Kommande tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
Rapporterade tävlingar
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
03/02 Plattliret BK S:t Erik
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Juniorbloggen
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Juniorbloggen

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Lennart Kjellman [90879]
Sun 03 August 2014, 20:09
Registrerad medlem #90879
inlägg: 87
Efter tre dagars spel i online-universitets-EM i Rotterdam och en veckas bridgefestival direkt på det, så har jag äntligen landat i hemmets lugna vrå igen, och tänkte skriva några rader om Rotterdam-äventyret.

En del av er har säkert redan läst på Facebook eller pratat med någon av oss spelare om hur det gick, men för er som inte vet gick det inte alls enligt planerna.

Spelet inleddes med 6*16 brickor där vi mötte varje lag två gånger. Vi inledde med en storförlust mot Polen och en nästan lika stor förlust mot Nederländerna och låg med våra 5 VP (skala 20-0 med decimaler) hjälplöst sist inför det första mötet med Belgien. Här lyckades vi skrapa ihop 13 VP, för att i första dagens sista match åter bli krossade av Polen. Dag två spelade vi den första riktigt bra matchen och tog över 16 mot Belgien, vilket tyvärr ändå betydde att vi redan var avsågade innan den sista matchen. (Något vi inte hade full koll på där och då, ska erkännas) Det slutade med ännu en blytung förlust mot Nederländerna, vilket gjorde att vi slutade sist i tabellen och fick rikta in oss på bronsmatch mot Belgien.

Bronsmatchen spelades över 5*16 brickor, och vi ryckte till oss en 40imps-ledning i det första av dem! Båda paren spelade mycket fin bridge, och de hårdbjudande belgarna fick bara några strö-imp. I segment 2 och 3 knaprade de dock in imp på imp, och med 32 brickor kvar var vår ledning nere i 11 ynka imp. Vi lyckades dra ifrån en aning igen och ledde med 21 inför sista setet. Vi hade alltså råd med en eller två dåliga brickor utan att för den sakens skull förlora matchen.

Tråkigt nog grusades dessa planer, och vi förlorade det sista segmentet med 26, och därmed matchen med 5... (Vi hade förlorat vid oavgjort)

Jag har inte tänkt gå in på några detaljer om brickor, i alla fall inte just nu, men låt oss säga att vi förlorade oerhört mycket på havererade slambudgivningar. Bara på finalens 80 brickor bjöd vi Belgien på tre riktiga karameller: två gånger storslam saknandes två ess och en redubblad lillslam som gav 1600 på utkontot. Det kostade betydligt mer än 6 imp, för att uttrycka det milt.

Sammanfattningsvis tror jag att vi alla är överens om att vi inte är särskilt nöjda med spelet. Polen tycker jag kändes svårslagna, men både Belgien och Nederländerna borde vi kunnat ha givit en bättre match, och hade vi kommit upp i den standard som jag vet att både Erika, Filip, Klara och jag besitter, hade vi kommit hem med en medalj istället för en sur fjärdeplats.

För egen del var det mycket spännande att spela bridge utomlands för första gången, och jag måste säga att jag kände en viss stolthet när jag drog på mig en tröja med svenska flaggan på bröstet för första gången. Jag hoppas att det blir flera gånger och med roligare resultat!
Tillbaka till toppen
Lennart Kjellman [90879]
Mon 04 August 2014, 15:42
Registrerad medlem #90879
inlägg: 87
En bricka ska ni få från Rotterdam i alla fall. Det är en bricka som visar på hur man drar nytta av ledtrådar som försvaret serverar en utan att kanske egentligen mena det. Nord-syd har bjudit sig upp till 4 spader i en budgivning där ÖV har bjudit en del hjärter. Budgivningen avslutas med en dubbling från öst.
Universitets-EM
Rotterdam

4 Dubbelt =
Syd giv
alla i zon
Ekn8
542
E109652
8






K10732
D3
7
EKkn64

VästNordÖstSyd
    


Jag fick en ruterhacka ut och tog för esset. Det ser nu väldigt mycket ut som att trumfen sitter 4-1 (eller i värsta fall 5-0), och att dra för många vändor kan bli farligt. Däremot skulle det vara trevligt att inte börja spela klöver innan väst har slut på trumf. Jag släppte följaktligen spader åtta runt, på vilken både öst och väst bekände lågt. I och med att öst sannolikt har de återstående trumfen, fanns det inget skäl att spela mer spader, utan det fick bli en klövermask med knekten istället. När den stod var det bara att panga ner höga klöver, stjäla den fjärde klövern (öst började med damfjärde), och därmed enkelt begränsa förlusterna till en trumf och två hjärter. Jämn hemgång. På andra bordet blev det ingen dubbling, och därmed var det säkerligen lätt hänt att trumfen hanterades mer oförsiktigt. En bet där gav oss 13 imp på brickan.
Tillbaka till toppen
Lennart Kjellman [90879]
Tue 05 August 2014, 21:48
Registrerad medlem #90879
inlägg: 87
En giv som dök upp under SM-parkvalet hade vissa likheter med brickan som jag berättade om ovan. Åtminstone i den mån att det rörde sig om ett dubblat spaderkontrakt... Denna gång hade vi hissat oss upp på femläget efter att ÖV spärrat ihärdigt, och öst till slut lagt in sitt veto mot 5 spader:
SM-par Open Semifinal
Örebro

5 Dubbelt =
Nord giv
Dkn1072
E10952
K
kn7
54
D843
Dkn8
D864
K86
Kkn6
E109652
10
E93
7
742
EK9532

VästNordÖstSyd
  


Ruteress ut följdes av klöver tio. Nu måste jag som spelförare välja ifall jag ska maska till knekten eller ta en hög klöver på bordet. Jag informerades om att försvaret vände med 10-12, och därmed var det bara att ta en hög på bordet. Även om de hade spelat några andra vändor, hade nog klöver ess varit ett vinnande val i längden, eftersom klövern ändå lär behöva stjälas upp i vilket fall.

Nu var frågan ifall det var hjärtern eller klövern man skulle ge sig på för att få ihop de kontrakterade elva sticken. Att stjäla tre hjärter på korta trumfhanden känns kanske lockande, men då lär det både bli problem med ingångar och med att trumfen tar slut. Därför bestämde jag mig för att försöka ställa klövern, som jag ju också har betydligt fler av. Dock luktade klövertian väldigt mycket singel, och då är det ingen bra idé att dundra ner klöverkung, eftersom den kommer bli bortstulen. Trumf från bordet verkar inte heller som att det kommer bli någon succe, och att ge försvaret tillfälle att mata hjärter blir inte heller så lyckat när jag behöver alla kommunikationer jag kan få. Följaktligen fick det bli en ruter till stöld och klöverknekt upp mot bordet.

Nu funderade öst en stund, och stal sedan lågt, varpå bordet och väst givetvis följde med klöverhackor. I retur kom en trumf, som jag maskade med nian på bordet. Nu var det inga som helst problem att trumfa ut med esset, stjäla en låg klöver, spela hjärter ess, stjäla in mig på bordet i hjärter, spela klövrarna uppifrån och begära jämn hemgång.

Fanns det då något öst kunde ha gjort för att förhindra detta? Låtit bli att stjäla! Nu stal han bort en av bordets förlorare, som jag annars hade behövt slösa mina egna trumf på. Detta hade resulterat i ett stick för lite.
Tillbaka till toppen
Erika Rodin [93303]
Wed 03 September 2014, 15:06
Registrerad medlem #93303
inlägg: 256
Så är det återigen den tiden på året då det är JSM-par. Som vanligt var det dåligt informerat om tävlingen och endast 14 par har lyckats ta sig till start (fortfarande 3 mer än förra året men typ 10 mindre än året innan dess).

Jag vet själv flera juniorer som inte ska spela vilket är mycket tråkigt. Oftast handlar det om att det är svårt att hitta en partner men även för att man inte får reda på att tävlingen är förrän 1-2 veckor innan start då jag i vanliga anda mailar alla som inte är anmälda. Skärpning alla klubbar (och arrangörer)! Att skicka ut en inbjudan till klubbarna att sprida vidare är inte så svårt.

Ett förslag för att få in fler par är att lägga ett juniorläget på hösten parallellt, ungefär som under NM när det är först riksläger och sedan NM-par. Då kommer man även få in mer gemenskap och aktiviteter vilket gör att juniorer lär känna varandra och frodas. Vet att det krävs mycket planering för sådant och min mail är » epost

Nu till inläggets huvudpunkt: Årets tippning!

Det finns fem par som är med och tävlar om medaljerna och jag skulle vilja påstå att det finns ett par som majoriteten skulle tippa som vinnare. Dock tror jag det kommer bli oerhört tajt och allt kan hända.

Så without further ado tippar jag Daniel Gullberg och Mikael Grönkvist som segrare i denna tävling. Paret behöver knappast en introduktion. Spelar i U25, sexa i Reisinger osv osv. Daniel vann JSM-par förra året, då med Simon Hult som ej spelar i år. De delar en lägenhet med varandra i Västra Skogen dit jag senast körde dem efter ett IKEA-besök där det inhandlades gardiner och glass.

Silver och brons är lite klurigare men jag försöker tro på fasta par som spelar mycket med varandra så därför kommer på andra plats Adam Stokka och Johan Karlsson. Även de spelar i U25 och brukar placera sig bra oavsett tävling. Den stora frågan är om de har hämtat sig efter alla äventyr de har varit med om i sommar, senast den grekiska bridgefestivalen, där Stokka spelade, som tog slut i helgen.

Jag fortsätter min tro på mer eller mindre fasta par och tippar därför mig själv med Simon Ekenberg på en tredje plats. Det hela handlar om huruvida jag kan lägga korten rätt eller inte eftersom Simon alltid spelar som en gud. Partävling har aldrig varit min starka sida men kanske har sommarens bridgeturné lärt mig ett och annat om dubblingar och konkurrensbudgivning.

Fjärde och femteplats kommer vårt kära världsmästarlag få slåss om. Hade de inte mixat upp sina parkonstellationer så hade jag nog kunnat tänka mig att tippa dem högre men nu tror jag de får nöja sig med sitt VM-guld (!!!) och finna sig med att stå utanför pallen. Man kan faktiskt inte vinna allt. Den inbördes striden mellan syskonen Rimstedt kommer vinnas av (den numera rätt vinsttrötta) Ola.

Spelet kommer visas på BBO med start 12:00 på lördag!


Allt blir bra till slut och är det inte bra så är det inte slut.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Erika Rodin [93303]
Tue 23 September 2014, 20:46
Registrerad medlem #93303
inlägg: 256
September är snart slut men det hindrar ju inte oss från att spela bridge? Hade ett par intressanta budlägen i går under ligaspelet. Tänkte dela med mig av härligheten.

Först plockar vi upp
xx
KJTx
Kxx
T9xx

Läge 1:
MTH Du MTV Pd
p - p - 1NT* -X
2kl**

* 13-15nt
** Krav till 2ru

Vad bjuder du? X är straff. Om vi säger pass, vad är vår plan om det går pass-pass och det är vi igen? Ska vi straffdubbla 2ru? Bjuda 2hj på 4k-färg? 2NT?

Jag kände i alla fall inte för att dubbla och tänkte att jag får hitta på något fint nästa varv.

Läge 2:
MTH Du MTV Pd
p - p - 1NT* -X
2kl** -p - 2ru* - 2sp
p - ?

Nu då? Jag tänkte att partnern har nog rätt fint där borta och vi har ju kungar och tior men bara två spader... Lagspel och allt sånt där så själv bjöd jag 3nt, fel eller rätt. Tänkte att partnern kanske korrigerar till 4sp med en fin 6k-färg om hen tror det är rätt. Kan ju avslöja att 3nt gick hem

Lite senare plockar vi upp:
Axxx
AJx
Axx
xxx

och till höger öppnar motståndaren med 2sp svagt. Vi säger med ångest pass och pass till vänster och 4hj av partnern. Vad bjuder du nu? "Rätt svar" på denna bricka var att bjuda vidare (personligen föredrar jag 4sp cue eftersom 4nt inte ger oss någonting då vi inte kan räkna sticken).

Sedan vill jag även avsluta med att säga att jag tycker att det är katastrofalt, nej monstruöst dåligt att man valt att lägga SMlag-mix under påskhelgen. Inte bara för att det är riksläger (och JNM-lag) utan för att det även är påsk. Extra dåligt blev det dessutom eftersom man nu har flyttat på Karlstadmixen till denna helg också, så nu har jag helt plötsligt en ledig helg i maj samtidigt som det är tre bridgeevent som krockar på en annan? Någon har inte tänkt till. Kan även tillägga att jag tycker man borde gett vinterfestivalen ett år till, att pröva två år känns inte som att ge något en ärlig chans.


Allt blir bra till slut och är det inte bra så är det inte slut.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Erika Rodin [93303]
Thu 30 October 2014, 14:54
Registrerad medlem #93303
inlägg: 256
På söndag 1930 kommer det svenska uni-VMlaget att spela sin åttondelsfinal på BBO. Denna gång möter vi ett lag från Holland som kom tvåa i uni-EM denna sommar. Det skrämmer dock inte oss särskilt mycket och vi tänker förstås vinna. Sök på något av följande nick och välj sedan "ta mig till bord" för att bakspela.

Minihopp - Ekeeeeeen
MikaelRim - Stokka1


Allt blir bra till slut och är det inte bra så är det inte slut.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Erika Rodin [93303]
Sun 07 December 2014, 16:34
Registrerad medlem #93303
inlägg: 256
I dag är det planerat att vi ska spela vår kvartsfinal i Online Universitets-VM.

Matchen är planerad att starta 20.00 på BBO. För att bakspela leta upp någon av följande spelare: Halko, Minihopp, Ekeeeeeen, Stokka1




Allt blir bra till slut och är det inte bra så är det inte slut.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Erika Rodin [93303]
Thu 01 January 2015, 22:40
Registrerad medlem #93303
inlägg: 256
I morgon (fredag 2 januari) kommer det svenska uni-laget att spela sin semifinal på BBO klockan 13:00. Vi möter ett lag från Singapore. För att bakspela sök upp någon av följande spelare: Ekeeeeeen - Minihopp, Halko - MikaelRim


Allt blir bra till slut och är det inte bra så är det inte slut.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Erika Rodin [93303]
Thu 26 February 2015, 22:01
Registrerad medlem #93303
inlägg: 256
Ja man skulle ju kunna tro att jag är den enda junioren i hela Sverige med tanke på att det bara är jag (?) som skriver här nu för tiden. Please prove me wrong.

Men jag skäms lite jag med för sist jag skrev ett inlägg här var tydligen i början av januari detta år. Jag ursäktar mig med att vi har haft Sverige-, och Finlandspremiär med spexet och att jag inte spelat så mycket bridge.

I går spelade jag dock dagbridge med Affe och då dök denna giv upp:

D
AKx
ATxxx
AKxx

Jag drar igång budgivningen med 1ru och MTV bjuder 2sp. Pass fram till mig. Dubbelt verkar rimligt så testar en sådan. Affe bjuder nu 2NT som är odiskuterat men är antagligen Lebensohl/tvåfärgshand/något åt det hållet. Jag har rätt fina kort. Man bör väl bjuda 3sp men jag tog 4kl (som säkert borde visa 5-5 men jaja) och Affe höjde efter mycket om och men till 5kl.

Bordet dyker upp med följande kort efter hj10 som utspel:
xxx
Jxxx
x
DJxxx

Dags att planera din spelföring!

Min plan blev att stjäla så många ruter som möjligt och genom att på så vis endast få en spaderförlorare samt en hjärterförlorare.

Tog en liten hjärter på bordet och vann med esset. Ruter ess följt av ruter till stöld. Nu spelade jag spader mot min dam i hopp om att MTH inte skulle gå upp med en honnör för en eventuell hjärterstöld. MTH gick dock upp med spaderkung men vände med mer spader som jag stal. Ruter till stöld, spader till stöld (MTH sakade en hjärter), ruter till stöld (MTV sakade en hjärter) och snart hade detta slutläge uppstått:



Väst giv
ingen i zon
Affe

knxx

Dkn
xxxx


x

Dx

xxx
Erika

Kx
7
EK

VästNordÖstSyd
AffeErika
 



Detta gjorde att jag kunde spela kl A+K och sedan slå ifrån mig med en ruter. Oavsett vad MTH gjorde så skulle jag få 2 av de 3 återstående sticken. Antingen stjäl MTH och blir inpetad i hjärter eller så sakar MTH en hjärter och då får jag för ruter 7 samt hjärterkung.

Summa summaro elva stick!

I morgon kör vi dagbridge igen, måste ju passa på när jag har sportlov


Allt blir bra till slut och är det inte bra så är det inte slut.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Daniel Gullberg [37167]
Fri 27 March 2015, 13:55
Registrerad medlem #37167
inlägg: 81
Bonjour!

Som tillfälligt bosatt i Frankrike spelade jag min första tävling i veckan. Hur går det för spelföraren på given nedan i en partävling?



4 Dubbelt
Väst giv
ingen i zon
xx
K10x
EKDknxx
xx
EKDx
knxxxx
10xx
x
knxx
Dx
x
EKDknxxx
10xxx
E9x
xxx
xxx

VästNordÖstSyd
 



Försvaret börjar med ess och kung i klöver, ess och kung i spader och slår ifrån sig med en trumf. Försvaret klarar enkelt fyra klöver för 130 poäng, så en straff och -100 blir en topp, men två straff och -300 blir en nolla. Vilket blir det?

Det enklaste hade varit att att stjäla en spader så att Väst blir ensam försvarare att skydda den färgen. Han kan då skvisas i högfärgerna. Detta fungerar dock inte eftersom bordet bara har en ingång. Ta för alla trumf och se på läget när den sista spelas.



Väst giv
ingen i zon

K10x
x
D
knxx

kn
Dx

x
10
E9

x

VästNordÖstSyd
 



Öst kan uppenbarligen inte kasta klöver. Om han kastar spader blir Väst skvisad i högfärgerna, så det får bli en hjärter. Nu faller dock damen under esset och Västs hjärterknekt maskas ut. En straff och en topp till spelföraren efter en gardskvis. (och lite hjälp från försvaret som inte började med tre varv klöver)

//Monsieur Daniel Gullberg
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80