Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Juniorbloggen
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Juniorbloggen

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Erika Rodin [93303]
Mon 07 April 2014, 11:31
Registrerad medlem #93303
inlägg: 256
Efter mycket om och men lyckades vi äntligen få igång matchen igår runt midnatt. Motståndarnas fjärde man lyckades inte bara hamna i tre timmars trafikköer utan han lyckades även glömma sin dator på jobbet och var därmed tvungen att hitta en "public computer" att spela ifrån...

Första brickan plockade jag upp följande kort:

x
Jx
AKxxxx
KDxx

Öppnar med 1ru och då går man in med 2sp till vänster. UD av Simon och jag visar snällt min klöverfärg. 3sp kommer då av Simon, något kravbud, kanske sang-sökandes eller någon good raise? Eftersom jag har lite extra längd i ruter bjöd jag 4ru och Simon tar 4hj som borde vara kontroll med ruter som trumf. Visar min singelspader med 4sp (borde inte kunna ha A/K för då hade jag kanske bjudit 3nt?) och Simon tog essfrågan. Visade mina två ess och nu kom 5NT. Vad ska vi bjuda nu? Tänk om Simon bjöd 3sp som good raise i klöver? Vi spelar inte klöver som trumf va? Nej ruter måste vara trumf.. Men för att vara på den säkra sidan tog jag 7kl så får Simon bestämma vilken storslam vi ska spela vilket blev helt rätt när han hade:

AKx
A
Jx
AJT9x

Annars hände det inte så mycket spännande eller ovanligt och vi kunde efter 24 brickor skriva in 131-26 i IMP vilket genererade i ännu en 20-0 vinst. Nu är vi klara med gruppspelet och sextondelsfinalerna kommer att starta någon gång i maj om jag förstått allting rätt. Tills dess ska vi hinna spela Karlstadmixen, JSM-lag, JNM-par, riksläger, SM-semi (inte jag dock) och Guld-Iaf:en. Det är svårt att inte älska våren med tanke på hur bridgeschemat ser ut!


Allt blir bra till slut och är det inte bra så är det inte slut.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Ola Rimstedt [88183]
Mon 14 April 2014, 19:35
Registrerad medlem #88183
inlägg: 39
El finale!

En helg nere i Sölvesborg avslutades med vinst! Fantastiskt roligt (kan bridge någonsin bli tråkigt?), stort tack till bra arrangemang och köket som fixade bra käk!

Lite intressanta givar har vi minsann fått beskåda. Tänkte skriva om två givar:

SM-semi
Sölvesborg

5
Nord giv
ingen i zon
Mikael Rimstedt
Kknxx
K9xx
Dx
K10x
x



y



Ola Rimstedt
EDx
Ekn8x
EKkn
kn8x

VästNordÖstSyd
xMikael RimstedtyOla Rimstedt
  11  pass  12 
 pass  23  pass  2NT4 
 pass  35  pass  36 
 pass  3NT7  pass  48 
 pass  4  pass  4NT 
 pass  59  pass  510 
 pass  511  pass  pass 
 pass 

1 2+
2 Naturligt
3 Kan vara 3-stöd
4 Frågar
5 4-stöd 12-14 balans
6 Ingen kortfärg
7 Spader kontroll
8 Kontroll
9 1 / 4
10 Trumf dam?
11 Nope


Efter att ha förklarat en ganska simpel budgivning så får jag en blixtsnabb klöverhacka i utspel. Hade en känsla, och den spelade jag på... Upp med klöverkung i första stick - claim 11! Bra utspel av MTV, bra man inte satt o sov som spelförare Utspelshanden hade klöveress och Qxx i hjärter, så det gick förvisso (osannolikt) att lösa trumfen utan tapp...

En annan fin giv från helgen:

SM-semi
Sölvesborg

4
Väst giv
ingen i zon
Mikael Rimstedt
EDknx
xx
Kxxx
kn10x
x
xx
EKxxxx
knxxxx
y
Kxx
D10
xx
EKDxxx
Ola Rimstedt
1098x
kn97
ED
9xxx

VästNordÖstSyd
xMikael RimstedtyOla Rimstedt
 21  pass  2NT2  pass 
 33  pass  34  pass 
 3  pass  4  pass 
 pass  pass 

1 Multi
2 Frågar
3 Alla max-händer
4 Frågar vilken högfärg


Efter mycket om och men så höll Mikael hårt i sin lilla klöversekvens och valde en liten ruter i utspel istället. 0.5 sekunder senare hade jag planerat mitt försvar, så efter ruter ess spelade jag ruter dam, spader 9 (2/4) till min partners ess. Nu fick Mikael en smart idé, han ville gardera min Kxx i trumf och skulle därför trumfkorta bordet. Ruterkung i vända och det slutade lite annorlunda än vad Mikael hade tänkt sig - en bet!

Grattis till alla andra finalister, vi ses snart!

//OlaRim
Tillbaka till toppen
Erika Rodin [93303]
Mon 14 April 2014, 21:23
Registrerad medlem #93303
inlägg: 256
På onsdagkväll börjar årets roligaste event; rikslägret som i år även sammanfaller med "JNM"-par (anledningen till citationstecken är då det är ett öppet mästerskap och jag ska själv spela med en schweizare). Detta gör förstås att rikslägret får besök av våra nordiska grannar (och några till) vilket har samlat hela 81 juniorer detta år! Det kommer säkerligen rapporteras om resultat här på svenskbridge men juniorbloggen kommer nog vara tyst tills veckan är slut. Önskar man se lite bilder få lite korta uppdateringar föreslår jag att ni följer oss på Facebook!

Sök efter "Svensk juniorbridge", gilla sidan och woops allt är klart! (Tror den här länken ska fungera: https://www.facebook.com/pages/Svensk-Juniorbridge/631804050182841 om man inte kan hitta)



Allt blir bra till slut och är det inte bra så är det inte slut.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Erika Rodin [93303]
Fri 25 April 2014, 16:06
Registrerad medlem #93303
inlägg: 256
Då jag fyller år i morgon tänkte jag att jag skulle fira mig själv i London. Detta medförde att jag och Simon lämnade Sverige för att åka till London i går. Dagen har spenderats med en promenad genom Hyde Park med vår egna guide Gunnar Hallberg. Guidningen bestod dock inte med information om London utan om anekdoter från Gunnars liv. Bland annat fick vi denna bricka:

9xx
KJxxxx
Kx
Kx
-
AJ10
ADxxxx
xx
Ax

Budgivningen går: 1hj-X-4hj-alla passar
Utspel: klöver x

Hur går du hem?

Snart iväg till en japansk restaurang för god mat och sedan utgång. I morgon vårbal (???) och på söndag ska vi försöka hitta något ställe att spela bridge på.


Allt blir bra till slut och är det inte bra så är det inte slut.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Mikael Grönkvist [85230]
Mon 28 April 2014, 17:37
Registrerad medlem #85230
inlägg: 205
God kväll Sverige!

Efter en lång dag igår, som inleddes med att väckarklockorna i Västra Skogen ringde 02.50 och avslutades strax efter 22 på hotellet i Fort Lauderdale, har Daniel Gullberg och undertecknad nu hämtat oss från resan. Vi är på plats här i Florida för att spela en "Regional", en bridgevecka i lite mindre format, tillsammans med Sandra Rimstedt och Lynda Nitabach från USA. Till vår förvåning sprang vi dock på svenske Peder Linder imorse när vi åt frukost, han var dock bara på genomresa och ska inte stanna längre än till imorgon.

På planet över Atlanten hann vi sova, prata system, bekanta oss med Bochi från Makedonien (alltså inte den mer kände Norberto) och upptäcka att "Genusmomentet" förmodligen inte betyder samma sak på tyska som svenska (eftersom chokladpuddingen som serverades hette just det). Efter 16 timmar på resande fot unnade vi oss ett bad i havet (vattentemperaturen uppskattades till 23 grader Celsius) och en mexikansk middag innan vi varit uppe tillräckligt länge för att vi skulle kunna få sova utan att förstöra dygnsrytmen.

Ikväll är det spelstart så efter lunch är vårt mål att lista ut vilka systemregler det är som gäller så vi vet om våra transfersvar på 1C, vårt reläbud 2C och Nilslands sangförsvar är lagliga. Vi återkommer under veckan med fler rapporter.


» länk
Tillbaka till toppen
Daniel Gullberg [37167]
Wed 30 April 2014, 15:41
Registrerad medlem #37167
inlägg: 81
Den första knock-outtävlingen är färdigspelad, och vi lyckades vinna andra bracketen komfortabelt. I eftermiddag börjar en likadan tävling, vi gissar dock att vi kommer att hamna i högsta bracketen denna gång vilket kommer erbjuda klart svårare motstånd.

Något vi har märkt här är att apelsinjuicen är god! Även den som inte är så bra är bra. Inte så konstigt kanske när man tänker på att den man köper i Sverige heter "Florida". Åtskilliga glas har konsumerats eftersom det bjuds på juice i spellokalen. Kanske den vitaminkick som vi behöver för att ta oss vidare idag?

//Atlantfararna
Tillbaka till toppen
Mikael Grönkvist [85230]
Thu 01 May 2014, 21:03
Registrerad medlem #85230
inlägg: 205
Gårdagen inleddes med ett dopp i Atlanten innan vi åkte ur den nyuppstartade Knockouten i första matchen. En tresnurr med Håkan Nilsson i ena laget och makarna Granovetter i det andra blev för tuff efter lite oflyt på en storslamsbricka. Vi tröstade oss med en kanonmiddag på Truluck's, ett skaldjurs- och stekställe, som bland annat serverade stenkrabbor, en delikatess härifrån Florida.

I den ensessions-Swiss (Gröna Hissen) som sedan följde förlorade vi våra inledande matcher knappt, vann den tredje med lite marginal och tog en storseger i sista för att sluta en bit över medel. Efter kvällens spel kommer det några problemgivar som dykt upp under spelet hittills. Titta in igen då!


» länk
Tillbaka till toppen
Mikael Grönkvist [85230]
Fri 02 May 2014, 15:58
Registrerad medlem #85230
inlägg: 205
Gårdagen inleddes med en förlust direkt i Knockouten mot Meike Wortel-Pepsi och Hemant Lall-Reese Milner. I kvällens Swiss blev vi dock tvåa, något som får anses vara klart godkänt.

Två spelproblem som dykt upp så:


5
Väst giv
ingen i zon
Dxxx
Kxxx
KD10x
x






x
Dx
Eknxx
EKkn10xx

VästNordÖstSyd
 


Du har bjudit lite aggressivt och hamnat i 5Ru. Spaderknekt går till dam och kung och mer spader stjäl du på handen. Hur tänkte du spelet?



4
Väst giv
ingen i zon
K432
E10
1098
D432






Ekn765
K43
E32
E5

VästNordÖstSyd
 


Här har du kommit i mer normala 4Sp och får ruterknekt i utspel. Du duckar den och vinner när det spelas mer ruter till kung. Hur planerar du det här?


» länk
Tillbaka till toppen
Mikael Grönkvist [85230]
Fri 02 May 2014, 21:26
Registrerad medlem #85230
inlägg: 205
Giv 1



5
Väst giv
ingen i zon
Dxxx
Kxxx
KD10x
x






x
Dx
Eknxx
EKkn10xx

VästNordÖstSyd
 



Efter spader och spader ut kan vi räkna till fem trumfstick (efter stölden) och förhoppningsvis fem klöverstick. Vi behöver alltså ett stick ifrån hjärtern till detta om inte klövern löser sig för sex stick. Vi inleder med ess och kung i klöver och spelar sedan klöver till stöld då damen kommer till höger. Vi kan nu inte dra ut trumfen eftersom motståndarna då kan ta ett spaderstick när de kommer in på hjärteress. Att sticka emellan med hjärter till dam går bra om hjärteress sitter hos Öst eftersom vi då får en ingång till handen men det nu hundraprocentiga spelsättet (förutsatt 3-2 i trumf förstås) är hjärterkung från bordet. Tar någon är hjärterdam en ingång till handen och om de duckar kan vi bara trumfa ut med handen inne och ta våra klöver för jämn hemgång. Tyvärr spelades inte given så här vid bordet då kontraktet var 2Kl.

Giv 2


4
Väst giv
ingen i zon
K432
E10
1098
D432






Ekn765
K43
E32
E5

VästNordÖstSyd
 


Min ursprungsplan på den här given var att eliminera hjärtern och sedan spela spader till mask. Antingen löste sig trumfen eller så kom Väst in och var förhoppningsvis slutspelad om han hade klöverkung. När jag spelade spader till kungen visade det sig dock att spadern satt 4-0. Planen fick nu revideras en aning - spader till knekt, tre varv hjärter till stöld på bordet och rutertio skickade nu in Väst med följande slutläge:


4
Väst giv
ingen i zon
x


Dxxx


xx
Kxx
D10
x

knx
Exx


Ex

VästNordÖstSyd
 


Med ruter mot dubbelrenons kunde jag utnyttja bordets sista trumf och med en klövervända försvann den förloraren. Jämn hemgång gav 14 imp när motståndarna gick tre bet i 3NT vid andra bordet efter låg ruter ut från Sandra.

Dagens första session bjöd på en ny tresnurr mot makarna Granovetter. Den matchen förlorade vi med tre imp men då vi vann den andra med 35 gick vi vidare till kvällens spel ändå.


» länk
Tillbaka till toppen
Erika Rodin [93303]
Fri 09 May 2014, 20:46
Registrerad medlem #93303
inlägg: 256
Förra helgen var det karlstadmixguld i både par och lag och för mig var det tredje året jag besökte tävlingen. Föregående år har jag lyckats placera mig tvåa i lagtävlingen båda gångerna och kände att i år måste det bli ändring på detta! Eftersom jag förra året testade att byta vingar kände jag att i år får jag väl testa att byta partnern (annars är det ju fel på mig) så därför fick J. Upmark se sig bänkad och Simon Ekenberg togs in istället. Vid andra sidan bordet gjorde Ida Grönkvist samma sak (bänkade D. Gullberg, fjolårets partner) och tog in Mikael Rimstedt. Detta skapade laget Rissnes alerteringskommission (ingen förstod uppföljningen på aprilskämtet) och var inte helt oväntat tävlingens yngsta lag.

De fyra första matcherna var väldigt stabila och tråkiga och det blev typ lika i varje match. Detta gav dock ett bra slagläge inför de sista matcherna då tävlingen spelades som Gröna Hissen.

Har inga spännande brickor att skriva om ( ) så ni får nöja er med denna:

AK98x
AKTxxx
KT
-

Budgivningen går följande:
1hj-p-2ru (UK!)-p
2sp (very niiiice card) - p - 3hj (trestöd) - p
5kl (voidwood) - p - 5hj (0314) - p
7hj - ap

Bordet dyker upp med
xx
Dxx
Axxxx
ADx

Efter en fin spelföring vann jag sista sticket på spader åtta (vilket betyder att min partnern blir skyldig mig en grogg)!

Vi klättrade i ett lugnt tempo uppåt och i sista matchen mötte vi de som ledde (2VP före oss), så vi var tvungna att ta 17-13 för att vara säkra på vinst. Stabilt spel gav 23 till oss i matchen och vinst! Äntligen! Jag och Simon lyckades även vinna IAF:en.

Partävlingen gick mycket trögare och vi fick nöja oss med en 10e plats :/ Mest synd om Ida och Micke dock som hamnade precis utanför prisplats (sexa).

I morgon är det IAF-guld i Stockholm och startfältet ser riktigt bra ut. Trots att landslaget är borta i Tofta så har de tre övriga landslagen (junior, dam och senior) ställt upp då de har träningsläger denna helg i Stockholm. Detta har förstås lockat andra bra par som vill mäta sig med den svenska eliten (?) och jag förväntar mig en tuff tävling i morgon! Hoppas förstås på ett juniorpar som vinnare.


Allt blir bra till slut och är det inte bra så är det inte slut.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80