Kommande tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
Rapporterade tävlingar
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
03/02 Plattliret BK S:t Erik
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Bridgelärarfrågor
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Hoppande borttag

Gå till sidan   <<      
Författare Post
Thomas Larsson [15308]
Wed 23 November 2005, 22:37
Registrerad medlem #15308
inlägg: 484
Så här tror jag man tänker i nybörjarkurserna. Ny färg som dessutom är Hopp inne i budgivningen (inte öppning 3 klöver) ska vara ABSOLUT KRAV. Det innebär att om man bjuder en tidigare färg, oavsett i hoppsituation eller ej, så är det inte krav.

Ex.
1 - 1
1 NT - 3

3 är invit och ej krav. Hade man haft en hand som var krav bjöd man 2 direkt och gjorde ett hoppande borttag.


Men grundfrågorna kvarstår:

  • dot


Ett annat budläge:

1 - 1
2 NT - 4

Nu är det hopp i tidigare färg, varför är det krav i så fall, helt plötsligt?

För oss som spelar bridge så är detta glasklart, men hur applicerar man denna pedagogik för nybörjarna?

Lycka till

mvh T
[ Editerad ons nov 23 2005, 23:38 ]


Ibland är saker så självklara att det krävs en jurist för att missförstå det.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Per Westling [1667]
Thu 24 November 2005, 07:55
Registrerad medlem #1667
inlägg: 524
Thomas Larsson[15308 skrev ...
]Men grundfrågorna kvarstår:

  • dot
Varför det är krav kan väl enklast förklaras med att man inte ska ta bort utrymme i den egna budgivningen utan att beskriva sin hand bra.

När det gäller namnet så är anledningen att termen kommer från engelskan där man pratar om "Jump shift response" och "Jump shift rebid". Ja, även om hoppande återbud i ny färg talar man om "Jump shift". (Man skulle kunna tänka sig "Jump shift overcall" också men det är ingen term som används.) Kontraktsbridgen kommer ju från USA (firade förövrigt 80 år för tre veckor sedan, något som förbundet inte uppmärksammade vad jag vet), och termen har antagligen myntats av Culbertson, Goren eller liknande. När man skulle hitta en översätting av "Jump Shift" blev det "hoppande borttag" vilket är så gott som något, "hoppande byte (av färg)" eller "hoppande färgbyte" skulle kanske också funkat men nu blev det den termen som "vann".

Den tredje principen kan jag inte hjälpa dig med. Folk har väl anamat detta under de 80 åren kontraktsbridgen funnits (okej då, i början fanns det inte så mycket metoder) så det borde inte vara något nytt problem.

(PS. Under en diskussion på syskon om vad som är NATURLIGT så gjorde jag mer eller mindre påståendet om att "stark 1
!kl " var "naturligt". Min teori om detta är att man väldigt snabbt kommer under fund med att man måste ha något bud för att bunta ihop starka objudbara händer. Och då är det naturligt att ha ett billigt bud för detta, och att offra just klöver eftersom detta är den "svagaste" färgen. Jag kan nog påstå att jag fått stöd för denna teorin när jag nyligen fick veta att kontraktsbridgen allra första konvention faktiskt var "stark 1 !kl "! Det var nämligen kontraktsbridgens skapare, Vanderbilt, som tidigt kom på att man behövde just ett sådant bud. [Givetvis var det långt från "nutidens" 17+ och liknande...] DS.)
Tillbaka till toppen
Stefan Zylberstein [84914]
Thu 24 November 2005, 09:07
Registrerad medlem #84914
inlägg: 723
Per, i tråden om 15-17 sang kontra 16-18 har vi där också en hel del intressanta funderingar på om inte ett enkelt stark-klöver-system inte vore det enklaste för många nybörjare och vanliga klubbspelare. Lättare att behärska än ett sk naturligt system med alla sina återbud, semikrav och krav...etc.
Typ enkel MSK, eventuellt enkel Precision.

Vi är nog rätt många som varit inne på dessa tankar.


Katter bringar harmoni och glädje åt ett hem.
Många hemlösa katter söker hem!
Adoptera en. Kontakta gärna ett katthem -
även DU kan bli en vardagshjälte.


Tillbaka till toppen
Micke Melander [7164]
Thu 24 November 2005, 11:05

inlägg: 895
Tobias,
rätt av dig. Även Bridgeskolan har starka två. Förmodligen är det bara rykten och diskussioner som jag hört av dem i ämnet, för att sedan blanda ihop det hela. Ber om ursäkt för detta.

Jag skulle tro att det i huvudsak är delar av Göteborg, Stockholm och Skåne som använder sig av starka två...

Mvh
Micke
Tillbaka till toppen
Björn Sörling [80438]
Thu 24 November 2005, 11:54
Registrerad medlem #80438
inlägg: 937
Efter ett besök i Lettland under helgen framkom det att man börjar med att lära ut stark klöver till juniorerna där eftersom att det går snabbare att nå resultat (enligt ledarna iaf).

Pass på kravbud hände mig senast igår (pass på 2Kl) i SM/DM-lag så nog finns det fortfarande spelare som revolterar.
Tillbaka till toppen
Per Westling [1667]
Thu 24 November 2005, 14:00
Registrerad medlem #1667
inlägg: 524
Olle Morell[2811 skrev ...
]Var spelar ni egentligen, har sett kanske 3 nerpassade hoppande borttag på två decennier
I mitt fall rör det sig om OK bridge för några år sedan. I OK bridge version av 2/1 är det standard med starka varianten (SJS) men det är väldigt vanligt bland 2/1-spelare att spela med svaga varianten (WJS).

Iallafall så råkade jag två gånger inom ett par veckor utför att få pass på mitt hoppande borttag...

(Sedan kan man, om man utökar "hoppande borttag" även till att innefatta även hoppande återbud i ny färg [under utgång] och då är det väldigt vanligt att få pass på det eftersom det inte är krav i "klöversystem"....)

Tillbaka till toppen
Thomas Larsson [15308]
Thu 24 November 2005, 16:26
Registrerad medlem #15308
inlägg: 484
Göran Peterson är på gång att skriva en enkel Stark klöver kursbok, som går under arbetsnamnet "Den Starka Vägen". Har ni några synpunter och tankar kring det så kontakta gärna honom, misstänker att feedback på detta kära ämne är något som rätt många bridgespelare kan bidraga med.


Ibland är saker så självklara att det krävs en jurist för att missförstå det.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Thomas Andersson [15537]
Thu 24 November 2005, 18:15
Registrerad medlem #15537
inlägg: 1777
Thomas Larsson[15308 skrev ...
]
Ett annat budläge:

1 - 1
2 NT - 4

Nu är det hopp i tidigare färg, varför är det krav i så fall, helt plötsligt?

För oss som spelar bridge så är detta glasklart, men hur applicerar man denna pedagogik för nybörjarna?

Lycka till


Enkelt. För en nybörjare tror jag inte det är dags att lära ut avancerad slambudgivning med kontrollbud och grejer. Därför tar man helt enkelt aldrig upp denna sekvensen i nybörjarkursen. De har ändå ingen nytta av att ha 4ru som krav! Låt dem ta pappa blackwooden själv om de är sugna på slam, eftersom deras omdöme ändå inte är tillräckligt välutvecklat att avgöra huruvida man ska acceptera en slaminvit eller inte (de kommer bara att räkna antalet hp, 18=utgång men 19=slam förutsatt att 2nt visade 18-19).


\\\"Använd inte fula ord.\\\" säger Skalman.
\\\"Det gör jag aldrig.\\\" svarar Bamse.
\\\"Du sa skynda. Det är det fulaste ord jag vet.\\\"
Tillbaka till toppen
Christer Enkvist [13719]
Fri 25 November 2005, 13:55
Registrerad medlem #13719
inlägg: 301
Thomas Larsson[15308 skrev ...
]
Ett annat budläge:

1 - 1
2 NT - 4

Nu är det hopp i tidigare färg, varför är det krav i så fall, helt plötsligt?

För oss som spelar bridge så är detta glasklart, men hur applicerar man denna pedagogik för nybörjarna?


Ett par tummregler som gör det enkelt för nybörjaren:

* Ny färg på 3-tricksnivån är utgångskrav.
* Hoppande bud är utgångskrav.
* Har man passerat 3NT så gäller utgångskrav.

sen tillkommer undantag (som när man hoppar i partners färg, dvs limithöjningar). Men för att få lite ordning så räcker ovanstående väldigt långt.

Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<      
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80