Kommande tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
Rapporterade tävlingar
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
03/02 Plattliret BK S:t Erik
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Ruter
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Juniorlandslag.

Gå till sidan       >>  
Författare Post
Mikael Westerlund [9690]
Mon 02 March 2015, 15:02
Registrerad medlem #9690
inlägg: 745
Jag skulle vilja veta vad folk i allmänhet anser om detta. Är jag ensam som tycker som jag gör eller finns det fler?

Nu är juniorlandslagen uttagna som skall få åka till Danmark i år för att spela ett mästerskap (minns inte vilket mästerskap).

Då finns det vad jag känner till fyra olika klasser man kan skicka lag till.

1. Under 26? (öppna laget)
2. Under 21
3. Girls
4. Kids

Har jag fel och det finns fler så korrigera mig gärna.
Nu har tydligen uttagningen gjorts och det kommer att skickas tre lag.

Den klassen som det tydligen beslutats att vi inte skall skicka lag till är klass 3 (Girls). Då ställer jag mig frågan vad detta kommer sig? Så jag ringer upp Per Leandersson för att fråga varför (anledningen till detta kommer jag med snart) och får till svar att han har en budget att hålla. När jag frågar om inte budgeten är till för alla juniorer så tillägger Per att han också vill se till att skicka konkurrenskraftiga lag och har därför beslutat att inte skicka något lag i just Girls-klassen.

I detta läget känner jag mig dock lurad lite granna faktiskt.
Jag har tyvärr inte den ekonomin jag en gång hade och har därför inte möjlighet att skänka så stora summor till juniorbridgen som jag skulle vilja. Men jag gör allt jag kan i alla fall, så som att köpa böcker (Bridge för framtiden eller vad det var dom hette). Kort sagt, jag försöker det jag kan.
Nu vill jag naturligtvis stötta alla juniorer. Men den största anledningen är att jag står två juniortjejer väldigt nära och att jag vill att dom skall få alla chanser att kunna satsa på att bli duktiga i bridge,
Den ena tog studenten för inte allt för många år sedan och jobbar nu medans henna lillasyster har fullt upp i skolan där hon går sista året.

Trots detta så kämpar dom båda för att försöka lära sig bridge så ofta och så mycket de kan. Dom flesta av er har säkert räknat ut att det är Moa och Irma Petersen jag pratar om.

I januari i år så fick jag chansen att spela en Guldmixed tävling i Halmstad med Irma. Moa spelade i sin tur med en av mina normala partners Per Jansson. Tävlingen slutade på bästa möjliga sätt när Irma vann och Moa kom trea! Det var många som gladdes oerhört för dessa fina tjejer och känslan var att dom båda hade tagit ett rejält steg upp i bridgen.
En månad senare åkte Moa och Irma till Skövde för att spela DM Damer för att försöka kvala in till SM-Finalen för damer. Dom lyckades med detta och även här måste jag säga att det var starkt jobbat.

Moa och Irma tränar ihärdigt och spelar både live på klubben och tränar på nätet på BBO flera gånger i veckan och nu var det många som kände att dom båda borde ha mycket bra chans att ta en plats i girls-laget till mästerskapet i Danmark.
När det sedan beslutas att Sverige skall nöja sig med att skicka lag till de övriga tre klasserna men hoppa över girls-klassen så förstår ni nog alla hur ledsna Moa och Irma blev.
Dessutom måste det ju finnas fler tjejer som kan spela i samma klass som nu inte får chansen. Rimligtvis borde dessa vara lika ledsna nu.

Jag vill som sagt göra allt jag kan för att hjälpa alla juniorer. Men mitt intresse att fortsätta med detta försvann direkt nu.
För några år sedan så var jag med ett tag och arbetade mot mobbning i skolorna. Och för mig så känns detta precis likadant faktiskt vilket ger mig en oerhört besk smak i munnen.

Har jag fel, överdriver jag, eller är jag helt enkelt ute och cyklar här eller finns det andra som tycker likadant?

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund
Tillbaka till toppen
Svante Ryman [8639]
Mon 02 March 2015, 15:45
Registrerad medlem #8639
inlägg: 242
Hej Mikael, jag håller med dig. Det verkar inte rimligt att inte skicka ett girls lag. Så klart att i bland finns det bara inte tillräckligt med pengar men vore jag kapten skulle jag nog, observera nog. prioritera girls före kids. Kidsen kommer att få alla chanser i världen framöver men det gäller inte alltid girls.

Jag ställer mig också lite frågande om att budgeten inte skulle räcka. Det droppade ju in över 50 000 från Pro Am, men de kanske är öronmärkta för St:Erik vad vet jag.

De satsningar som gjorts på juniorer se sista 15-20 åren är mycket bra och har gett fantastiska resultat framför allt har våra tjejer visat framfötterna på ett remarkabelt sätt. Vi pratar om världsstjärnor som alla börjat som juniorer när de inte var så himla bra.

Nej på Per, se till att det vaskas fram pengar. Mikael du har många åsikter - ibland lite fel kanske men här är du helt rätt ute.

hälsningar /Svante



Tillbaka till toppen
Thomas Andersson [15537]
Mon 02 March 2015, 15:54
Registrerad medlem #15537
inlägg: 1777
Micke, jag läste nyligen ett inlägg av en, som jag uppfattar det, mycket klok person. Tycker det var mitt i prick, och det kanske kan ha något med saken att göra, så jag citerar:

Kloker skrev ...

Det är i alla fall skönt att veta att medlemmarnas avgifter går till väl avvägda satsningar, såsom meningsfull och framgångsrik lobbyism för medlemskap i RF och ny välfungerande hemsida.




\\\"Använd inte fula ord.\\\" säger Skalman.
\\\"Det gör jag aldrig.\\\" svarar Bamse.
\\\"Du sa skynda. Det är det fulaste ord jag vet.\\\"
Tillbaka till toppen
Mikael Westerlund [9690]
Mon 02 March 2015, 16:06
Registrerad medlem #9690
inlägg: 745
Tack Svante och YES Thomas

Sedan det här med att dom har en budget så är mina tankar ungefär såhär. Har man 1000:- och det inte räcker med 250:-/lag utan man vill helt enkelt ha 333:-
Ja då skickar man trots det 4 lag och så får varje lag få fram de sista 88:- på annat sätt!
Nu tror jag precis som du att det finns pengar så att det bör räcka till fyra lag. Men om jag har fel och att det bara räcker till tre lag, ja då tycker jag mitt sätt är betydligt mer rättvist!
Tillbaka till toppen
Mats Nilsland [4773]
Mon 02 March 2015, 16:07
Registrerad medlem #4773
inlägg: 586
Har vi inte råd att skicka juniorer till Danmark????
Tillbaka till toppen
Mikael Westerlund [9690]
Mon 02 March 2015, 17:06
Registrerad medlem #9690
inlägg: 745
Mats Nilsland[4773 skrev ...
]
Har vi inte råd att skicka juniorer till Danmark????


Jag vet Mats, det var precis min första kommentar också!?

Sedan så var Svante inne på en annan sak också där jag har två kommentarer. st:Eriks Pro AM.

Jag fick ett mail från Linnéa där jag tillfrågades om jag kunde ställa upp som Pro. Jag skickade att svar där jag skrev att jag tyvärr inte har ekonomi som ger mig möjlighet att åka tåg t/r plus noende en natt i Sth. Men om det skulle bjudas på mig så att det skulle kunna betala min resa och boende så skulle jag komma direkt.
Detta svaret var för att jag verkligen vill stötta juniorbridgen på de små sätt som jag kan.
Men jag kan erkänna att med facit i hand så hade jag absolut inte deltagit om jag vetat att en sådan här situation skulle kunna uppstå. Och då menar jag inte just Moa och Irma. Utan det jag menar är att jag helt enkelt inte vill stödja något där det finns minsta risk att en grupp kommer att känna sig utanför. Oavsett om det är klass 1,2,3 eller 4 som är enda klass som inte får åka.

Men kan ni gissa vilka som avstod att spela DM-Mixed i Göteborg?, just det Moa och Irma. Dom avstod DM mixed för att åka till Sth och ställa upp som proffs och vara med på att dra in pengar till juniorbridgen.
Utan att ha frågat dom så kan jag inte låta bli att ställa mig själv frågan; undrar hur dom måste ha känt sig när dom direkt efter den Pro AM:en fick reda på att vi skickar landslag i tre klasser men inte just deras klass? Om jag minns rätt så bjöds det 400 och 500:- på dessa två tjejer i Pro Am.
Måste känts skönt för tjejerna att veta att dom bidrog med att dessa 900:- kom in till juniorsatsningen, eller hur?

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund

Tillbaka till toppen
Mikael Westerlund [9690]
Mon 02 March 2015, 17:30
Registrerad medlem #9690
inlägg: 745
Nu fick jag just veta att Por AM i Sth egentligen inte har något med själva juniorlandslagen att göra. Och jag vet att Micke Almgren och Sofia Ryman lägger ner ett jättearbete på detta projekt som dessutom visat sig vara en supersucce.
Men pengarna är väl märkta för juniorerna? Och det är bland annat personer som just Micke A och Sofia R som jag är intresserad av att få höra deras åsikter om mitt ursprungsinlägg.
Men jag menar inte på något minsta sätt att Pro Am-tävlingen och ansvariga för den har gjort något fel.
Ni som känner mig sedan tidigare här inne vet att jag är usel på att uttrycka mig i skrift och nu vet ni som inte visste det innan det också
Frågar ni mig så skall personer som Micke A, Sofia R och Linnea få en hedersutnämning för allt arbete som läggs ner för våra juniorer.
Men likväl så tror jag ni förstår vad jag menade

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund
Tillbaka till toppen
Hans Kvick [2878]
Mon 02 March 2015, 17:50
Registrerad medlem #2878
inlägg: 42
Skamligt är ordet! Tycker beslutet ska ändras.
Tillbaka till toppen
Magnus Eriksson [1170]
Mon 02 March 2015, 18:54
Registrerad medlem #1170
inlägg: 321
Som far till 2 fd juniorer och 2 nuvarande så har jag naturligtvis hyfsat mycket kunskap kring hur landslagen på juniornivå fungerar.

Jag har följande synpunkter:
* Per och Sudden har gjort ett fantastiskt arbete under deras 4-5 år.
* jag förundras över hur lite pengar det finns till Sveriges framtid på juniorsidan. Med tanke på var vi nu lägger betydligt större pengar för tillfället. Sedan undrar jag om styrelsen enbart skall satsa på +40 år bridegrekryteringar framöver?
Detta har vid diverse tillfällen skrivits i vår förbundstidning samt påpekats i andra sammanhang! Märkligt!!!
* Det är dåliga signaler till ALLA juniorer att vi inte vill/kan skicka ut dessa till mästerskap. Skall vi rekrytera juniorer(skitsvårt) så blir det inte lättare.......

Nu har vi 4 lag som kan vara aktuella. Det behövs förmodligen fler entusiaster/ledare för att hantera detta. Men det kostar ju oxå pengar............

Tacka vet jag breddbridge. ........ ELLER
Se till att plocka fram pengar till juniorerna NU!
Tillbaka till toppen
Chatarina Andersson [7583]
Mon 02 March 2015, 19:54
Registrerad medlem #7583
inlägg: 254
Jag blev minst lika förtvivlad som tycker jag kämpar för allas lika värde inom bridge men har ju bara 36 års erfarenhet av att vara kvinna i bridge och det är ju så här prioriteringarna har varit genom åren.
Man blir mållös år 2015, ja inte var jag och bjöd och spelade PRO AM bara för killarna skull även om jag tycker att Johan och grabbarna också behöver få representera Sverige. Om än bara i NM.
Nä min blivande favorittjej, Erika Rodin med partner, som jag tror kommer att gå långt tillsammans med tjejerna i Götet behöver verkligen också stöd, kan inte Magnus Göranssons fond sponsra detta då?

Eller hur hittar vi pengar till tjejerna?


Tillbaka till toppen
Gå till sidan       >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80