Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Bohuslän-Dals BF
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Miniatyr

Författare Post
Lars-Göran Larsson [6849]
Sat 23 August 2014, 03:30
Registrerad medlem #6849
inlägg: 1276
Miniproblem eller miniatyr brukar den här sorten kallas, tror jag. Du får inte veta mer än den information jag ger om sitsen. Det gäller att komma till en slutsats ändå. Om den är lätt, svår eller bra vet jag inte eftersom jag hittade på den själv efter att jag spelat 3NT med samma kort.

Du har, mot 3NT, spelat ut spader som din partner bjudit efter en UD av dig. Bordet har vunnit första stick och har 954 i hjärter och spelföraren begär hjärter från ordet. Sticket går hj 4 - 6 - 10 och du har EKD7. Vad gör du och varför?
Tillbaka till toppen
Lennart Johansson [13145]
Sun 24 August 2014, 13:13
Registrerad medlem #13145
inlägg: 295
För att slippa bli inpetad fler gånger kommer jag att ta ut mina hjärterstick och slå ut mig med hj 7. Jag försöker också visa för partner vilken vända jag vill ha om partner mot förmodan skulle komma in, genom ordningen jag spelar hj honnörerna.
Tillbaka till toppen
Lars-Göran Larsson [6849]
Mon 25 August 2014, 20:28
Registrerad medlem #6849
inlägg: 1276
En idé, men inte rätt.

Alla är väl inte vana vid "miniatyrer", så lite hjälp kan jag ge. Kan vi försök skapa en illusion så att vi kanske kan tjäna ett stick? Eftersom du inte får information om övriga kort behöver du inte bry dig om dem.

Har vi någon fantasifull kreativ kraft bland läsarna/lösarna?
Tillbaka till toppen
Lennart Johansson [13145]
Thu 28 August 2014, 20:36
Registrerad medlem #13145
inlägg: 295
Jag provar igen.
Om partner har 8 6 och jag kan få spelföraren att tro att partner har D 6 genom att ta kungen första gången färgen spelas och sedan lägga sjuan när han spelar mot nian på bordet kommer med lite tur partner att få på åttan om spelf lägger lågt på bordet.
Tillbaka till toppen
Lars-Göran Larsson [6849]
Fri 29 August 2014, 05:52
Registrerad medlem #6849
inlägg: 1276
Guldstjärna!

Visst, egentligen spelar det ingen roll vilken av honnörerna man lägger. Men min tanke var att försvararen ska göra det så besvärligt som möjligt för spelföraren. Jag var själv spelförare i 3NT och behövde ett hjärterstick och jag behövde börja behandla färgen från bordet.



Väst giv
ingen i zon
Träkarl

954

MTV

ED87

MTH

K6

Spelförare

kn1032


VästNordÖstSyd
MTVTräkarlMTHSpelförare
 


Jag spelade fyran till tian som togs med damen. Senare spelade jag tvåan från handen och när MTV bekände med sjuan. Jag tyckte mig ha ett problem eftersom MTV hade upplysningsdubblat och MTH inte kunde ha mycket mer än en dam eller kung.

Eftersom det är ganska svårt att göra som Lennart beskrev valde jag att lägga femman från träkarlen och fick så småningom ett hjärterstick. MTV gjorde ju bara vad som verkade normalt.

Hade han tagit esset första gången (från EKD7) hade han överdrivit bluffen och hade han spelat damen (fortfarande från EKD7) hade det kanske varit slentrianmässigt normalt.

Men hade han lyckats ta med kungen första stick och sedan bekänt med sjuan är det högst sannolikt att motspelarna fått alla fyra hjärtersticken.

Tja, som sagt, inte vet jag om det var ett roande problem men jag tycker svarets kreativitet var värd en eloge, eftersom det var den "poängen" jag var ut efter.

Tillbaka till toppen

Moderatorer:

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80