Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Ruter
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Juniorlandslag.

Gå till sidan   <<      
Författare Post
Stefan Zylberstein [84914]
Tue 10 March 2015, 16:12
Registrerad medlem #84914
inlägg: 723
Jan Lagerman[7856 skrev ...
]

Måste man måna om folk genom att ge dom chansen i landslaget? Finns det inte andra morötter?






Ja det är en riktigt bra fråga. Och frågan är i vilket mån det tas tillvara?

Det finns ju de öppna tävlingarna nämnda ovan. Jag har för mig att i öppna laget tillvaratas dessa möjligheter ibland.

Där landslagskaptenen kan kontakta ett intressant par, och säga:
Jag kommer inte att skicka er till det och det lagmästerskapet, (eftersom bla bla), men jag vill gärna uppmuntra er och se er i hetluften, så ni får del av landslagsmedel och får åka till Öppna Tävlingen Ifråga, ifall ni så vill.

Nåt sånt. Görs så inom juniorbridgen?


Katter bringar harmoni och glädje åt ett hem.
Många hemlösa katter söker hem!
Adoptera en. Kontakta gärna ett katthem -
även DU kan bli en vardagshjälte.


Tillbaka till toppen
Börje Rudenstål [2336]
Tue 10 March 2015, 16:31
Registrerad medlem #2336
inlägg: 1225
Håller med Erika, gå inte in på detaljdiskussioner i denna tråd. Sanningen ligger säkert precis som vanligt, nånstans mittemellan de värsta anklagelserna om att förbundet totalt negligerar de unga tjejerna och förbundsrepresentanternas försvar om att de minsann tagit ut ett lag om det bara funnits tillräckligt många tjejer som kan lira bridge.
Exakt var i skalan det befinner sig är ointressant, men det visar iaf att tråden har ett berättigande. Men jag tror inte vi kommer längre på forumet, ta upp ämnet direkt mot förbund/kapten istället. Tror jag.

Tillbaka till toppen
Webbsajt
Stefan Zylberstein [84914]
Tue 10 March 2015, 17:36
Registrerad medlem #84914
inlägg: 723
Börje Rudenstål[2336 skrev ...
]
försvar om att de minsann tagit ut ett lag om det bara funnits tillräckligt många tjejer som kan lira bridge.



ATT det är ganska få spelare som kommer ifråga är inget problem alls internationellt sett.

Som en liten jämförelse kan man ta de små oberoende länderna på de små ö-grupperna. Typ Antillerna, flera länder från Jungfruöarna, mfl.
Där det knappast lär finnas fler än några få dussin bridge- resp schackspelare, om ens det. Hur många av dem håller något som påminner om internationell klass, det kan man fråga sig.
Men de skickar nästan allihopa representationer till alla stora tävlingar de kan komma åt. Det är sällan de vinner några stora mästerskap, men de har inga problem alls att delta. "skam den som ger sig"
Jag antar att de åker till stora delar på egen bekostnad, eller med hjälp av sponsorer, men iaf med välsignelse från landets vederbörande myndighet och med landets flagga högt i topp.

Eller hur?

Hur är läget på Island?, som ju också är liten nation, men är riktigt framgångsrikt. Någon som vet?


ps. Jag nämner inte ens handbollen och tjejlagen från vissa Långbortistanländer i PartilleCup, där tjejerna deltar fastän fullständiga nybörjare... Jämförelsen inte aktuell här, men ett tänkvärt exempel iaf. tycker jag.


Katter bringar harmoni och glädje åt ett hem.
Många hemlösa katter söker hem!
Adoptera en. Kontakta gärna ett katthem -
även DU kan bli en vardagshjälte.


Tillbaka till toppen
Thomas Ålander [28168]
Tue 10 March 2015, 19:16
Registrerad medlem #28168
inlägg: 871
Det gäller att synas. (Video, ergo sum. (?)) En vår tids viktigaste plikter.
Således är det viktigt för såväl små som stora nationer att delta i de stora evenemang som finns att visa upp sig i. (Syns/ses man inte så finns man inte.)
Det kan ju vägas mot att delta och komma illa till i resultatlistan - men den är ju inte förutbestämd för någon av tävlingsgrenarna.
Om det finns möjligheter att delta Så bör man utnyttja dem. (Tycker jag.)
Tillbaka till toppen
Mikael Westerlund [9690]
Tue 10 March 2015, 20:13
Registrerad medlem #9690
inlägg: 745
Thomas Ålander[28168 skrev ...
]
Det gäller att synas. (Video, ergo sum. (?)) En vår tids viktigaste plikter.
Således är det viktigt för såväl små som stora nationer att delta i de stora evenemang som finns att visa upp sig i. (Syns/ses man inte så finns man inte.)
Det kan ju vägas mot att delta och komma illa till i resultatlistan - men den är ju inte förutbestämd för någon av tävlingsgrenarna.
Om det finns möjligheter att delta Så bör man utnyttja dem. (Tycker jag.)


Precis!

Jag vill dessutom nämna ett exempel här.
Eftersom Irma och Moa redan är namngivna så fortsätter jag med deras namn och lägger till ytterligare två som jag här döper till Cilla och Ida. Alltså inte de redan upp över öronen framgångsrika Cilla och Ida, utan bara deras namne.
Fast i mitt exempel är Cilla och Ida båda två väldigt oerfarna och inte heller så värst skickliga i spelet bridge trots att de verkligen tycker att bridge verkar vara ett roligt och spännande spel.

När det så är dags för mästerskapet NM ( Nordiska Mästerskapen ) så har man ett beslut att fatta. Skall man skicka ett lag för öppna klassen? (Allt gäller juniorer i denna diskutionen) ja det tycker jag absolutists vi skall med de duktiga juniorer vi har som till och med har stora chanser till medaljer av ädlaste valörer.
Hur skall vi då göra med.klassen för yngre juniorer? Ja, med tanke på att det just nu är våra stora stjärnor och är regerande Världsmästare så blir beslutet väldigt enkelt.
Hur gör vi då med klassen Kids? Jo, även här skall vi såklart skicka ett lag även om vi (enligt Per) måste låna ihop pengar för att dom skall kunna åka. De är ju trots allt framtidens framtid!

Nu till frågan om vi skall låta Irma, Moa (som just kommit 1:ā och 3:ā i en mixedguldtävling och som försöker så gott de kan satsa på bridgen och är 21 och 18 år gamla) åka och spela med det helt orutinerade paret Cilla och Ida?

Då resonerar jag (och förhoppningsvis många med mig?) såhär.
För det första är det väldigt unga personer vi pratar om och finns det MINSTA risk att dom känner sig utanför om dom INTE får följa med? Ja då är frågan vansinigt enkel, Då skall dom få åka även om vi skall behöva låna ihop pengar även för Girlslaget!
Dessutom så tror jag såhär.
Att den upplevelsen tjejerna kommer får vara med om kommer att öka chansen med minst några hundra procent att Fler tjejer kommer att bli intresserade i dessa tjejers omgivning. I deras skolor, bland deras kompisar, bland deras kompisars kompisar osv osv.
Alla dessa kommer att få höra historier om spännande givar, andra tjejer, killar, kompisar, roliga händelser osv, ni förstår säkert vad jag menar och vart jag vill komma.

Men nej! Någon eller några har tagit beslutet att Sverige inte skall skicka deltagare ÅTERIGEN till detta mästerskapet. Samma sak har tydligen hänt de senaste åren, om och om igen!?
I detta läget så skulle det för mig inte ha någon betydelse över huvud taget vad det gäller spelstyrkan hos det laget som finns att tillgå.
Jag skulle inte kunna drömma att skicka tre klasser och lämna den fjärde klassen hemma. Men det är jag, och jag är som bekant inte juniorkapten.
Icke desto mindre så tycker jag mig ha rätten att få undra hur juniorkaptenen har tänkt i denna situationen?
Därav denna tråden!

Lycka till i NM tjejer
/Mikael Westerlund
Tillbaka till toppen
Börje Rudenstål [2336]
Wed 11 March 2015, 06:47
Registrerad medlem #2336
inlägg: 1225
Vad är det för fel att lära sig spela bridge på hemmaplan innan lagkapten tycker det är dags för dig att ta ett steg till och spela internationellt?
Det är mycket snack, om man orkar läsa allt, om hur synd det är om tjejerna för att de inte automatiskt blir uttagna, vare sig de platsar än eller inte, får åka och representera Sverige. En landslagsplats ska man förtjäna, antingen genom att kvalificera sig spelmässigt eller att kapten satsar på dig för att du kommit så långt att du får chans att utvecklas vidare, men det är ju ingen gåva du ska få bara för att du är tjej. Jag tror inte de tjejer som eventuellt är aktuella vill ha det heller. Vi jobbar ju för att få bort den typen av diskriminering.
Sen tror jag återigen inte ett smack på att det är ekonomiska skäl bakom.
Det känns som att den som mest av allt vill få sin vilja igenom är herr Westerlund.

Tillbaka till toppen
Webbsajt
Mikael Westerlund [9690]
Wed 11 March 2015, 22:54
Registrerad medlem #9690
inlägg: 745
Börje Rudenstål[2336 skrev ...
]
Vad är det för fel att lära sig spela bridge på hemmaplan innan lagkapten tycker det är dags för dig att ta ett steg till och spela internationellt?
Det är mycket snack, om man orkar läsa allt, om hur synd det är om tjejerna för att de inte automatiskt blir uttagna, vare sig de platsar än eller inte, får åka och representera Sverige. En landslagsplats ska man förtjäna, antingen genom att kvalificera sig spelmässigt eller att kapten satsar på dig för att du kommit så långt att du får chans att utvecklas vidare, men det är ju ingen gåva du ska få bara för att du är tjej. Jag tror inte de tjejer som eventuellt är aktuella vill ha det heller. Vi jobbar ju för att få bort den typen av diskriminering.
Sen tror jag återigen inte ett smack på att det är ekonomiska skäl bakom.
Det känns som att den som mest av allt vill få sin vilja igenom är herr Westerlund.




Och anledningen till att det känns så är för att du bara sitter och gissar och inte har någon som helst aning om vad som händer.
Men för vissa kanske det går alldeles utmärkt att sitta och gissa och häva ur sig vad som helst.
Misstänker dock att det hade blivit ett jäkla liv om jag bara gissat på något av det jag skrivit.
Men som sagt, vissa anser sig nog mer berättigade att få lov att gissa.
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<      
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80