Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Juniorbloggen
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

JEM Burghausen

Författare Post
Erika Rodin [93303]
Fri 11 July 2014, 22:06
Registrerad medlem #93303
inlägg: 256
Så har då jag, Ekenberg och Säfsten landat i Burghausen. Resan tog bara 14h med bil och de sista tre timmarna regnade det så mycket att jag ville dö. Samtidigt lös hela himlen upp när det blixtrade då vi var mitt i ovädret.

Vi kom äntligen fram vid 23 och hade ingen aning om vart vi skulle. Stannade till vid ett ställe med äldre människor som höll på att städa efter vad som såg ut att ha varit en fest. Få kunde engelska men vi lyckades få fram vårt budskap "Where is this hotel?" och de som faktiskt kunde engelska undrade om vi skulle spela bridge (hur vanligt är det att det är första frågan som man ställer till en främling?) och erbjöd sig sedan att visa vägen genom att köra före med sin bil. Vi lämnade danskarna på sitt hotell och åkte sedan till vårt hostel. För övrigt var tydligen två av personerna där även Burghausens bästa bridgespelare och de önskade oss mycket lycka till.

Där möttes vi dock av dåliga nyheter - det var nämligen stängt. Inte en dörrklocka eller lapp eller något om hur man kunde göra om man anlände sent. Endast en hänvisning till ett hostel 38km bort... Vi åkte tillbaka till danskarnas hotell (typ det finaste hotellet i staden) och berättade läget för receptionisten. Vi måste ha sett väldigt ledsna och tragiska ut för hon frågade lite snabbt om vi skulle spela bridge och sedan gick hon iväg till ett sällskap som satt och pratade precis bakom oss. En äldre herre med en fin kavaj med ett emblem som det stod BRIDGE på samt hade Tysklands flagga på sig tog upp mobilen efter en stund och ringde ett samtal. Ett mycket bra samtal för oss visade det sig för sedan fick jag och Simon ett dubbelrum, Johan ett enkelrum och vi behövde inte betala något alls! Om jag förstod allt rätt så är det Tyska Bridgeförbundet som bjuder. Vi vet inte riktigt hur vi ska tacka för detta men vi får komma på något. Jag vet iaf att jag tänker heja på Tyskland i söndagens VM-final

Dagen kan alltså summeras med att alla vi mött hittills har varit så sjukt trevliga att jag skulle kunna tänka mig att flytta hit. Staden är oerhört fin (tänk Visby innerstad fast med ett jättestort slott också) och allt känns mycket bra.

I morgon börjar junior-EM där jag och Simon blir först ut att representera Sverige i mix-kategorin. På söndag kommer övriga juniorer och då börjar U25, U21 och girls att spela.


Allt blir bra till slut och är det inte bra så är det inte slut.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Erika Rodin [93303]
Sat 12 July 2014, 19:35
Registrerad medlem #93303
inlägg: 256
Det har varit en mycket tung dag för Sverige och jag och Simon har endast lyckas spela på 53% idag, vilket betyder en 16e plats. Något vi inte är alltför nöjda med. Efter de två första segmenten hade vi 58% och då kändes det som om vi var på rätt spår men de sista 22 brickorna var verkligen inte roliga.

Hade följande kort:
A10x
J98x
Axx
Kxx

och ser hur budgivningen går (öppning av MTV):
(1ru)-1sp-(1nt)-2sp
(3ru)-p-(3nt)-X

(Vi behöver inte diskutera 2sp-budet särskilt mycket.) Dags att spela ut. Själv tänkte jag att en spader kanske inte är helt fel, Simon kanske i alla fall kan ha DJxxx i spader eller något åt det hållet. Bordet dyker upp med:

xx
Ax
DJT987
Ax

och spelföraren vinner sticket med spK efter att Simon lagt i spD. Inte helt oväntat börjar spelföraren spela ruter och jag duckar tre varv för att hinna se Simon saka hj 2 och sedan kl 2. När jag sedan är inne på ruA gäller det att vända i något smart. Simon har uppenbarligen endast Dxxxx i spader så han måste ha lite honnörer i övriga färger. Jag vill få in Simon för att få en spadervända för att på så sätt få 2 spaderstick utan att ge spelföraren några stick. Sedan vill jag helst få 1hj+1ru+1sp till genom att få in Simon i slutet. Hur ska vi göra detta?

Jag gjorde fel och vände med hjärter vilket gav Simon stick på hjK men sedan tog det stopp för nu hade spelföraren 5 ruterstick, 2 hjärterstick, 1 spader och 1 klöver. Rätt var att vända med klK för att sedan få in Simon på hjK. Tror ingen i lokalen tog 5 stick på vår ledd på denna bricka så hade gått utmärkt att inte dubbla för 100% ändå. Nu blev den 0% eftersom jag släppte hem det... Ibland är man inte bättre.

Hälften av brickorna är spelade och i morgon är det logiskt nog sista halvan som ska spelas. Vi tror det kommer bli 104 brickor totalt och man möter alla par över 2 brickor. Finns fortfarande chans för bra placering men det känns tungt nu så vi försöker ladda om med lite fotboll.

Glöm inte att följa oss på Facebook (sök efter Svensk Juniorbridge) där det kommer läggas ut filmklipp, bilder och annat kul


Allt blir bra till slut och är det inte bra så är det inte slut.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Erika Rodin [93303]
Mon 14 July 2014, 15:56
Registrerad medlem #93303
inlägg: 256
Spelet fortsätter på. I dag första dagen av 2 kvaldagar i U25, U20 och girls. Det är 26 par som går vidare från U25 och U20 och 12 par från Girls, alla med Carry Over (den vet jag dock inte hur de räknar ut för jag kommer inte ihåg ekvationen).

Bilder, videoklipp, budproblem mm finns att hitta på: » länk


Allt blir bra till slut och är det inte bra så är det inte slut.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
PO Sundelin [1171]
Mon 14 July 2014, 20:59
Registrerad medlem #1171
inlägg: 1602
Litensolskenshistoria från Burghausen (utan giv):
En pappa ringer till arrangörssekretariatet och klagar på arrangemangen; "Min son är ytterst besvuken att han placerats på annat hotell än flickvän (mixedpartner ...)."

Huvudarrangösen (heter det så?) ringer den besvikne unge mannen klockan 0700 och säger:
"When I was 19 I had no problems finding the way to my boyfriend´s bed".


En systemdeklaration gjorde mig lite nyfiken. Under LEADS (utspel alltså...), där vi normalt hittar t.ex. 11-regeln, Mud eller 10-12 stod det i stället
"Mixed signals"

Man kunde tro att paret hittat en utspelsmetod som gällde specifikt för mixedtävlingen, men idag stötte jag på den igen - nu i öppna Upp till 26. Vet någon vad som döljer sig bakom begreppet?
Tillbaka till toppen

Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80