Kommande tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
Rapporterade tävlingar
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
03/02 Plattliret BK S:t Erik
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Juniorbloggen
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Juniorbloggen

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Erika Rodin [93303]
Wed 14 May 2014, 11:28
Registrerad medlem #93303
inlägg: 256
Till helgen kommer årets upplaga av JSM-lag att spelas och precis som föregående år har 7 lag lyckats anmäla sig. Detta är tråkigt av flera anledningar:

1) Blindrond
2) De stackare som kommer trea får bara silverpoäng (om någon verkligen vill ha guldpoäng måste de placera sig etta eller tvåa)
3) De klubbar och distrikt som lyckades skicka juniorer till rikslägret för någon månad sedan har inte lyckats skicka sina juniorer/göra tillräckligt med reklam till/för denna tävling. En snabb räkning ger ju 50 juniorer = 12 lag.

Analys: Självklart kommer det alltid vara några som inte kan pga andra saker men jag tror ändå många juniorer är olyckligt omedvetna om denna tävling då det oftast görs NOLL reklam för JSM-lag/par. Enda chansen att få reda på tävlingarna är om man går in på svenskbridge och lyckas hitta dem i tävlingskalendern och inse fakta; hur stor är den chansen? Själv har jag fixat en mail-lista över de Sthlms-juniorer som jag känner till och mailar dem så fort det dyker upp några nya tävlingar/event jag tycker de ska åka till. Just JSM-lag har dock inte så många nappat på

Men nu till vad det här inlägget skulle handla om egentligen: nämligen betting av tävlingen.

Som vanligt i en JSM-tävling så är standarden i tävlingen natt och dag. (Det är därför det inte gör något om ni små klubbar skickar ett lag som "bara" har spelat någon termin eller så). Därför kan jag nog med säkerhet säga att det laget som kommer tvåa i år kommer vara rätt besvikna medan det laget som kommer trea kommer vara very very happy.

Vad menar jag med det? Låt mig förklara för er som inte är lika insatta

Lag Reisinger: Mikael Grönkvist, Ola Rimsted, Johan Säfsten och Daniel Gullbergs substitut: norska Kristian Barstad Ellingsen. Laget behöver väl knappast en presentation? De tre förstnämnda tillsammans med D. Gullberg tog sig till final i en av världens mest prestigefyllda lagtävlingar (Reisinger) där de placerade sig sexa. De tog dessutom Junior-EM GULD i somras i Polen (D. Gullberg ej inräknad i detta guld). Micke har dessutom vunnit SMlag-guld och så många JSM-guld att de snart inte går att räkna längre. Det norska inhoppet är av samma kaliber. Att detta lag spelar för vinst är kanske inte så konstigt?

Lag Ingen Bagge: Simon Hult, Simon Ekenberg, Adam Stokka, Johan Karlsson. 2/3 av vårt svenska U26-lag som tänker gå för vinst i JVM i Turkiet i sommar. Simonx2 har spelat tillsammans i hundra år, vunnit JSM-lag x antal gånger (de två senaste åren tillsammans med Stokka). Laget ska även spela final i SM-lag i år (då under namnet "Överum Hult"). Utomlands har det blivit två JEM-brons till Simonx2 och Stokka var med i laget som tog JEM-guld i somras. Så detta är alltså det andra laget som slåss om vinsten.

Övriga lag har väldigt liten (=ingen) chans att vinna. Så stor skillnad i standard är det. Det kommer antagligen bli en väldigt jämn kamp och med tanke på att Micke G och det norska inhoppet inte är jättesamspelta, samt att det norska inhoppet ska spela i lag Ingen Bagge i Chairmans Cup så tror jag nog ändå på vinst till Ingen Bagge. Laget som "förlorar", dvs blir tvåa, kommer nog inte känna sig särskilt nöjda eftersom en andra plats i år är ungefär samma sak som att komma sist för dessa lag.

Vidare till tredjeplatsen:

Lag Boys' n' Girls: Moa + Irma Petersen, Nicklas Sivelind, Fredrik Axelsson. Systrarna Petersen har ju faktiskt spelat bridge längre än mig (är faktiskt få juniorer som kan säga det numera, uj uj jag börjar bli gammal) och tog silver i JNM för en månad sedan. Nicklas har en tung börda pga efternamnet som ofta genererar höga förväntningar.

Lag SomaliaWarriors: Tuve Gustavsson, Allan Nouri Otman Farha, Ludvig Lettermark, Meia Zahr. Stockholmslaget där de tre första imponerade förra året genom att ta 16 mot alla de tre favorittippade lagen. Det räckte till en fjärde plats och i år är laget ännu mer taggade för den där bronsmedaljen!

Självklart tänker jag tippa bronset till SomaliaWarriors, hemmalaget kommer alltid vara bäst! Go go go!

Övriga lag kommer kämpa tappert om resterande tre platser och om det är någon som vill betta in en skräll så är det att något av dessa tre lag kommer placera sig fyra (trea i en värld där alla lag har jättemycket otur mot just detta lag, men vi vet ju alla att bridge är ett skicklighetsspel, särskilt lagtävlingar har jag hört).

Ses på lördag!




Allt blir bra till slut och är det inte bra så är det inte slut.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Ida Grönkvist [31083]
Wed 14 May 2014, 20:38
Registrerad medlem #31083
inlägg: 21
Som Erika redan har skrivit här i tråden så vankas det JSM-lag till helgen, en relativt anrik tävling som i år har bytt från Filbyters lokaler i Linköping till det något mer okända Överum(bekännelse: Jag var tvungen att googla Överum när jag hörde talas om det. På min mentala karta låg det betydligt närmare skånska gränsen än vad verkligheten säger...). Vad hon dock påpekar är ju att väldigt få lag kommer att delta även i år, vilket är tråkigt med tanke på det succé-läger vi hade för bara några veckor sedan. Det är möjligt att det ligger för nära inpå för många att hinna planera in det i kalendern om de får reda på det hela under rikslägret. Jag skulle därför vilja påstå att det är upp till oss juniorer att i sann Erika-anda informera de andra unga förmågorna vi möter vid gröna bord, redan ifrån Bridgefestivalen och framåt!

Med detta sagt så är det väl på sin plats att jag medger min dubbelmoral gällande det hela; jag ska ju själv inte spela JSM i år. Mikael Rimstedt och jag fick istället möjligheten att åka ner till danska Svendborg på Fyn och spela de danska mästerskapen för mixed-lag(att jämföra med vår Skövde-vecka). Vi ser där fram emot tre intensiva och trevliga bridgedagar med start fredag kl 14. Vid andra bordet kommer det danska U26-paret Majke Bilde(Dennis Bildes syster) och Peter Jepsen att spela. Om ni mot förmodan skulle ha tid över till att följa med i våra resultat så är bridge.dk en bra utgångspunkt(danskarna är dock inte på långa vägar lika bra på live-rapportering som Sverige är under Brennings regi).
För er som är intresserade att besöka den danska bridgeveckan i sommar så spelas även den vid/i Svendborg. Jag utlovar en kort recension av staden efter helgen.

Trevlig bridgehelg till alla, hoppas solen lyser över era lyckade maskar!

P.S. Jag är väl tvungen att tippa min bror överst på pallen. Silver får Baggarna medan bronset kommer avgöras i sista matchen i Boys n' Girls favör.
Tillbaka till toppen
Ida Grönkvist [31083]
Wed 21 May 2014, 19:37
Registrerad medlem #31083
inlägg: 21
... Så har äntligen sommartider marscherat in och ockuperat svensk mark. Jag hoppas det här vädret kommer fortsätta sin invasion och om möjligt ta över styret i hela landet de kommande månaderna. Till skillnad från Erika tycker jag ju som majoriteten av alla normala bridgespelare att sommaren faktiskt är årets höjdpunkt, och detta inte bara på grund av alla de bridgetillfällen som det bjuds på.

I helgen var det som noterat JSM-lag, och jag är lite stolt över att ha prickat in hela pallen. Ett stort grattis till alla medaljörer, men ett lite extra sådant till bronsmedaljörerna som gjorde en riktig fin insats och tog en viktig seger i sista matchen!

Själv spenderade jag helgens soltimmar på Fyn för att spela danska mästerskapen för mixed-lag. Tävlingen var över tre dagar där man spelade swiss i 8-brickorsmatcher i två dagar för att sedan låta de fyra lag som placerat sig överst använda den sista dagen till finalspel. De 30 lagen som inte kvalificerade sig dit fortsatte sitt swissande ett tag till.

Vårt lag hade en tung helg med marginalerna på fel sida. För Mikaels och min del var det en dålig slamstatistik som satte stopp på galoppen. När man spelar så korta matcher enligt den nya VP-skalan(en 20-skala där varje IMP ger utslag på decimalerna) så kostar det rejält när masken spricker i en slam eller vice versa. Detta innebar att det inte blev något finalspel för vår del, men vi hängde inte läpp ändå utan hade en riktigt trevlig helg med bitvis mycket bra bridge!

Jag hade bl.a. denna hand när vi mötte Morten och Dorte Bilde(föräldrar till de tre syskonen):

A
xxx
AKJxxxx
K10

Du sitter i tredje hand i pluszon och får äran att öppna. Vilket öppningsbud väljer du?

Vi spelar med en väldigt konstruktiv ruteröppning vilket gjorde att mitt val föll på denna. Om partnern har 3-stöd och hjärtersingel kan ju slam vara claim även när partnern är förhandspassad. Budgivningen fortsatte: Pass - (Pass) - 1ru - (2kl); 3ru(spärrande) - (3hj) - ?

Nu var det min tur igen. Att säga 3NT hade varit lockande om det inte varit för att MTH nu tipsat partnern om utspelet så att detta kontrakt med största sannolikhet går bet. Jag valde därför att hoppa till 5ru istället för att motståndarnas högfärgsanpassning skulle gå förlorad. Detta blev dubblat och gick en bet när Mikael hade:

Qxx
Axx
Qxxxx
xx
(Genom att ducka hjärterutspelet blev Väst så småningom slutspelad när han inte tog ut båda sina klöverstick)

En något starkare hand än han normalt har för att spärra, och tyvärr innehållandes det viktiga hjärteresset som gjorde 3NT till en enkel match. Vid andra bordet valde man att öppna med 3NT på mina kort och det blev mycket svårare för motståndarna att hitta till de 4sp som de skulle varit i. Detta var bara ett av många enkla sätt som en bricka kan avgöra en hel match.

I övrigt var Svendborg en mycket trevlig stad med kullerstensgator, många uteserveringar, mysig hamn och till och med en del livemusik på gatorna. På glasscaféerna serverades givetvis ölglass. Ett hett tips för er som letar efter bridgeveckor till i sommar!
Tillbaka till toppen
Mikael Rimstedt [88184]
Mon 26 May 2014, 14:59
Registrerad medlem #88184
inlägg: 128
Hej alla!

Solen skiner, EU-valet är avklarat och golfklubborna är framme. Tre tydliga tecken som säger att sommaren, som vi alla har väntat på, äntligen är här!

Jag har egentligen inte så mycket tid att förbruka på forumet idag men vill bara göra lite reklam för de som inte njuter av solen ikväll!

19:00 - lirar U20 en landskamp mot U20 Israel på BBO. Som sagt, för er som har en tråkig kväll så kolla efter följande namn på BBO:

MikaelRim -- Halko
olarim -- johansaf

Mot seger!

//Mikael


Ettan
Tillbaka till toppen
Mikael Rimstedt [88184]
Tue 03 June 2014, 21:53
Registrerad medlem #88184
inlägg: 128
Godkväll!

Vill börja med och tacka alla som har gratulerat mig(oss) till segern i helgen. En junior blir aldrig vinsttrött och för mig var det här en stor merit . Pappa som har ca 15 SM-finaler och 7 Silvermedaljer har äntligen lyckats få några lagkamrater som lyckades bära den tresiffriga magen (i kilo) till en första plats! Micke trodde han skulle hålla titeln som den yngsta SM-lag vinnaren flera år men det kunde han snabbt stryka från listan året efter!

En systembricka jag och Ola var mest nöjda med under helgen är följande bricka:

SM-lag
Örebro

Nord giv
alla i zon
Ola
ED
98x
Exxx
Exxx






Mikael
K8xxxx
ED107x
xx

VästNordÖstSyd
OlaMikael
  11  pass  1 
 pass  1NT2  pass  23 
 pass  24  pass  35 
 pass  3NT6  pass  47 
 pass  58  pass  6 
 pass  pass  pass 

1 2+
2 (11) 12-14NT
3 "Stayman"
4 Förnekar 3S och 4H
5 5-5 i hö
6 Jag spelar bättre än dig
7 6-5 i hö
8 Gör något vettigt pd


Med rättvis sits (3-2 i spader, Kx framför i hjärter) så vart det 1430 in till lag Rimstedt. Ibland behöver man inte ens ett reläsystem för att ha bra koll på sin slambudgivning .

Underhållning den här veckan:

19:00 imorgon (onsdag) ville Israel U20 ha revansch mot Sweden U20. Så, på BBO imorgon 19:00 finns det en träningsmatch för er som vill se lite okej bridge...

16:00 på torsdag spelar Sweden U20 en annan träningsmatch mot Gunnar Hallbergs "Team Black" på BBO.

MikaelRim-halko (Mikael-Ida)
olarim-johansaf (Ola-Johan)

Ses då!

//Mikael




Ettan
Tillbaka till toppen
Simon Hult [36107]
Thu 05 June 2014, 06:14
Registrerad medlem #36107
inlägg: 17
Så var första SM-lagfinalen avklarad för min del. Det var väldigt kul att spela och väldigt bra arrangerat. Jag får återigen gratulera alla medaljörer. Extra grattis till lag Rimstedt och speciellt tvillingarna som i och med segern nu är yngst att ha vunnit SM-lag. Imponerande!

En fin bricka från sm-lag. I tredje hand minuszon plockar jag upp följande Ax AQJxxx AK Kxx.
Jag drar igång med 1hj 2sp in och 3hj av p. efter lite kontrollbudgivning av mig tar jag A frågan och får in 0 A. 50% slammar ska ju bjudas sägs de. Dessutom är de ju 6kort som man vet om till vänster alså 7lediga kort för hj K medans 13 på andra handen. Slam måste ju vara bra nu. Jag tog 6hj och 13 imp in efter att hj K satt i fläkten. Lite tur ska man ha.
Tillbaka till toppen
Erika Rodin [93303]
Sat 28 June 2014, 08:17
Registrerad medlem #93303
inlägg: 256
I morgon (söndag) kommer uni-VMlaget att spela sin första, men förhoppningsvis inte sista, KO-match. Vi kommer att spela mot ett australienskt lag. KO-fasen startar vid 16delsfinal (det är alltså 32 lag som spelar) och det verkar vara ungefär en match/månad. Som vanligt är det sjukt dåligt med info och liknande men här ska resultaten publiceras: » länk

Matchen ska starta runt 13.00, 32 brickor och den som har flest imp på slutet går vidare.

För att bakspela sök efter:
Halko
MikaelRim
Stokka1
Ekeeeeeen


Allt blir bra till slut och är det inte bra så är det inte slut.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Erika Rodin [93303]
Mon 07 July 2014, 20:18
Registrerad medlem #93303
inlägg: 256
Det är början av juli och min bridgemånad har påbörjats! Schemat är som följer:

7-9 juli Danish Open
11-23 juli Junior-EM + juniorläger
24-27 juli Universitets-EM
27juli-3e augusti Bridgefestivalen

Med andra ord befinner jag mig alltså i Danmark och spelar Danish Open. Laget består av mig + Simon Ekenberg och på andra sidan skutan sitter Per Leandersson och Peter Carlsson. Vi har haft en riktigt seg dag i dag och så fort vi bjuder en normal 3NT så har motståndarna 5-2 i en färg och ett sidoess och så går det en bet. Varje bricka! Jag och Simon fick dock ha en riktigt fin systembricka där vi hade väldigt bra koll på läget.

Jag har följande pråm:
KDTxxx
ADJxx
A
x

och ser hur Simon öppnar med 1kl (2+). Jag försöker komma fram till hur jag ska visa min 6-5a som bäst men börjar lugnt och stillsamt med 1hj (4+ spader). Väldigt förvånande bjuder nu Simon 2sp (!!!) som visar 4+ stöd och 11-14 poäng. Väldigt ofta har han en balanserad hand.

Vi har precis lagt in en ny invitmodul i systemet som vi nu fick användning för. Jag kunde nämligen bjuda 3kl som är slaminvit och frågar efter singel. När Simon då bjöd 3ru som ingen singel kunde jag nu visa upp min singel! Eftersom A-singel inte räknas som singel slapp jag stå i valet och kvalet vilken singel jag skulle visa. Bjöd därför 3sp som klöversingel och Simon bjöd nu 4hj vilket visar hjärterkontroll, vilket alltså är hjärter kung i detta läge.

Det här ser ju sjukt bra ut! Nu gäller det bara att få in två ess så strör vi 7sp. Tog därför essfrågan men när Simon bara kunde visa ett ess var det bara att gå ned i 6sp..... Egentligen ingen svår slam att hitta men känns sjukt nice att ha så bra koll på vad partnern har när man bjuder.

Hela given:


Nord giv
ingen i zon
Simon
knxxx
Kx
Dxx
EKxx






Erika
KD10xxx
EDknxx
E
x

VästNordÖstSyd
SimonErika
  11  pass  12 
 pass  23  pass  34 
 pass  35  pass  36 
 pass  4  pass  4NT 
 pass  5  pass  6 
 pass  pass  pass 

1 2+
2 4+ spader
3 4+ spader, 11-14
4 Slaminvit, ART ASK
5 Ingen singel
6 Klöversingel


I morgon ny dag och vi får se till att bjuda några trissingar som går hem!


Allt blir bra till slut och är det inte bra så är det inte slut.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Erika Rodin [93303]
Tue 08 July 2014, 22:19
Registrerad medlem #93303
inlägg: 256
Danmarks bridgefestival fortsätter precis som livet aldrig stannar. Danish Open såg ut att bli bra men sedan gick allt åt helvete precis sådär i sista matchen så vi behöver inte prata så mycket mer om den tävlingen.

På kvällen spelade jag dock en "speedy gonzales" (4min/bricka) med Peter Jepsen medan Simon såg på fotboll (7-1 i en semifinal - helt sjukt!). I en speedy händer det alltid spännande saker och vi hade inte direkt diskuterat något system så när min partner spelade ut 10an från K1098 i 1NT gjorde jag inte rätt med AJxx.

Dock hade vi lite fina budgivningar. Exempelvis hade jag:
KDxxx
-
KDJx
xxxx

och ser hur min partner öppnar 2NT. Det är nog starkt, någonstans mellan 20-24. Jag testade 3hj som överföring och får 4sp som svar. Ser ju bra ut det här så jag tog 5ru och då bjuder partnern 6sp som går hem. Dock hade han bara 19 så vi får nog omvärdera 2nt till 19-24 i framtiden.

En fin bricka var när jag spelade 1NT med följande kort:

1098x
K97x
KT
ADx

KDx
DT8
Axx
xxxx

Ru x ut. Var så god att ta 10 stick
(Ledtråd: 3 ruterstick, 3 hjärterstick, 3 spaderstick, 1 klöverstick)

Allt som allt lyckades vi knipa åt oss en delad 2a plats trots att vi gick för 1100 på en bricka (annars hade vi kommit 2a det gick nämligen inte att komma etta då Dennis Bilde ledde med ungefär 30 poäng, cirkus 15%?)


Allt blir bra till slut och är det inte bra så är det inte slut.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Lennart Kjellman [90879]
Mon 21 July 2014, 21:29
Registrerad medlem #90879
inlägg: 87
I juni spelade KTH:s lag Team RIOT kvartsfinal i Universitets-EM på nätet, och tog sig vidare till semifinal. Nu kanske någon tycker att det är anmärkningsvärt att det inte har hörts ett knyst om detta, men då får jag lov att kontra med att det här faktiskt var i juni 2013!

Efter mycket om och men har det till slut visat sig att semifinaler och final inte ska spelas på BBO, som man kanske kunde tro. Istället kommer dessa matcher att gå av stapeln i samband med universitetsmästerskapet EUGames i Rotterdam i slutet av denna vecka. I det lag som åker ner till Rotterdam återstår bara en sjättedel av ursprungsgänget, och denna sjättedel är jag. Eftersom de andra fem är på annat håll (Las Vegas tixempel), får jag istället med mig Klara Asplund som partner och Erika Rodin-Filip Nolhage Olin som vingar. För motståndet står högsskolor från Gdansk i Polen, Nijmegen i Nederländerna och Antwerpen i Belgien.

Exakt hur avslutningen kommer att gå till är ännu inte helt klart, åtminstone inte för oss, men det verkar vara 11 segment med 16 brickor i varje, där 5 eller 6 segment utgör någon sorts semifinalspel och de övriga är final/bronsmatch. Om inget har ändrats kommer spelschemat att se ut som följer:

Torsdag-fredag 4*16 brickor kl 09:00-13:30+15:00-19:30
Lördag 3*16 brickor kl 9:00-13:30+15:00-17:10

Några BBO-sändningar har vi inte hört om tyvärr, och var resultaten kommer finnas vet vi inte heller. Vi ska dock försöka att rapportera efter bästa förmåga. Så hoppas vi att ni alla håller tummarna för ett andra svenskt EM-guld inom en dryg vecka!
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80