Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: BK Allians, Halmstad
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Allians - endast för pensionärer (?)

Författare Post
Svante Hallén [80464]
Wed 03 June 2015, 14:12
Registrerad medlem #80464
inlägg: 111
Öppet brev till Allians` Styrelse, Tävlingskommittè och Medlemmar
---------------------------------------------------------------------
Har till min stora besvikelse noterat, att de flesta medlemmarna i Allians endast tycks vara intresserade av dagbridge, som i sommar erbjuds måndag e.m. med hcp, onsdag e.m och fredag f.m. På måndag kväll erbjuds en partävling (förutom den s.k Klövergruppen), men intresset verkar minst sagt svalt: 4/5 vinbarometer 12 par, 11/5 simultan 11 par, 18/5 partävling 9 par, 25/5 partävling 8 par, 1/6 partävling 10 par. Det finns spelare från andra klubbar, som inte längre kommer till Allians p.g.a det låga parantalet.
Många Alliansmedlemmar söker sig till andra klubbar, främst Kvibille och Harplinge, sannolikt av samma orsak.
Om inte något radikalt sker, kommer sannolikt även spelet på måndag kväll att upphöra under sommaren.

Jag tycker, att bridge under sommaren företrädesvis bör spelas på kvällstid. På dagarna bör man utnyttja den svenska sommaren, som förhoppningsvis snart infinner sig. Kvällarna är ljusa, varför pensionärer inte har något problem att ta sig hem smidigt. Mitt förslag till TK (tävlingskommittèn) och styrelsen har varit att slopa måndagseftermiddagarna under sommaren och därmed förhoppningsvis få ett större deltagarantal på kvällen. Kvällstävlingen kan lämpligen spelas med två prislistor, en scratch och en hcp med åtminstone tre rejäla priser för varje kategori. Priserna delas ut direkt efter avslutad tävling. Detta har vi råd med. En gång i månaden bör det även vara barometer. Marknadsföring till närliggande klubbar, som ej har måndag som speldag, är viktig. Från ledande representanter i både TK och styrelsen har jag tyvärr fått svaren, att mitt förslag "är kontraproduktivt" och att "det går inte". Kom ihåg att spel måndag e.m. en gång infördes för att det var för många par måndag kväll. Nu är det tvärtom. Dagbridge två gånger i veckan är tillräckligt under sommaren.

Dessutom är det för dåligt, att Allians inte kan erbjuda en enda ordentlig partävling för de spelare, som fortfarande är förvärvsarbetande. Glöm inte att Allians till medlemsantalet är Sveriges sjätte största klubb. Det förpliktigar och bör innebära goda spelmöjligheter för a l l a typer av spelare.

Jag och många med mig förväntar sig, att TK/styrelsen per omgående presenterar ett kreativt förslag för att rädda kvällsbridgen i sommar, då mitt förslag tycks vara oacceptabelt.

Hälsningar
Svante Hallén
f.d. ordförande, tävlings- och kursledare,
numera pensionär men för ung för spel endast på dagtid

Tillbaka till toppen
Lars Hed [22968]
Thu 04 June 2015, 13:29
Registrerad medlem #22968
inlägg: 3
Hej, Svante!
Att ställa in klubbens i särklass största spel, måndag eftermiddag, och då tro att man skulle få dit dessa spelare på måndag kväll i stället är väl att skjuta sig i båda fötterna samtidigt - med ett skott. I sanning ett klockrent exempel på kontraproduktiv åtgärd, enligt mitt ringa förmenande. Det enda som skulle hända är att dessa spelare flyttar sitt spel till andra klubbar, vilket väl varken vi eller de vill.
Vi har spelat tjugo (20) måndagkvällar sedan nyåret. Jag roade mig med att titta på Ditt eget spel. Du har spelat fem (5) måndagkvällar, dock en på annan klubb, alltså fyra (4) på Allians. Dessutom har Du spelat två tisdagkvällar. Och två onsdagar på dagtid. Men framför allt har Du spelat tretton (13) torsdagkvällar på annan klubb. Summa tjugotvå (22) tillfällen, varav 14 tillfällen, dvs 63,6 % på annan klubb och åtta (8) tillfällen på egen klubb, dvs 36,4 %.
Jag har ett förslag: Ta ansvaret för måndagkvällarna, lägg upp ett bra program för dem, genomför dem som TL och medverka sedan till en analys av det förändrade deltagandet i spelet på måndagkvällarna.
Välkommen!
Lars Hed
Ordf TK
Tillbaka till toppen
Svante Hallén [80464]
Thu 04 June 2015, 15:33
Registrerad medlem #80464
inlägg: 111
Om du vill gå in på personligt angrepp må det vara hänt, men anledningen till att jag spelat få måndagar, är just p.g.a. det ringa antalet par. En gång gick min partner och jag hem då det var 9 par. Att vänta 20-22 min för en frirond med totalt 9 par är oacceptabelt för mig. Efter den händelsen har jag givit upp. Spelet på annan klubb gällde Christer Nilssons memorial, som jag tyckte jag borde prioritera.
De två senaste måndagarna har jag f.ö. varit bortrest.
Jag har inte orkat räkna ut hur många måndagkvällar du spelat på Allians, men det lär inte vara många. Du prioriterar ju måndag e.m.

För min del prioriterar jag nu Harplinge liksom ett antal andra spelare från Allians.

Som ordf.i tävlingskommittén har du ett mycket stort ansvar att se till
att partävlingsverksamheten kvällstid fungerar tillfredsställande, vilket definitivt inte är fallet för närvarande. Det är därför jag försöker påverka tävlingskommittén och styrelsen att agera.

Att jag skulle ta över tävlingskommitténs ansvar för måndagskvällarna finner jag helt obegripligt. Klarar inte TK sin uppgift, får den väl avgå.
Svante Hallén
bl.a. f.d. mångårig ordf. i TK



Tillbaka till toppen
Marie Ynner [38957]
Thu 04 June 2015, 19:13
Registrerad medlem #38957
inlägg: 5
Efter styrelsemötet igår och efter att ha tagit del av inlägg på forumet, mail med mera så har jag egentligen bara ett önskemål - att kunna spela bridge på klubben där jag är medlem, TROTS att jag arbetar heltid. Igår på styrelsemötet tackade jag de få personer som troget spelar bridge på måndagkvällar på Allians även om de också har möjlighet att spela på dagtid. För mig är det självklart att först och främst spela på min egen klubb där jag är medlem, vilket jag vill kunna göra även om jag inte kan spela på dagtid. Det är dessutom skönt att slippa åka iväg utanför Halmstad och spela, även om det kan vara trevligt någon gång. För de flesta av medlemmarna är det ju faktiskt möjligt att variera spel på dagtid, kvällstid och spel på andra klubbar. För att man brukar spela på förmiddgar eller eftermiddagar behöver man ju inte ALLTID göra det. Jag håller med Lennart och Margareta i deras inlägg i annan "tråd"- ställ upp för klubben för att hålla den levande och skapa ett Allians som är till för alla!
Tillbaka till toppen
Lars Adie [51619]
Thu 04 June 2015, 19:33
Registrerad medlem #51619
inlägg: 1044
Så många fler från Allians är det inte som spelar i Harplinge (Kvibille, Laholm...) nu jämfört med ett eller flera år sedan, skillnaden nu jämfört med då är att ni spelade i Harplinge och på Allians.

Nu när Steninge lagt ner finns det bara en klubb Halmstad kommun som har spel på måndag kväll och det är en bra kväll att satsa på.

10 par i A-gruppen (och 15 i Klövergruppen) är dåligt men det blir inte bättre av att du och andra stannar hemma pga för få par.
Tillbaka till toppen
Margareta Andersson [4207]
Sat 06 June 2015, 14:00
Registrerad medlem #4207
inlägg: 33
Bra inlägg Lars
Tillbaka till toppen

Moderatorer:

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80