Kommande tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
Rapporterade tävlingar
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
03/02 Plattliret BK S:t Erik
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Ruter
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Bridgefestivalen.

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Mikael Westerlund [9690]
Fri 12 June 2015, 19:41
Registrerad medlem #9690
inlägg: 745
Dan Bylund[8223 skrev ...
]

Den öppna klassen är alltså klart minst påverkat av Chairmans. Varför då avsätta en gräddfil därifrån in i SM-par semi? Och hur skulle man dimensionera det hela? Minska antalet par som kvalar in från distrikten (och därmed riskera ett minskat intresse för deltagande) eller minska på antalet platser från Sista chansen (där det kanske rentav sitter vassare partävlingsspelare än bland lagmaskinerna i Chaimans)? Nej, vill man vara säker på en plats så får man helt enkelt prioritera SM-kvalen på hemmaplan. Har man missat där så kan man dessutom trösta sig med Guldgruvan (borde inte vara så jobbigt efter att ha gått så långt i Chairmans). Klart värre är det då för våra främsta damspelare som alltid tvingas välja mellan Chairmans och SM-par Damer.



Vad det gäller Damerna så har jag fört den diskussionen här på forumet tidigare där jag förklarat att jag tycker det är helt fel att damerna blir lidande.

Sedan så undrar du hur man skall lösa detta och var platserna skall tas ifrån om 1-3? par får en inbjudan till SM-Par Semi.
Jag hoppas verkligen att du skämtar när du skriver det Dan?
Till SM-Par Semi kan man ta in precis så många par man vill. Förra året undantaget så har det väl blivit ca: 20 par som fått en plats de andra åren från Sista Chansen.
Förra året så ändrade man detta och för första gången så var det maximerat till 5 par vidare från Sista Chansen.
Undrar vilka hemska problem man kommer få om man erbjuder 1-3,4 par en chans att spela Semi om dom hade tänkt att spela Sista Chansen om dom inte hade gått till de sista 4 lagen som skall spela Chairmans.

Min ordinarie partner de senaste 25 åren Kent Johansson är en av de spelare som idag vägrar spela SM-Par. Dels för att han inte tycker att det är samma prestige längre att vinna den eftersom så många bra par avsiktligt avstår tävlingen till förmån för Guldgruvan. Och dels för att han själv mycket hellre spelar Guldgruvan där man för samma startavgift har chansen att få bra prispengar.
Detta har gjort att jag sedan ett tag tillbaka spelar de större tävlingarna med min nya "partner" Bo Sundell.

Jag vet inte exakt hur långt det är mellan våra bostäder men gissar på 100-120 mil?
Tack vare BBO så kan man idag träna oerhört bra på nätet så det är inte längre något stort problem.
Men att åka den sträckan för en liten partävling (DM-Par) tycker jag är rent löjligt att kräva för att man skall få chansen att ställa upp i SM-Par.
Jag hoppas och tror att det är bland annat av denna anledningen som "Sista Chansen" har tillkommit?
Men är det då smart att göra så att de sista 4 lagen som är kvar i Chairmans inte skall ha denna chansen?

Utöka de ca: 160 paren i Semifinalen till 162.
Se, det var väl knappast någon som dog på kuppen eller?
Tillbaka till toppen
Leif Lundberg [20271]
Fri 12 June 2015, 20:06
Registrerad medlem #20271
inlägg: 360
Mikael Westerlund[9690 skrev ...
]
Men att åka den sträckan för en liten partävling (DM-Par) tycker jag är rent löjligt att kräva för att man skall få chansen att ställa upp i SM-Par.

På tal om skoj, här hoppas jag att du skojar.
Väljer man att spela med en partner som bor 100 mil bort får man lite skylla sig själv. Då får man faktiskt pallra sig iväg och spela kval om det krävs för att vara med. Om det så är 1000 mil eller mer. Det måste alla andra.
Även om jag håller med dig om att två par hit eller dit har liten betydelse.
Mikael Westerlund[9690 skrev ...
]
Jag hoppas och tror att det är bland annat av denna anledningen som "Sista Chansen" har tillkommit?

Nej, den orsaken är jag säker på att det inte är.
Vad jag hört är det för att vissa som kvalificerar sig inte åker och därmed blir det ett antal tomma platser som man helst vill fylla så det blir jämnt antal deltagare i heaten. För det har man garanterat två platser i finalen, men det kan bli fler som får spela om många hoppar av strax innan. Men jag kan minnas fel.
Tillbaka till toppen
Tomas Brenning [4472]
Fri 12 June 2015, 20:12
Registrerad medlem #4472
inlägg: 698
Mikael Westerlund[9690 skrev ...
]
Torbjörn Gustavsson[1255 skrev ...
]
Javisst. På vad sätt skiljer sig SM-par i det avseendet från andra tävlingar med kvalificering?

Sedan tävlingen "Sista Chansen" startades?

Även om jag håller med dig så ska vi hålla ordning på fakta:

Sista chansen skapades inte för att erbjuda folk på plats en sista möjlighet att kvala. Sista chansen tillkom för att säkerställa att vi fick exakt 170 par i finalen, för den händelse att vi fick sena avhopp.

Tidigare, vid avhopp eller uteblivet par, tvingades vi leta med ljus och lykta i spellokalen för att hitta par från rätt distrikt som skulle kunna ersätta avhoppades eller försvunna par. Detta lyckades sällan, vilket ledde till flera frironder i semifinalen. Sista chansen löser det problemet.

Sedan ändrades reglerna så att sena avhopp endast hanteras inom distriktet så länge avhoppet sker före festivalveckan (eller något sådant; har inte hundra koll på fakta här). Från och med festivalstart samlas alla avhopp ihop och fylls med par från Sista chansen.

Sedan kom det berömda året när 20 par eller något sådant gick vidare från Sista chansen. Då fick OrgK/TK nog och ändrade reglerna så att vi inte måste ha de magiska 170 paren (5x34 par, 33 ronder, 66 brickor).

För tillfället kvalar 2-3 par från Sista chansen. Det blir det antal det blir i semifinalen, och kravet på att alla möter alla inom 34-parsgrupperna är slopat. Vi använder dessutom mer noggranna seednings- och parnumreringsmetoder för att säkerställa att motståndet blir någorlunda jämnt för samtliga par.

För tillfället kan man säga att Sista chansen används för att undvika frironder. En frirond skulle man säkert kunna leva med, men det skadar inte att ha en jippotävling som Sista chansen.

---

För övrigt, min åsikt är ännu mer radikal än din.

Med stigande deltagarantal tycker jag att Chairman's ska förlängas med en dag där finalen spelas på fredagen (på något sätt). Sedan anser jag att båda finalisterna på fredag morgon ska avisera om de skulle vilja spela SM-parfinal och i så fall i vilka parkonstellationer. Först då skulle man veta hur många som faktiskt kvalar in till final från semifinalen.

Det förslaget ger kvalkramarna mardrömmar, så det lär inte bli något av det. Här inser till och med jag att förslaget är för radikalt.
Tillbaka till toppen
Eric Arvidsson [16417]
Fri 12 June 2015, 20:14
Registrerad medlem #16417
inlägg: 209
Den lilla ökningen från 160 till 162 par får vissa konsekvenser. Från att ha 5 till antalet lika stora grupper till 2 grupper med blindrond och som dessutom inte får möta alla i sin grupp. Nu anser jag Iofs: att ge möjligheten till de som spelar sista dagen i cc en friplats i SM semi är ett utmärkt förslag. Men hoppas innerligt att du skämtade att sm semin skulle spelas på 162 par.

Tillbaka till toppen
Björn Ohlsson [5648]
Fri 12 June 2015, 20:50
Registrerad medlem #5648
inlägg: 1016
Tomas Brenning[4472 skrev ...
]
Då fick OrgK/TK nog och ändrade reglerna så att vi inte måste ha de magiska 170 paren (5x34 par, 33 ronder, 66 brickor).

För tillfället kvalar 2-3 par från Sista chansen. Det blir det antal det blir i finalen, och kravet på att alla möter alla inom 34-parsgrupperna är slopat. Vi använder dessutom mer noggranna seednings- och parnumreringsmetoder för att säkerställa att motståndet blir någorlunda jämnt för samtliga par.
I fjol spelade man 60 brickor i semifinalen, och spelschemat är det samma i år. Om det inte längre finns något krav på att möta alla inom gruppen och spela att 66 brickor, så har 'sista chansen' förlorat sitt existensberättigande. Slopa 'sista chansen' och spela semifinalen som oändlig Howell i, säg fyra, seedade grupper.

Internationell tillåts par från lagtävlingen att hoppa in partävlingen efter hand som de blir utslagna, eftersom det är fysiskt omöjligt att spela båda KO-fasen i lagtävlingen och kvalspelet i partävlingen. Någon sådan krock finns inte i SM-par.

/B

Tillbaka till toppen
Mikael Westerlund [9690]
Fri 12 June 2015, 21:09
Registrerad medlem #9690
inlägg: 745
Eric Arvidsson[16417 skrev ...
]
Den lilla ökningen från 160 till 162 par får vissa konsekvenser. Från att ha 5 till antalet lika stora grupper till 2 grupper med blindrond och som dessutom inte får möta alla i sin grupp. Nu anser jag Iofs: att ge möjligheten till de som spelar sista dagen i cc en friplats i SM semi är ett utmärkt förslag. Men hoppas innerligt att du skämtade att sm semin skulle spelas på 162 par.



Och det är ju av just den anledningen vi har Sista Chansen har det precis visat sig. då går man från 160 till 162 och så lägger man till de som krävs för en perfekt balans via sista chansen.
Det var väl inte så svårt?
Tillbaka till toppen
Mikael Westerlund [9690]
Fri 12 June 2015, 21:17
Registrerad medlem #9690
inlägg: 745
Och för de som anser att vi får skylla oss själva som bildar par med över 100 mil emellan säger jag bara att:

Vi är medvetna om att vi har mindre chans att kvala in till Parfinalen eftersom vi sätter hela vår tilltro till Sista Chansen.
Detta är dock en uppoffring vi valt att göra då ingen av oss vill åka 250 mil t/r för en DM-Par tävling.
Och detta måste väl vara upp till oss att bestämma?

Sedan så lyfter jag bara frågan om det inte är möjligt att göra en ändring mot hur det fungerar idag. Sedan försöker jag argumentera för den ändringen eftersom jag tycker det är en bra ändring. Och detta alldeles oavsett om jag inte kvalar vidare från kvalspelet i Chairmans eller om jag spelar final.

Och är det bara 3-5 par som går vidare från Sista Chansen så är det väl upp till oss om vi väljer det upplägget?
Det jag säger är att alla skall ha samma chans att spela Sista Chansen om möjligt!
Tillbaka till toppen
Peter Swensson [15345]
Fri 12 June 2015, 21:53
Registrerad medlem #15345
inlägg: 1031
Torbjörn Gustavsson[1255 skrev ...
]
Peter Swensson[15345 skrev ...
]
Har du hört talas om att en i paret har förhinder när distriktkvalet går, eller att någon i paret varit sjuk?

Javisst. På vad sätt skiljer sig SM-par i det avseendet från andra tävlingar med kvalificering? När blev det en mänsklig rättighet att tillåtas kvalificera sig på plats även om man är upptagen vid samtliga möjligheter att kvalificera sig?


Vi har flera distrikt som är så inskränkta att de endast låter par från egna distriktet kvala till SM, ditt distrikt är klokare än flertalet. Vill man ha SM värt namnet så skall man verka för att så många som möjligt har möjlighet att kvala in dit och höja värdet på SM medaljerna, iaf på öppna SM IMHO.

Jag ser distrikten som en relikt/obsolet administrativ nivå helt utan egenvärde. Det är mest ett småpåve mellanled i en svensk folkrörelsedemokratisk struktur.
Tillbaka till toppen
Johan Wahlberg [23539]
Sat 13 June 2015, 05:50
Registrerad medlem #23539
inlägg: 63
Vi har flera distrikt som är så inskränkta att de endast låter par från egna distriktet kvala till SM, ditt distrikt är klokare än flertalet. Vill man ha SM värt namnet så skall man verka för att så många som möjligt har möjlighet att kvala in dit och höja värdet på SM medaljerna, iaf på öppna SM IMHO.

Jag ser distrikten som en relikt/obsolet administrativ nivå helt utan egenvärde. Det är mest ett småpåve mellanled i en svensk folkrörelsedemokratisk struktur.
[/quote1434174227]

Hear!

För övrigt så tycker jag att det är helt självklart att spelare som går långt i CC ska kunna direktkvalificera sig till SM-semi och/eller final.

Brennings icke radikala förslag låter utmärkt och det tycker jag ansvariga ska bygga vidare på.

Tillbaka till toppen
Ola Brandborn [13092]
Sat 13 June 2015, 07:28
Registrerad medlem #13092
inlägg: 774
skrev ...
Undrar vilka hemska problem man kommer få om man erbjuder 1-3,4 par en chans att spela Semi om dom hade tänkt att spela Sista Chansen om dom inte hade gått till de sista 4 lagen som skall spela Chairmans.
Poblemet är att du inte kan dimensionera en regel för kanske 1-3 lag, när det finns potential för 4 lag * tre par = 12 par som ska ha möjlighet att kvala denna väg. För vad gör vi om vi tillåter 2 par denna väg och 10 vill spela?


Min blogg: Kackalorum.se
Min ölblogg: Stallhagen.eu
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80