Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Ruter
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Det här är ingen blogg!

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Torbjörn Jönsson [6268]
Thu 04 June 2015, 06:44
Registrerad medlem #6268
inlägg: 929
Gagarin spelade förresten bridge. Ok, jag är kanske inte helt säker på det men jag är i alla fall nästan säker på att han spelade schack för det gör nämligen många ryssar. Och eftersom bridge och poker båda är pajassporter enligt Poker Ola finns det alltså en klockren koppling mellan Gagarin och bridge.

Kommer ni ihåg den blonda flickvännen med de långa benen? Eftersom hon dessutom var lite knepig var jag därför för länge sedan på poesiafton i Stockholm och lyssnade på Jacques Werup som är en skånsk poet som också är halvhyfsad på klarinett.

Kan det bli bättre för en drygt tjugoårig kille på besök i Stockholm? Fast det var faktiskt helt ok för när han inte läste poesi och spelade klarinett berättade han om Gagarin. Jag till och med gick fram till honom (Werup) efteråt för att tacka och då säger han: "Vilket harrligt idiom!" men det där visste jag inte vad det betydde utan bara mumlade något till svar.

Gagarin var i Malmö några år efter att han hade åkt runt jorden och han var den tidens riktiga supersstjärna. Han besökte Konsum i Nydala där han blev bjuden på rulltårta men det viktigaste besöket var nog det på brandstationen där han blev utsedd till hedersbrandman vilket var väldigt fint och inte något som vem som helst fick bli.

Brandmännen hade en ny stegbil som man var väldigt stolta över och något ljushuvud hade kommit på idéen att hissa upp Gagarin i den och det är när han står där uppe ovanför hundratals jublande malmöbor som Werup funderar över hans tankar.

För vad tänker man på när man är den enda människan som har sett jorden från rymden och nu 20 meter upp i luften ser Malmö liggande för sina fötter? Vilket är störst? Eller kanske skall man inte jämföra utan bara konstatera att förmodligen måste båda vara något helt underbart.

Yuri Gargarin dog 34 år gammal 1968 när hans MIG-15 störtade under en vanlig övningsflygning och jag är nästan säker på att han är den enda människan som både sett jorden från rymden och hela Malmö från en stegbil.

Tillbaka till toppen
Peter Backlund [244]
Thu 04 June 2015, 08:04
Registrerad medlem #244
inlägg: 108
Var f-n är gilla-knappen!!!!

Peter
Tillbaka till toppen
Anders Lundqvist [37049]
Thu 04 June 2015, 13:00
Registrerad medlem #37049
inlägg: 33
» länk
Tillbaka till toppen
Leif Malvefors [24241]
Thu 04 June 2015, 13:55
Registrerad medlem #24241
inlägg: 497
Här är den!

» länk


Tillbaka till toppen
Bo Gullefors [36345]
Thu 04 June 2015, 15:09
Registrerad medlem #36345
inlägg: 296



Tillbaka till toppen
Thomas Andersson [15537]
Thu 04 June 2015, 15:56
Registrerad medlem #15537
inlägg: 1777
Bo Gullefors[36345 skrev ...
]





Använd den inte för ofta bara. Vi får ju inte låta TrellehollabonnensomflyttadetillÖsterrike tro att han är bättre för anslagstavlan än MellanmjölksMalte. Han ska veta sin plats och vara sådär precis lagom nyttig.


\\\"Använd inte fula ord.\\\" säger Skalman.
\\\"Det gör jag aldrig.\\\" svarar Bamse.
\\\"Du sa skynda. Det är det fulaste ord jag vet.\\\"
Tillbaka till toppen
Torbjörn Jönsson [6268]
Fri 05 June 2015, 08:38
Registrerad medlem #6268
inlägg: 929
Det blev fler tillfällen för Darth Vader att flina eftersom jag ibland var tvungen att vara spelförare. Till mitt försvar skall sägas att eftersom det tar ganska lång tid för Christian är vi andra tvingade att mer eller mindre spela blixtbridge (att skylla på en förlamad kille kan vara ett nytt lågvattenmärke även för mig).


4
Nord giv
Kknx
x
Kknxx
EK10xx






E9xx
xxxx
Dx
Dxx

VästNordÖstSyd
  1  2  pass 
 3  Dbl  pass  4 
 pass  pass  pass 


Christian spelar ut hjärter kung och mer hjärter till stöld. "Gud, vad jag hatar att spela på 4-3. Spelade en gång med en kille som sa att han älskade det men han måste varit dum i huvudet för det är svårt nog med åtta trumf". Ruter till dam och ess och ruter tillbaka till kungen.

"Jaha, nu sitter man här igen". Taskigt med ingångar till handen men maskar är till för att slås. Klöver till damen, spader till knekt och dam ("fan") och öst fortsätter med spader till kungen. Jag måste in på handen för att trumfa ut och spelar ruterknekt som öst stjäl med spaderåtta men jag stjäl över med nian, gottar mig åt att spadern sitter jämnt och trumfar ut.

Dags att räkna lite på östs fördelning? Att börja med att köra freestyle och börja räkna först lite senare är något jag varmt kan rekommendera eftersom det kan göra de mest upplagda kontrakt riktigt spännande ("Try it... you`ll like it").

"Öst har alltså tre spader, sex hjärter, två ruter och då blir det två klöver över. Snyggt lirat grabben, bordet är stort". Jag spelar klöver till esset och öst sakar en hjärter ...

Va fa… det kan inte stämma! Jag tittar mig frågande runt och när jag tittar på Christian är naturligtvis grinet där igen. Vad som hänt var att när öst stal tog jag bara för givet att trumfen satt jämnt men att hon hade stulit från 108 och ett säkert trumfstick var inget jag lade märke eftersom jag då redan hade tappat intresset för trumfen.

Jag mumlade något om "ja, kontraktet är ju egentligen alltid bet ..." med det verkade inte imponera på partnern.


Fotnot: När bohemen Kenta Gustafsson var med i melodifestivalen 1980 med låten "Utan att fråga" hade han en t-shirt med en bild på ett par som gjorde 69:an och texten: "Try it… you`ll like it". » länk

(Missa inte intervjun efteråt där Bengt Bedrup försöker fråga Kenta om hans hårda liv men kommer av sig lite när Kenta kontrar med att fråga om inte Bedrup levt ännu hårdare (Bedrup var mer eller mindre alkoholist på den tiden).

Tillbaka till toppen
Torbjörn Jönsson [6268]
Fri 05 June 2015, 12:51
Registrerad medlem #6268
inlägg: 929
Thomas Andersson[15537 skrev ...
Han ska veta sin plats och vara sådär precis lagom nyttig.

Blev du inte glad nu när jag fick med lite Mello som jag vet att du gillar?
Tillbaka till toppen
Thomas Andersson [15537]
Fri 05 June 2015, 15:15
Registrerad medlem #15537
inlägg: 1777
Torbjörn Jönsson[6268 skrev ...
]
Thomas Andersson[15537 skrev ...
Han ska veta sin plats och vara sådär precis lagom nyttig.

Blev du inte glad nu när jag fick med lite Mello som jag vet att du gillar?


Jo'rå du är en riktig kompis! Trots att du är från Trelleholla.


\\\"Använd inte fula ord.\\\" säger Skalman.
\\\"Det gör jag aldrig.\\\" svarar Bamse.
\\\"Du sa skynda. Det är det fulaste ord jag vet.\\\"
Tillbaka till toppen
Torbjörn Jönsson [6268]
Mon 08 June 2015, 08:27
Registrerad medlem #6268
inlägg: 929
"Knulla, knulla, knulla!"

Med den uppmaningen inleder komikern David Batra sitt sommarprogram i radion (han är förresten gift med moderatledaren Anna Kinberg Batra (hur nu det är möjligt)). Eftersom han och hustrun hade väntat länge och sedan fått problem när de väl bestämde sig för att skaffa barn ville han att folk skulle prioritera det viktiga här i livet.

Han gjorde också den reflektionen att eftersom en miljon människor lyssnade på programmet var det faktiskt inte orimligt att kanske några tiotals par faktiskt tog honom på orden vilket han tyckte var ganska häftigt.

Eftersom jag nu vet hur många besökare som läser det här räknar jag med att åtminstone en bridgespelare just nu ringer till sin respektive och säger: "Vi ses hemma om en kvart!"

Här är svaret jag fick när jag frågade Anders Jansson på förbundet:

Vårt besöksmönster är rätt konstant, tänk dig en våg över veckan där toppen ligger vid onsdag och botten på lördagar. Mitt i veckan ligger vi kring 4500 unika och under helgen dippar det till ca 2500. Snackar vi besök (tänk att du går in på sidan 9 på morgonen och 17 på kvällen, så är det 2 besök men 1 unikt) Så är siffrorna ca 6500-7000 resp. 3-4000 (mycket större varians på besök, jämfört med unika besök).

(Jag ber känsliga läsare om ursäkt men det är Rudenståls fel eftersom han på Facebook skrev att jag till skillnad från riktiga män var "len i truten" och då blev jag lite osäker på min manlighet och ville visa att jag är en riktig karl).
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80