Kommande tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
Rapporterade tävlingar
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
03/02 Plattliret BK S:t Erik
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Spader
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Reclaim the Hemsida!

Författare Post
Torbjörn Jönsson [6268]
Mon 08 June 2015, 10:07
Registrerad medlem #6268
inlägg: 929
Precis vad världen behöver: ännu en tråd om hemsidan!

Jag och den nya hemsidan kom överens riktigt bra vilket kan ha att göra med att jag nästan aldrig var där eftersom jag gjort en länk till Anslagstavlan och bara ibland gick in och tittade på nyheter på den nya
(vägen till det perfekta äktenskapet?).

När vi fick en knapp till forumet började jag använda den nya och den har helt klart blivit bättre men är långt ifrån bra. Är bl a väldigt rörig och jag kom på en del förbättringar som jag tänkte föreslå men kom fram till att det nog inte var lönt med den inställningen man har till att låta medlemmarna vara med och bestämma.

Men så blev jag förbannad istället och eftersom jag har lite tid över ...

Tillbaka till toppen
Torbjörn Jönsson [6268]
Mon 08 June 2015, 10:13
Registrerad medlem #6268
inlägg: 929
Det började bra när vår nya hemsida lanserades i fjol och det här är vad BIT-projektledare Pontus Silow skriver i den efterföljande diskussionen:

Vi ser gärna den här typen av levande diskussion med medlemmarna under de närmaste 1,5 åren för en bredare idébank och testning än vad vi själva mäktar med. Alla är varmt välkomna med frågor, synpunkter och förslag.

Tre dagar senare har han fått nog av levande diskussioner och det här blir det sista vi hör av honom på ett halvår:

Däremot kan jag inte göra något konkret för er om ni bara skäller eller tycker att jag är en idiot, men jag kan naturligtvis förstå att ett forum är en viktig ventil för sådana åsikter.

Nästan direkt efter lanseringen av det som är förbundet största satsning någonsin väljer alltså den halvtidsanställda projektledaren att försvinna för att han får lite skäll?

Men nu vänder vi blad för efter att ha fått kritik på senaste styrelsemötet skall det nu bli bättring och Pontus Silow lägger in lite information om BIT-projekt på hemsidan » länk

Var på hemsidan lägger han in informationen?

1. På vårt forum (ca 5000 besökare)

2. Under "Nyheter" (ca 2500 besökare)

3. Under nyskapad "Minisajt om BIT-projektet" (ca fem besökare)

4. Under alla ovanstående.

(Antalet avser unika besökare per dag och är uppskattat av mig)

Pontus Silow väljer alternativ tre.

Ungefär 25 personer har alltså läst bland annat: "Information och kommunikation rörande BIT måste få bättre fokus i projektet …".

Hans inställning har alltså inte ändrats utan hur hemsidan skall se ut är inget som vi har med att göra.

Nu spelar det ingen större roll om vi läser det för det står inte mycket mer än att allt har blivit försenat. Han bifogar en tidplan som är rena skämtet och påminner om den som jag rafsade ihop en gång i ett projekt till Skanska som jag fick följande kommentar på: "Det är ju bara ett enda långt jävla streck!".

För att sammanfatta: informationen om den nya hemsidan har varit usel, den är fortfarande usel men den måste bli bättre.

Tillbaka till toppen
Torbjörn Jönsson [6268]
Mon 08 June 2015, 10:17
Registrerad medlem #6268
inlägg: 929
Nu är det inte bara information vi vill ha utan vi vill också vara med och leka.

Insikten hos styrelsen att förstasidan bör ändras och knappen för forumet har fått dem att inse att det är rätt att involvera medlemmarna.

Man diskuterar en referensgrupp där även ”vanliga” användare bör ingå men tyvärr når man inte ända fram utan beslutet blir att det verkar bara ingå anställda och styrelseledamöter och då är det lätt att det går åt helvete igen.

Nu är det inte oändliga mängder med information vi vill ha utan jag skall ge er ett exempel och som av en ren händelse väljer jag vårt forum. Det nya forum som tydligen skall lanseras i september är faktiskt något som Pontus Silow skriver om:

Forummodulen behöver mer arbete för grafisk design och funktionalitet. Sedan skall forummodulen släppas i betaversion för öppen test av alla medlemmar som vill delta. På så sätt får vi in en bred samling synpunkter och önskemål baserat på en grundversion.

Det där är förstås mest snömos och jag har följande frågor:

Har ni tagit fram ett alldeles eget forum?

(Kunde man inte använt ett av alla de forum som redan finns?).

Och viktigast:

Kan vi inte redan nu få se hur ni har tänkt er det (eller ett liknande) innan ni hinner komma för långt?

För att sammanfatta: vill ni ta fram all information som kan vara av intresse för medlemmarna (och det är betydligt mer än ni tror) som ger oss chansen att få vara med och påverka hur vår hemsida skall se ut?

Tillbaka till toppen
Ola Brandborn [13092]
Tue 09 June 2015, 18:23
Registrerad medlem #13092
inlägg: 774
Det allra bästa vore om Micke på dagensbridge.se skapade ett forum på den hemsidan. Ett forum som brydde sig om sina medlemmar. Då skulle det här forumet och hemsidan bli överflödigt, precis som styrelsen verkar vilja.


Min blogg: Kackalorum.se
Min ölblogg: Stallhagen.eu
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Åsa Andersson [7928]
Wed 10 June 2015, 10:00
Registrerad medlem #7928
inlägg: 100
Ola Brandborn[13092 skrev ...
]
Det allra bästa vore om Micke på dagensbridge.se skapade ett forum på den hemsidan. Ett forum som brydde sig om sina medlemmar. Då skulle det här forumet och hemsidan bli överflödigt, precis som styrelsen verkar vilja.


Det vore väl det allra sämsta ...
(och det har inget med Dagens bridge att göra)
V-ås-åsa
Tillbaka till toppen
Lars Backström [11442]
Wed 10 June 2015, 11:00
Registrerad medlem #11442
inlägg: 240
Jag förutsätter att det tillsatts en referensgrupp bestående av flitiga användare av forumet och kritiska granskare, för så brukar det gå till. Har det inte gjorts?


» länk
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Mikael Westerlund [9690]
Fri 12 June 2015, 01:35
Registrerad medlem #9690
inlägg: 745
Fungerar ju strålande det här.
Nu kan man inte ens gå in och titta på Chairmans Cup (Nästa stortävling i Sverige) den näst största tävlingen i Sverige efter Svenska Cupen deltagarmässigt utan att mötas av nästa missöde
De första 40 lagen som anmälde sig har jag inte kunnat se på ett dygn nu.

SKÄRPNING!
Tillbaka till toppen
Ola Brandborn [13092]
Tue 23 June 2015, 17:55
Registrerad medlem #13092
inlägg: 774
Åsa Andersson[7928 skrev ...
]
Ola Brandborn[13092 skrev ...
]
Det allra bästa vore om Micke på dagensbridge.se skapade ett forum på den hemsidan. Ett forum som brydde sig om sina medlemmar. Då skulle det här forumet och hemsidan bli överflödigt, precis som styrelsen verkar vilja.


Det vore väl det allra sämsta ...
(och det har inget med Dagens bridge att göra)
V-ås-åsa
Nej, det vore det bästa: Förbundet har tydligt, både i handling såväl som i (brist på) ord visat att de inte vill ha ett forum. Samtidigt skulle Dagens Bridge gynnas av en engagerad trafik.



Min blogg: Kackalorum.se
Min ölblogg: Stallhagen.eu
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Niklas Andrén [1623]
Thu 25 June 2015, 10:42
Registrerad medlem #1623
inlägg: 673
I den mån vi framöver vill ha ett förbund måste, som jag ser på saken, detta förbund ha ett levande forum.

Det kommer också krävas andra interaktiva företeelser på hemsidan. Bridgespel, bridgepartnerförmedling, liveundervisning (kanske i form av bridgeprofilers interaktiva bloggar som direktlänkas eller ligger i hemsidan).

Finns redan något av detta? Det har i så fall gått mig förbi. Antingen klarar förbundet internetutmaningen eller kommer bridgen på hög nivå att försvinna på sikt i Sverige.


Alla är konstiga utom du och jag. Ja, till och med du är lite knepig
Tillbaka till toppen
Peter Swensson [15345]
Thu 25 June 2015, 18:59
Registrerad medlem #15345
inlägg: 1031
Niklas Andrén[1623 skrev ...
]
---
Det kommer också krävas andra interaktiva företeelser på hemsidan. Bridgespel, bridgepartnerförmedling, liveundervisning (kanske i form av bridgeprofilers interaktiva bloggar som direktlänkas eller ligger i hemsidan).
---


Vandringspokaler, du glömde vandringspokaler
Tillbaka till toppen

Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80