Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Ruter
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

OI-regler. Vad gäller?

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Henrik Johansson [15131]
Wed 27 May 2015, 19:42
Registrerad medlem #15131
inlägg: 1851
Efter varje påpekad felaktighet bör TL tillkallas (lag 9) men det är helt upp till dig om du vill påtala felaktigheter eller inte.
Tillbaka till toppen
Thomas Ålander [28168]
Wed 27 May 2015, 20:04
Registrerad medlem #28168
inlägg: 871
Är det färre tveksamheter i schack?
Undrar om det är lugnare där. (Och min livaktighet här minskar än mer!!)
Tillbaka till toppen
Kjell Håkansson [3733]
Wed 27 May 2015, 20:05
Registrerad medlem #3733
inlägg: 254
Jag tycker att du är fel ute, ingen har kommit med hån eller ironi. Berätta vilket/a inlägg har hån och ironi.

Tillbaka till toppen
Thomas Ålander [28168]
Wed 27 May 2015, 20:41
Registrerad medlem #28168
inlägg: 871
Kjell Håkansson[3733 skrev ...
]
Jag tycker att du är fel ute, ingen har kommit med hån eller ironi. Berätta vilket/a inlägg har hån och ironi.


Obekant är det mig om kommentaren gäller mig och frågan om schack har fler OI-regler än bridge. -Ingenstans har jag funnit hån eller ironi. - Jag frågade på fullt allvar ty jag uppfattar en del trådar på ett troligen väldigt naivt sätt. Har helt enkelt inte i min klubbridgevardag stött på sådana gränsproblem som verkar vara viktiga på avancerade nivåer. Brist i erfarenhet alltså. Och kanske i attityd också. (Det senare sagt med aning ironi ty det finns mer än bridge att kunna slåss för, tycker jag.)--- Är det inte mig frågan/kommentaren är riktad till så är ändå en åsikt avgiven.
Tillbaka till toppen
Philip Berggren [39845]
Wed 27 May 2015, 21:23
Registrerad medlem #39845
inlägg: 114
Hej Johan

1. Öppningshanden får bjuda precis vad han/hon vill under pågående budgivning. Det finns ingen regel som "stänger av" spelare för att de har tänkt. Varför? Jo för att det kan vara helt åt skogen att bjuda vidare och då ska inte de blir räddade när de väljer att använda otillåten information.

2. Tillkalla TL om du känner att det skett något otillbörligt. TL noterar budgivning och given spelas sedan färdigt.

3. Om ni nu lidigt någon skada av det inträffade (dvs ni får ett sämre resultat på brickan än vad ni annars fått) kommer scoren att korrigeras i efterhand. ÖH får inte bland logiska alternativ (de bud som skulle övervägas av spelare på samma nivå) välja det som föreslagits av den otillåtna infon. PD:s fundering och beteende indikerar ett problem efter 3ru (han kanske är rädd för att sitta mot 2hackor i hjärter i 3hj). Även utan undersökning kan man anse att pass lär vara ett logiskt alternativ och då måste man välja det. MEN han måste inte göra det under pågående budgivning. Det är en fiktiv bedömning som görs i efterhand.
Tillbaka till toppen
Lars Adie [51619]
Wed 27 May 2015, 23:07
Registrerad medlem #51619
inlägg: 1044
Johan Linander[88360 skrev ...
]
Har läst 16B. Inte blev jag så mycket klokare av det. Några lokala regler om att man skall tillkalla TD har jag aldrig varit med om att bli delgiven.
Att jag kan tillkalla TD har jag fattat men min fråga var om man bör eller skall göra det i den beskrivna situationen.
Att kalla på TD blir ju alltid lite av en temposänkare vid ett trevligt bord.


Du ska alltid tillkalla TL om något hänt vid bordet.
Tillbaka till toppen
Henrik Johansson [15131]
Thu 28 May 2015, 05:49
Registrerad medlem #15131
inlägg: 1851
Philip Berggren[39845 skrev ...
]
Hej Johan

1. Öppningshanden får bjuda precis vad han/hon vill under pågående budgivning. Det finns ingen regel som "stänger av" spelare för att de har tänkt. Varför? Jo för att det kan vara helt åt skogen att bjuda vidare och då ska inte de blir räddade när de väljer att använda otillåten information.

2. Tillkalla TL om du känner att det skett något otillbörligt. TL noterar budgivning och given spelas sedan färdigt.

3. Om ni nu lidigt någon skada av det inträffade (dvs ni får ett sämre resultat på brickan än vad ni annars fått) kommer scoren att korrigeras i efterhand. ÖH får inte bland logiska alternativ (de bud som skulle övervägas av spelare på samma nivå) välja det som föreslagits av den otillåtna infon. PD:s fundering och beteende indikerar ett problem efter 3ru (han kanske är rädd för att sitta mot 2hackor i hjärter i 3hj). Även utan undersökning kan man anse att pass lär vara ett logiskt alternativ och då måste man välja det. MEN han måste inte göra det under pågående budgivning. Det är en fiktiv bedömning som görs i efterhand.


Nej Philip, spelaren måste ta hänsyn till den OI han har fått. Han kan aldrig bli avstängd från att bjuda, det är helt rätt, men han måste ta hänsyn till den OI han fått. Väljer han ett alternativ som bevisligen ÄR helt påverkat av den OI han fått kommer han att bli bestraffad.

Tillbaka till toppen
Philip Berggren [39845]
Thu 28 May 2015, 06:10
Registrerad medlem #39845
inlägg: 114
Henrik jo jag vet, men fanns ingen anledning att skriva en mindre roman var mer för att få bort "han är avstängd". Dvs han "får" bjuda, men sen vilka konsekvenser hans val får är en annan fråga. Upplevde inte frågan som sådan
Tillbaka till toppen
Börje Rudenstål [2336]
Thu 28 May 2015, 06:32
Registrerad medlem #2336
inlägg: 1225
Philip Berggren[39845 skrev ...
]
Henrik jo jag vet, men fanns ingen anledning att skriva en mindre roman var mer för att få bort "han är avstängd". Dvs han "får" bjuda, men sen vilka konsekvenser hans val får är en annan fråga. Upplevde inte frågan som sådan


Philip, när det är alldeles uppenbart att du har OI får du inte bjuda ett bud som kan vara påverkat av OI. Det är lätt att påstå att det bara är att kalla på TL för att få rättelse, men av olika skäl är det inte alltid detta sker, så man kan mycket väl tjäna på att göra så. Men det är oetiskt som fan. Du har alltid rätt att bjuda självklara bud, säg 4stöd i hjärter och en maxhand. Gränsfallen är dock inte tillåtna.
Värderingarna av dessa händer är förstås lite individuella, men om du inte tycker ditt bud är självklart så måste du passa.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Henrik Johansson [15131]
Thu 28 May 2015, 06:53
Registrerad medlem #15131
inlägg: 1851
Jag förstår den korrekta andemeningen i vad du vill ha sagt Börje, men det är långt ifrån alltid så att du måste passa varje gång du har fått OI. Det är bara om pass är ett alternativ, vilket det kanske inte alltid är.
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80