Kommande tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
Rapporterade tävlingar
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
03/02 Plattliret BK S:t Erik
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: ABB BK
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Dubbelsidig skvis i aroserien

Författare Post
Bengt Nilsson [18043]
Sun 16 March 2014, 14:16
Registrerad medlem #18043
inlägg: 9
Bricka 11 20140313 i aroserien var en lärorik bricka som misslyckades med.

Klöver ut från N och det är alltid bet men som de flesta fick jag tre ronder ruter med stöld hos syd. Nu satt jag och hoppades på en klövervända så att jag skulle få möjlighet att få för damen, men istället vände syd med trumf. Synd tänkte jag, nu är det nog bet.

Istället borde jag tänkt: bra att han inte vände med klöver, eftersom det tyder på att han själv har kungen. Varför borde jag tänkt så? Jo för har syd kungen är ju kontraktet aldrig i fara!

Ska syd hålla klöverkung och Nord ruter knekt uppstår en dubbesidig skvis med tre kort kvar. Det var inget annat än ett skolexempel på dubbelsidig skvis där man i tidigt skede tar för klöver ess så att klöverdam blir ett hot mot syd.

/Bengt
Tillbaka till toppen
Christer Åström [38022]
Wed 19 March 2014, 05:44
Registrerad medlem #38022
inlägg: 24
Satt emot denna skvis som syd. Såg den komma ganska snabbt efter att Väst tagit ut klöveresset och det var bara att vänta in hemgången. Snyggt spelat av en bra spelare, men kan också se att hälften klarade kontraktet och den andra hälften gick bet. Tror dock på annan vända än trumf efter ruterna från de flesta där kontraktet gick hem. En spelade visst ut ruter knekt och då var väl hemgången automatiskt klar, men alla andra spelade ut hög ruter.


Christer
Tillbaka till toppen

Moderatorer:

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80