter, såsom lagserier, kurser, rabatterade tävlingar , träningar efter kurser, veckobrev där man tar upp allt som händer mm mm .
Träning efter nybörjar kurs är för övrigt ett MÅSTE om man vill behålla kursarna. Det är alldeles för stort "hopp" mellan nybörjarkurs och spela på klubben. Jag har själv fått insikt om det, både genom att närstående gått kurs och genom att själv hålla i den fortbildningen. Fortsättningsprocenten har varit enormt hög (nästan alla har fortsatt) när vi hållit övningsspel våren efter nybörjarkursen.

Vad kan då NBF göra för att hjälpa till att få fler tävlingsspelare? (Det måste väl ändå vara målsättningen, är det inte det kan vi nog lägga ner allt på en gång).
Som jag ser det finns det 2 sätt. Det ena är ekonomi. Det är dyrt att spela bridge för många. Därför väljer man spel på klubben, mycket för den sociala samvaron. Man väljer bort "stortävlingarna" av flera orsaker, där ekonomin är en av dem.

Man kanske glömt att fråga sig hur andra gör.
Se tex Luleås koncept med rabatter och fest efteråt och riktade inbjudningar..
Se även på andra distrikt/klubbar. Det har jag nämligen gjort. Tyvärr saknas information från många distrikt, men det finns mycket att hämta också.

Väldigt många distrikt subventionerar DM-tävlingar.
Att subventionera inbjudningstävlingar som Luleå (och Piteå) gör är inte görligt, däremot på sina egna tävlingar (DM, div 4, Svenska cupen etc) kan man se över detta.

Tar några exempel bara. Skåne subventionerar ParDM mm med 70 kr per spelare. Sydöstra tar 200 kr för parDM, men då ingår en fest på kvällen. Jag tror det var Gästrikland+ Halland (kan minnas fel, men det är lätt att googla) som hade kval till parDM. Kvalet kostar distriktet 100kr till förbundet, men spelarna behöver bara betala 30kr. 70% rabatt alltså. Sen kostar finalen 160kr per spelare. Tror det var Mälardalen som hade 300 kr för hela paret (150 per spelare). (Har kollat på så många att jag blandar ihop dem)
Mm mm.
De flesta distrikt försöker i alla fall hjälpa till att få upp starterna och aktivera spelarna genom att som (nästan) enda medel i alla fall gör det billigare för spelarna.

Även en hel del klubbar ute i landet subventionerar startande, men det kan inte NBF råda över.

I Norrbotten håller vi dock hårt om kronorna och hoppas att folk anmäler sig ändå. Det funkar direkt uselt, det vet vi. Det beror naturligtvis inte på kronorna helt, men det ingår i konceptet.
De flesta har reseersättning, vilket vi nu äntligen infört. De flesta har dock inget minimiavstånd, utan de får betalt även inom "fyrkanten". Att fundera på.
(Tycks minnas att styrelsemedlemmarna i NBF även får betalt för resor inom fyrkanten, vilket då kan tyckas märkligt)

600 kr som lagDM kostar i år är det mesta jag sett för något distrikt. 500 är det näst högsta (jag kan ha missat nåt), men vi kanske har betydligt större utgifter i Norrbotten?

Luleå subventionerar startande i DM-lag med 100% av startavgiften. Vilket i år lett till 7 av 8 anmälda lag. Kan det ha ett samband möjligen?
150 extra kronor per spelare har en direkt avgörande betydelse för väldigt många.



Det andra sättet är riktad anmälan. Man måste som distriktsrepresentant åka ut till klubbarna/personerna och informera om de tävlingar som finns, hur man ska göra och svara på frågor.
Det kan vara så att klubbledare inte rekommenderar sina spelare att delta i tävlingar utanför klubben. Man kanske inte ens plockar fram inbjudan. Eller bara sätter den på en eventuell anslagstavla och så räcker det med det. Men det gör det ju inte.
Ring till spelarna. Det har bättre effekt än ni tror.
Skicka direktriktade meddelanden/mail/sms till de som ni vet ibland har spelat i exempelvis större tävlingar. Fast gärna till alla som har en mailadress/mobiltelefon. Få det att se ut som om det är skrivet för mig som enskild person, inte som massutskick.
Man måste aktivt försöka få med folk. Det är inte detsamma som att tvinga dem. Men jag VET att det fungerar.

Hjälp klubbarna och framför allt spelarna i dessa klubbar att komma till skott istället för att skicka ut en inbjudan och hoppas på det bästa. Som vi vet fungerar det sistnämnda rent uselt. Det kan inte bli sämre i alla fall.
Hjälp till att peppa dem. För de behövs, alla spelare i länet är viktiga.
Det gäller att få snöbollen i rullning. Vilket det varit tvärtom med de senaste åren (Luleå undantaget).

Visst. det tar tid för er i styrelsen.
Men finns det något alternativ?
Trampa i fortsatt gamla hjulspår som bevisligen leder till ännu färre spelare är förödande.

Vad har ni annars för ideer om nytänkande om hur verksamheten kan utveckas och bli livlig?

Tillbaka till toppen
Leif Lundberg [20271]
Fri 01 January 2016, 13:53
Registrerad medlem #20271
inlägg: 360
Länkar:
Sydöstra mixed » länk
Står även om resekostnad där.
Länken verkar inter funka. klicka på sydöstra till höger,- diskussionsforum- dokument och på sid 5 där står inbjudan som ett PDF-dokument.

Mälardalen » länk

Västegötland:
» länk
200kr per omgång per lag. Max 600 alltså, trots kval, semi samt final.

Uppland:
» länk
Här rabatterar man för dem med klövernål och ruternål. Står mycket info här och 150 kr för finalen.

Jönköping
» länk
120 kr

Örebro:
§5 » länk
400 kr per lag.
Förklaringen kommer här: Se även kostnaden för div 4: » länk


Google is your friend. Det finns mycket info att få. Om man ids leta.
Mycket mer än de få exempel jag gett.

Men visst finns det de som är dyrare också (Stockholm tex). Men de har inte samma utdöende problem som vi.

Det gäller att få bollen i rullning.
Just nu är det punka på den, så den måste få hjälp.
Tillbaka till toppen
Urban Finnsson [11072]
Fri 01 January 2016, 18:07
Registrerad medlem #11072
inlägg: 6
Hej

För att reda ut lite gällande kostnader så gäller följande efter Årsmöten och styrelsebeslut.

Till DM förutom lag tar SBF ut en avgift på 100kr/spelare. Den avgiften dras från ruterkontot som NBF innehar, NBF tar inga avgifter från spelarna i dessa DM.

Lag-DM tar SBF ut en lagavgift på 500kr/lag.

Vid direktkval skall då avgiften enligt styrelsebeslut vara 500kr/lag.
Dvs SBF skall i årets fall ha 8x500=4000kr.

När spelavgiften skrevs till 600kr var det enligt fjolårets premisser där man hoppades på fler lag och då för att kunna täcka upp för de lag som endast spelade kval och att de inte skulle behöva betala full avgift.

Året blir då enligt följade, de lag som är direktkvalificerade betalar 600kr, fyra lag =2400kr

De som kvalar betalar 200kr/lag vid kval =800kr

De två lagen som går till final får då betala yterliggare 400kr = 800kr.


Totalt blir det 4000kr, NBF tar inga fler avgifter än det som SBF skall inneha.

Däremot subventioner vi samtliga DM, exempelvis så kostar bara gravyren ca 109kr/plakett till Lag-DM med inköp av dessa så kostar 12 plaketter ca 2000kr till det tillkommer avgiften på silverpoäng som blir ca 800kr. Vilket innebär att NBF till Lag-DM står för ca 2800kr vilket gör ca 100kr/spelare till finalen.

Andra avgifter är för att klubbarna skall ha kostnadstäckning för sina arrangemang, vi inom NBF har inte för avsikt att begära in en kostnadsredovisning av arrangerande klubbar utan vi litar helt på deras eget omdöme i denna fråga.

Mvh Urban Finnsson Ordförande NBF
Tillbaka till toppen
Göran Nordberg [5369]
Fri 01 January 2016, 21:49
Registrerad medlem #5369
inlägg: 21
God fortsättning bridgekamrater, uppiggande med debatt ang deltagare i DM på nya året.

Leif tror på två orsaker till dåligt deltagande, dyrt att delta samt att NBF o resp klubb lite eller inget gör för att stimulera spelare.

Gällande kostnaden erbjuder ex Piteå gratis spelavgift o resor till alla tävlingar. NBF har tagit bort alla sina avgifter för DM tävlingar, SBF o resp arrangörsklubb kostnader tillkommer. Det ena sättet att försöka få fler spelare.

Utsedd representant från NBF har besökt/kontaktat länets klubbar o talat om vikten av klubbarnas engagemang för att få sina medlemmar delta. Den andra konkreta åtgärden att stimulera fler spelare.

Min personliga åsikt är att det inte är pengar eller dåligt engagemang som gör det låga deltagarintresset. Vore intressant om de som avstår från förbundstävlingarna gav uttryck för sina skäl, och gärna om de har något ljus att sprida vad orsakerna är för framtida segrar.

Dessa åsikter är mina egna o är inte avstämda med övriga i NBF:s styrelse



Tillbaka till toppen
Leif Lundberg [20271]
Fri 01 January 2016, 22:41
Registrerad medlem #20271
inlägg: 360
Tack Urban och Göran för mycket bra info.

Det innebär alltså att allt möjligt redan är gjort Göran, det enda vi nu kan göra är att vänta på att sista man släcker lyset? Allvarligt??


Det tror inte jag.


Just nu är folk avoga till tävlande utanför egna klubben. Det finns säkert både rutiga och randiga orsaker till det.

Att man åker EN gång till en klubb och hälsar på räcker ju självfallet inte.
När ni då var ute på dessa klubbar, undersökte ni orsaken till varför inte spelarna vill spela länets tävlingar?
Vad vill de ska göras för att komma? Vad saknas? Är det något annat som hindrar? Surdegar?
De frågorna måste ni ju ha ställt i alla fall. Till väldigt många för att få ett vettigt utfall.

Är läget helt hopplöst? (Tvivlar jag på, jag vet att flera spelare från alla dessa klubbar brukar spela emellanåt på andra tävlingar, vilket är väldigt trevligt.)


Problemet är också att folk har svårt att prata öppet i grupp. Man törs kanske inte säga vad man tycker. Inte på en spelkväll där alla andra klubbkompisar lyssnar.
Det kan gå bättre om man provar att ringa istället, det är min erfarenhet. Men det har förstås provats det med? Till 10, 50 eller 100 slumpvis utvalda?


Jag misstänker starkt att nedanstående inte är provat:
Ska man spela lagDM, parDm mm kan man faktiskt ringa till vissa spelare i olika klubbar, Kiruna, Arjeplog, Piteå och även Boden. Tom Jokkmokk och Haparanda behöver få lite telefonsamtal om info hur det går till och om de vill spela. Inte till en bara utan några olika. Höra om intresse och "ragga" ihop lag. Jag är 100% säker på att det är möjligt att få 12-15 lag (Visst intresse fanns i Luleå på ännu fler lag än 7 tex, ett par dar till bara så kanske vi haft nåt/några mer lag. Riktad förfrågan kallas det, och det funkar!).

Men visst, det krävs jobb. Det kommer inte gratis!

Att skicka ut en anmälan och hoppas på det bästa är kanske döfött i dagsläget. Det kommer inte att komma fler spelare för det är jag rädd. De som kommer hade kommit ändå så att säga.
Ta kommande parDm tex. Jag är hyfsat säker på att om man kör riktad förfrågan enl ovan kommer det att komma fler deltagare. I alla fall inte färre.


Målsättningen måste väl vara att försöka hitta på nåt så hela länet blir delaktig och vi får en livlig aktivitet tillsammans? Så är det tyvärr inte i dagsläget.


Få igång bollen som rullar igen så kommer det att bli bra. Gamla surdegar och annat har förstört mycket. hoppas nya styrelsen inser att de nu har värdlens möjlighet att vända trenden.

Men det kommer inte av sig självt från början!!!

Det känns i alla fall inte som om det är läge att luta sig tillbaka och invänta något som inte kommer att hända automagiskt.
Eller?
Tillbaka till toppen
Göran Nordberg [5369]
Sat 02 January 2016, 12:59
Registrerad medlem #5369
inlägg: 21
Vilken positiv tolkning du gjorde av mitt svar! Det var ditt påstående att ingenting görs, som fick mig redovisa att något har de facto gjorts. Om du vill tolka det som att jag anser ALLTING är gjort så...
Tillbaka till toppen
Per Norberg [20066]
Tue 05 January 2016, 09:37
Registrerad medlem #20066
inlägg: 23
Vi kan diskutera hur mycket som helst varför de nuvarande spelarna inte spelar olika tävlingar. Detta är helt ointressant i jämförelse med vikten av att rekrytera nya spelare.
Om vi inte får in nya spelare, så har vi ändå bara något/några år kvar där vi kan spela tävlingar.
Det är ju här kraften måste läggas! Det är dock inte så intressant för länets elitspelare (vilket jag förstår) ...
Jag har inte stenkoll, men jag tror inte att någon annan klubb (än LBK) har någon seriös nyrekrytering ... Detta nämner ingen ... Det oroar mig, inte deltagandet i DM-tävlingar.

Satsa resurser, engagemang och pengar (NBF) på att föra bridgen framåt.
Tillbaka till toppen
Leif Lundberg [20271]
Sat 09 January 2016, 07:22
Registrerad medlem #20271
inlägg: 360
Visst behövs det kursande. Gärna med en yngre målgrupp, hur det nu ska gå till?
Jag tror (vet) däremot att pelle har fel när det gäller att elitspelarna inte bryr sig. Kan stämma på vissa enstaka fall möjligen, men långt ifrån alla.
Däremot är jag nästan helt säker på att de allra flesta "elit" gärna hjälper till om man blir tillfrågad.



Nå lösning på problemet då?

Förslag:
Intensivkurser, kan det vara nåt?

Det kan vara så att egna klubbstyrelsen inte orkar med att fixa igång en kurs. NBF kanske lejer in eller ett par som åker till ort och ställe och håller kurs över en helg.
Problemet är nog att ragga ihop kursdeltagare på ort och ställe. Hur gör man där?
Är klubbarna alls villiga att växa?
Förbereda för fortsättningskurser direkt?
(Det är ett jätteglapp mellan nybörjarkurs och spel på klubben som sagt, nåt däremellan är ett måste om folk ska stanna efter kursen. Bör även Luleå ta sig en ordentlig funderare på, avhoppen där det inte funnits fortbildning under våren har varit enorma.)
Tillbaka till toppen
Per-Anders Eriksson [20305]
Wed 20 January 2016, 12:53
Registrerad medlem #20305
inlägg: 10
Enkla problem har ofta enkla lösningar.

Det är rimligt att tro att den genomsnittlige spelaren vet varför denne spelar, eller inte spelar, tävlingar.

Så, det är väl inte svårare än att man frågar ett lagomt urval av spelare om saken? Sedan har man nog en hygglig aning om orsakerna.
Tillbaka till toppen
Per-Anders Eriksson [20305]
Wed 20 January 2016, 13:04
Registrerad medlem #20305
inlägg: 10
Om jag gissar (gissar) så finns en tydlig korrelation mellan resultaten av pHelles problem (antal nyrekryteringar) och orsakerna till Leffes problem (tävlingsintresset).

Om man löser pHelle-problemet genom att på ngt magiskt vis rekrytera en yngre kategori spelare så kommer tävlingsproblemet också att ordna sig.

Att lösa tävlingsproblemet utan rekrytering (av yngre förmågor) tror jag inte kommer gå särskilt bra.


Tillbaka till toppen
Gå till sidan       >>  
Moderatorer:

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80