Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Ruter
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Det här är ingen blogg!

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Claes Bodin [11300]
Tue 19 May 2015, 09:17
Registrerad medlem #11300
inlägg: 328
Torbjörn Jönsson[6268 skrev ...
]
Torbjörn Jönsson[6268 skrev ...

Jag tror jag skiter i att tippa finalen (Östberg?).





4
Syd giv
Gullberg
D43
EK109
D863
D6
Jansson
EKkn8752
D7

Kkn75
Rimstedt
96
kn4
kn9742
E1098
Morath
10
86532
EK105
432

VästNordÖstSyd
JanssonGullbergRimstedtMorath
    pass 
 1  pass  1NT  pass 
 4  pass  pass  pass 


Vi det andra bordet öppnade Christer Bjäring som Väst med 4Sp och alla passade. Ola Rimstedt spelade ut hjärteress, tog även för kungen och vände i ruter. Nu skulle Bjäring hitta klöverdam vilket han inte lyckades med och kontraktet gick en bet.







Ibland är Christer lite för bra, han lyckades på något sätt få korträkning på Nord och lokaliserade då 2-kortsklöver där, följdaktligen maskade han över Syd. Eller var det Nord som lät honom få korträkning...

Tillbaka till toppen
Torbjörn Jönsson [6268]
Tue 19 May 2015, 11:16
Registrerad medlem #6268
inlägg: 929
Claes Bodin[11300 skrev ...

Ibland är Christer lite för bra, han lyckades på något sätt få korträkning på Nord och lokaliserade då 2-kortsklöver där, följdaktligen maskade han över Syd. Eller var det Nord som lät honom få korträkning...

Vugraphoperatören berättade att Bjäring ställde frågor till Syd om vilka öppningsalternativ han hade för att försöka få reda på fördelningen.

Det hade varit lättare i Österrike för här hade man bara spelat knekten från handen och om då Nord gjort en väldigt kort men ändå märkbar tvekan (det här har de i generationer utvecklat till perfektion) vet man att han INTE har damen (fast man måste ha lite personkännedom för en del är så dåliga att de faktiskt har damen).

Ibland kan det bli tomteskur och då brukar man bara stirra på varandra ett tag medan man försöker klura ut hur lurig den andre egentligen är.

Det är kanske inte riktigt så det skall fungera men det ger onekligen bridgen en ytterligare psykologisk dimension.
Tillbaka till toppen
Mikael Rimstedt [88184]
Tue 19 May 2015, 15:37
Registrerad medlem #88184
inlägg: 128
Jag och min bror spelar mycket lavinthal i ej uppenbara lägen så när jag (inte Ola!) la hj6 "lavintherade" jag för ruter. Ola vände duktigt med ruter och jag spelade då Esset istället för Kungen vilket fick Bjäring ett svårare läge då man kunde(?) tänka sig en dubbling på Olas hand om han hade RuK och KlQ

//Mikael


Ettan
Tillbaka till toppen
Torbjörn Jönsson [6268]
Tue 19 May 2015, 19:10
Registrerad medlem #6268
inlägg: 929
Mikael Rimstedt[88184 skrev ...

Jag och min bror spelar mycket lavinthal i ej uppenbara lägen så när jag (inte Ola!) la hj6 "lavintherade" jag för ruter. Ola vände duktigt med ruter och jag spelade då Esset istället för Kungen vilket fick Bjäring ett svårare läge då man kunde(?) tänka sig en dubbling på Olas hand om han hade RuK och KlQ

//Mikael

Ja, jag noterade att du spelade ruteress (eller om det var din bror ...) vilket jag borde nämnt och ni löste onekligen det här försvarsproblemet bra.

Jag tror att det kanske kan vara bra att spela "extended Lavinthal" om man är väldigt samspelt med sin partner men även ni måste få problem ibland? Tänk om partnern i det här läget bara vill ha en längdmarkering för att veta att det inte är mot dubbelrenons att fortsätta med hjärter?
Och hur gör du en "ickelavinthal" när du har 932 och både trean och tvåan kommer att uppfattas som en preferens för klöver när du har xxxx xxxx i båda färgerna?

Det kan också finnas ett etiskt dilemma (även om jag är säker på att det inte gäller er) där man ibland, inte minst i ett samspelt par, märker om partnern lavinthalmarkerar ej alldeles oavsett om han försöker spela korten i samma tempo (vilket väldigt få spelare lyckas med).

I vilket fall som helst har jag kungsord på att Lavinthal överanvänds för så här skriver Thomas Andersson i ditt eget problem (eller om det är din brors) i problem 18201 på Budproblemet: "Dom där lavintalmarkeringarna i tid och otid har kostat många svingar genom åren".

(Ett kungsord är någonting som är sant och riktigt oavsett om det är det i verkligheten eller ej).




Tillbaka till toppen
Ola Rimstedt [88183]
Tue 19 May 2015, 23:42
Registrerad medlem #88183
inlägg: 39
Torbjörn Jönsson[6268 skrev ...
]
Mikael Rimstedt[88184 skrev ...

Jag och min bror spelar mycket lavinthal i ej uppenbara lägen så när jag (inte Ola!) la hj6 "lavintherade" jag för ruter. Ola vände duktigt med ruter och jag spelade då Esset istället för Kungen vilket fick Bjäring ett svårare läge då man kunde(?) tänka sig en dubbling på Olas hand om han hade RuK och KlQ

//Mikael

Ja, jag noterade att du spelade ruteress (eller om det var din bror ...) vilket jag borde nämnt och ni löste onekligen det här försvarsproblemet bra.

Jag tror att det kanske kan vara bra att spela "extended Lavinthal" om man är väldigt samspelt med sin partner men även ni måste få problem ibland? Tänk om partnern i det här läget bara vill ha en längdmarkering för att veta att det inte är mot dubbelrenons att fortsätta med hjärter?
Och hur gör du en "ickelavinthal" när du har 932 och både trean och tvåan kommer att uppfattas som en preferens för klöver när du har xxxx xxxx i båda färgerna?

Det kan också finnas ett etiskt dilemma (även om jag är säker på att det inte gäller er) där man ibland, inte minst i ett samspelt par, märker om partnern lavinthalmarkerar ej alldeles oavsett om han försöker spela korten i samma tempo (vilket väldigt få spelare lyckas med).

I vilket fall som helst har jag kungsord på att Lavinthal överanvänds för så här skriver Thomas Andersson i ditt eget problem (eller om det är din brors) i problem 18201 på Budproblemet: "Dom där lavintalmarkeringarna i tid och otid har kostat många svingar genom åren".

(Ett kungsord är någonting som är sant och riktigt oavsett om det är det i verkligheten eller ej).






Sällan två individer är helt eniga om allt i bridgen Själv tycker både Mikael och jag att lavinthal är en ytterst underanvänd metod, särskilt i Sverige.
Tillbaka till toppen
Thomas Andersson [15537]
Wed 20 May 2015, 06:59
Registrerad medlem #15537
inlägg: 1777
Ola Rimstedt[88183 skrev ...
]
Sällan två individer är helt eniga om allt i bridgen Själv tycker både Mikael och jag att lavinthal är en ytterst underanvänd metod, särskilt i Sverige.


Det är då oerhört viktigt att ha järnkoll på exakt vilka lägen det gäller, och i vilka lägen det istället blir en vanlig styrkemarkering - inte minst ur ett etiskt perspektiv.
En icke ovanlig variant av suitpreference är ju den välkända steklavintalen. Så fort partnern tvekar några sekunder innan h*n lägger sitt kort, så vet man att det var en lavintalish markering. Då kan det bli känsliga lägen.


\\\"Använd inte fula ord.\\\" säger Skalman.
\\\"Det gör jag aldrig.\\\" svarar Bamse.
\\\"Du sa skynda. Det är det fulaste ord jag vet.\\\"
Tillbaka till toppen
Micke Melander [7164]
Wed 20 May 2015, 09:56

inlägg: 895
Detta gäller ju inte bara Lavintal... "Oddball" är inte ett speciellt mycket finare verktyg eller för den delen "Smith's berömda eko"...

I grunden är det dock så att alla markeringar handlar om att spela i tempo för att de inte ska bli etiska dilemman.

» länk
Tillbaka till toppen
Torbjörn Jönsson [6268]
Wed 20 May 2015, 15:47
Registrerad medlem #6268
inlägg: 929
Det är hänt något tråkigt här i Österrike för en god vän till mig, Jovanka "Jovi" Smederevac, har blivit utesluten ur det österrikiska bridgeförbundet. Jovi är förmodligen den bästa kvinnliga spelare vi har och hon tog bl.a guld i mixed-lag vid senaste öppna EM.

Bakgrunden är att hon drev österrikes största bridgeklubb som hamnade i ekonomiska svårigheter och när sedan förbundet blev inblandat hade man väldigt olika synpunkter på vad som hänt och vad som skulle hända.

Jag har precis läst förbundets sju sidor långa anledning till beslutet och de rättsliga stämningarna verkar hagla mellan parterna. Förbundet hänvisar till olika stadgar där det står ungefär: vi har rätt att utesluta en medlem som orsakar förbundet allvarlig skada. Jag antar att vi har något liknande i Sverige.

Oavsett vem som rätt och fel i det här så är det fruktansvärt tråkigt och det kan inte varit ett lätt beslut för förbundet att fatta.


Tillbaka till toppen
Torbjörn Jönsson [6268]
Wed 20 May 2015, 15:53
Registrerad medlem #6268
inlägg: 929
Det kan inte finnas något språk som är så formellt och omständligt som det tyska. Ser man en översättning från svenska till tyska är senare versionen alltid ungefär 25 % längre. Jag testade en helt slumpmässigt vald mening i Google Translate men den blev faktiskt bara ca 15 % längre. Förmodligen förlorar man en del av det formella och omständiga när man direktöversätter.

Den helt slumpmässigt valda meningen blev i direktöversättning: Torbjorn Jönsson ist nicht nur ein weltweit besten Bridge-Spieler, aber er ist auch gleichzeitig schön, freundlich und klug (und nicht zuletzt: ein großer Liebhaber).

Först skrev jag "en jävel i sängen"i parantesen men det blev: ein Bastard im Bett vilket inte lät så kul så det fick jag ändra.

(Sedan spårade jag ur och skrev "och xxxxxxx som en gud" och fula ord hade den koll på: und fickt wie ein Gott).

Edit: "Så går beslutsamhetens friska hy i eftertankens kranka blekhet över" för jag kom nämligen på att mamma brukar läsa anslagstavlan så jag fick censurera mig själv och kompensera med lite Shakespeare.
Tillbaka till toppen
Mats Nilsland [4773]
Wed 20 May 2015, 16:53
Registrerad medlem #4773
inlägg: 586
Nu är det snart en blogg....
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80