Kommande tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
Rapporterade tävlingar
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
03/02 Plattliret BK S:t Erik
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Anslagstavlan
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Vart är vi på väg?

Författare Post
Peter Törnblom [2265]
Fri 29 August 2014, 15:55
Registrerad medlem #2265
inlägg: 48
Spelar ingen roll att frågan ältats tidigare. Rättsröta kan aldrig belysas nog. I disciplinnämnden sitter förhoppningsvis inte bara lekmän somtycker och tror. Den anklagade ska inte enligt västerländsk rättsordning behöva exculpera sig. Det är åklagarens sak att bevisa att brott begåtts.

En vanlig motivering är " att det ska vara ställt utom allt rimligt tvivel att den påstådda gärningen begåtts". Disciplinnämnden vars beslut inte går att överklaga (!) och motiveringen är hemlig (!) har iaf sagt att "brickresultaten är möjliga men inte troliga.

Fråga: Hur utses denna sk "disciplinnämnd?

FY SKÄMS!


Tillbaka till toppen
Börje Rudenstål [2336]
Fri 29 August 2014, 16:19
Registrerad medlem #2336
inlägg: 1225
Kan inte låta bli att föregå sakvetarnas kommande inlägg, men det vore, i mitt tycke orimligt, om det i en förening skulle vara samma krav på bevisföring som i samhället. Jag är själv med i många olika typer av föreningar, även i styrelsen i ett par, och om det inte fanns möjlighet att på rimlig nivå, tillrättavisa medlemmar som bryter mot våra stadgade regler, skulle det inte vara möjligt att driva en förening.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Yvonne Flodqvist [14805]
Sat 30 August 2014, 06:15
Registrerad medlem #14805
inlägg: 4
Självfallet måste det finnas utrymme för tillrättavisning på en rimlig nivå. I det här fallet handlar det om en medlem som blivit avstängd i sex månader utan att ha fått se ett enda bevis på det han är anklagad för! Skandal!
Tillbaka till toppen
Jan-Olof Hegethorn [12033]
Sat 30 August 2014, 09:52
Registrerad medlem #12033
inlägg: 147
Börje Rudenstål[2336 skrev ...
]
Kan inte låta bli att föregå sakvetarnas kommande inlägg, men det vore, i mitt tycke orimligt, om det i en förening skulle vara samma krav på bevisföring som i samhället. Jag är själv med i många olika typer av föreningar, även i styrelsen i ett par, och om det inte fanns möjlighet att på rimlig nivå, tillrättavisa medlemmar som bryter mot våra stadgade regler, skulle det inte vara möjligt att driva en förening.


Frågan är om medlemmen brutit mot "våra" regler och kan känna sig rättslös vad det gäller att försvara sig.
Ett antal olika inlagor har föregått domen, visa män har slagit sina kloka huvud ihop och bedömt att ena sidan har högre bevisvärde än den andra.
I "min" värld hade jag lagt ner denna personfight och dömt time out med minimalt umgänge mellan parterna vid bridgebordet(om det går).

/janne

Tillbaka till toppen
Mikael Hallin [4053]
Mon 01 September 2014, 19:34
Registrerad medlem #4053
inlägg: 1
Ja vem vet det?
Har vi en högt uppsatt klan inom Sveriges Bridgeförbund?

Tillbaka till toppen

Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80