Kommande tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
Rapporterade tävlingar
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
03/02 Plattliret BK S:t Erik
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: LK:s domslut
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Säsongens domar

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Björn Ohlsson [5648]
Fri 21 March 2014, 14:05
Registrerad medlem #5648
inlägg: 1016
PO Sundelin[1171 skrev ...
]Men som Björn O påpekar har den enskilde spelaren alltid rätten att vända sig till LK.
Jag kan inte tolka Max' inlägg på annat sätt än att så inte är fallet.
Max Ödlund[9267 skrev ...
]Vad ska vi med LK till? Vi S:t Erik-spelare får ju inte längre överklaga ...

/B

Tillbaka till toppen
Torbjörn Gustavsson [1255]
Fri 21 March 2014, 14:07
Registrerad medlem #1255
inlägg: 840
Det framgår av lag 80 B 2 k att tävlingsarrangören har en skyldighet att utforma arrangemang för överklaganden i enlighet med lag 93. Av lag 93 framgår att, om man inte har en jury tillgänglig, ska den ansvarige TL avdöma överklaganden. Av lag 93 C framgår vidare att därefter kan ytterligare överklaganden göras till LK.

Det förefaller mig som om styrelsen för BK S:t Erik överträtt sina befogenheter i och med att beslutet verkar strida mot klubbens skyldighet att inrätta arrangemang som uppfyller lag 93. Om inte den ansvarige TL avdömer överklaganden utan bara avgör om de ska vidare till LK uppfylls inte lag 93 A. Om inte spelarna har en rätt att i sista hand kunna vända sig till LK uppfylls inte lag 93 C.
Tillbaka till toppen
Tomas Brenning [4472]
Fri 21 March 2014, 16:33
Registrerad medlem #4472
inlägg: 698
PO Sundelin[1171 skrev ...
]
1. Tomas skriver att tävlingsledarna ska konferera. Någon tävlingsledarkonferens har jag inte hittat i Mårtens ledare. (Ber om ursäkt om jag missat någon sådan passus). Där talas om att TL ska ha konsulterat respektive rådfrågat "andra" (fler om beslutet är "svårt") och senare rådgjort med "andra".

Nu ska vi inte märka ord bara för att jag skrev fritt från minnet... Poängen är att TL inte själv fattar bedömningsdomslut vid bordet. Hur sedan "konferensen" går till är väl inte viktigt så länge TL har gjort ett vettigt jobb?


Thomas Andersson[15537 skrev ...
]
MFF anser vidare att klubben inte behöver följa förbundets regler, utan kan hitta på egna regler, som denna, för att göra spelet trivsammare med mindre domslutsdiskussioner.

Ingen skräll att TA kom in från sidlinjen. Ganska dålig liknelse. S:t Erik önskar ju inte att ändra några regler för spelet bridge.

Är din preferens att England efter kvartsfinalen 1986 skulle a) överklaga Maradonas Hand of God, och sedan b) hävda att de fem spelarna Maradona dribblade bort tre minuter senare var så chockade att de inte kunde göra sitt bästa så att även det målet skulle dömas bort, och c) att England hade fått rätt i sitt överklagande efter att João Havelange hade tillämpat President's clause att göra vad som passar honom?

("President's clause" i reglerna kanske inte finns inom fotbollen, vad vet jag, men jag kan från insidan säga att en del konstiga domslut i EM och VM i bridge har överklagats ända upp till högsta nivå och så har presidenten ändrat domslutet till något som har passat bra med situationen och/eller nationaliteten hos presidenten och de överklagande.)

Nu är ju reglerna i fotboll sådana att vi accepterar felaktiga domslut med en axelryckning. Jag undrar varför bridgespelare är sådana jury- och LK-kramare i stället för att se praktiskt på det hela.


Börje Rudenstål[2336 skrev ...
]
Copernicus blev inte heller populär när han påstod att jorden cirkulerar runt solen och inte tvärtom, inte lätt att vara först med nåt, spelar ingen roll hur rätt det är.

Så sant, så sant.
Tillbaka till toppen
PO Sundelin [1171]
Fri 21 March 2014, 17:17
Registrerad medlem #1171
inlägg: 1602
Johan Linander[88360 skrev ...
]
Jag fattar inget!
Har S:t Erik bestämt att man inte kan överklaga ett domslut till LK??
Och vem är den här utvärderaren?
Kan någon förklara vad S.t Erik bestämt i denna fråga?


Läs ledaren i Pass.

Av ledaren framgår att StEriks styrelse anser att några har svårt att acceptera TLbeslut och överklagar i tid och otid. Därför har styrelsen beslutat att TLs domslut framöver är slutgiltiga.

Vidare har styrelsen beslutat ta bort klagoinstansen jury. I VM,OS och EM har man valt att efter italienskt mönster ta bort den sk Appeals committee (juryn) eftersom man anser att tävlingsledarkvaliteten är så hög. Där har man i stället infört en överklagarinstans, en Reviewer som i förekommande fall granskar att TL utfört sitt arbete korrekt för att komma fram till beslutet (dvs han bedömer inte själva beslutet utan vägen dit).

StEriks Utvärderare som "normalt" är TKs ordförande (eller om denne deltog i beslutet, någon annan medlem i TK) har mandat att godkänna överklagandet och för det i så fall vidare till LK - eller underkänna det med bestraffning av den överklagande i form av 1 VP eller 10% av en topp i partävling.

Tillbaka till toppen
Thomas Andersson [15537]
Fri 21 March 2014, 17:28
Registrerad medlem #15537
inlägg: 1777
Tomas Brenning[4472 skrev ...
]S:t Erik önskar ju inte att ändra några regler för spelet bridge.


Om det som Max skriver är sant (att spelarna inte får lov att överklaga till LK), så är det just regeländringar ni gör. Eller du anser inte att ett domslut efter regelboken är en del av reglerna? Konstig inställning.

Medges dock att liknelsen kunde varit bättre, men i sak var den korrekt utefter de observationer som kan göras i tråden.



\\\"Använd inte fula ord.\\\" säger Skalman.
\\\"Det gör jag aldrig.\\\" svarar Bamse.
\\\"Du sa skynda. Det är det fulaste ord jag vet.\\\"
Tillbaka till toppen
Sven-Olov Flodqvist [9027]
Fri 21 March 2014, 18:18
Registrerad medlem #9027
inlägg: 1078
Tomas Brenning[4472 skrev ...

Nu är ju reglerna i fotboll sådana att vi accepterar felaktiga domslut med en axelryckning. Jag undrar varför bridgespelare är sådana jury- och LK-kramare i stället för att se praktiskt på det hela.

Ska det vara efterföljansvärt att diverse fysiska sporter inte förmår upprätthålla sina egna regler för lekarnas genomförande?


Tillbaka till toppen
Webbsajt
Lars Andersson [5351]
Fri 21 March 2014, 18:57
Registrerad medlem #5351
inlägg: 358
Bland LK:s 34 domar från 2012-2013 finns 2 som kan vara från St Erik. I båda fallen biföll LK överklagandet. Det verkar inte finnas något som helst sakligt skäl för St Eriks TK att bryta mot bridgelagarna och samtidigt trampa på medlemmarnas rättigheter.
Tillbaka till toppen
Tomas Brenning [4472]
Fri 21 March 2014, 18:57
Registrerad medlem #4472
inlägg: 698
Sven-Olov Flodqvist[9027 skrev ...
]
Tomas Brenning[4472 skrev ...

Nu är ju reglerna i fotboll sådana att vi accepterar felaktiga domslut med en axelryckning. Jag undrar varför bridgespelare är sådana jury- och LK-kramare i stället för att se praktiskt på det hela.

Ska det vara efterföljansvärt att diverse fysiska sporter inte förmår upprätthålla sina egna regler för lekarnas genomförande?

Att man har infört måldomare i ishockey är ett fantastiskt beslut.

Att Sepp Blatter är en tjurskalle som inte vill följa efter i fotboll är obegripligt. Iofs ska väl tester göras inom snart, och de håller väl på med hawkeye också, så jag utgår från att tekniken vinner även där.

I fotboll hade man en gång i tiden en domare. Nu har man minst 4 st. Det är ju också ett sätt att försöka förbättra domsluten.

I bridge tycker jag att det är bättre att resultatet efter sista ronden är spelad faktiskt är ett slutresultat som inte kan överklagas. TL får bättre och bättre instruktioner för hur korrekta domslut ska avges vilket gör att färre och färre fel begås. Jag har inga som helst problem att släppa genom något enstaka fel om det betyder att slutresultatet är just det.

Min åsikt behöver naturligtvis inte delas av andra men jag kommer att stå på barrikaderna och skrika mig hes till fördel för det.
Tillbaka till toppen
Tomas Brenning [4472]
Fri 21 March 2014, 19:11
Registrerad medlem #4472
inlägg: 698
Thomas Andersson[15537 skrev ...
]
Tomas Brenning[4472 skrev ...
]S:t Erik önskar ju inte att ändra några regler för spelet bridge.

Eller du anser inte att ett domslut efter regelboken är en del av reglerna?

Jag tycker att det är lite egendomligt att rätten att överklaga till LK ingår i lagboken. Det är ju en procedur _efter_ att bridgelagarna har slagit till, och den borde vara upp till varje organisatör, och inte ingå som ett specifikt kapitel i lagboken.

Det jag tycker vore bättre är att SBF kunna ha General Conditions of Contest där LK-rätten ingår. Sedan kan en organisatör skriva egna CoC som friskriver sig från General CoC.

Låt oss anta att överklagande till motsvarande till LK finns i de internationella lagarna. Då begår WBF lagbrott som har avskaffat appeal's committée i stora internationella tävlingar. Tror vi att de bryter mot sina egna lagar? Utan tvekan (!), men frågan är om de gör det i detta fall. Jag vet inte vad som står i den internationella lagboken.

Jag jobbar vid en privat tillställning i London varje år. Två år i rad förstördes tidsschemat för mingel, prisutdelning och hemresa av överklaganden. Jag föreslog att skippa överklaganden och i stället förlita sig på de 2-3 EBL-tävlingsledare som jobbar där. Lätt som en plätt, eftersom det var en privat organisatör.

Thomas Andersson[15537 skrev ...
]
Konstig inställning.

Kanske. Eller inte. Fråga om tycke och smak, antar jag.

Thomas Andersson[15537 skrev ...
]
Medges dock att liknelsen kunde varit bättre, men i sak var den korrekt utefter de observationer som kan göras i tråden.

Den var å andra sidan väldigt underhållande. Kudos.
Tillbaka till toppen
Torbjörn Jönsson [6268]
Fri 21 March 2014, 19:32
Registrerad medlem #6268
inlägg: 929
Kan man få ett svar på frågan:

Har S:t Erik förbjudit sina medlemmar att överklaga till LK?

Föreslår att ni svarar "Ja, det har man" alternativt "Nej, det har man inte".
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80