Kommande tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
Rapporterade tävlingar
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
03/02 Plattliret BK S:t Erik
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Bridgelärarfrågor
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Hoppande borttag

Gå till sidan       >>  
Författare Post
Thomas Larsson [15308]
Tue 22 November 2005, 14:29
Registrerad medlem #15308
inlägg: 484
Undrar om det är någon som vet varför det heter Hoppande borttag...

Vet att det heter JumpShiftOvercall på engelska men på vilket sätt förklarar man att det är ett starkt bud och krav för en mindre rutinerad / nybörjare.

Jag har mina funderingar men vill höra vad ni skriver?


Ibland är saker så självklara att det krävs en jurist för att missförstå det.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Stefan Zylberstein [84914]
Tue 22 November 2005, 23:22
Registrerad medlem #84914
inlägg: 723
Jag stjäl rubriken och ställer fram funderingen. Är det så bra att ha hoppande borttag som starka för nybörjare?

Det finns givetvis en logik - man hoppar - alltså är man stark. "har man råd att vara generös så är man uppenbarligen rik", samma pedagogiska förklaring som med klassiska markeringar.

Men.
Det är ganska vanligt att mindre rutinerade spelare - som kanske själva anser sig vara hyggliga klubbspelare - passar ner de hoppande borttagen, speciellt sekvensen 1kl - 2ru. Annat exempel, här god och mycket rutinerad klubbspelare inser inte att med RuDxx, KlAKxxx och sidoess är frågan om det är storslam eller lillslam som går, inte att tänka om det är utgång som går. Surt att missa den givna slammen i lagmatch...

Och så har vi dem som har lärts upp i något slags Acol? som automatiskt gör hoppande borttag på 12HP och fyrkortsfärg, dvs hoppande borttag är enkom utgångs-sökare. Denna variant HAR dock faktiskt vissa fördelar, bara man inte rabatterar poänggränserna.

Jag funderar om det inte är psykologiskt bättre att ha hoppande borttag som okrav, låt oss säga motsvarighet till svag tvåa - avlägg: partner, det är denna färg jag vill spela. Har du superanpassning eller är urstark så bjud utgång, annars kan du lugnt passa.
Detta blir speciellt lämpligt OM man använder svaga tvåor. Då kan man ha samma avlägg även efter 2KL enda starka.
<span class='smallblacktext'>[ Editerad ons nov 23 2005, 00:26 ]</span>


Katter bringar harmoni och glädje åt ett hem.
Många hemlösa katter söker hem!
Adoptera en. Kontakta gärna ett katthem -
även DU kan bli en vardagshjälte.


Tillbaka till toppen
Per Westling [1667]
Wed 23 November 2005, 07:39
Registrerad medlem #1667
inlägg: 524
Hoppande borttag är standard i många system men trots det händer det ganska ofta att dessa passas ner...

Själv tycker jag att hoppande borttag borde underlätta - hoppa och sätt utgångskrav med enfärgshänder, så är det klart. Att t.ex. bjuda 1 !ru på 1 !kl med 17 hp och sexkortsfärg och få höra 1NT - vad bjuder man sedan?

Förövrigt kanske det vore lättare med starka tvåöppningar istället för svaga? Dock är väl svaga tvåöppningar så mycket standard idag så det är väl inte att tänka på....

Nu vet jag att relativa nybörjare kan hitta på de mest konstiga saker, t.ex. att på 1 !ru bjuda 1nt med 5-5 i hö eftersom de har 6-9 hp... Och inte säga RD på 1 !ru (D) med 11 balans "eftersom Curt har sagt att man ska ha 10 poäng" (jepp - detta är en sann annekdot från Borås BS på den tiden bridgeläraren hette Curt Theen...)
Tillbaka till toppen
Stefan Zylberstein [84914]
Wed 23 November 2005, 10:11
Registrerad medlem #84914
inlägg: 723
Per Westling[1667 skrev ...
]Hoppande borttag är standard i många system men trots det händer det ganska ofta att dessa passas ner...

Förövrigt kanske det vore lättare med starka tvåöppningar istället för svaga? Dock är väl svaga tvåöppningar så mycket standard idag så det är väl inte att tänka på....



Ja, precis. Hoppande borttag rätt använda (konstruktiva slamsökare) är utmärkta, men eftersom de så ofta passas ner vore det kanske bättre att ha dem till något där passet är ofarligt - och i själva verket välkommet... = svaga hoppande borttag. Funderar jag.

Det är många - kanske de flesta nybörjarkurser som fortfarande har starka tvåor. Det är ju mest pedagogiskt så, precis som du säger. Men det är så många som spelar svaga tvåor att de flesta av nybörjarna brukar nog snart lära om... En av följderna blir att de flesta behandlar budgivningarna efter 2kl på en häft - många känner t.ex. inte ens till nåt sätt för svararen att slå av med svaga kort. Pressar man dem lite säger de - har du ingenting får du väl passa efter t.ex. 2kl-2ru, 2sp...


Katter bringar harmoni och glädje åt ett hem.
Många hemlösa katter söker hem!
Adoptera en. Kontakta gärna ett katthem -
även DU kan bli en vardagshjälte.


Tillbaka till toppen
Micke Melander [7164]
Wed 23 November 2005, 10:26

inlägg: 895
Stefan,
nästan ingen har starka tvåor i nybörjarkurserna nu för tiden. Skälet är att man försöker att efterlikna den värld man kommer till när kursen är slut så mycket som möjligt och går du ner på en normal klubbkväll runt om i landet så är det inte många som spelar med Acol eller andra starka varianter på tvåöppningar.

Mvh
Micke
Tillbaka till toppen
Per Westling [1667]
Wed 23 November 2005, 11:25
Registrerad medlem #1667
inlägg: 524
Stefan Zylberstein[84914 skrev ...
]En av följderna blir att de flesta behandlar budgivningarna efter 2kl på en häft - många känner t.ex. inte ens till nåt sätt för svararen att slå av med svaga kort. Pressar man dem lite säger de - har du ingenting får du väl passa efter t.ex. 2kl-2ru, 2sp...
En incident som jag råkade ut för vid en silverpartävling "på landet" var när motståndaren till vänster hade typ knekt-femte (eller om det var sjätte) och i övrigt ointressant hand, varpå han på partnerns 2 !kl sade pass.... Givetvis var detta rätt eftersom partnern hade 22 balans och lite klöveranpassning (AKT eller så) så att sang var döfött...

Andra incidenter man kan råka ut för är om man frångår att bjuda 2 !ru på 2 !kl . Vid ett tillfälle under "nätbridge" med okänd partnern plockade jag upp typ Dam åttonde i hjärter som enda tillgång och fördelning 2812 varpå jag bjöd 4 !hj . Partnern bjöd nu 4 !sp. Kanon, tänkte jag, hjärterstöd och spaderkontroll. Jag fortsatte därför med att kontrollbjuda min rutersingel, varpå alla passade.... Partnern hade väl typ 5233 så 5 !ru gick inget bra...

Nej, 2 !kl är ofta ett stort svart hål...
Tillbaka till toppen
Hans-Olof Hallén [9896]
Wed 23 November 2005, 13:28
Registrerad medlem #9896
inlägg: 551
Varför skriva Jump Shift Overcall. det har inget med inkliv att göra. För övrigt anser jag att hoppande borttag är en bra översättning av Jump Shift.
Tillbaka till toppen
Tobias Törnqvist [16484]
Wed 23 November 2005, 14:14
Registrerad medlem #16484
inlägg: 92
Micke Melander[7164 skrev ...
]Stefan,
nästan ingen har starka tvåor i nybörjarkurserna nu för tiden. Skälet är att man försöker att efterlikna den värld man kommer till när kursen är slut så mycket som möjligt och går du ner på en normal klubbkväll runt om i landet så är det inte många som spelar med Acol eller andra starka varianter på tvåöppningar.

Mvh
Micke


Här har du fel Micke i a f om du kollar Sveriges största bridgeskolor i Sthlm och GBG. Personligen tycker jag att det är suveränt att lära ut starka tvåöppningar, det blir lätt att bjuda vidare när 2x lovar obal med 5+ färg och 22+. Min erfarenhet är att det viktiga är att man lär ut allting så lätt som möjligt. Därför har vi heller inga överföringar och inga hoppande borttag. Jag tror det var POS som skrev en gång att det är som att lära sig att köra bil, när man väl kan det är det inga problem att gå från en 4-växlad till en 5-växlad låda.
Tillbaka till toppen
Micke Melander [7164]
Wed 23 November 2005, 14:35

inlägg: 895
Tobias,
menar du att Bridgeskolan på S:t Erik har återgått till ACOL igen efter att ha praktiserat Svaga 2 för inte så länge sedan? Detta måste jag forska lite om, återkommer i ärendet!
Tillbaka till toppen
Olle Morell [2811]
Wed 23 November 2005, 20:42
Registrerad medlem #2811
inlägg: 308
Var spelar ni egentligen, har sett kanske 3 nerpassade hoppande borttag på två decennier
Tillbaka till toppen
Gå till sidan       >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80