Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Ruter
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Det här är ingen blogg!

Gå till sidan       >>  
Författare Post
Torbjörn Jönsson [6268]
Sun 17 May 2015, 16:44
Registrerad medlem #6268
inlägg: 929
Någon frågade mig om jag inte skulle starta en blogg: "nä, det är bara fjöntar som bloggar" svarade jag men nu har jag insett att det kan finnas anledningar till att man har lite tid över.

Man kan ha blivit opererad eftersom ena näthinnan lossnat och måste hålla sig i sängen 10 dagar med två positioner att välja på: ligga på magen eller på sidan (fast då bara på höger sida) Efter två dagar håller jag nu på att bli vansinnig. Hustrun tröttnade efter bara en kvarts gnäll och det var förmodligen ännu mindre för efter ett tag tyckte jag att jag fick för lite sympati och då hade hon helt enkelt gått ut ur rummet vilket jag inte märkt eftersom jag låg där och tittat rakt ner i sängen som en strandad val.

Nu har jag kollat på SM på BBO (jag har tom gratulerat Andersson till bronset så ni förstår att tristessen är total), sett 12 avsnitt av Big Bang Theory försökt läsa (klarade bara av att läsa serierna i SvD och kolla på bilderna i en motortidning) samt lyssnat på sju sommarpratare. Det där sista är jag inte särskilt stolt över och än värre är att jag tom funderar på att ladda ner en talbok.

Men så såg jag att mitt brev till styrelsen hade fått gehör så nu tänker jag göra en insats för att öka aktiviteten här samtidigt som jag slår ihjäl lite tid. Förmodligen måste jag börja tänka efter lite innan jag skriver för det här har bara tagit 20 minuter. Alltid något.

Tillbaka till toppen
Anna Zack Efraimsson [4049]
Sun 17 May 2015, 17:46
Registrerad medlem #4049
inlägg: 211
Torbjörn Jönsson[6268 skrev ...
]
Någon frågade mig om jag inte skulle starta en blogg: "nä, det är bara fjöntar som bloggar" svarade jag...



Ja, det här med bloggar är sjukt passé. Tacka vet jag bridgeförbundets forum. Bättre än facebook.


Hon, den där Spader...
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Torbjörn Jönsson [6268]
Sun 17 May 2015, 18:03
Registrerad medlem #6268
inlägg: 929
Anna Zack Efraimsson [4049 skrev ...

Torbjörn Jönsson[6268 skrev ...

Någon frågade mig om jag inte skulle starta en blogg: "nä, det är bara fjöntar som bloggar" svarade jag...


Ja, det här med bloggar är sjukt passé. Tacka vet jag bridgeförbundets forum. Bättre än facebook.

Hade aldrig vågat skriva det där om jag inte visste att du slutat med din blogg ...
Tillbaka till toppen
Anna Zack Efraimsson [4049]
Sun 17 May 2015, 18:37
Registrerad medlem #4049
inlägg: 211
Du är en klok man.

För övrigt väntar i alla fall jag mig en eller annan bild på dagens outfit!


Hon, den där Spader...
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Torbjörn Jönsson [6268]
Mon 18 May 2015, 13:58
Registrerad medlem #6268
inlägg: 929
Det här är kanske att svära i kyrkan men jag tycker inte att det är särskilt skoj att titta på bridge på nätet. De flesta brickor är ganska ointressanta, det är rätt segt och dessutom är man lite färgad av att man ser alla korten: "Herregud, vad tänker han på? Ser han verkligen inte att det är bara att eliminera hjärtern och spela tre ronder klöver för peta in väst …?".

Fast en del brickor är kul och man kan inte beskylla Arne Larsson och Tobias Törnqvist för att vara speciellt långsamma. Det här brickan är från deras möte mot zmrzlina:



6
Öst giv
Larsson
109842
EK1074

E62
Scherdin
6

Dkn1075432
D984
Eriksson
D53
Dkn98653
EK6
Törnqvist
EKkn7
2
98
Kkn10753

VästNordÖstSyd
ScherdinLarssonErikssonTörnqvist
   1  2 
 pass  2  3  4 
 5  6  pass  pass 
 pass 


Öst spelade ut ruter kung och man behövde nu lösa EN av de svarta färgerna. Lång hjärter till höger och lång ruter till vänster gjorde det svårt att säga hur trumfen satt och Törnqvist tyckte väl det det var lämpligt att lägga ner ess och kung i trumf vilket nu tvingade honom att lösa klövern istället.

Vilken fördelning har öst? Om vi förutsätter att ruter kung förnekade EK punkt ser det som 3631 eller 3730. För att gardera damsingel la han ner klöverkung som öst stal och nu var det kalkat för det fanns inte tillräckligt med ingångar till bordet för att slå klövermasken, stöldresa klövern och hämta hem sticken.

Man måste alltså börja klöverbehandligen med att släppa runt klöverknekt. Hela spelföringen tog ungefär två minuter men var det rätt spelat? Är det kanske troligare att öst bjuder 3Hj med Qxx QJxxxxx AKx - än med Qxx QJxxxx AKx Q? Och har han x i klöver fungerar också knekten.

Vid andra bordet gick det förmodligen ännu snabbare för här spelade öst ut en hjärter till stöld och väst vände fint med en klöver till ännu en.
Westerlund/Sundell var de enda som fick hem (den dubblade) slammen men jag vet inte hur det gick till.

Edit: Jag upptäcker nu att jag inte fick med zonerna: N/S var i zonen.
Tillbaka till toppen
Mats Pettersson [5587]
Mon 18 May 2015, 14:47
Registrerad medlem #5587
inlägg: 25
Enligt Arne själv - ska man spela E o K i S och därefter H till K och Cx upp mot CK och därefter maska i C för att få upp rätt tempo!
Tillbaka till toppen
Torbjörn Jönsson [6268]
Mon 18 May 2015, 14:54
Registrerad medlem #6268
inlägg: 929
Anna Zack Efraimsson [4049 skrev ...

För övrigt väntar i alla fall jag mig en eller annan bild på dagens outfit!

Jag är lite osäker på om det där var ironi men jag vill ändå försöka ge er i alla fall en mental bild. Det mest utmärkande är kanske lappen för ögat vilken dock döljs lite av att jag på läkarorder måste gå med nedböjt huvud vid de sällsynta tillfällen jag lämnar sängen (det var inte så lätt att blänga surt med ett öga och nedböjt huvud när dottern sa: "kolla, Quasimodo! (piratskämten var redan uttjatade) men jag gjorde mitt bästa).

För övrigt har jag valt en ledig klädstil genom att bara bära t-shirt och kalsonger (för att fullborda förfallet har jag nu dessutom haft samma i tre dagar). T-shirten är en vit v-ringad H&M och kalsongerna är från Björn Borg vilket kan tyckas som ett vågat val eftersom de är röda och vita med "TURKEY" skrivit över hela arslet. Inköpta på rea efter fotbolls-EM 2008 (man kan ha kalsonger länge om man inte tvättar dem så ofta).

Tillbaka till toppen
Anna Zack Efraimsson [4049]
Mon 18 May 2015, 15:54
Registrerad medlem #4049
inlägg: 211
Härligt att höra att du fortfarande kör svenskt! Nu har jag i alla fall bilden klar för mig.


Hon, den där Spader...
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Torbjörn Jönsson [6268]
Mon 18 May 2015, 19:04
Registrerad medlem #6268
inlägg: 929
Mats Pettersson[5587 skrev ...

Enligt Arne själv - ska man spela E o K i S och därefter H till K och Cx upp mot CK och därefter maska i C för att få upp rätt tempo!

Det är sådana enkla men samtidigt geniala lösningar som får mig att pendla mellan hopp och förtvivlan. Förtvivlan för att jag inte själv kom på det men också hopp för att jag inte är dummare än att jag skulle kunna komma på en liknande lösning på en annan bricka (till skillnad från något komplicerat slutspel som jag aldrig någonsin hade klarat av).
Tillbaka till toppen
Torbjörn Jönsson [6268]
Tue 19 May 2015, 09:10
Registrerad medlem #6268
inlägg: 929
Torbjörn Jönsson[6268 skrev ...

Jag tror jag skiter i att tippa finalen (Östberg?).

Att tippa Östberg som vinnare gör väl knappast en till orakel för det var väl inte helt oväntat men här är i alla fall en bricka där det gick lite fel:



4
Syd giv
Gullberg
D43
EK109
D863
D6
Jansson
EKkn8752
D7

Kkn75
Rimstedt
96
kn4
kn9742
E1098
Morath
10
86532
EK105
432

VästNordÖstSyd
JanssonGullbergRimstedtMorath
    pass 
 1  pass  1NT  pass 
 4  pass  pass  pass 


Vi det andra bordet öppnade Christer Bjäring som Väst med 4Sp och alla passade. Ola Rimstedt spelade ut hjärteress, tog även för kungen och vände i ruter. Nu skulle Bjäring hitta klöverdam vilket han inte lyckades med och kontraktet gick en bet.

Vid det här bordet tog Tommy Gullberg också för ess och kung i hjärter men vände sedan med klöverdam vilket i alla fall i mina ögon ser betydligt farligare ut. Varför gjorde han det?

Någon av kommentatorerna på BBO föreslog att anledningen var partners markeringar i hjärter. Vid andra bordet lade Ola Rimstedt först åttan och sexan. Jag vet inte vad det betydde men jag som gillar enkla regler spelar så att åttan är en lågmarkering och sexan är en längdmarkering och sedan får partnern försöka reda ut resten.

Men Morath lade först femman och sedan tvåan vilket jag inte heller vet betydelsen av men man antydde då att Lavinthal var inblandat. Men kan man verkligen ha så avancerade markeringar att man med femman och tvåan kan visa lågmarkering, längdmarkering och dessutom Lavinthal?

Fel blev det i alla fall.

Tillbaka till toppen
Gå till sidan       >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80