Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Juniorbloggen
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Juniorbloggen

Gå till sidan   <<      
Författare Post
Mikael Rimstedt [88184]
Thu 11 June 2015, 23:33
Registrerad medlem #88184
inlägg: 128
God(natt)!

Snart är vi halvvägs in i Junimånad och sommaren som vi alla har väntat på är äntligen här! Det är drygt en månad kvar innan det är dags för min "lilla" bridgeturné som startar i mitten av Juli. Bridgeturnén inleds med en rolig bridgevecka i Falkenberg som bjuder på några silvertävlingar och en 2-dagars guldtävling - en bra start på vad som komma skall! I prickform ser mitt schema ut ungefär såhär fram till 10e September från 11e Juli:

* Falkenbergsveckan
* JEM i Tromsö
* Bridgefestivalen
* NABC - Chicago
* Öppna JVM i Kroatien
* Allsvenskan
* Grekiska bridgefestivalen i Athen

Totalt så har jag räknat på att jag kommer ha ungefär en vecka ledigt mellan alla bridgeevenemang. Det blir med andra ord en superintensiv sommar med bridge för min del .

Dagens bricka hämtar jag från BBO när jag och brorsan fick spela mot Mr Bertheau och hans pd:

IMP
BBO

Nord giv
alla i zon
Ola
K107632
K5
EK9
54
Bertheau
kn94
732
85
KD1072
Zagorin
8
kn104
D1062
kn9863
Mikael
ED5
ED986
kn743
E

VästNordÖstSyd
BertheauOlaZagorinMikael
  11  pass  22 
 pass  23  pass  24 
 pass  2NT5  pass  36 
 Dbl  Rdbl7  pass  38 
 pass  39  pass  310 
 pass  411  pass  4NT 
 pass  512  pass  5NT 
 pass  613  Dbl  pass14 
 pass  615  pass  7 
 pass  pass  pass 

1 5+
2 UK relä
3 Min utan 4H
4 Relä
5 Enfärgshand
6 Relä
7 6S
8 Relä
9 Ingen kortfärg
10 Sätter spadern
11 Serious slamtry, cue
12 2 utan spQ
13 ruK
14 Nåt mer?
15 hjK, ej ruQ


Lång men rolig budgivning som gjorde att vi vände på steken och slutade på + när det blev dags o sova.

Trevlig sommar!

//Mikael



Ettan
Tillbaka till toppen
Mikael Rimstedt [88184]
Tue 07 July 2015, 19:06
Registrerad medlem #88184
inlägg: 128
Tjena!

För er som inte är helt uppdaterade så spelas nu (parallellt med JEM i Tromsö) den danska bridgefestivalen i Svendborg. Deras huvudtävling, som de iår har döpt till Vinoble Cup, är likt vår Chairman's Cup i Örebro. Att den har betydligt sämre marknadsföring märks då startfältet består av 149 danska lag och 1 svenskt lag. Det svenska laget består av undertecknad i par med brorsan och som vingar spelar vi med Simon Hult och Mats Nilsland. Vinoble Cup är dock inte i närheten av lika stor som Chairman's Cup då den endast spelas över 3 dagar varav 2 kvaldagar och en dag med semi-final och final.

De seedar alla 150 lag med hjälp av deras handikapp-system (likt vår i Sverige) och placerar de i olika brackets. Varje bracket består av 14 lag. Vi svenskar är seedat som 3:a då arrangören gick in och kollade vårt handikapp på svenskbridge. "Tack vare Hult" blev vi då placerade i bracket A eftersom han är en av 2 i hela startfältet som har minus i handikapp och det sänkte vårt genomsnitt markant.

Formatet är att alla möter alla i sin bracket över 8 brickor d.v.s. 8 x 13 brickor och så går 4 vidare för att spela semi-final och final.

Efter två ronder så fördröjs spelet öerhört länge på grund av tekniskt strul och tävlingsledarna meddelar efter 90min break att vi kommer fortsätta tävlingen som vanligt fast utan BridgeMate. Den långa fördröjningen gjorde också att två matcher stryks så 8 x 13 blev helt plötsligt 8 x 11. Ni som försöker följa oss har kanske märkt att den danska sidan inte redovisar några resultat. Vet inte helt vad det beror på men har fått information om att de jobbar på att få fram det. Ni som vill veta mer om oss som spelar så gjorde Christina (webbchefen i Danmark) en intervju om de svenska spelarna i laget och publicerade sedan intervjun i Bulletinen som går att läsas här: » länk

Sensmoralen i denna berättelsen är att man kan aldrig förstå hur lyckligt lottade vi svenskar är som har Tomas Brenning. Kan inte själv minnas när det blev tekniskt strul senast då Brenning hade hand om sladdarna .

Hur har det gått för oss då? Efter första dagens kval så var ingen av oss särskilt nöjda över vårt spel och vi låg 4:a efter dag 1. Dag 2 inleddes med torsk med 5 i första matchen och torsk med 7 i andra matchen. Vi var nu tillbaks på strax över medel och en besviken 7:e placering innan det var dags för lunch. Vi tog en rejäl lunch på McDonalds för att lätta på magen och dagens dåliga inledning. En lång promenad följdes upp och det kändes som vi gick genom "hela" Svendborg innan det var dags att växla till 6:ans växel.

Förrutom ett missförstånd som gav 800 så kändes det som en tråkig inledning på första matchen. Men vingarna kom ut med lika mycket plus och vi kunde då skriva in 22-3 (16,23 i 20vp-skala) till turisternas fördel i första matchen.

Andra matchen var viktigare då vi skulle möta ett konkurrerande lag. Några fler svingar än första matchen resulterade i totalt 49 IMP på 8 brickor. De 49 IMPsen fördelades 29-20 till turisternas fördel och ytterligare 13,45vp till svenskarna.

Tredje matchen var också väldigt viktig då vi låg 4:a och skulle möta det lag som låg 5:a med ca 3vp bakom. På en bricka fick bröderna Rim öva budgivning:

Vinoble Cup


Nord giv
alla i zon
Ola
K85
E108
Dkn964
K10
Danmark



Danmark



Mikael
Ekn104
5
E5
EDkn986

VästNordÖstSyd
DanmarkOlaDanmarkMikael
  11  pass  1 
 pass  1NT  pass  22 
 pass  33  pass  34 
 pass  35  pass  46 
 pass  47  pass  4NT 
 pass  5  pass  58 
 pass  5NT9  pass  6 
 pass  pass  pass 

1 a) 12-14NT b) Nat
2 5+Klöver
3 Accept av invit
4 Kort Hj
5 "Nat"
6 Serious slamtry i C
7 Cue
8 Storslamsinvit
9 Något extra


Danskarna valde en mindre komplicerad budgivning som bestod av ungefär hej o hå-6C så det hela vart en push. Matchen slutade iaf 12-1 och 14,09vp till turisterna!

Den fjärde matchen mötte vi ett sämre lag som låg 10:a men vi underskattar inget lag i bracket A! Undertecknad fick press redan på första brickan då han skulle spela 4spX:

Vinoble Cup


4 Dubbelt
Öst giv
Ola
K83
E10
5
10987642
Danmark
kn
D73
D1094
EKkn53
Danmark
1062
K982
E8763
D
Mikael
ED9754
kn654
Kkn2

VästNordÖstSyd
DanmarkOlaDanmarkMikael
   pass  1 
 2  4  Dbl  pass 
 pass  pass 



KlA ut som jag stal på handen. I stick 2 spelade jag hj till T som MTH vann med Kungen och fortsatte med trumf som jag vann på bordet. Jag cashade ut hjA och spelade en ruter. Öst la en hacka och jag spelade en misslyckad ruJ som Väst vann med Damen. Väst spelade nu klK och såhär såg slutläget ut:

Vinoble Cup


4 Dubbelt
Öst giv
Ola
xx


1098764
Danmark

D
109x
Kkn53
Danmark
knx
98
Exxx
Mikael
EDxx
knx
Kx

VästNordÖstSyd
DanmarkOlaDanmarkMikael
   



Öst tänkte länge på klK och jag kunde medan han tänkte räkna ut att om han har 98 kvar i hj så går jag bet om han hittar o saka sina hjärter. Sakar han dock en ruter så kommer jag gå hem trots att jag börjar bli lite trumfmatt på handen. Det slutade med att han sakade en ruter och jag gjorde detsamma. Väst ville inte ställa upp hela bordets klöverfärg så han fortsatte med ruter som jag stal på bordet. Jag stal en klöver, stal en hjärter och kunde nu claima 10 stick för 790. Jag visste hela tiden att jag inte kunde stjäla klK och var tvungen att saka en ruter för att hålla uppe kommunikerna. Hade Öst sakat två hjärter på klK och klJ så hade han kunnat stjäla över bordet trumf och allt hade gått en bet. En stor sving som gav 13 IMP till turisterna.

En annan bricka vid Hult och Nilslands bord valde man att först göra ett överbud på 3-läget i pluszon med...
-
K98xx
xx
KQxxxx

...vilket är helt förståligt men när det sedan var danskens tur igen över 4sp så ville man visa sin hand ännu en gång med 5C vilket kostade 800 medan Rimmarna tog en stillsam bet i 4sp och ytterligare 14IMP. Allt som allt vann turisterna med 31-6 och 17,50 och avancerade till en trygg 2:a plats i kvalet.

Vi har ännu inte fått reda på vilket lag vi ska möta imorgon men om tid finns över så kanske det kommer en rapport även imorgon. Fick tidigt veta att slutspelet brukar sändas på BBO så kanske ni ser oss där? Vi får se!

Ikväll är det afterbridge med dans och musik på en av barerna här i Svendborg. Onödigt och missa sånt lyx så blir nog en kort visit där. Håll tummarna imorgon!

//Mikael


Ettan
Tillbaka till toppen
Erika Rodin [93303]
Fri 11 September 2015, 19:13
Registrerad medlem #93303
inlägg: 256
Efter mycket om och men kommer här årets JSM-par tippning. Det är alltid svårt att tippa JSM-par och det är en av de få tävlingar jag inte brukar lyckas tippa rätt. Allt kan hända och allt kommer att hända. Det är juniorer. Det är partävling. Men nu kör vi!

5:e plats: Signe Buus Thomsen (DEN) + Renee Cooper (AUS)
Svenska JSM-par får besök av våra trevliga grannar, även om man kan diskutera huruvida Australien är en granne till Sverige... Två fina tjejer som definitivt kan lägga kort. Samspeltheten är nog inte på topp och tidsomställningen och resandet kommer gå emot dem. En fördel de har är att de nog kommer spela amerikanska markeringar och förvirra alla.

4:e plats: Säfsten - Mikael
Förra årets vinnare. Klart de vill vinna men man kan inte få allt här i världen. Mikael har precis som Ola spelat bridge sedan i juni och hemkommen från grekiska bridgefestivalen. Trött och sliten som man brukar säga. Och dessutom väldigt vinsttrött. Säfsten kommer få svårt att dra upp tvilling nummer ett.

3:e plats: Ekenberg - Sanna
Lägger in en liten underdog på tredjeplats mest för att det är väldigt roligt. Dessutom brukar det nästan alltid vara en underdog som tar sig upp på prisplats i just den här tävlingen. Ekenberg har varit ute och rest massor de senaste veckorna - förhoppningsvis har det fått honom i form för Sanna kommer, som vi alla vet, inte lägga ett enda kort fel. Kommer de sämre till är det Ekenberg som inte klarar av pressen av att spela med Sanna

2:a plats: Gullberg - Ola
Gullberg är sjukt stark för tillfället, redan i onsdags vann han SC på förlängning mot San Sac - starkt! Tyvärr dras han ju med Ola som har spelat bridge sedan början av juni. Ola är dessutom precis hemkommen från grekiska bridgefestivalen och den är ju ökänd för att inte låta deltagarna sova särskilt mycket.

1:a plats: Hult - Karlsson
Det är stabilt. Det är två vinster på Öland. Det är silvermedaljer i EM. Det är vinst efter vinst efter vinst. Svårt att slå detta. Jag vet inte vad jag mer kan säga. Ingen skräll här. Största faran är väl om de är bridgetrötta.


Allt blir bra till slut och är det inte bra så är det inte slut.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Mikael Rimstedt [88184]
Mon 19 October 2015, 22:27
Registrerad medlem #88184
inlägg: 128
Hej!

Vi har just rundat av dag 4 av Cavendish nere i Monaco och är inne i veckans andra tävling!

För er som inte vet så blev jag och brorsan inbjudna till o spela Cavendish tillsammans med Gus Hansen (ja, han pokerspelaren!). Vem han skulle spela med var länge oklart men annonserades några veckor innan avfärd. Vårt lag Smoking Guns ställer upp i två lagtävlingar med:

Mikael Rimstedt - Ola Rimstedt
Gus Hansen - Bob Drijver

De första tre dagarna var en öppen turnering som de kallade för Patton trots att det bara var en vanlig IMP/Lagtävling. Tävlingen började med ett kval som man fick spela antingen på eftermiddagen eller på kvällen för att kvala till semi-final A eller B (man fick alltså välja när man ville spela/kvala). Totalt blev det 38 lag och de 16 bästa gick till semi-final A och resterande till semi-final B. Från semi-final A gick 6 lag vidare och från semi-final B 2 lag vidare till Knockouten. Vi lyckades Dag 1 köra den där fulingen och hamna precis i semi-final B för att sedan kvala via den enkla vägen. Dag 2 spelade vi alltså semi-final B. Där vart inte motståndet någon höjdare så där seglade vi in en seger efter bra och stabilt spel från båda borden och vi lyckades kvala till Knockouten. Dag 3 fick vi i första Knockouten möta lag Sakr som ställde upp med elitspelarna Krysztof Martens och Dominik Filipowicz. Fast de spelade inte med varandra utan istället spelade de med två duktiga sponsorer från Lebanon och en annan polack. Det gick tyvärr inte vår väg och vi blev utslagna för att spela om platserna 5-8 i en round-robin mot de andra lagen. Allt som allt slutade vi på 7:e plats i "Pattonturneringen". Lag Sakr lyckades skrälla in en seger mot Lavazza i finalen så vi förlorade mot rätt lag i Knockouten iaf .

Dag 4 - Cavendish Teams

Första dagen i Cavendish Teams är avklarad och vi kan knappast vara något annat än nöjda med dagens resultat. Vi startade väldigt tungt men som unga bridgespelare visade vi att ge upp är för gamlingar! Med två avslutande storvinster är vi totalt +4vp över medel och ligger på 6:e plats. Målet är att sluta topp 2 och för det krävs åtminstone två vinster imorgon vilket blir tufft men vi är tappra krigare och kämpar tills sista kortet är spelat.

Den sista matchen var lite underhållande på vårt bord så tänkte berätta om några brickor. FYI: varje match är 10 brickor i en swiss (Gröna hissen). I sista matchen spelade vi brickorna 11-20.

Bricka 12:

Cavendish Teams


4
Väst giv
Ola
107
K98
KD54
Dkn105
Vroustis
D95
E43
Ekn1098
E3
Eidi
Kkn843
D5
72
K862
Mikael
E62
kn10762
63
974

VästNordÖstSyd
VroustisOlaEidiMikael
 1NT  pass  21  pass 
 2  pass  2NT  pass 
 4  pass  pass  pass 

1 5+S


Ola spelade ut KlQ som spelföraren vann med KlA. Spader till J och jag duckade i tempo. Ruter till mask och Ola vann med Damen. Klöver Knekt vanns med Kungen och spelföraren provade en andra rutermask som Ola vann med Kungen. Ola tog nu en mycket lång tankepaus och var tvungen och gissa om jag hade duckat från SpA eller om jag hade HjA. Men frågan är varför spelföraren hade så bråttom och slå två rutermaskar om han har AQx, xxx, AJTxx, Ax? Ola valde helt korrekt att lita på spelförarens spelföring och spelade tillbaks ännu en ruter och kalaset slutade med en bet.

Bricka 15:

Cavendish Teams


3NT
Väst giv
Ola
K
E6
E9843
Ekn652
Vroustis
kn9
kn1074
Dkn6
D1074
Eidi
E108652
D3
K1072
3
Mikael
D743
K9852
5
K98

VästNordÖstSyd
VroustisOlaEidiMikael
 pass  11  3  pass 
 pass  3NT  pass  pass 
 pass 

1 4+obal


Ola satt på ett mycket svårt budläge när fransmannen valde 3sp i pluszon. Personligen hade jag nog valt att sälja ut till 3sp men Ola valde ett superaggresivt 3NT! som passades runt.

Eidi spelade ut en låg spader som gick till Olas Kung. I ett definitivt spelbart kontrakt så gick Ola direkt på klövern och slog en lyckad klövermask. Den oturliga snedsitsen gjorde dock att han var tvungen att ge bort ett klöverstick till Vroustis. Om man sätter sig i Vroustis sits nu när han ska vända:
- Han vet att Ola mycket troligt har singel spader Kung. Men frågan är varför han inte UD:a med singel spader? Troligtvis har Ola kort hjärter. Allt talar nog för att Ola har exakt 1165 eller 1255 eftersom han inte UD:a. Vroustis kan alltså med fördelningkunskapen räkna ut att Ola har 4 klöver stick, 1 spader, 1 eller 2 hjärter och 1 eller 2 ruter. Så ungefär 5 svarta stick och 3 röda stick. Därför kan han alltså räkna ut att spadervändan kommer nu generera åtminstone det 9:e sticket.

Men Vroustis var nog för trött för att räkna ut alla dessa punkter och vände med en trött spader vilket på denna brickan var det 9:e sticket och Ola fick sina (o)förtjänta 600 på sin aggresiva budgivning.

Bricka 18:

Cavendish Teams


4
Öst giv
Ola
Dkn543
K952
Ekn
97
Vroustis
K9
8
D987
Ekn10543
Eidi
E1082
7643
1032
K2
Mikael
76
EDkn10
K654
D86

VästNordÖstSyd
VroustisOlaEidiMikael
   pass  11 
 22  Dbl  3  pass 
 pass  Dbl  pass  3 
 pass  4  pass  pass 
 pass 

1 12-14NT / Klöver
2 Naturligt


Ännu ett aggressivt beslut som i slutändan blev väldigt lyckosamt för Olarim. Väst valde att spela ut en olycklig ruter som vanns med Knekten på bordet. Jag fortsatt med ruter och gick in på handen i trumf för att saka en klöver på ruter Ess. Nu var steg 1 klart på brickan. Nu måste jag bara ställa åtminstone ett spaderstick innan jag går på trumfen. Lättare sagt än gjort så spelade jag spader som Väst snabbt högg med Kungen. Rädd för att fler klöverstick ska försvinna så fortsatt Vroustis med Klöver Ess! och mer klöver som jag kunde stjäla på bordet och samtidigt se kungen ploppa. Jag fortsatt med SpQ och hemgången var nu ett faktum oavsett vad Öst vänder med; +620.

Bricka 20:

Cavendish Teams


Nord giv
alla i zon
Ola
E94
ED864
962
E4
Vroustis
kn82
kn1092
1074
KD3
Eidi
1076
K3
KDkn83
987
Mikael
KD53
75
E5
kn10652

VästNordÖstSyd
VroustisOlaEidiMikael
  1  pass  1 
 pass  2  pass 



Fram till detta läge så kollar jag in i 9 plusresultat och en monsterscore. Ska jag invitera? Ska jag vika mig?

Jag valde att vika ner mig den här gången och med KlK i utspel kunde jag snabbt skriva in 170 i prokollet. Men med snabb analys kunde jag se att alla som uppgraderar Olas hand eller spelar 14-16NT hamnar i en stendöd 3NT vilket faktiskt var fallet när Bessis-Bessis på andra bordet öppnade med 1NT och det hela slutade i 3NT-1.

Ut till jämförelsen och Gus kommer fram till oss och säger "Sorry guys, they killed us. We have a really bad score". Efter jämförelsen blev slutsiffrorna 44-14 och Gus kunde knappt bärga sig och gå ut på middag för att gå igenom brickorna i sista matchen.

Over and out från Monte Carlo~

//Mikael


Ettan
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<      
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80