Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Norrbottens BF
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Division 4 2015

Gå till sidan   <<      
Författare Post
Leif Lundberg [20271]
Mon 05 October 2015, 18:13
Registrerad medlem #20271
inlägg: 360
Ska ge mig in på ett av mina längst och kanske viktigaste inlägg här. Med vetskap om att tråden troligen snart kommer att försvinna.

1995 gick jag nybörjarkurs med Håkan Wallmark som kursledare. Före det hade jag läst en bok kvällen innan jag och min faster skulle spela 1984, då spelade vi i Gammelstad, så jag hade spelat 3 ggr tidigare i mitt liv. Men jag fick en partner gång 3 som bara skällde så efter tredje gången gick jag inte dit mer. Håkan var raka motsatsen, och väldig ivrig och duktig på att få oss intresserade. De flesta som gick den kursen håller faktiskt fortfarande på. Mycket tack vare Håkan.

Nå tebax till nybörjarkursen. Jag, Per-Åke Ellnebro, PA Eriksson och Peter Jaslin och någon till i vår ålder "tvingades" delta i lagserien som då var i tutti-frutti-husen. Redan innan vi gått färdigt nybörjarkursen så anmälde Håkan oss till serien. Fick vi inte ihop lag med nybörhjare så spelade han själv i vårt lag. Han lärde oss att det inte var så farligt att hamna fel och att göra fel, det är inget man dör av liksom.
Han lärde oss också en del tricks, som att maska och dubbelmaska och en hel del till som inte ingick i början. Vi fick lära oss snabbare än kursen helt enkelt. Plus att han visade oss en del till. Vetgiriga som vi var sög vi åt oss allt han sa.

Tyvärr flyttade Peter Jaslin, men då hade vi upptäckt en blivande stjärna som var väldans trevlig och duktig som vi började spela med då och då, Per Norberg heter han.

Vi kom på att det man lär sig allra mest av var av de misstag vi gjorde.
Hur ska man kunna lära sig nåt då?

PA och Per-åke hade två arbetskamrater, Petter Bengtsson och Anders Landmark som också kunde lite bridge. Eller lite mer än lite.
De visste hur man ska bli bättre.

Efter tävlingar föreslog de eller vi bridgelunch på nåt ställe där vi satt och gick igenom spelet. Minnet var så dåligt i början att vi samtidigt med spelet fick sitta och skriva ner budgivningen vid bordet för att komma ihåg (särskilt jag och P-Å som då spelade mycket tillsammans). Minnesgoda minns säkert detta.

Efter tävlingarna satt vi och skrev av samtliga brickor, vilket de flesta säkert också minns.
Sen tog det ett antal luncher per vecka att gå igenom brickorna för att lära sig av dem, för att inte nämna den tid man la ner på egen hand för att komma på frågor och se vad man gjort bra och dåligt. Detta långt innan vi började spela i div 4.

Sen datoriseringens intåg när man får förlagda brickor och IAF så behöver vi inte göra så. De finns ute på nätet nu, så luncherna har vi skippat.

PA har skapat en bridgesajt där vi går igenom samtliga brickor på samtliga tävlingar vi spelar. Oavsett om man spelar med en lagkamrat eller någon tillfällig partner.

Just nu i skrivande stund går vi igenom div 2 match 4-7 samt senaste lagserien, plus lite annat som brickor vi hittar på internet eller andra tävlingar.
Vi lägger ner massor med timmar varje vecka för att analysera och fundera på lösningar.
Just nu har forumet drygt 3650 trådar med totalt 30000 inlägg. Ändå hade vi en serverkrasch för några år sedan där mycket försvann.

Med genomgångar över 10 timmar i veckan (oftast mer) i 20 år så finns det inga alternativ till att bli bättre och det förhållandevis snabbt. Dessutom tillsammans, vilket gör att man tänker likartat.

Det finns nämligen inga genvägar för att bli bättre.
Utan IAF-listor med de färdiglagda brickorna och genomgångar med bättre spelare som kan leda en rätt så går det inte. Tillsammans med de 5 punkter som Per pekat på.
Hur man minimerar misstagen kombinerat med att bjuda så tufft att man gör det maximalt svårt för motståndarna att göra rätt.

IAF_resultatet är däremot oväsentligt för oss, om man kommer etta eller sist har ingen betydelse.
Det är vägen som är målet, att lära sig.
Om man inte vill bli bättre så spelar det ingen roll.
Tillbaka till toppen
Leif Rångevall [10493]
Sat 10 October 2015, 07:42
Registrerad medlem #10493
inlägg: 62
Undrar hur man kunde bli "bra bridgespelare" innan iaf?
Iaf så klart bra för de med ambitioner men eftersom frågan gällde Div 4 så är nog ambitionsnivån långt ifrån densamma som för "elitspelare" - tyvärr.
Tillbaka till toppen
Leif Lundberg [20271]
Sun 11 October 2015, 13:51
Registrerad medlem #20271
inlägg: 360
Jag VET att det finns flera spelare i div 4 som insett att man inte kan bli bättre om man inte lär sig av misstagen, som är amitiösa och försöker förkovra sig på olika sätt. Genom att gå igenom spelade brickor, fråga andra mm vilket de gör. Eftersom jag drabbas av dessa frågor (vilket är både trevligt och hedrande) så är det inget jag tror, jag vet att det är så.

Du tycker alltså bara för att inte alla är intresserade av att bli bättre så ska vi strunta i de som vill komma framåt?
För egen del tycker jag att vi ska göra allt för att hjälpa de som vill nåt, istället för att motarbeta dem. Iaf är en del i det.

Tillbaka till toppen
Leif Rångevall [10493]
Sun 11 October 2015, 15:04
Registrerad medlem #10493
inlägg: 62
Tvärtom - vi ska INTE strunta i någon. Alla som vill bli bättre ska få all den hjälp som finns att få. Bra att du bidrar - det hedrar dig.
Men - efter att ha lyssnat på många div 4-spelare och fått det nedslående beskedet att de inte ens vet var man i så fall ska hitta igen iaf-resultaten.
Det känns inte bra. Hoppas att jag bara frågat fel personer.....Vill man bara kolla givarna behövs i alla fall inte iaf. Det skulle onekligen vara bra om ett större antal, än vad jag tror, skulle förstå beräkningen och veta vad det innebär resultatmässigt.
Så klart att iaf i de högsta divisionerna är en krydda i spelet men där kan man nog vara säker på att startfältet är betydligt mer homogent än i division 4 Norrbotten.
Vad gäller iaf så är det mer än ofta felinmatade data som: spelförare någon enstaka gång, utspelskort alltför ofta och ibland t.o.m. fel kontrakt.
Dock ska alla medel, som kan hjälpa och bidra till att en nykomling i bridgeorganisationen utvecklas, så klart användas.
Du hade dock ingen kommentar till hur man blev bättre före iaf-ens tid.
Jag är säker på att den metod som flertalet av oss använt genom åren är lika gångbar i dagens bridge som den förmodligen har varit för det stora flertalet av oss. Utan enskild förkovran - genom böcker, bra partner, ett genuint intresse mm, lär utvecklingen gå långsamt.
Lära ut bridge följer samma mönster som all annan utbildning och lärande. De med ambition blir bättre oavsett metod, de som bara vill lägga kort och umgås kommer att stampa på samma fläck och de med ett kortintresse, men för "lata", blir så småningom bättre men det tar sin tid....

Tillbaka till toppen
Leif Lundberg [20271]
Sun 11 October 2015, 20:27
Registrerad medlem #20271
inlägg: 360
Leif Rångevall[10493 skrev ...
]
Du hade dock ingen kommentar till hur man blev bättre före iaf-ens tid.

Då läste du inte det jag skrev. Jag kopierar från min text ovan:

Leif Lundberg[20271 skrev ...
]
Vi kom på att det man lär sig allra mest av var av de misstag vi gjorde.
Hur ska man kunna lära sig nåt då?

PA och Per-åke hade två arbetskamrater, Petter Bengtsson och Anders Landmark som också kunde lite bridge. Eller lite mer än lite.
De visste hur man ska bli bättre.

Efter tävlingar föreslog de eller vi bridgelunch på nåt ställe där vi satt och gick igenom spelet. Minnet var så dåligt i början att vi samtidigt med spelet fick sitta och skriva ner budgivningen vid bordet för att komma ihåg (särskilt jag och P-Å som då spelade mycket tillsammans). Minnesgoda minns säkert detta.

Efter tävlingarna satt vi och skrev av samtliga brickor, vilket de flesta säkert också minns.
Sen tog det ett antal luncher per vecka att gå igenom brickorna för att lära sig av dem, för att inte nämna den tid man la ner på egen hand för att komma på frågor och se vad man gjort bra och dåligt. Detta långt innan vi började spela i div 4.


Dvs innan vi började spela div 4 tom, förtydligar detta. Långt innan iaf och färdiglagda brickor var vardagsmat. Det skedde någon enstaka gång bara att det fanns utskrifter på brickor. IAf fanns inte förrän bridgemate kom till.

Det finna andra sätt att lära sig, men detta är ett. Kombinerat med att läsa mycket bridgelitteratur givetvis. Även om man spelar i div 4.

IAF-resultatet är, som sagt, i sig oväsentligt. Det är brickor, slutkontrakt, dd-äanalyser och utspel man lär sig av. Det får man på köpet. Om man är etta eller sist har ingen större betydelse. Det är dock en fördel att komma sist, för då har man en del att gå igenom och lära sig av.
Kan ta ett exempel, senast i div 2 satt vi emot korten rejält i ett par halvlekar och motståndarna hittade alla utgångar och slammar som inte gick att beta. Då får man ofta minus på en IAF, det fick vi också utan att göra något egentligt misstag. IAF är en kul grej bara, men man får så mycket värdefullt analysmaterial på köpet.

Tillbaka till toppen
Leif Rångevall [10493]
Sun 11 October 2015, 20:57
Registrerad medlem #10493
inlägg: 62
Som jag skrev: De som vill framåt och vill bli bättre klarar sig alltid - oavsett metod. Ni har lyckats och det tycker jag är bra och gratulerar till er framgång.
Men iaf:s betydelse för det stora flertalet tror jag är överskattad och överdriven. Det är dock lysande bra att ni så starkt tror på detta, som ett markerat led i utvecklingen.
Hoppas att ni har eller får rätt.
Tillbaka till toppen
Emma Karlsson [58290]
Tue 17 November 2015, 15:53
Registrerad medlem #58290
inlägg: 2
Som mycket "färsk" nybörjare och debutant i div 4 kan jag inte låta bli att "lägga mig i" och komma med några synpunkter nu när vi spelat färdigt för i år.

Under min korta men ganska intensiva tid i den här "bridgevärlden" har jag sett hur ett antal personer i de olika klubbarna, bland annat samtliga som skrivit i den här tråden, lägger ner ett stort engagemang och mycket tid på att möjliggöra att vi alla ska få spela bridge! Det finns även andra, ingen nämnd ingen glömd. Jag kan bara hoppas att ni känner att ni får uppskattning för detta och att den uppskattningen inte kommer i skymundan av onödigt tjafs! Även att jag bara har spelat i 10 månader så är jag ganska säker på att ni som verkligen brinner för bridgen, och lägger ner allt detta arbete, egentligen alla har samma mål. Ni strävar efter mer, bättre och trevligare bridge i hela Norrbotten!

Jag måste erkänna att jag tyckte att det var tråkigt att i samband med min första allsvenska tävling behöva möta attityden att "det väl inte är så noga med lagda brickor, det är ju bara div 4". Om det ska finnas spelare i de högre divisionerna i framtiden tänker jag mig att det är viktigt att lägga resurser på att nybörjarnas upplevelse av div 4 blir så positiv som möjligt! Även om det mitt i 40-årskrisen är smickrande så känns det ju också en aning illavarslande när jag och min nybörjarpartner benämns som "ungdomarna".

Det Leif R skriver om fusk och att folk "tittar snett" förstår jag inte riktigt?? Vad jag förstår spelar man med lagda brickor i div 2 och 3? Skulle det förekomma fusk där?? Det måste vara något som jag med mitt "nybörjarperspektiv" inte har fattat? Någon får gärna förklara.

Att få fullständiga utskrifter och därmed kunna gå igenom varje bricka efter tävlingen betyder mycket för möjligheten att utvecklas och lära sig mer om spelet. För mig är det ett sätt att försöka lära mig något av misstagen, som ju är många när en är nybörjare. Det är också ett sätt att "boosta" självförtroendet genom att försöka hitta något jag gjort rätt i hopp om att fortsätta på det spåret. Jag tror att behovet av att få fullständig IAF är större i div 4 än i de högre divisionerna. Vi har helt enkelt mer att lära!

Jag vet att jag inte var den enda som uppskattade att det i slutändan blev lagda brickor och att vår fantastiska Pelle tog sig tid att ordna en IAF efter allsvenskan i Boden 26/9.

I oktober spelade vårt lag en allsvensk match i Boden, då användes inte bridgemate och vi fick inga utskrifter. Mycket tråkigt då jag gjorde alltför många lärorika misstag den kvällen och utan utskrift är det svårt att "dra nytta" av dem.

Min upplevelse är att vi som spelar i div 4 absolut har en ambition att utvecklas som bridgespelare! Vi som kanske ännu inte riktigt behärskar spelet måste dock få ett vänligt bemötande trots att vi gör misstag ibland. Här har ni som är mer rutinerade ett ansvar om ni vill att vi ska få chansen att utvecklas, ett ansvar som de allra flesta av er verkar uppskatta och ta på allvar! Jag kan inte se hur de som väljer att ägna en hel lördag åt att spela 48 brickor skulle kunna betraktas som lata eller oengagerade?!?!

Förutom att jag har haft turen att hitta en duktig nybörjarpartner har jag dessutom haft förmånen att få spela med ett antal mer rutinerade spelare som varit vänliga nog att "förbarma sig över mig". Någon har uttryckt det som att jag fått något av en gräddfil in i detta. Många är dessutom generösa nog att i samband med tävlingar dela med sig och tipsa mig om vad jag hade kunnat göra bättre! Det är värdefullt då jag inte har det "privata" bridgeumgänge som Leif L beskriver. Sedan jag gick ut 9:an har jag inte ens lyckats övertala någon i min bekantskap att spela lite fyrmanswhist med mig, vi snackar om 24 års "kortspelsabstinens" här . Det är inte heller alla som har turen att finna en sådan gemenskap på sin nybörjarkurs och att dessutom ha andra privata kontakter som hjälper till. De goda råd jag får vid spelbordet, tar jag tacksamt emot men det är inte alltid att jag i det läget har orken att riktigt ta dem till mig. Genom att studera brickorna kan jag istället "plåga" de rutinerade spelarna med frågor vid ett senare tillfälle. Ett exempel på detta är nu senast på "Bodenklövern". Det var en bricka där jag var den enda som spelade ut klöver 2 och "nybörjarturen" gav oss en topp. Just i detta fall var min spelmässiga "omognad" gynnsam men jag är ju inte dummare än att jag inser att det finns en del att lära av hur de mer rutinerade spelarna tänkt när de valt ett annat utspel.

Ett sätt att undersöka om klubbarna verkligen är indelade i en elit och i en "oengagerad massa" vore kanske att någon gång per termin anordna träffar där några rutinerad spelare går igenom brickorna från kvällstävlingen?? Eller att vi helt enkelt får vara "publik" och lyssna när eliten går igenom brickorna med varandra? Jag tror att det skulle finnas intresse för sådana träffar. Jag tror att det finns ett ganska stort antal spelare som har en vilja att lära sig mer men som kanske saknar de "verktyg och kontakter" de behöver för att kunna göra det!

Det skulle heller inte skada om min "gräddfil" var lite bredare och att fler nybörjare fick testa att spela med rutinerade spelare. Gärna några gånger med samma person så att eventuell nervositet lägger sig. Jag är så fräck att jag brukar jag "kräva" att den rutinerade spelaren lovar att vi ska spela minst två gånger så att jag vet att jag får en chans till om jag gör bort mig fullständigt första gången . Jag tänker mig att det egentligen inte är de allra "färskaste" nybörjarna som har störst nytta av att bli "parade" med rutinerade spelare utan de som spelat något år men som kanske känner att de står och stampar lite och behöver nya infallsvinklar.

/Emma
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<      
Moderatorer:

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80