Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Bohuslän-Dals BF
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Krav?

Författare Post
Lars-Göran Larsson [6849]
Tue 28 April 2015, 16:28
Registrerad medlem #6849
inlägg: 1276
När man spelar mot landslagspelare, f.d. landslagsspelare och kanske blivande dito är det bra om man ordning på sina överenskommelser. I ett fall hade inte Erik och jag det när vi mötte Westerlund i Centrumsserien, vilket innebar att de delvis tog ikapp vårt försprång i halvlek (47-15) till slutresultat 79-77.

I zon mot ozon bjöds med motståndarna inom parentes:
1hj - (D) - 3hj - (pass);
4hj - (pass) - pass - (4sp);
pass - (pass) - ?

1hj är 12+, 5+ hjärter och 3hj= svitad enkelhöjning med 4-stöd.

Är vi i ett kravpassläge?
Vi har en regel som lyder "när vi bjudit en seriöst menad utgång och motståndarna bjuder över kan kontraktet inte spelas odubblat, dvs ett kravpassläge har uppstått". Jag kan gott erkänna att jag (inte Erik) bjöd ett dumt bud men jag väntar på er före jag talar om det.

Nu vore det intressant att höra om du anser att 4hj kan vara en "spärr" eller om 3hj-bjudaren inte får passa på 4sp.
Spelar zonförhållandena någon roll?

För övrigt har vi en bra regel som du kan diskutera med din ordinarie partner. Men likväl gäller det att lära sig tolka den lika i paret.
Tillbaka till toppen
Rasmus Gråberg [50617]
Wed 29 April 2015, 07:14
Registrerad medlem #50617
inlägg: 186
Jag tycker inte att detta är ett kravpassläge. Råder det tveksamhet så är det förmodligen inte det. 4hj-bjudaren hade andra förberedande bud att ta till för att förbereda för ett 4sp och senare ställningstagande, så det här känns som något man får passa ner.

Det är klart att zonerna kan spela roll, men då får man ha krångligare överenskommelser än den tydliga och spelbara som ni har. Även här blir etiken viktig, med den överenskommelse som ni har är det lättare att spela etiskt då det är tämligen tydligt var ni har kravpass eller inte och ni är i de flesta fall på den här nivån förmodligen överens om betydelsen av pass/bud/dubbelt.
Tillbaka till toppen
Lennart Johansson [13145]
Wed 29 April 2015, 08:03
Registrerad medlem #13145
inlägg: 295
Observera att partnern till dubblaren inte bjöd något på första varvet. Ville säkert att ni skulle landa i 3hj eftersom han sedan bjöd 4 sp.
4hj tycker jag kan vara spärr men som budgivningen sedan utvecklar sig måste 3hj bjudaren förstå att så var inte fallet, och agera därefter beroende av handutseende.
Tillbaka till toppen
Lars-Göran Larsson [6849]
Sat 02 May 2015, 19:41
Registrerad medlem #6849
inlägg: 1276
Jag tycker att jag bjöd opraktiskt och fel när jag passade på 4sp.

Opraktiskt därför att min MTV passade på 3hj.
Fel därför att jag tycker det borde vara ett kravpassläge.

Visst kan 4sp gå hem. Om min partner (med få hp men spelstark hand) lyckats i sitt uppsåt att spärra dubblingshanden (med lite extravärden men inte tillräckligt för ny UD), jag har minimum och svitad/sned hand, samtidigt som 4sp-bjudaren har en bra offringshand som passar till en relativt stark UD som blev bortspärrad. Men det hjälper inte. Jag borde välja mellan att dubbla eller bjuda 5hj, inte passa. Dubblar jag och det går hem är det sånt man får ta på "svinnkontot" för att kunna vinna de flesta andra brickor (och att kunna lita på att partnern inte passar på krav).

I aktuella fallet gick 4sp två straff, vi tog in 100 istället för 300 som var vår maximala inkomst eftersom 4hj stod utan övertrick (vi ska alltså inte bjuda 5hj). En onödig förlust på -520 istället för -320. Jag hade ungefär Kx/xxxx/K10xxx/xx. Ändra till x/Kxxxx/K10xxx/xx och jag bör troligen bjuda 5hj.

Obs att jag använder uttrycket "jag tycker", för kanske har jag fel. Men vill du ha en regel med din partner kan denna vara bra "när båda spelarna i paret vet att utgångskrav råder eller vi bjudit en seriöst menad utgång uppstår kravpassläge om en motståndare bjuder". Då kan man samarbeta för att komma fram till om det bästa är att dubbla motståndarbudet eller bjuda över. Åtminstone underlättar det något, även om det kan bli fel då också.

Kanske någon annan har kloka åsikter om frågan/budläget.
Tillbaka till toppen
Henrik Johansson [15131]
Sun 03 May 2015, 09:07
Registrerad medlem #15131
inlägg: 1851
Det borde vara ett självklart kravpassläge. Inte för att vi bjudit själva utan för att det är 100% säkert att 4sp är en offring och inte för hemgång. Fi hade inte sagt pass på 3hj och riskera att budgivningen dör där om de tror att de gör 4sp själva.
Tillbaka till toppen
Lars-Göran Larsson [6849]
Mon 04 May 2015, 12:57
Registrerad medlem #6849
inlägg: 1276
Jag håller med, vilket inte betyder att 4sp inte kan stå. Den ene av fi passade på 3hj och han offrar sig naturligtvis. Däremot kan dubblaren vara utspärrad och ha betydliga mervärden.

Jag tycker bara man ska vara observant på att läget kan vara så, vilket inte är en invändning mot någons åsikt om att det är kravpassläge.
Tillbaka till toppen
Henrik Johansson [15131]
Mon 04 May 2015, 20:58
Registrerad medlem #15131
inlägg: 1851
Klart det kan stå... Men de andra 95% av fallen har jag gett bort poäng i onödan.
Tillbaka till toppen
Lars-Göran Larsson [6849]
Thu 07 May 2015, 19:17
Registrerad medlem #6849
inlägg: 1276
Bara medhåll. Speciellt i lagberäkning. Speciellt om (minst) 95% är en bra ungefärlig kalkylering, vilket jag tror. Massor med IMP borkastade genom pass och några få tjänade om det mot förmodan skulle bli 590 (dubblad hemgång).

Inlägget var till större delen menad att resonera kring "kravpassläge eller inte" som princip. Så jag har inget problem att upprepa att jag bjöd riktigt dumt. Finns det fler funderingar kring ämnet hos någon är det alltid kul att höra och bli delgiven tankarna.
Tillbaka till toppen

Moderatorer:

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80