Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Anslagstavlan
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Sofortauskünfte

Författare Post
Niklas Willén [89530]
Fri 23 October 2015, 07:27
Registrerad medlem #89530
inlägg: 23
I Tyskland har man nya alertregler som kommer att träda i kraft 1:a januari 2016. En nyhet är en tredje möjlighet (förutom alert och ingen alert) att reagera pa partnerns bud nämligen "Sofortauskunft". Detta kan översättas med "direktinformation". Idén är att vissa naturliga bud omedelbart ska "förklaras" av partnern utan alert. T.ex. när partnern öppnar med 1NT ska jag omedelbart säga "15-17", eller när jag sedan bjuder 2Ru ska min partner säga "hjärter". Är detta nagot som överhuvudtaget har diskuterats i Sverige?
sofortausknfte.pdf
Tillbaka till toppen
Mikael Grönkvist [85230]
Fri 23 October 2015, 08:36
Registrerad medlem #85230
inlägg: 205
I USA har detta funnits länge och kallas där "Announcements". Det fungerar rätt bra där eftersom man nästan aldrig spelar barometer och risken för att man ska höra något från ett annat bord därmed är liten. I Sverige tror jag att barometer är betydligt vanligare och då finns det problem med metoden.


» länk
Tillbaka till toppen
Torbjörn Gustavsson [1255]
Fri 23 October 2015, 08:37
Registrerad medlem #1255
inlägg: 840
Jag ställer mig av flera skäl väldigt tveksam till värdet av detta:
1. Det komplicerar reglerna att hålla reda på när man ska alertera respektive ge omedelbar upplysning.
2. Det ökar risken för OI genom t.ex. att upplysning meddelas vid fel tillfälle, man inte är överens om systemet m.m.
3. Värdet av omedelbar upplysning är tveksam eftersom de definierade lägena för detta är sådana att man som motståndare ändå normalt sett ser till att informera sig om betydelsen i dessa lägen.

Något som jag möjligen skulle tycka vara bättre är pre-alertering, dvs. att redan när man sätter sig vid bordet upplyser motståndarna om bud de kan behöva diskutera försvar mot.
Tillbaka till toppen
Niklas Willén [89530]
Fri 23 October 2015, 09:27
Registrerad medlem #89530
inlägg: 23
Jag undrar vad som händer om man glömmer att säga "15-17" och det innebär att TL tillkallas efter brickan. Fragan är ju da vad en deklaration har för betydelse.
Tillbaka till toppen
PO Sundelin [1171]
Fri 23 October 2015, 11:26
Registrerad medlem #1171
inlägg: 1602
Torbjörn Gustavsson[1255 skrev ...
]
Jag ställer mig av flera skäl väldigt tveksam till värdet av detta:
1. Det komplicerar reglerna att hålla reda på när man ska alertera respektive ge omedelbar upplysning.
Njaa, sangstyrka och vad de olika konventionella svarsbuden betyder efter sangöppningen kan väl knappast vara svåra att hålla isär från andra alerteringar.
2. Det ökar risken för OI genom t.ex. att upplysning meddelas vid fel tillfälle, man inte är överens om systemet m.m.
OI är väl inte problemet; det är utnyttjande av OI, dvs utnyttjande av information att partnern har en annan åsikt om ett buds betydelse som kan bli föremål för TLs granskning och åtgärd. Men det ligger redan i alerter och svaret på de frågor som motståndaren "normalt sett" ställer för att informera sig.
3. Värdet av omedelbar upplysning är tveksam eftersom de definierade lägena för detta är sådana att man som motståndare ändå normalt sett ser till att informera sig om betydelsen i dessa lägen.
Det är kanske det största värdet med direktupplysning/announcement. Du behöver inte visa ditt intresse med en fråga efter sangstyrkan eller 1NT-2ru (transfer eller dubbelstayman)

Något som jag möjligen skulle tycka vara bättre är pre-alertering, dvs. att redan när man sätter sig vid bordet upplyser motståndarna om bud de kan behöva diskutera försvar mot.
Alla svarsbud på 1NT och sangstyrka mm finns ju på deklarationen, men vissa spelar med variabel sang i olika lägen - det kan bli en lång lista med prealerter. Det här är till för att öka trivsel och undvika annars nödvändiga frågor som kan överföra just OI


Tillbaka till toppen
Peter Swensson [15345]
Fri 23 October 2015, 15:58
Registrerad medlem #15345
inlägg: 1031
Det fungerar säkert jättebra med annonsering på öppningsbud och svar, om det inte vore så att vi hörde grannborden (i lag eller i par).

Däremot borde införas direkt i öppna gubbklassen; där får alla med hörselnedsättning ocheller den på annat sätt nedsatt perseption deltaga.


Tillbaka till toppen

Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80