Kommande tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
Rapporterade tävlingar
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
03/02 Plattliret BK S:t Erik
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Juniorbloggen
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

NABC - Las Vegas

Författare Post
Mikael Rimstedt [88184]
Sat 19 July 2014, 18:32
Registrerad medlem #88184
inlägg: 128
Hej alla!

Dag ett är nu avklarad i Las Vegas och staden är bara fantastisk för den som aldrig varit här! Jag blev hämtad av syrran på flygplatsen vid ankomst och värmen som bemöttes var helvetiskt obeskrivlig. För en sekund trodde jag att lungorna skulle slockna men efter att ha varit här en hel dag så vänjer kroppen sig.

Resan mot den neonlysande staden började med ett stopp på en brasiliansk steak-restaurang. Där fick man mot en bestämd avgift beställa in i obegränsad mängd flertals olika kötträtter samt plocka lite av varje ur en salladsbuffé.

Sedan fortsatt resan hem mot villan där jag skulle spendera mina första tre nätter. Mitt sovrum kan beskrivas som en biosalong så lite kvällsunderhållning är det inga problem att få fram!

Dagarna börjar redan kl 8 på morgonen då hela villan vaknar för att laga frukost, spela lite tennis och bada i poolen. Ni undrar då säkert varför vi går upp så tidigt när bridgen börjar kl 13. Anledningen är att det är näst-intill omöjligt för oss skandinaver att vara utomhus efter kl 10 på dagen. Fuktigheten kombinerat med solvärmen är som jag beskrev innan helvetisk.

Nog med beskrivning av min resa och över till bridgen! Den första nationals-tävlingen är en partävling som heter Life Master Pairs. Med väldigt hög standard i startlistan så spelas två sessioner per dag med 26 intensiva brickor. Jag har inte jättebra koll på hur många som kvalade i första men om det skulle motsvara ca 50% så betyder det att ca 420par kom till start. Varje grupp är seedad så det blir så jämn standard så möjligt. De är alltså inte helt kassa amerikanerna (förutom när det kommer till resultatrapportering dvs).

Jag inleder första tävlingen med syrran (Sandra Rimstedt) som f.n. inte bor i Sverige längre så man får ta alla chanser man kan och spela de tävlingar som finns tillgängliga när vi träffas. Första sessionen flöt på som det skulle och efter stabilt spel och lite hjälp från motståndarna så slutade vi på 58% efter 26 brickor (vi satt Nord/Syd). Jag hade bl.a. uppvisning på två brickor då jag plockade upp något som liknar:

Zon mot ozon

QJ874
Q53
A5
QJ4

Pass till höger och 1sp från mig (5k). Tanten till vänster grubblar lite och spärrar sedan med 3hj och partnern gör den förväntade UD:n som jag fruktade, Pass till höger. Vad ska jag bjuda nu då? Detta är ju rena katastrofläget i minuszon... Jag tänkte i en evighet och valde tillslut att gambla upp ett Pass (jag är ju ändå i Vegas....). Efter att tanten spelade som ett höns så gick hon tillslut 3 bet medan vi på något vänster skulle hitta 5kl som var den enda utgången som stod. 500 in gav förstås en väldigt bra bricka så inga sura miner! Partnerns hand: A, 9, KT9xxx, ATxxx.

Den andra handen som jag hade uppvisning på var också i första sessionen. Mikael Grönvkist har säkert fått huvudvärk snart av allt skakande på huvudet på alla mina rätt-beslut. Jag hade iaf:

Zon mot ozon

Q9x
AK9x
Q
KT98x

Sandra inleder budgivningen, ännu en gång i minuszon, med svaga 2ru (svag 6:a i ruter). Gubben till höger väljer o göra en UD och jag öppnar upp brickan med en Rdbl för att se hur skrämda motståndarna blir. Förhoppningsvis kanske de väljer o kliva i hjärter eller klöver men jag har aldrig den turen... Utan en sekunds tankepaus väljer Väst och bjuda 2sp och det går -2sekunder innan det är min tur igen. Det här kan ju inte vara en bra partävlings-score tänkte jag. Men vad ska jag bjuda? Jag hade en lång fundering på om jag skulle prova 3 ruter men mitt val föll till sist på Dbl som det gick pass-runt på. Efter att ha Sandra hittade ett demon-ruterutspel så lyckades vi få till kortstöld hit och dit samtidigt som vi tog våra stick uppifrån. Det hela slutade med 3 bet och ännu en 500 in där motståndarna var helt chanslösa. Sandra hade: AJ, xx, J987xxx, Ax. Brukar man inte säga att bra spelare har tur?

Sista sessionen avslutade vi med lite halvtråkiga brickor och 52.5% så på en 66:e plats är det snart dags för dag 2 i LM pairs och vi ska in och ge jäääärnet!

Peace from the heat~

//Mikael


Ettan
Tillbaka till toppen

Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80