Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Ruter
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Juniorlandslag.

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Mikael Westerlund [9690]
Mon 02 March 2015, 20:18
Registrerad medlem #9690
inlägg: 745
Jag tycker i alla fall nu att jag kan konstatera att jag inte på något sätt var ute och cyklade i denna frågan i alla fall.
Det skulle vara kul att höra om det är någon som anser att jag har helt fel eller att dom gjort rätt som tagit bort Girls-laget från NM?

Finns det ingen som anser att jag har fel (utöver de som tog beslutet från start såklart) så tycker jag att som Kvick så bra uttryckte det överväger att ändra detta beslutet innan det är försent. Jag kan bara inte tro att den lilla extra kostnad skall vålla förbundet några problem. Men är det så så föreslår jag min variant här ovan.
Ta de pengar som finns att tillgå, dela upp dom på 4. Se hur mycket pengar som saknas. Sedan får vi väl därifrån göra vårt bästa tillsammans. Och med så här många kloka huvuden ser jag ingen risk att det inte skall fungera.
Men som sagt, problemet borde vara hypotetiskt. Men det blir ju svårt för att inte säga omöjligt om ingen med betydligt större insikt än jag ang juniorekonomin uttalar sig?

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund
Tillbaka till toppen
Erika Rodin [93303]
Mon 02 March 2015, 20:21
Registrerad medlem #93303
inlägg: 256
Hej världen!

Kan ju börja med att säga att pengarna som dras in i Pro-Am:en som spelas i Sthlm är öronmärkta för juniorer som spelar på S:t Erik eller representerar S:t Erik. De går exempelvis till sponsring av riksläger och JSM-tävlingar som alltid är gratis för Stockholmsjuniorer.

Nästa punkt är vilka lag som ska skickas eller inte skickas. Sverige har inte skickat ett girlslag till JNM (som är mästerskapet som är uppe på tal) på väldigt länge så varför skulle vi göra det nu?

Förra året skickades inget lag och då spelade både systrarna Petersen och jag med partner aktivt, inte heller året innan skickades ett girlslag och då fanns vi alla här också. Så varför är det en sådan känslostorm i år?

Att man prioriterar kidslaget framför tjejlaget tycker jag är helt rätt. Varför finns det ens en tjejklass från första början? Borde inte tjejer och killar spela på samma villkor och antagningsnivåer? Varför ska tjejer särbehandlas? Är vi sämre än killarna? Personligen tycker jag att den borde skrotas men det bestämmer inte jag... Okej om länder som inte har samma jämställdhet som Sverige behöver en tjejklass för att tjejer förtrycks osv osv men i Sverige?

Varför ska tjejer få dubbla chanser (trippla när de även kan spela i U21)? Vi får väl kvala till U26/U21 som alla andra. Moa och Irma (och jag) hade blivit uttagna till U26/U21 om vi platsade där men det gör vi inte och därför får vi stanna hemma. Svårare än så är det inte. Alla kan inte få åka. Det är ändå landslaget vi pratar om, inte knatteligan där det viktigaste är att alla får spela lika mycket. De som är bäst får spela.

Sen kan man diskutera huruvida man ska skicka ett lag bara för att skicka ett lag.
Måste man skicka ett lag bara för att man kan skicka ett lag? Nej.

Sen kan vi leka med tanken att vi endast kan skicka sju lag till två mästerskap (exempelvis JNM och JEM). Vill vi då skicka 4 lag till JNM och 3 lag till JEM eller tvärtom? Tvärtom skulle jag säga, dvs: u26+u21+kids till JNM och alla fyra till JEM.
Om vi bara kan skicka sex lag till två mästerskap, skickar vi då samma tre (u26+u21+kids) till båda eller ska vi skicka u26+u21+kids till ett och u26+u21+girls till det andra? Tycker fortfarande skrota girlslaget.

Självklart vore det en dröm att kunna skicka fyra lag till alla mästerskap och alla tävlingar som vi inbjuds till men det är inte möjligt. Om vi nu skulle ha överflöd av pengar skulle jag hellre se att de lades på utbildning och rekrytering av juniorer än att skicka ett tjejlag till JNM... Detta kommer leda till att vi inom ett par år kommer att ha en stor konkurrens bland våra juniorer vilket i sin tur kommer leda till starka lag.

Glöm inte att det är lag vi ska skicka också. Det betyder att det måste finnas ett till tjejpar där ute som kvalificerar sig för spel.

Men det är bara vad jag tycker. Som bridgespelande juniortjej.



Allt blir bra till slut och är det inte bra så är det inte slut.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Chatarina Andersson [7583]
Mon 02 March 2015, 20:31
Registrerad medlem #7583
inlägg: 254
Det var ett mycket tråkigt inlägg Erika, min åsikt är att ni redan är diskriminerade och hade platsat i de lag som ni inte är uttagna till.
Har ni haft uttagstävlingar för juniorer? Eller hur menar du att det bestämts att ni inte platsar?
Det är min personliga åsikt att du borde varit med i ett av de lagen för länge sedan att du platsar.
Jag tycker att det är bra att det finns tjejlag för det ger träning och erfarenhet som kommer att synas i framtiden då ni blir äldre. All träning är bra träning. Därför borde tjejlaget få åka.
Tillbaka till toppen
Mikael Westerlund [9690]
Mon 02 March 2015, 20:52
Registrerad medlem #9690
inlägg: 745
Erika.
Tycker du då att det inte skall finnas ett damlandslag heller? För det är ju precis samma sak. Det tycker jag i så fall är tråkigt faktiskt.

Vad det gäller Girlslaget och varför det luftas just nu? Ja det beror på att jag inte i min vildaste fantasi kunde tro att det hade varit såhär i flera år på raken???
Så mycket värre i så fall. Och hade jag vetat det så hade jag skrivit ett snarlikt inlägg för flera år sedan (vilket jag också gjorde ett år, då dom ändrade beslutet och skickade även ett girlslag).

Sedan skulle jag vilja säga att det aldrig har varit viktigare än just nu med att även skicka ett lag i varje klass.
Anledningen är att den enorma juniorsatsning som gjorts de senaste 15 åren nu har gett resultat. Vi har ett öppet (u26) lag som består av idel världsstjärnor inom juniorbridgen. Detta är väldigt roligt såklart. Men då blir också steget för mindre rutinerade juniorer allt större att ha en chans att ta en plats. Min känsla är att Moa och Irma känner att deras chans att peta t.ex bröderna Rimstedt och själva ta deras plats är under noll %.
Och jag förstår dom, och det är absolut inte konstigt heller. Enligt din modell så blir det väldigt tomt när Rimstedt, Säfsten, Hult Grönkvist och Gullberg, karlsson (ja, listan kan göras väldigt lång) faller för åldersgränsen. Sedan har vi såklart Ida G som enligt mig fick det finast pris som det över huvud taget är möjligt att få senaste juniormästerskapet (tror det var "Bästa ambassadör").

Om du Erika tycker att det inte skall finnas ett Girlslag så är det naturligtvis en smaksak där det säkert kommer finnas olika åsikter om. Men kan du då köpa att det finns tjejer som kan spela i klassen Girls men som inte tror sig ha så stor chans på U26, vill spela i den klassen?
Naturligtvis skall ingen spela som inte vill det. Men eftersom något internationellt förbund nu har bestämt att det skall finnas en Girls-klass. Ja då gör det också det även om det finns de som inte vill spela där.
Och då är min frågeställning om vi i Sverige verkligen skall ta bort den klassen? Jag tycker inte det och det verkar ju som att det finns fler som tycker som jag så då är det väl bara att skicka även ett Girlslag.
Tillbaka till toppen
Mikael Westerlund [9690]
Mon 02 March 2015, 21:06
Registrerad medlem #9690
inlägg: 745
Och vad det gäller Pro AM på st:Erik så tycker jag det är hedersamt det Micke och Sofia gör. Och jag önskar verkligen att något liknande kunde göras i Göteborg.
Men det var fel av mig att ta upp just den tävlingen i mitt inlägg då detta tydligen görs för Stockholms juniorer.
Men det mitt exempel ville visa var hur det måste kännas för Moa och Irma. Jag behöver inte skriva ut allt igen. Men det var av den anledningen jag använde st:Eriks Pro AM som ett exempel. Ett dåligt exempel som jag ångrar i efterhand.

Men precis som Magnus E skrev så handlar väldigt mycket om vad man sänder för signaler till både befintliga och kommande juniorer när man sänder tre av fyra lag och ratar det fjärde.
Och då spelar det absolut ingen som helst roll vilket av de 4 man ratar. Jag hade gjort detta inlägget oavsett vilket lag som inte fick spela om jag bara hade fått veta det (vilket jag i och för sig nog inte hade fått).
Tillbaka till toppen
Robin Björkstrand [30309]
Mon 02 March 2015, 21:13
Registrerad medlem #30309
inlägg: 45
skrev ...

Hej världen!

Nästa punkt är vilka lag som ska skickas eller inte skickas. Sverige har inte skickat ett girlslag till JNM (som är mästerskapet som är uppe på tal) på väldigt länge så varför skulle vi göra det nu?

Förra året skickades inget lag och då spelade både systrarna Petersen och jag med partner aktivt, inte heller året innan skickades ett girlslag och då fanns vi alla här också. Så varför är det en sådan känslostorm i år?

Att man prioriterar kidslaget framför tjejlaget tycker jag är helt rätt. Varför finns det ens en tjejklass från första början? Borde inte tjejer och killar spela på samma villkor och antagningsnivåer? Varför ska tjejer särbehandlas? Är vi sämre än killarna? Personligen tycker jag att den borde skrotas men det bestämmer inte jag... Okej om länder som inte har samma jämställdhet som Sverige behöver en tjejklass för att tjejer förtrycks osv osv men i Sverige?

Varför ska tjejer få dubbla chanser (trippla när de även kan spela i U21)? Vi får väl kvala till U26/U21 som alla andra. Moa och Irma (och jag) hade blivit uttagna till U26/U21 om vi platsade där men det gör vi inte och därför får vi stanna hemma. Svårare än så är det inte. Alla kan inte få åka. Det är ändå landslaget vi pratar om, inte knatteligan där det viktigaste är att alla får spela lika mycket. De som är bäst får spela.

Sen kan man diskutera huruvida man ska skicka ett lag bara för att skicka ett lag.
Måste man skicka ett lag bara för att man kan skicka ett lag? Nej.

Hej Erika, världen här!

Jag tycker du har fruktansvärt märkliga åsikter här. Vill ställa en fråga direkt , du tycker alltså att du är för dålig för att spela i ett landslag?

Om alla länder resonerade så som du gör hur många lag skulle vi ha på mästerskapen? 4 i varje klass? ja de är ju bara de som har chans att vinna resten kan ju lika gärna sitta hemma för tusan.

Hur ska våra tjejer kunna bli bättre och vara med i toppen om de inte får någon som helst internationell erfarenhet? Tycker man att ett tänkt lag inte håller måtten måste man se över hur vi ska få det bästa laget. Det gäller min åsikt alla klasser. Nu har vi världens bästa U21 lag och ett mycket bra U26 lag varför ska inte våra flickor kunna vara där också?

Det finns 4 klasser i juniorbridgen varför ska de inte vara en prioritet att vi ställer upp i alla? till Danmark måste förutsättningar för detta finnas. Varför skulle vi inte göra det? i min mening är det helt brutalt att inte göra de! Du skriver att vi inte har skickat tjejlag tidigare varför göra det nu? det hänger ju kanske på att de andra länder faktiskt också skickar ett lag, att genomföra en tävling på 2-3 lag kanske inte är så lyckat?

Sedan pratar du om dubbla chanser det är väl likadant för killar? U16 U21 U26 de kan ju bli uttagna i alla dessa klasser?
Vi har ett väl etablerat damlandslag i Sverige är inte meningen att det ska komma aspiranter från flicklaget dit på sikt ?

Tycker Irland är ett grymt exempel. Tror de kommer sist i alla klasser varenda år men de envisas med att skicka lag, kan inte du Erika ringa till de och be de sluta?
Tillbaka till toppen
Helena Strömberg [12565]
Mon 02 March 2015, 21:45
Registrerad medlem #12565
inlägg: 7
Jag känner igen mig i Erikas resonemang. Som junior tyckte jag att om det var det någon sport där män och kvinnor borde kunna tävla på lika villkor så var det bridge. Så varför då ha ett damlag? Det verkade ju aldrig någonsin leda till att någon duktig dam tog steget vidare till öppna klassen utan snarare verkade duktiga damer fastna i damlandslaget just därför att det fanns ett. Numera tror jag tvärtom att alla chanser man kan få som junior i olika klasser kanske kan leda till att någon eller några av våra fantastiskt duktiga unga tjejer faktiskt får den erfarenhet och det självförtroende som krävs för att aspirera till öppna landslaget i framtiden. Speciellt om laganda och god stämning är det som prioriteras i landslaget vid sidan om bra bridge. Jag är inte tillräckligt insatt i ekonomin för att veta hur många lag vi har råd att skicka, men eftersom juniorerna är vår framtid röstar jag för att skicka så många lag som möjligt till Danmark.
Tillbaka till toppen
Torbjörn Jönsson [6268]
Tue 03 March 2015, 00:08
Registrerad medlem #6268
inlägg: 929
Man kan nog lugnt säga att jag har en del att säga om det här men det hade varit bra om någon ansvarig hade kunnat skriva något om deras syn på saken först.

Sedan undrar jag vad det är för mästerskap Mikael pratar för jag har inte hittat något på hemsidan om någon uttagning (vilket iofs inte säger mycket för där har jag hittat något sedan artonhundra-frös-ihjäl ...).

(Fint uttryck det där sista. Alla som har hört det räcker upp en hand!)
Tillbaka till toppen
Mikael Westerlund [9690]
Tue 03 March 2015, 00:37
Registrerad medlem #9690
inlägg: 745
Torbjörn Jönsson[6268 skrev ...
]
Man kan nog lugnt säga att jag har en del att säga om det här men det hade varit bra om någon ansvarig hade kunnat skriva något om deras syn på saken först.

Sedan undrar jag vad det är för mästerskap Mikael pratar för jag har inte hittat något på hemsidan om någon uttagning (vilket iofs inte säger mycket för där har jag hittat något sedan artonhundra-frös-ihjäl ...).

(Fint uttryck det där sista. Alla som har hört det räcker upp en hand!)


Det är NM (Nordiska Mästerskapen) som gäller.
Och jo Torbjörn jag trodde visst att du viste vad NK stod för. Men det kan finnas andra
Tillbaka till toppen
Christian Bergek [92649]
Tue 03 March 2015, 00:46
Registrerad medlem #92649
inlägg: 154
Mikael Westerlund[9690 skrev ...
]
Och vad det gäller Pro AM på st:Erik så tycker jag det är hedersamt det Micke och Sofia gör. Och jag önskar verkligen att något liknande kunde göras i Göteborg.
Men det var fel av mig att ta upp just den tävlingen i mitt inlägg då detta tydligen görs för Stockholms juniorer.

Tycker inte det var fel att nämna den tävlingen. Det tjänar som inspiration!
Att den tävlingen finns är väl helt enkelt ett resultat av att man har jobbat väldigt flitigt med juniorfrågor på St Erik, och det är ju bara att gratulera. Att skapa en liknande tävling i Göteborg -- kanonbra, men det skulle sannolikt bara komma Göteborgs juniorer till godo. Var i landet nästa generations juniorer dyker upp är svårt att veta. Därför tror jag det skulle finnas utrymme att ha något på nationell nivå - läs festivalen!

Även vid en tänkt ProAm-tävling vid festivalen skulle överskottet kunna gå oavkortat till juniorbridgen, men eftersom det då är på nationell nivå blir det kanske mestadels till juniorlandslagen. Med så många bridgekändisar på plats som det är på festivalen, och en så stor massa av oss vanliga amatörer, så borde möjligheterna vara stora att på det sättet dra in stora pengar till juniorbridgen, åtminstone tillräckligt för att ha råd att skicka fyra lag till Danmark. Frågan är bara när en sådan tävling skulle pressas in i det tajta schemat och hur budgivningen (på 'proffsen' alltså) skulle skötas rent praktiskt, men det borde gå att lösa.

(För övrigt kan jag påpeka att detta önskemål redan är inskickat till festivalorganisationen efter en tidigare festival, om nu någon var på väg att påpeka att jag borde rikta mitt önskemål dit. Eftersom inget har hänt tänkte jag att ni som läser denna tråden kanske kan hjälpa till att pusha för idén.)
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80