Kommande tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
Rapporterade tävlingar
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
03/02 Plattliret BK S:t Erik
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Juniorbloggen
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

JVM - Istanbul

Gå till sidan       >>  
Författare Post
Per Leandersson [87992]
Sun 01 June 2014, 18:56
Registrerad medlem #87992
inlägg: 167
God kväll!

Självklart att börja detta inlägg med ett grattis till Bröderna Rimstedt med släkt och vänner som idag vann SM-lag. Även Överrum tog en väldigt meriterande sjätteplats även om jag tror att siktet var högre inställt. Det var länge sedan vi skådade en så "ung" final vilket känns bra inför sommarens juniormästerskap, precis vad den här tråden ska handla om...

Datum för trådstart har varit klar sedan länge och nu ser jag fram emot att den som vet delar med sig kring detta...

/Per
Tillbaka till toppen
Daniel Gullberg [37167]
Sun 01 June 2014, 20:58
Registrerad medlem #37167
inlägg: 81
För att veta varför tråden startades precis idag får man backa några veckor i tiden. Då skickade Micke Grönkvist och undertecknad ut en utmaning till resten av truppen om vilka som skulle förbereda sig bäst inför VM. Förutsättningarna var enkla: Alla par som tränade mer än oss mellan första juni och bridgefestivalen skulle bli bjudna på middag. Enväldiga domare är kapten Per och coach Tom Gärds som får bedöma allas insatser.

Så idag har alla startat sin träning på lite olika vis. Många juniorer spelade SM-lag, stort grattis till Mikael och Ola som vann. Men om man ska vara lite allvarlig räknas det knappast som träning då dom inte spelade i sina ordinarie par. I lag Hult fanns det också många juniorer, men dom gick runt och bytte partners till höger och vänster, vilket inte riktigt heller kan klassas som träning.

Micke och jag, å andra sidan, ligger bra till. Jag har följt SM-finalen på BBO och Micke har spelat fotboll i korpen, två mycket meriterande aktiviteter.

Under sommaren kan man räkna med att få rapporter över hur det går för dom olika paren i truppen, förutsatt att dom andra också kommer igång någon gång.

//Daniel (och Micke mot resten!)


Tillbaka till toppen
PO Sundelin [1171]
Sun 01 June 2014, 22:43
Registrerad medlem #1171
inlägg: 1602
På förekommen anledning påpekas härmed:
I träning ingår då INTE att byta ut systemmoduler!

Paren är uttagna pga visad samträning, samspelthet och samövat system.

Förslag:
(emotser Per Ls och Tom Gs reaktion)
Den som absolut vill införa en ny modul bör ansöka hos kapten och coach för granskning. Om, och endast om den bedöms verkligt värdefull kan den godkännas, men då krävs att paret budövar minst 600 exempelgivar med modulen före 15 juli. Övningarna ska dokumenteras, dvs kunna granskas på t.ex. BBO.

Tillbaka till toppen
Daniel Gullberg [37167]
Sat 14 June 2014, 13:28
Registrerad medlem #37167
inlägg: 81
Förra helgen gick Krokbornssilvret i Hällefors. Det var som vanligt en trevlig tillställning och här kommer en "söt" bricka från tävlingen (bricka 19).



Väst giv



65
kn43
643
KD1097
Ekn1097
KD8
E75
kn2




VästNordÖstSyd
 



Syd öppnar med 1hj och Nord svarar 1sp. Även om pass antagligen är bästa budet av Öst spänner du bröstet lite och kliver in med 1NT som du får spela med liten hjärter i utspel (tvåan enligt 10-12). Plan?

Om Nord har båda spaderhonnörerna gör man nog klokt i att gå på den färgen, och vill man spela så bör man ta hjärterknekt och spela spader. Sedan ordnar man en ingång i klöver och får tre spaderstick, två i hjärter och ett vardera i klöver och ruter för sju totalt.

Rätt eller fel, väljer du istället att spela på en annan variant. Du vinner utspelet på handen med damen och spelar två varv klöver som Syd vinner (Nord markerar för udda antal) för att spela ruterknekt. Den duckar du men han fortsätter med rutertio. Hur sitter detta då?

Det har i princip blivit spel med öppna kort, Nord har KQ i ruter och en spaderhonnör och Syd har resterande honnörer för att få ihop en öppning. Klövern sitter 3-3, för med denna klöver på bordet kan du vara helt säker på att motståndarna markerat ärligt. Hjärtern vet vi sitter 5-2 på utspelet och rutern 4-3 med 4 i Nord. Följaktligen sitter spadern 4-2 med Hx i Syd.

Du har inte så många stick (hjärterkung duckar Syd så är bordet avsågat) så du slår ifrån dig med din ruterhacka. Nord tar även för ruterkung efter att han tvingats vinna med damen. Detta är dock ett misstag man kan utnyttja. Saka hjärterkung!

Varför då? Jo, Nords tvingade spadervända kan du vinna med esset och vad ska Syd göra? Om han lägger låg spader spelar vi hjärter mot bordet och får så småningom en ingång till klövern eftersom Syd fastnar. Lägger han av sig sin spaderhonnör får försvaret bara sex stick (tre ruter och ett i de andra färgerna) innan vi har hemgången i spader.

För att motverka detta skulle Nord väntat med sista ruter och spelat spader direkt. Syd kan då slå ifrån sig med mer spader.

Alla paren har dragit igång sina förberedelser inför VM, men om man ser vad som lagts upp på dropbox ser det ut som att vi kommer att få ett hungrigt äldre lag, vilket visserligen antagligen är positivt.

//Daniel Gullberg
Tillbaka till toppen
Daniel Gullberg [37167]
Sun 22 June 2014, 20:15
Registrerad medlem #37167
inlägg: 81
För en tid sedan spelade svenska juniorer en träningsmatch mot Gunnar Hallbergs lag. En intressant giv dök upp:



3
Syd giv
85
Kkn1064
432
E102






K32
E975
D106
K74

VästNordÖstSyd
    1 
 pass  1  1  2 
 Dbl  3  pass  pass 
 pass 



1kl kunde vara kort, 1ru visade hjärter och motståndarnas dubbling var upplysande. 3hj var inte inviterande i detta läge. Kontraktet ser inte helt lysande ut med ruteress i utspel. Försvaret fortsätter med spaderknekt till esset och en låg ruter i vända. Du försöker med tian som drar kungen och en tredje ruter går till knekt och din dam.

Plötsligt ser det ljusare ut, nu hänger kontraktet bara på att inte ge bort stick till trumfdamen. Spadern sitter troligen 6-2, annars hade Väst nog höjt till 2sp hellre än att dubbla. Med denna information finns det mycket som tyder på att hjärtern sitter 2-2, om Öst haft singel hade han troligen konkurrerat med 3sp, och om Väst har singelhjärter hade han kanske kunnat bjuda över 1kl.

Men varför chansa när man kan undersöka, häng med Sherlock Gullberg! Först spelade jag spaderkung och spader till stöld, då Väst sakade en klöver. Klöveress och klöver till kungen (den ordningen, utifall Öst har singelklöver) följde alla på. Nu är kontraktet helt säkert, genom att spela hjärteress och och hjärter till mask. Om Öst kommer in på damen andra har han bara spader kvar och måste spela mot dubbelrenons då vi blir av med klöverförloraren. I praktiken hade Väst damen andra, så all ansträngning var givetvis i onödan...

Och matchen? Det blev såklart vinst till de svenska juniorerna!

//Daniel Gullberg
Tillbaka till toppen
Per Leandersson [87992]
Mon 04 August 2014, 14:09
Registrerad medlem #87992
inlägg: 167
En mycket trevlig festival i Örebro är så till sist över. En av årets många höjdpunkter. Stor applåd till hela arrangemanget, många utländska gäster är både imponerade och förvånade. Det är ju inte riktigt lika välskött i alla länder... Vi är oerhört bortskämda måste jag säga.

I och med att festivalen är slut så vänder våra juniorer blicken mot JVM i Istanbul. Idag har det skickats en uppsjö av mail och det märks att JVM-temperaturen höjts. Svar som kan ta både veckor och månader kommer ibland på bara några minuter

Uppladdningen är snarlik den inför Polen förra året där spelarna idag fått svara på frågor om hur de ser på olika scenarier under ett mästerskap. Problem löses i första hand inte på plats när de uppstått, de löses innan och skulle de ändå uppstå vet vi hur vi ska göras. Det är i alla fall förhoppningen. Nytt för i år är att alla spelare tilldelats ett specifikt uppdrag utöver själva bridgen. Allt från klädtvätt, brädspel och bollinköp.
Självklart ett mail om sömn och socker också. En utvilad trupp med ett jämnt blodsocker kommer att göra succé i Turkiet!

/Per
Tillbaka till toppen
Daniel Gullberg [37167]
Sun 10 August 2014, 08:24
Registrerad medlem #37167
inlägg: 81
Snart ska ett års förberedelser bära frukt när VM drar igång. Den sista genomköraren för Micke och mig var att spela i Nationals i Las Vegas. Där dök dessa två brickor upp. Jag som nästan alltid spelar på strikt matematiska chanser var extra nöjd med resultaten.



3
Väst giv
ingen i zon
kn
Exx
D10x
D9xxxx






EK10x
xxxx
xx
Ekn10

VästNordÖstSyd
 



Över min klöveröppning klev Väst in med 1sp, och jag fick snart i uppdrag att spela 3kl med ruteress, -kung och en ruter till i utspel. Ingenting hotar hemgången, men övertrick kan ju spela roll. På en klöver från bordet bekände Öst med kungen och jag vann denna för att spela en låg (!) spader från AKTx mot singelknekten på bordet. Efter inklivet var Väst storfavorit till att ha damen, och han gick i fällan genom att lägga liten. Nu kom jag in till handen i trumf och lade bort bordets små hjärter på AK i spader för 11 stick.



Öst giv
ingen i zon
K87x

Ekn7xx
ED9x






E109x
kn9xxx
9
10xx

VästNordÖstSyd
   11  pass 
 1  Dbl  Rdbl2  1 
 2  3  pass  4 
 pass  pass  pass 

1 slask
2 trestöd


Efter en möjligen optimistisk höjning till utgång skulle jag spela 4sp. Budgivningen har avslöjat en öppningshand till höger och att hjärtern sitter 5-3. Utspelet var en ruter som såg ut som trekortsfärg. Plan?

Första tanken var att gå på korsstöld och ta åtta trumfstick och två ess, men man blir troligen överstulen i ruter för tidigt. En annan plan är att slå klövermasken, men då behövs en ingång till handen som lika gärna kunde använts till att stjäla en hjärter, så det vore bara frågan om ett stickbyte.

Eftersom ingen plan såg helt övertygande ut lade jag lågt på utspelet och Öst vann med kungen för att fortsätta med mer ruter! På ruterknekt och -ess försvann två klöver handen och nu var jag i en position att korsstjäla hjärter och klöver istället. När jag tog min första stöld föll klöverkung till vänster, så nu kunde jag spela två varv trumf till bordet och stjäla rutern stor. Allt som förlorades var en trumf, en ruter och en klöver.

//Daniel Gullberg
Tillbaka till toppen
Per Leandersson [87992]
Wed 13 August 2014, 09:08
Registrerad medlem #87992
inlägg: 167
God förmiddag,

Igår landade truppen efter att ha haft problem med radar på Arlanda och en passkontroll i Istanbul av sällan skådat slag. Utan att ha full kännedom om lön gissar jag definitivt på att ackord inte är uppfunnet här.

Visst är det varmt i Turkiet men i jämförelse med senaste JVM i Kina är det behagligt. Spellokalerna känns oerhört bra och avståndet sömn-mat- spel är mycket bra.

Vi är nog ensamma om att ha WiFi just nu, bra jobbat Adam och Ola!

Just nu pågår en intensiv kamp i brädspelet "Bang". Igår spelades ett halvt parti Cittadels på Arlanda och det var ungefär som vanligt. Micke G spelade felfritt och låg sist, Ekenberg/Stokka gjorde sitt bästa för att attackera mig... Vann undrar någon, min blygsamhet förbjuder mig att skriva ut sådana sanningar men "som vanligt" kanske är en ledtråd

Bra stämning i truppen men en person skiljer sig åt mot det vanliga. Vad Ekenberg ätit vet jag inte men mer laddad inför ett mästerskap har jag aldrig sett honom!

/Per
Tillbaka till toppen
Per Leandersson [87992]
Thu 14 August 2014, 18:08
Registrerad medlem #87992
inlägg: 167
God kväll,

Vi är i mål med första dagens spel och det är väldigt intensivt. För de äldre gäller 8 timmars spel och på det bara 1.40 att vila på... Bäst startade Kids som tagit ledning efter storsegrar mot både Italien och Indien. I morgon väntar 3 nya tuffa matcher och laget går till sängs i VM-ledning, smaka på det!

Youngsters har inlett stabilt där den skönaste segern kom mot Slovakien som vi förra året hade otrevliga minnen från. Reläkungarna har full koll och blir det fel så har det sluta med mer än 10 imp in

Juniors starta bra men sedan har det tyvärr gått utför. Kanada lirade oerhört bra i sista matchen där det mesta blev rätt för dem. 13 plats efter dag 1 är så klart under budget men vändningen kommer imorgon mot Polen!

Ni har haft flera trevliga matcher idag på BBO och imorgon så inleder vi med både juniorer och youngsters.

/Per
Tillbaka till toppen
Daniel Gullberg [37167]
Fri 15 August 2014, 13:28
Registrerad medlem #37167
inlägg: 81
Ett intressant försvarsläge från matchen mot Danmark:

AT, KTx, QJxxx, Jxx

MTH öppnar i första hand (alla zon) med 3NT, gående lågfärg (minst sjukorts).

Först och främst måste man spela ut, mot dessa chansöppningar är det klokt att spela ut ett ess för att se på bordet. Om man chansar på att godspela eller hitta beten i en annan färg kanske motståndarna tar nio snabba stick när man hade fem stick att hämta.

När jag lyfte på spaderess dök detta bord upp:

Kxxx
8432
Axx
xx

Hur tar vi bet?

En snabb summering av spelförarens stick ger nio, sju i klöver, ett i spader och ett i ruter. Alltså måste beten hämtas omedelbart i hjärter, så hjärtervända är automatisk. Men vilken hjärter ska man spela?

Det korrekta kortet är tian, om spelföraren skulle ha J9 ensamma är det enda sättet att få fyra stick (kolla själva!). Effekten förstördes lite när partnern hade AQJxx, men vändan gav ändå två straff och 8 IMP när Simon och Simon stannat i 3kl och tagit in 130.

//Daniel Gullberg
Tillbaka till toppen
Gå till sidan       >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80