Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Bohuslän-Dals BF
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Kvantitativt eller essfråga

Författare Post
Sylve Larsen [11960]
Fri 02 October 2015, 18:21
Registrerad medlem #11960
inlägg: 699
VM
Indien 2015-10-02

Väst giv
ingen i zon
Gawrys



Gunev



Nanev



Klu.....




VästNordÖstSyd
GunevGawrysNanevKlu.....
 1  pass  2  pass 
 2  pass  2NT  pass 
 3  pass  3  pass 
 3  pass  4NT 


Ja hur spelar du?
Tillbaka till toppen
Rasmus Gråberg [50617]
Sat 03 October 2015, 08:46
Registrerad medlem #50617
inlägg: 186
Om allt är naturligt känns det som kvant. Ingen trumf har definitivt fastställts, det hade funnits flera sätt att sätta spadern som trumf. Särskilt om 2kl var UK.
Tillbaka till toppen
Lars-Göran Larsson [6849]
Sun 04 October 2015, 03:33
Registrerad medlem #6849
inlägg: 1276
Rasmus Gråberg[50617 skrev ...
]
Om allt är naturligt känns det som kvant. Ingen trumf har definitivt fastställts, det hade funnits flera sätt att sätta spadern som trumf. Särskilt om 2kl var UK.

Då vill jag lära mig hur spadern fastställs som trumf. För mig hade inte buden 3NT, 4kl, 4ru eller 4hj* varit fastställande av spader.
*(för experter är 4hj "Last train" och en möjlighet att slaminvitera i spader).
Naturligtvis hade budet 4sp och hopp till 5-läget i hjärter och spader (inte 5kl/ru) varit spadertrumf.

Budet 3hj i nämnda budserie är "4-färg" och om man där istället hoppat till 4NT hade det varit kvantitativt (enligt regeln "en tidigare sangbjudare som hoppar till 4NT är kvantitativt [när han har andra slamtempobud tillhands] - och det beror på att 4ru varit utgångskrav/slaminvit i ruter).

Så min slutsats blir att 4NT är essfråga (även om jag kanske inte tänker avsluta budgivningen med ett spaderbud).
Observera också att "fjärde-färg" 3hj följt av 3NT varit slaminviterande (varför annars gå omvägen via "fjärde-färg"?)

(1. Jag kan också garantera att 2kl är utgångskrav i deras budserie - annars hade 2NT varit passbart och det ser vi att Öst inte avsåg)

(2. Lägg också märke till att Väst inte bjöd 2ru över 2kl! När han senare bjuder ruter och därefter spader igen säger det en del om spaderfärgens längd och kvalitet, nämligen överlägsen ruterkvaliteten)

(3. Rasmus får inte ta det som negativ kritik eller ironi. Budgivningen är mycket intressant, svår och full av "negativa slutsatser" som kan dras av de bud som inte bjöds)

(4. Spader är trumf i detta budläge - 4NT, därför att buden 4 i lå varit naturliga krav, med slamtempo eftersom de föregicks av 3hj "fjärde-färg")

Tillbaka till toppen
Rasmus Gråberg [50617]
Wed 07 October 2015, 20:02
Registrerad medlem #50617
inlägg: 186
Öst borde ha kunnat stötta spadern i första eller andra budronden, för att göra spadern till trumf.

Jag är osäker på om väst har visat upp så mycket extra i spader. Med fyrkorts ruter hade 2 ruter varit både beskrivande och platsbesparande, kan inte väst ha typ AQxxxx, xx, AQx, xx?
Tillbaka till toppen
Lars-Göran Larsson [6849]
Thu 08 October 2015, 17:21
Registrerad medlem #6849
inlägg: 1276
Enl mig ett mycket bra exempel på vad Väst kan tänkas ha!

Det betyder dock inte att jag tycker 4 NT är kvantitativt, men budläget är så komplicerat att man troligen måste ha pratat igenom det för att säkert vara överens. Jag förkastar verkligen inte ditt förslag på definition.

Jag förstår inte vad Öst ska bjuda för att "krama ur" Väst mer information. Har han något i stil med K / Exx / KJxx / EKDJx vill han inte ha ett pass på 4NT i alla fall (men visst kan det finnas händer som ett kvantitativt 4NT är bra om det avpassas).
Tillbaka till toppen
Sylve Larsen [11960]
Thu 08 October 2015, 21:29
Registrerad medlem #11960
inlägg: 699
Polackerna hade tydligen gjort upp att det var kvant för de passade.

Mycket intressanta svar. Lutade först åt Rasmus men i L-G:s analys är det bridgekonst att följa resonemanget med bjudna och objudna bud.

Tur att han inte får spela med sig själv
Tillbaka till toppen

Moderatorer:

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80