Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Bohuslän-Dals BF
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Utan facit.

Författare Post
Lars-Göran Larsson [6849]
Wed 26 November 2014, 02:54
Registrerad medlem #6849
inlägg: 1276
Du har en diskussion tillsammans med din favoritpartner om följande ostörda budsekvens:
1sp - 2hj
3kl - 3ru
4ru!

3kl har ni redan tidigare definierat som minst 4-färg och något tillägg utöver minimum, kanske kan det räcka med 14-15 hp.
Ni blir enkelt överens om att svarshandens 3ru är "fjärde-färg", som ber öppnaren att ytterligare beskriva sin hand. Han kan bjuda 3NT med ruterhåll, 3hj med tre-stöd eller kanske även med stark dubbelton. Han bjuder naturligtvis 3sp om han har sexkorts sådan och 4kl visar också extralängd i den färgen. Ni kan också använda 3sp som ett "nödbud" med bara femfärg, åtminstonde om den är av hyfsad kvalitet.

Så vad är ditt förslag till favoritpartnern att skriva in i ert kompendie om budet 4ru och principen att höja kravbudet "fjärde-färg"? Hur, på ett ungefär, skulle en sådan hand se ut?
Som rubriken säger har jag inget facit, bara en egen idé - men det kan finns fler och smartare idéer. Vad är din? Är det kanske för att plåga partnern eller kan det finnas någon bättre anledning?
Tillbaka till toppen
Rasmus Gråberg [50617]
Thu 27 November 2014, 18:33
Registrerad medlem #50617
inlägg: 186
En bra hand med 5215. Öppningshanden kan ha mycket bra kort, och det känns fånigt att bara skutta till 5 klöver med den typen av hand.
Tillbaka till toppen
Lars-Göran Larsson [6849]
Sat 29 November 2014, 06:21
Registrerad medlem #6849
inlägg: 1276
Tja, kanske. Fast du har inte övertygat mig. Jag, som inte har facit, kan tänka mig utförligare svar och kanske det är så att budet 4ru inte visar en exakt fördelning? Tycker alla som Rasmus?
Att det känns fånigt att hoppa till 5kl med typhanden 5-2-1-5 håller jag dock med om (men är inte 4kl mer tänkbart eftersom utgångskrav råder?).

Kan vi försöka hitta en princip som ofta gäller när man höjer "fjärde-färg"? Om vi jämför första frågeställningen med exempelvis
1hj - 1sp
2kl - 2ru
3ru

Kan det leda oss framåt i resonemanget om vi också försöker föreställa oss varför man höjer till 3ru och vilka kort har man ungefär då?
Tillbaka till toppen
Rasmus Gråberg [50617]
Sat 29 November 2014, 09:43
Registrerad medlem #50617
inlägg: 186
När vi är över 3NT känns det som att det kan vara bra att ha budet tämligen precist. I det andra exemplet brukar jag föredra att spela att man har till 4NT kvant, men utan ruterhåll.
Tillbaka till toppen
Bo Lindbergh [7416]
Sun 30 November 2014, 18:52
Registrerad medlem #7416
inlägg: 228
De här situationerna har jag främst diskuterat med Everth som jag spelar stark klöver med. I den första sekvensen 1 sp-2hj-3kl-3ru, som vi inte har någon tydlig överenskommelse kring skulle jag med Everth bjuda 3 hj med 2-korts hj och minihand utan ruterhåll, spader skulle kunna vara nödbud med singel hj och 5-korts spader utan ruterhåll, vilket innebär att 4 ru borde visa en bra hand under 17 hp med fördelningen 5-2-2-4 utan ruterhåll. Ingen trumf är bestämd så det kan inte vara kontrollbud - letar bara rätta kontraktet (partnern har trolig 3-korts ru )
Min hand t ex E K 9 7 4 - D 7 - 9 5 - E D Kn 6

I det andra exemplet 1 hj - 1 sp - 2 kl (naturligt) - 2ru har vi en lös
överenskommelse att vi bör räkna med att partnern har topphonnör 3:e i ruter (singel sp) eller högst singel ruter och bra kort, varvid man i det senare fallet tar bort det eventuella budet 3 NT från partnern med 4 kl ( 5 - 5 i svart / singel ru ), 4 ru renons i färgen och 3 korts spader, 4 hj bra hjärter och 3-korts sp ( ej renons i ru ) och 4 spader minst topphonnör 3:e i spader ( ej renons i ru )
Ex. Budet 4 hj på partnerns 3 NT: 9 6 5 - E K Kn 10 6 - 7 - E D Kn 6
Topphonnör: E, K eller D
3 spader på 3 ruter kan vara nödbud med 5 korts sp och singel hj
Tillbaka till toppen

Moderatorer:

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80