Kommande tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
Rapporterade tävlingar
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
03/02 Plattliret BK S:t Erik
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Tävlingsledarfrågor
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Felaktigt anspråk

Gå till sidan       >>  
Författare Post
Petter Bengtsson [11369]
Tue 03 February 2015, 09:34
Registrerad medlem #11369
inlägg: 104
Spelföraren spelar 4H och gör anspråk på en bet när det alltid ska vara två bet. Försvararna accepterar anspråket.

Får en åskådare påpeka att anspråket är felaktigt?
Tillbaka till toppen
Henrik Johansson [15131]
Tue 03 February 2015, 09:47
Registrerad medlem #15131
inlägg: 1851
Petter Bengtsson[11369 skrev ...
]
Spelföraren spelar 4H och gör anspråk på en bet när det alltid ska vara två bet. Försvararna accepterar anspråket.

Får en åskådare påpeka att anspråket är felaktigt?


Nej, en åskådare får aldrig dra uppmärksamhet till någon del av spelet.
Tillbaka till toppen
Petter Bengtsson [11369]
Tue 03 February 2015, 10:08
Registrerad medlem #11369
inlägg: 104
OK, då gjorde jag rätt som inte sa något. Den uteblivna beten hade ingen betydelse för slutresultatet i matchen.
Tillbaka till toppen
Torbjörn Gustavsson [1255]
Tue 03 February 2015, 11:24
Registrerad medlem #1255
inlägg: 840
För ca 30 år sedan bevittnade jag en bricka där den rutinerade och dominante Nord i protokollet noterade ett övertrick som han inte tagit. När de mindre rutinerade motståndarna försynt undrade om det inte var fel, frågade han dem om vilka stick de ansåg sig ha tagit. Det kunde de inte minnas och korten var instoppade i brickan. Jag valde då att ta Nord åt sidan och meddela honom vilka stick försvaret faktiskt hade fått, och lämnade sedan öppet åt honom att avgöra det vidare förfarandet.

En åskådare får knappast förfara så enligt lag 79C, men nu råkade jag dessutom vara TL. Hade jag fått göra så med dagens regler? Nord valde f.ö. att justera protokollet till det spelade resultatet.
Tillbaka till toppen
Börje Rudenstål [2336]
Tue 03 February 2015, 11:55
Registrerad medlem #2336
inlägg: 1225
Henrik kommer snart med pekpinnen, men jag tycker du agerade föredömligt, Torbjörn.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Nils Andersson [3543]
Tue 03 February 2015, 12:01
Registrerad medlem #3543
inlägg: 80
Om någon spelare registrerar för många stick vid onormalt många tillfällen måste väl vem som helst kunna anmäla fusket till disciplinnämnden.
Tillbaka till toppen
Philip Berggren [39845]
Tue 03 February 2015, 12:22
Registrerad medlem #39845
inlägg: 114
Torbjörn Gustavsson[1255 skrev ...
]
En åskådare får knappast förfara så enligt lag 79C, men nu råkade jag dessutom vara TL. Hade jag fått göra så med dagens regler? Nord valde f.ö. att justera protokollet till det spelade resultatet.


Lag 81C3 borde vara tillämplig om jag inte tänker helt fel (Henrik får pekpinna om så är fallet!)

81C3 Tävlingsledarens skyldigheter och befogenheter
Tävlingsledaren (inte spelarna) har ansvaret för att korrigera felaktigheter och för att gottgöra uppkommen skada. Tävlingsledarens skyldigheter och befogenheter innefattar vanligen också de följande:

3. att rätta till ett misstag eller en felaktighet han får vetskap om, innan korrigeringsperioden gått ut enligt lag 79C.


Detta bör anses vara en felaktighet som du får vetskap om och då bör du korrigera den.
Tillbaka till toppen
Henrik Johansson [15131]
Tue 03 February 2015, 13:44
Registrerad medlem #15131
inlägg: 1851
Philip Berggren[39845 skrev ...
]
Torbjörn Gustavsson[1255 skrev ...
]
En åskådare får knappast förfara så enligt lag 79C, men nu råkade jag dessutom vara TL. Hade jag fått göra så med dagens regler? Nord valde f.ö. att justera protokollet till det spelade resultatet.


Lag 81C3 borde vara tillämplig om jag inte tänker helt fel (Henrik får pekpinna om så är fallet!)

81C3 Tävlingsledarens skyldigheter och befogenheter
Tävlingsledaren (inte spelarna) har ansvaret för att korrigera felaktigheter och för att gottgöra uppkommen skada. Tävlingsledarens skyldigheter och befogenheter innefattar vanligen också de följande:

3. att rätta till ett misstag eller en felaktighet han får vetskap om, innan korrigeringsperioden gått ut enligt lag 79C.


Detta bör anses vara en felaktighet som du får vetskap om och då bör du korrigera den.


Därav anledningen till varför en TL aldrig skall stå och titta på spelet eller hjälpa till om träkarlen t.ex. går på toaletten.

Tillbaka till toppen
Max Ödlund [9267]
Tue 03 February 2015, 14:21
Registrerad medlem #9267
inlägg: 82
Lagar hit och lagar dit! Vad hände med anständighet och sunt förnuft!? Om spelföraren tar åtta stick, men bokför nio (med motståndarnas godkännande), varför i herrans namn skulle det inte vara OK för vem som helst att påpeka felet? Om dagens regler inte tillåter en sån sak borde dagens regler ändras!

För så där trettio år sen var Björn Åström landslagskapten. Han satt i slutna rummet och såg hur Zia, med flit, stal över bordet mot slutet av spelet, trots att han kunde bekänna! I och med detta gick en dubblad delis bet istället för hem. Hallberg, på sin sida skärmen, synade förstås inte vilka kort Zia hade kvar, alla packade bara ihop eftersom spelet i princip var slut.

När Björn påtalade felet för Zia fräste bara denne ifrån att Björn inte hade nån talan. Suck.

Tillbaka till toppen
Philip Berggren [39845]
Tue 03 February 2015, 15:03
Registrerad medlem #39845
inlägg: 114

skrev ...


Därav anledningen till varför en TL aldrig skall stå och titta på spelet eller hjälpa till om träkarlen t.ex. går på toaletten.



Exakt tänkte lägga till det ett tag

Tillbaka till toppen
Gå till sidan       >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80