Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Juniorbloggen
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Juniorerna i Riga

Författare Post
Erika Rodin [93303]
Fri 07 November 2014, 23:16
Registrerad medlem #93303
inlägg: 256
Efter en trött båtresa till Riga landade fyra juniorer vid elva-tiden i morse. Och när jag säger trött båtresa menar jag att efter middagsbuffén så gick hela laget och la sig vid 22 och somnade. Tydligen hade de inte sovit så mycket natten innan.

I dag har vi vandrat omkring i Riga, ätit pizza och spelat bridge. Klockan 16 blev vi upplockade av en buss som tog oss till Druva (det är i alla fall vad vi tror att byn heter) och det tog oss ungefär tre timmar att komma fram.

En ätbar middag serverades men rummen är fina och har internet så vi är glada över det. Vi får till och med bo i tvåbäddsrum.

Dagens spel bestod av "international junior teams"-tournament och man skulle ju kunna tro att det är den turneringen som de tänker lägga mest krut på. Så var icke fallet. Hela turneringen var ett skämt. Åtta lag var med och upplägget var 6x3 brickor och sedan "final" där 1an mötte 2an osv. Även finalen var förstås på fina 6 brickor. 20-0 skalan användes.

Vi tänkte förstås inte låta detta lotteriupplägg övervinna oss så vi började med att ta in 15, 20 och 13 mot Finland, Latvia U20 och Danmark U20. Detta gav oss ledningen. Danmark U25 hade en oturlig utgångssving i sista matchen vilket gjorde att vi fick möta Estland i finalen. (Danmark U25 var väl tippade att komma tvåa så det var en liten chock och ännu ett bevis på detta lotteriupplägg).

Hur som helst så var väl vi ändå rätt glada över att slippa Danmark och satte oss ned för att möta Estland. Efter sex brickor där båda paren haft en katastrof stod det 11-11! Det blev därmed bestämt att vi skulle spela två brickor till för att avgöra detta.

Jag plockar då upp:
AK
x
AKJxxxx
xxx

och ser hur Simon öppnar i pluszon med 3kl och det går pass fram till mig. What to bid? Jag var väldigt sugen på 3NT, men kändes dumt att ta ett sådant chansbud när 5kl antagligen stod som ett hus eftersom att jag och Simon har konstruktiva och fina spärröppningar. Till och med 6kl kan stå om Simon har AKxxxxx i klöver. Men eftersom det var i pluszon så nöjde jag mig med 5kl. Dubbelt till vänster och pass fram till mig. Nu var jag sugen på den blåa lappen men något var lurt med brickan och motståndarna hade antagligen ett antal hjärter tillsammans, så det fick bli ett pass.

Tretton stick senare scorade vi in 550 i protokollet och det kändes väldigt skönt. På andra brickan missade våra motståndare 3NT medan våra vingar självklart bjöd den.

Vid jämförelsen kände vi oss rätt glada och berättade glatt om 550 men då skulle förstås Ola och Mikael slå det och berättade glatt att de hade 850 hem (5spX=)...

Hela given:


Väst giv
Simon
xx
x
10xxx
EDknxxx
Mikael
knxx
EKDknxx

Kxxx
Ola
D10xxxx
10xxxx
Dx
Erika
EK
x
EKknxxxx
xxx

VästNordÖstSyd
MikaelSimonOlaErika
 



Notera att båda paren valde att spela i sina 9korts färger istället för 11korts färgerna och att 5ru är bet.

Summa summaro fick vi alltså in 26imp på två brickor och vann därmed tävlingen.

I morgon är det en lite mer "seriös" tävling. Då är det partävling under hela dagen så lite mindre lotto i den. Vi siktar förstås på fina placeringar även i den.

Over and out
//Erika och pojkarna


Allt blir bra till slut och är det inte bra så är det inte slut.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Simon Ekenberg [41685]
Sat 08 November 2014, 17:16
Registrerad medlem #41685
inlägg: 12
Dagens partävling är slut. Vi kan nog alla hålla med om att den var omöjlig att vinna. Men vi tar det från start.

Först var det 24 brickor kval där topp 20-paren fick spela A-final och övriga hamnade i en B-final. Båda svenska paren kvalificerade sig (4a+5a) och vi fick våra poäng med oss in i nästa session. Redan här hade vi insett att det antagligen var omöjligt att vinna eftersom det var omöjligt att få en bra bricka. Våra föraningar besannades och det blev ingen vinst för Sverige. Rimstedtx2 lyckades placera sig tvåa och jag och Simon blev fyra, vilket är ett mirakel med tanke på vad som hänt vid borden.

Jag och Simon satt exempelvis emot 5ru som alltid var +1 men vi "lyckades" ta en bet och tänkte att det här blir nog en bra bricka. Så var dock inte fallet utan vi fick 50% ungefär. Lite senare spelade vi 4hj+1 som alltid var 11 stick hur man än vände och vred på korten. Men det fick vi 17% för eftersom folk hade spelat 6hj=... Och så här fortsatte det bricka efter bricka.

Ett par fina brickor hade vi förstås, vi bjöd oss till 4sp på 5-2 vilket var den enda utgången som gick hem. Det kändes fint.

I morgon väntar en avslutande lagtävling vilket jag ser framemot för då slipper jag sitta emot ett fält vars resultat alltid går emot mig.

//Bittra svenskar
Tillbaka till toppen
Erika Rodin [93303]
Sun 09 November 2014, 17:40
Registrerad medlem #93303
inlägg: 256
Så var även denna dag slut och därmed hela helgen. I dag spelade vi en lagtävling i Gröna Hissen-format. Återigen sex brickor/match och totalt sex matcher. De första fem matcherna vann vi och fick mellan 15-20VP i varje match. Så när vi mötte de som låg tvåa inför sista matchen ledde vi med 19,5VP. Vi fick alltså inte förlora med 20-0.

Bricka 1.

ADx
xx
KJxxx
KJT

Jag öppnar med 1kl (bal/nat) och Simon bjuder 1hj som visar 4+ spader. Eftersom jag har lilla balansen bjuder jag 1sp som visar 2-3 spader och 12-14 poäng. Simon bjuder nu 1NT som är to play. Nu fick jag bjuda det eminenta budet 2ru som visar exakt fem ruter och tre spader. Pass runt och +130 på brickan. Jag älskar mitt system. Så enkelt men ändå så fint. Vid andra bordet öppnade man med 1NT på mina kort vilket man fick spela med jämn hemgång.

+2 imp till de goda.

Bricka 2.

AJ9x
KJxx
Jx
Jxx

Motståndarna bjuder sig lugnt och stilla till 1NT efter budgivningen:
1kl-1ru
1hj-1sp (0-4 poäng)
1nt (20-21nt) - ap

Vad ska vi spela ut? Alla färger kändes fel och i vanliga fall brukar jag spela ut ruter/klöver när jag har så fina gafflar i högfärgerna. Nu fick jag dock en känsla och spelade ut liten spader enligt 10-12 (...). Jag ville inte spela ut nian för det kändes som det kunde kosta så körde in min hacka på känsla. Det var inte helt rätt eftersom Simon nu trodde att jag hade 3433 så det blev en hjärtervända när han kom in på klöver A. Det gjorde inte mig så mycket men sedan när spelföraren började plöja ruter kände jag mig både skvisad och inpetad, allt på samma gång. Det hela slutade med jämn hemgång. Vid andra bordet spelade man på hemgång i 2nt och då gick man två bet.

-7 imp.
Totalt: -5 imp

Bricka 3.

-
AKDTxxx
AK
KD9x

Omnomnom tänker jag när jag plockar upp denna monsterpråm. Sedan ser jag hur Simon gräver djupt ned i budlådan och plockar upp 3 spader i minuszon. Jaha... Vad ska vi hitta på då? Att ta 4nt essfråga känns helt meningslöst, jag vill inte veta om Simon har spader A+K. 4hj känns lite hmm.. Mesigt. Eftersom att jag och Simon spelar med konstruktiva spärrar, särskilt i minuszon så förväntar jag mig rätt bra kort därborta och kl J är väl inte allt för mycket begärt? Det hela slutade i alla fall med att jag bjöd 6hj och där tog budgivningen förstås slut. Fick in denna "pråm" (för mig en pråm, av öppningen att döma inte pråm) av Simon:

DT9xxxx
x
xx
Axx

När klövern och hjärtern sedan satt fint blev det alla stick till mig. Vid andra bordet testade man 4sp med jämn hemgång.

+ 13 imp
Totalt: +8 imp

Bricka 4.

Jxx
AK
ADJx
KJxx

Simon öppnar med 1kl (bal/nat) och jag får ta till 1NT (UK med bal/klöver). 2kl naturligt av Simon och 2ru relä av mig. 2sp av Simon som visar fyra spader. Nu har vi inte definierat fler reläbud även fast vi nog kommer göra det efter den här brickan... Jag bjöd i alla fall 3kl och Simon tog 3NT. Det tog förstås inte slut där eftersom jag tuffade vidare med 4kl. 4ru-4hj-4sp-4nt-5sp följde och nu var det återigen jag.

Vi har alla ess och jag tänker att Simon borde ha ruter kung på budgivningen. Det ger totalt 5 klöverstick, 4 ruterstick, 2 hjärterstick och ett spaderstick = 12 stick. Så 6NT borde vara exakt samma som 6kl. Funderade på om 7kl var aktuellt, går det att saka alla Simons spader på min ruter kanske? Men så är det ju inte eftersom jag målat upp Simon med Kx i ruter. Därmed bjöd jag 6nt.

Det gick inte så bra när Simon la upp:

Axxx
xxx
x
ADTxx

Två bet senare... 6kl var inte världens bästa slam men den gick hem om man spelade på elimination och sedan spader mot knekten.

Vid andra bordet spelade man 4sp med jämn hemgång.

- 11 imp
Totalt: -3 imp

Bricka 5.

DTxx
KDxx
DTxxx
-

Pluszon.
Pass av Simon och pass till höger. Jag testar en ruter och dubbelt till vänster. Simon bjuder en spader och två klöver till höger. Jag visar förstås mitt stöd med två spader och tre klöver till vänster. Nu bjöd Simon tre ruter och jag stannar hela budgivningen med tre spader. Simon stal lite höga trumf för nio stick och +140 till oss.

Vid andra bordet plockade Mikael upp:
Axxx
xxx
AK
JTxx

Budgivningen gick:
p-p-2hj (båda hö)-p
3sp-p-p-4kl (!!!)
p-5kl-p-p
p

En bet senare efter att man köpt in AK9xxx i trumfstöd...

"Jag gjorde en Bertheau." //Mikael

+ 40 imp.
Totalt: -2 imp

Bricka 6.

AJxxxx
x
KJTxxx
-

Minuszon.

Min motståndare till höger öppnade budgivningen med pass vilket gjorde mig väldigt ledsen eftersom jag då inte kunde göra ett överbud för att visa min fina hand. Trots avsaknaden av poäng öppnade jag med en spader och två hjärter till höger. Pass av Simon och tre spader till vänster. Nu bjöd jag fyra ruter och tänkte att nu har jag nog visat min hand tillräckligt... Fyra hjärter till vänster och dubbelt av Simon. Mådde inte så bra men sa pass och ser då den blåa dyka upp på bordet. Jaja, har man väl passat så...

Simon spelar ut hjärterknekt och bordet dyker upp med:
xx
Axx
xx
KJxxxx

alla följer färg och spelföraren spelar sedan klöver upp mot bordet. Simon tar för sitt ess, jag sakar en spader. Mer trumf från Simon och spelföraren vinner med esset och spelar en ruter till sin dam. Ruter ess som Simon får stjäla och Simon spelar ännu mer hjärter och nu var spelföraren inpetad. Han vänder ifrån sig med ruter som jag vinner och vänder med ruter som spelföraren måste stjäla. Hela kalaset slutade med -2 och 600 till oss.

Vid andra bordet utspelade sig följande budgivning:

Ola - Lett1 - Mikael - Lett2
3kl - 3sp (!!!) - X - p
p - p

Mikael trodde på bet med följande resurser:
KDx
KDxxx
ADxx
x

Det blev dock inga bet till Mikael som var konstant inpetad och det slutade med ett lugnt övertrick.

- 8 imp
Totalt: - 10 imp
VP: ca 5-15

Därmed förlorade vi vår första match under helgen men lyckades ändå vinna tävlingen väldigt enkelt. Nu ska vi se på PH (paradise hotel), äta chips och sova.

//Glada svenskar


Allt blir bra till slut och är det inte bra så är det inte slut.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Erika Rodin [93303]
Mon 10 November 2014, 17:29
Registrerad medlem #93303
inlägg: 256
I dag har vi chillat i Riga i väntan på flyget som inte lyfter förrän 2255. Dagen började redan vid nio då vi tillsammans med danskarna åkte buss in till Riga. Där splittrades de två länderna och vi gick till en restaurang som vi besökte i fredags. På denna restaurang satt vi sedan i sju timmar. Först beställde vi in frukost, fyra timmar senare lunch och en och en halv timme senare efterrätt.

Under dessa sju timmar spelade vi först kort men sedan tyckte personalen efter tre timmar att det inte var passande så då påbörjade vi ett par ordlekar. Exempelvis körde vi sammansatta ord, det vill säga en person säger "lyktstolpe" och så säger nästa något som börjar på stolp(e)skott. Mikael lyckades då kläcka ur sig det fina ordet "bärarbrev".

Nu sitter vi på flygplatsen och väntar på att vårt flyg ska avgå. Helgen har överlag varit mycket trevlig. Arrangemanget har varit bra och dåligt. De som arrangerar har verkligen gått in med sin själ för att alla ska få det trevligt och fint och det har märkts. Alla har varit väldigt peppade.

Mindre bra saker är att hon som var TL inte verkade veta vad OI var för något men hon hade faktiskt koll på hur man hanterade en revoke. Motståndet var väldigt blandat, vissa hade lärt sig spela bridge för två veckor sedan medan andra faktiskt hade spelat ett tag. Det var lite som att vara på det lettiska rikslägret helt enkelt, även fast detta tydligen är en av Lettlands största tävlingar.

Boendet var som förväntat, ett "youth hostel" och varken mer eller mindre. Fungerande internet (inte alltid att förvänta sig) och inga insekter i sängarna så vi var glada. Maten också den ätbar.

Summa summaro så är vi rätt nöjda med helgen. Vi har fått två fina pokaler, den ena smidd i trä i form av en kvinna med en sköld med ett hjärta på. Vi kallar henne förstås för Druva. Bilder och sånt kan ni hitta på facebooksidan. (https://www.facebook.com/pages/Svensk-Juniorbridge/631804050182841?ref=bookmarks)

Nu ser vi fram emot nästa tävling; Uppsala lagguld!


Allt blir bra till slut och är det inte bra så är det inte slut.
Tillbaka till toppen
Webbsajt

Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80