Kommande tävlingar
07/12 Malmö BK - Guldtävling
28/12 BK Allians - Guldtävling
05/01 Gävle BK - Gävleguldet
Rapporterade tävlingar
09/11 Manfred Kamras Minne - Omgång
09/11 Manfred Kamras Minne - Omgång
09/11 Manfred Kamras Minne - Omgång
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Tävlingsledarfrågor
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Oklar träkarl

Författare Post
Björn Westling [1666]
Fri 13 June 2014, 11:19
Registrerad medlem #1666
inlägg: 867
Följande inträffade för en del år sedan och jag undrar hur detta skall dömas.

I ett trumfkontrakt spelades det ut klöver ess från typ EK
Träkarlen kom upp med flera trumf och en singelhacka i klöver.
Försvaret bytte då färg.
En bit in i spelet så spelade träkarlen en spader, varvid det uppdagades en klöverhacka som av misstag hamnat under spaderna.

Spelföraren hade nu tid att saka bort sin klöver från bordet, och kunde sedan stjäla klöver - han hade inte stulit klöver innan, och kunde på så vis göra ett trick mer än de andra.

TL bedömde att eftersom ingen revoke skett så fick resultatet slå. Försvaret borde kontrollerat att de såg tretton kort hos träkarlen var bedömningen.

Hur skall det dömas?

Tillbaka till toppen
Björn Ohlsson [5648]
Fri 13 June 2014, 11:33
Registrerad medlem #5648
inlägg: 1016
/B
Tillbaka till toppen
Henrik Johansson [15131]
Fri 13 June 2014, 11:57
Registrerad medlem #15131
inlägg: 1851
Här däremot tycker jag att lag 23 är tillämplig. Den blivande träkarlen kan mycket väl ha vetat att han kunde tjäna på att lägga en klöver bland spadrarna och den felande sidan har bevisligen tjänat på felaktigheten (att inte lägga korten enligt lag 41D). Men det skulle inte förvåna mig om Björn kommer och påstår att TL i exemplet var jag ;=)
Tillbaka till toppen
Björn Ohlsson [5648]
Fri 13 June 2014, 12:15
Registrerad medlem #5648
inlägg: 1016
Varför gå via lag 23, kan man inte applicera 12C1c direkt?

/B
Tillbaka till toppen
Henrik Johansson [15131]
Fri 13 June 2014, 13:17
Registrerad medlem #15131
inlägg: 1851
Björn Ohlsson[5648 skrev ...
]
Varför gå via lag 23, kan man inte applicera 12C1c direkt?

/B


Nä....12C1(a) kräver att det finns en lag som ger dig rätt att utdela korrigerad poäng för att du ska få utdela korrigerad poäng. Och om inte 12C1(a) är uppfylld kan du inte hamna i 12C1(c).

Du får t.ex. inte utdela korrigerad poäng efter utspel från fel hand om spelföraren skulle råka välja ett alternativ som i efterhand visar sig skada den ickefelande sidan.
Tillbaka till toppen
Björn Ohlsson [5648]
Fri 13 June 2014, 14:05
Registrerad medlem #5648
inlägg: 1016
Henrik Johansson[15131 skrev ...
]12C1(a) kräver att det finns en lag som ger dig rätt att utdela korrigerad poäng
Självklart!

Tillbaka till toppen

Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Pontus Silow [87294], Andreas Jansson [19642]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80