Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: LK:s domslut
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Säsongens domar

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Mårten Gustawsson [8699]
Fri 21 March 2014, 09:26
Registrerad medlem #8699
inlägg: 76
Vad har man som medlem i Svenska Bridgeförbundet för rätt att överklaga Tävlingsledarens beslut?

I ”Generellt regelverk för tävlingar i Svenska Bridgeförbundet 2013-2014” anges att: ”Tävlande som är missnöjd med tävlingsledarens domslut har laglig möjlighet att överklaga och få det omprövat i högre instans.”

I ”2007-års lagar för tävlingsbridge” anges i ”§92. Rätt att överklaga” under ” ”§92A. Den tävlandes rättighet” att:
En tävlande eller hans lagkapten kan begära att ett domslut som fällts vid hans bord tas till omprövning. Varje sådant överklagande, om det anses sakna värde, kan bestraffas i enlighet med bestämmelserna.” Finns ingen jury eller om ”juryn inte kan sammanträda utan att störa tävlingens planenliga förlopp” så får den ansvarige TL träda in i juryns ställe.

Det är BK S:t Eriks åsikt att den tävlandes rätt att överklaga tillgodoses av "Utvärderaren".

Lasse och Tjolpe: Jag hoppas att ni inte blir förvånade att S:t Erik faktiskt har studerat vilka regler som gäller innan beslutet fattades?

För den som är intresserad och har tillgång till S:t Eriks klubbtidning Pass handlar min ledare i det senast numret om att "TL:s beslut gäller".

Hälsar
Mårten Gustawsson
Ordförande BK S:t Erik

Sven-Olov Flodqvist[9027 skrev ...
]
Lars Andersson[5351 skrev ...
]
Intressant. Så St Erik har lämnat förbundet?

Det kan förefalla så. I lagbokens inledning om dömande instanser står det att varje FSB underställd organisation, tävlingskommitté och tävlingsledare samt vad gäller besvärsärenden även enskild spelare har rätt att hänvända sig till LK enligt i detta avsnitt och i lagarna angivna linjer.


Tillbaka till toppen
Webbsajt
Björn Ohlsson [5648]
Fri 21 March 2014, 09:42
Registrerad medlem #5648
inlägg: 1016
93.C. Överklagande till LK
Sedan ovanstående möjligheter utnyttjats, kan ytterligare överklaganden göras hos Förbundet Svensk Bridges Lagkommission (överklagande till Lagkommissionen förmedlas av tävlingsledaren).

/B

Tillbaka till toppen
Björn Sörling [80438]
Fri 21 March 2014, 09:48
Registrerad medlem #80438
inlägg: 937
Mårten Gustawsson[8699 skrev ...
]
Lasse och Tjolpe: Jag hoppas att ni inte blir förvånade att S:t Erik faktiskt har studerat vilka regler som gäller innan beslutet fattades?


Gäller att bara studera det som kommer på tentan?
Tillbaka till toppen
Lars Andersson [5351]
Fri 21 March 2014, 11:40
Registrerad medlem #5351
inlägg: 358
Jättebra. Det finns en snabbare "jury" men man kan fortfarande överklaga till LK. Jag tolkade ett tidigare inlägg som att LK inte användes längre, det hade varit mot bridgelagarna.
Tillbaka till toppen
Börje Rudenstål [2336]
Fri 21 March 2014, 11:46
Registrerad medlem #2336
inlägg: 1225
Jag tycker dessutom att det är ett bra beslut S:t Erik tagit, vi gnäller för mycket, acceptera TLs domslut lite oftare.
Även om just Madonnas "guds hand"-mål sannolikt strukits om det funnits möjlighet att överklaga domslut i fotboll.

Tillbaka till toppen
Webbsajt
Leif Lundberg [20271]
Fri 21 March 2014, 12:23
Registrerad medlem #20271
inlägg: 360
Lars Andersson[5351 skrev ...
]
Jättebra. Det finns en snabbare "jury" men man kan fortfarande överklaga till LK. Jag tolkade ett tidigare inlägg som att LK inte användes längre, det hade varit mot bridgelagarna.

Då har du inte läst Mårtens inägg tillräckligt tydligt:
Mårten Gustawsson[8699 skrev ...
]
Det är BK S:t Eriks åsikt att den tävlandes rätt att överklaga tillgodoses av "Utvärderaren".

LK är inte samma som "Utvärderaren" som jag läser det.
Tillbaka till toppen
Thomas Andersson [15537]
Fri 21 March 2014, 12:45
Registrerad medlem #15537
inlägg: 1777
Malmö FF har beslutat att när det spelas match på Swedbank Stadion, så tillämpas inte offside. Det har nämligen klagats alldeles för mycket på tveksamma offsides.

MFF anser vidare att klubben inte behöver följa förbundets regler, utan kan hitta på egna regler, som denna, för att göra spelet trivsammare med mindre domslutsdiskussioner.


\\\"Använd inte fula ord.\\\" säger Skalman.
\\\"Det gör jag aldrig.\\\" svarar Bamse.
\\\"Du sa skynda. Det är det fulaste ord jag vet.\\\"
Tillbaka till toppen
Börje Rudenstål [2336]
Fri 21 March 2014, 12:58
Registrerad medlem #2336
inlägg: 1225
Copernicus blev inte heller populär när han påstod att jorden cirkulerar runt solen och inte tvärtom, inte lätt att vara först med nåt, spelar ingen roll hur rätt det är.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
PO Sundelin [1171]
Fri 21 March 2014, 13:15
Registrerad medlem #1171
inlägg: 1602
Jag är inte övertygad om att innantilläsning är allas starka sida.

1. Tomas skriver att tävlingsledarna ska konferera. Någon tävlingsledarkonferens har jag inte hittat i Mårtens ledare. (Ber om ursäkt om jag missat någon sådan passus). Där talas om att TL ska ha konsulterat respektive rådfrågat "andra" (fler om beslutet är "svårt") och senare rådgjort med "andra".

2. StErik har enligt Mårten studerat gällande regler och anser att spelarens rätt att överklaga tillgodoses av Utvärderaren.
I StEriks version låter det som om Utvärderaren måste godkänna överklagandet för att det ska skickas vidare till LK. Men som Björn O påpekar har den enskilde spelaren alltid rätten att vända sig till LK.

Vad man kan ifrågasätta är jämförelsen med VM,OS och EM där en stor del av världens mest erfarna tävlingsledare finns på plats, där ändå alltid flera av dessa rådgör (oftast är också huvudTL införstådd) inför beslut. TL rådfrågar/rådgör aldrig med spelare - han ställer bara direkta bud- eller spelfrågor.

Den "Reviewer" (Utvärderaren) som finns där är helt fristående från tävlingsledarna eftersom hans uppgift är att granska hur de skött sitt arbete; t.ex. har de ställt rätt frågor med korrekta och fullständiga förutsättningar. Om han anser att det skötts fel återförs fallet till tävlingsledningen för omprövning.

Rent formellt är kanske inte StEriks val av Utvärderare ( ordförande eller medlem i TK) den mest lämpliga att granska/utvärdera sina kolleger.

Tillbaka till toppen
Johan Linander [88360]
Fri 21 March 2014, 13:19
Registrerad medlem #88360
inlägg: 84
Jag fattar inget!

Har S:t Erik bestämt att man inte kan överklaga ett domslut till LK??
Och vem är den här utvärderaren?

Kan någon förklara vad S.t Erik bestämt i denna fråga?
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80