Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Ruter
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Bridgefestivalen.

Gå till sidan       >>  
Författare Post
Mikael Westerlund [9690]
Thu 11 June 2015, 13:26
Registrerad medlem #9690
inlägg: 745
Jag har ett förslag jag vill framföra.
Jag har tidigare skrivit om att jag tycker det är synd att vissa tävlingar skall behöva överlappa varandra så att man tvingas välja vad man vill spela om det finns flera tävlingar som riktar sig mot samma kategori av spelare.

Så mitt förslag är att de spelare som spelar final i Chairmans Cup eller final i B-Cupen skall ha en garanterad plats i SM-Par då dessa par inte får någon chans att spela Sista Chansen på Torsdagen.
Nu när det från och med förra året dessutom lagts en gräns för hur många som går vidare från Sista Chansen så borde detta inte vara några problem att genomföra?
Så när det är klart vilka 4 lag som spelar final och match om tredjeplats i Charimans Cup så borde man kunna fråga dessa lag vilka som har par som tänkt spela Sista Chansen. Låt säga att det är 1-4 par kanske så tycker jag dessa par bör vara direktkvalificerade till SM-Par Semifinal på Fredagen.

Jag vet inte om detta är så vanligt men jag och min partner i Chairmans har inte haft någon chans att spela DM-Par då vi bor över 100 mil från varandra. Så vi bestämde tidigt att vi skulle spela Sista Chansen. Vi spelar även tillsammans i Chairmans Cup. Och skulle det nu gå så bra för oss att vi är kvar bland de fyra sista lagen så har vi alltså ingen chans att få spela SM-Par i år.

Min fråga är alltså om det finns utrymme för detta?

Tacksam för svar
Och Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund
Tillbaka till toppen
Philip Berggren [39845]
Thu 11 June 2015, 20:15
Registrerad medlem #39845
inlägg: 114
Förstår dilemmat, men det mest troliga svaret du kommer att få är att "nej, det går inte eftersom något sådant ej varit utannonserat från start".
Tillbaka till toppen
Ola Brandborn [13092]
Thu 11 June 2015, 20:27
Registrerad medlem #13092
inlägg: 774
Låt säga att det är 1-4 par kanske så tycker jag dessa par bör vara direktkvalificerade till SM-Par Semifinal på Fredagen.
Vad gör man om det är, säg, kanske 20 par?
Sorry, men att göra en lagtävling till ett partävlingskval låter inte som en bra idé.


Min blogg: Kackalorum.se
Min ölblogg: Stallhagen.eu
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Nils Åhlén [1169]
Thu 11 June 2015, 20:40
Registrerad medlem #1169
inlägg: 41
Din idé är inte ny Micke , i Tylösand gick de lag/par som kvalat vidare från Tylökannan rätt in i Tylösandsfinalen. Det är en strålande i som med lite finputs kan få spelare att inte åka hem på torsdagen utan att de stannar tre dagar till 😄
Tillbaka till toppen
Peter Swensson [15345]
Thu 11 June 2015, 21:16
Registrerad medlem #15345
inlägg: 1031
Lite gulligt att tänka på andra
Tillbaka till toppen
Mikael Westerlund [9690]
Fri 12 June 2015, 01:26
Registrerad medlem #9690
inlägg: 745
Ola Brandborn[13092 skrev ...
]
Låt säga att det är 1-4 par kanske så tycker jag dessa par bör vara direktkvalificerade till SM-Par Semifinal på Fredagen.
Vad gör man om det är, säg, kanske 20 par?
Sorry, men att göra en lagtävling till ett partävlingskval låter inte som en bra idé.


Med tanke på att det endast är 4 lag kvar i Chairmans vid den aktuella tidpunkten så är det väl en nätt överdrift att det skulle kunna vara 20 par?
Sedan så kan det ju faktiskt vara så att många av paren som är kvar och som tänkt spela Par-SM redan kvalat på sin ort i DM-Par och redan är kvalificerade till Fredagen. Plus att några par kanske inte ens vill spela Par-SM utan bestämt sig för Guldgruvan.
Skulle bli förvånad om det skulle vara mer än 1-2 par detta kommer att gälla. Men kan man inte för de aktuella paren lösa detta lätta problem? Eller vill man inte ha ett så starkt startfält i Par-SM som möjligt utan att det för den sakens skull blir orättvist?

Förra året var jag nämligen i exakt samma läge och vi åkte ur Chairmans i Semifinalen. Då hamnade vi direkt i Semifinalen i B-Cupen. Nu visste jag knappt om jag ville vinna den Semifinalen. Vann vi så skulle vi få spela en match om tredjepriset i Chairmans.
Men förlorade vi så skulle vi komma femma i Chairmans och ha chans att spela "Sista Chansen" på Torsdag eftermiddag.

Om det nu är så att jag inte kan få ett svar här i tråden från någon som vet om detta går att fixa så kanske någon kan berätta vart jag skall vända mig med denna frågan för att kunna få ett svar?

Och vi vill väl alla att vår Bridgefestival skall bli så bra som det bara är möjligt?
Och vill vi det så skulle det vara oerhört korkat och osmidigt om anledningen till att man inte skulle kunna ändra detta (om nu min idé uppfattas som bra) var att inte beslutet tagits för 6 månader sedan?

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund
Tillbaka till toppen
Tomas Brenning [4472]
Fri 12 June 2015, 05:28
Registrerad medlem #4472
inlägg: 698
Hej Mikael,

Frågan har varit uppe till (mycket kort) diskussionen på några festivalkommittémöten. Svaret har alltid varit ett snabbt Nej.

Jag tycker som du, men jag är mer drillad i internationella metoder där man inte har några som helst problem att ge frisläng till lagfinalister som inte kan delta i kvalen till finalen.

Organisationskommittén, där jag inte ingår, och Tävlingskommittén, där jag inte heller ingår, har en annan syn på det hela.

Hälsningar
/Tomas
Tillbaka till toppen
Börje Rudenstål [2336]
Fri 12 June 2015, 06:51
Registrerad medlem #2336
inlägg: 1225
Vi i lag Lichtenstein har valt en annan metod för att "lösa" problemet. Vi håller igen lite på spelkvaliteten i slutet av Chairmans för att inte riskera att drabbas av detta dilemma.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Mikael Westerlund [9690]
Fri 12 June 2015, 07:02
Registrerad medlem #9690
inlägg: 745
Tack Tomas.

Men menar du då att dom som sitter i dessa kommitteér är så pass inskränkta att det inte ens är någon idé att framföra detta nu igen?

Eller att dessa personer som ingår där tagit ett oåterkalleligt beslut eftersom dom anser att det skulle vara så oerhört fel att de som visar sig vara bäst (för dagen) i Chairmans Cup inte skall få någon chans att delta i SM-Par Finalen?

Eller finns det någon jag kan ringa eller skicka ett brev till som kan göra något för att dessa kommittedeltagare skall ta sitt förnuft till fånga innan det är för sent?

Jag menar bara att om dom gör tillräckligt mycket för att skada SM-Par så kommer dom snart att lyckas igen med att splittra upp alla elitpar. Nog korkat att lägga en Guldpartävling över två dagar och välja exakt samma två dagar som SM-Parfinalen så att massa duktiga par väljer denna i stället eftersom dom där tävlar om prispengar (som det inte finns några i SM-Finalen).
Fortsätter man med såhär korkade beslut som att helt utesluta vissa par som inte ens får chansen att spela Finalen, ja då lyckas man till slut att göra SM till en tävling det knappt är någon prestige kvar i att vinna.
Tillbaka till toppen
Stefan Westlund [13174]
Fri 12 June 2015, 07:23
Registrerad medlem #13174
inlägg: 449
Börje Rudenstål[2336 skrev ...
]
Vi i lag Lichtenstein har valt en annan metod för att "lösa" problemet. Vi håller igen lite på spelkvaliteten i slutet av Chairmans för att inte riskera att drabbas av detta dilemma.

Det påminner om en automatskvis ...
"Det bara händer utan att man vet varför..."


Jag är både listig och stark.
Tillbaka till toppen
Gå till sidan       >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80