Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Tävlingsledarfrågor
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Plus/Minus 1VP - Appeal

Gå till sidan       >>  
Författare Post
Mikael Rimstedt [88184]
Mon 03 March 2014, 00:05
Registrerad medlem #88184
inlägg: 128
Tja!

Fick äran och spela i Danmark i helgen på grund av sjukdom i Pappas lag. Hade egentligen bara tänkt och bakspela en av Danmarks storstjärnor för att tidsfördriva helgen på något roligt men är man tillgänglig så får man ställa upp...

Min partner var Lars Munksgaard och jag hade följande kort:

Ingen

JT
KT8
J72
AKQJ4

Jag drog igång med en 15-17NT och fortsatte:

Division 1


Syd giv
ingen i zon
Lars









Mikael
kn10
K108
kn72
EKDkn4

VästNordÖstSyd
LarsMikael
    1NT 
 pass  21  22  3 
 3  4  4 

1 Transfer
2 5+Sp 5+Lå


Min höger har alltså visat 5+sp och 5+lågfärg med sitt 2hj-inkliv. så nu tyckte jag att jag hade en fruktansvärt dålig hand och sitta i försvar med men en skapligt spelstark hand. Så jag nöjde mig med 3Hj och tänkte att "jag har bjudit klart" ungefär. Så när min MTH bjöd 4Sp i nästa budrond så började det luta åt att det var VI som skulle offra oss över 4sp. Jag har ju trots allt 0 stick i defensiven men 5Hj kan mycket väl gå en bet för mycket. Så... Jag valde Pass för att än en gång ge partnern chansen att göra något klokt. Släden dröjer ca 10-12 sekunder på andra sidan skärmen och kommer tillbaka med Dubbelt och Pass. Jag hade redan tidigare bestämt att jag inte ville försvara mot 4Sp så jag valde att ganska hastigt bjuda 5Hj som det gick Passrunt på. Då säger min skärmkamrat "Jeg tror det var lidt break in tempo på anden side skærmen" och jag var enig om att det var "LIDT(!!!) break in tempo" men inget som på något sätt skulle ändra mitt bud. Jag hade trots allt redan bestämt mig men det är ju självklart inget jag skriker ut högt genom skärmen.

Såhär såg given ut:



5 -1
Väst giv
ingen i zon
Lars
65
ED953
D98
1087
8732
742
K3
9652
EKD94
kn6
E10654
3
Mikael
kn10
K108
kn72
EKDkn4

VästNordÖstSyd
LarsMikael
 



Hon på min skärmsida insåg att 4Sp gick hem så hon kalla på TL och förklarade läget.
.............20min senare kommer TL och berättar att hon korrigerar resultatet till -590 och jag blir nästan förbannad på hur man kan korrigera ett bud som inte ens hade något med break in tempo o göra. Hon hävdade dock konstant att det var just break in tempo som fick mig att bjuda 5Hj och påstod att jag var färdig efter 3Hj. Jag skakade på huvudet, jämförde med lagkamraterna och stack direkt till tävlingsledaren för att begära en appeal efter att även min far var enig om att 5Hj var ett korrekt bud.

Vid appealen så gav vi båda vår version. Jag berättade även att Danskan inte är mitt första språk så kan varit så att jag har hört fel om hennes fråga. Iaf, de nickade och efter att vi hade berättat våra versioner så frågar en av TL hur länge tankepausen var. Nu blev jag nästan skyförbannad när BÅDA motståndarna vid bordet sa "mindst et halvt minut". Förstår verkligen inte hur man har ansikte nog att stå och överdriva tiden så mycket. Lät ju som om det var deadly-serious för dessa människor. Jag hade dock ingen lust och tjafsa utan vi (jag och Lars) sa att vår uppfattning var max 10 sekunder...

Det hela slutade med att resultatet stod och denna appealen kostade då vårt lag platsen att få stanna kvar i div 1 med 1VP. Vi hade alltså vunnit 2VP om appealen hade gått igenom och hade stannat kvar i div1 till nästa säsong.

Ber om ursäkt för all text men ville bara dela med mig av min motivering kring hela brickan och händelsens gång.

Så nu kommer frågan som hela inlägget handlar om:

Tycker ni det var rätt dömt av TL/juryn? Borde jag bjudit 5Hj direkt över 4Sp för att slippa detta elände? Vad är egentligen BIT's "maxtid" när det gäller utnyttjande av OI vid bordet?

//Mikael


Ettan
Tillbaka till toppen
Joakim Möller [33431]
Mon 03 March 2014, 00:35
Registrerad medlem #33431
inlägg: 104
Gjorde den danske TL någon undersökning för att fastställa att pass är ett logiskt alternativ? Även om pass bedöms vara ett logiskt alternativ kan man kanske tänka sig döma korrigerad score t.ex. 5hjX-3. Att bara lyckas ta en bet i 5 hjärter kan te sig en aning märkligt. Även om man inte hittar stölden så är det rimligtvis alltid två bet med ett någorlunda sunt försvar. Splitscore blir runt 400 ut i såna fall dvs. väldigt nära de 420m som de kunde prestera på egen hand.
Tillbaka till toppen
Mikael Rimstedt [88184]
Mon 03 March 2014, 00:50
Registrerad medlem #88184
inlägg: 128
Två ronder sp följt av klöver så jag kunde kasta 2 ruter på klövern.


Ettan
Tillbaka till toppen
Johan Upmark [24498]
Mon 03 March 2014, 00:56
Registrerad medlem #24498
inlägg: 96
Tyvärr Micke. I min värld är du körd, argument som: "jag hade redan bestämt mig" är helt ointressanta om det var ett break in tempo. Det är helt enkelt alldeles för ologiskt att först bestämma sig för att spela försvar och sen ta bort när partnern vill spela försvar till dubblad taxa.

Huruvida det var en tankepaus eller ej är förstås en helt annan fråga, utan tankepaus får du göra vad du vill.

Vad som anses vara break in tempo vid spel med skärmar tror jag varierar lite beroende på var du befinner dig i världen. Runt 20 sekunder är nog ett slags genomsnitt, men det där vet säkert Henrik m.fl. bättre.

Johan
Tillbaka till toppen
Jan Lagerman [7856]
Mon 03 March 2014, 06:04
Registrerad medlem #7856
inlägg: 853
Johan Upmark[24498 skrev ...
]
Tyvärr Micke. I min värld är du körd, argument som: "jag hade redan bestämt mig" är helt ointressanta om det var ett break in tempo.


Jag håller med helt och hållet men bara OM det var break in tempo (BIT).
Jag läste David Stevenson som en gång hävdade att 10 sekunder inte är en BIT (break in tempo) i kompetativa lägen på denna nivå, utan att det måste vara längre tid. Vet inte om det är internationellt etablerat eller vad som gäller i Danmark (eller i Sverige för den delen). Kanske ngn av våra TL kan reda ut detta.

En gång satt jag i en liknande situation.
Min bedömning var att pausen var kanske 10-15 sekunder.
Min motståndare sa 3minuter.

Tillbaka till toppen
Henrik Johansson [15131]
Mon 03 March 2014, 06:57
Registrerad medlem #15131
inlägg: 1851
Det är upp till varje land att skriva sina egna skärmregler, internationellt (EBL+WBF) samt i Sverige så krävs det minst 20 sekunder innan det anses vara ett BIT.
Tillbaka till toppen
Johan Sylvan [2325]
Mon 03 March 2014, 07:00
Registrerad medlem #2325
inlägg: 139
Min erfarenhet är att tankepauserna i verkligheten nästan alltid är betydligt kortar e än de upplevs vid bordet(fr.a av motståndarna...) Dock verkar tankepausen i det aktuella fallet varit tillräckligt lång för att det ska vara "break in tempo" vilket gör att man i Mikaels sits helt enkelt måste bita i det sura äpplet och passa även om det tar emot. Har dessutom svårt att tro att 7-8 av 10 skulle bjuda 5Hj i det uppkomna läget utan föregående tankepaus.
Tillbaka till toppen
Johan Sylvan [2325]
Mon 03 March 2014, 07:37
Registrerad medlem #2325
inlägg: 139
Efter att ha sett Henriks inlägg om att minst 20 sek krävs i Sverige
förefaller det som att Micke borde klarat sig, har svårt att tro att tankepausen var mer än 10 sekunder i verkligheten om Mikaels beskrivning stämmer. Vore dock intressant att veta vad praxis i Danmark är, där kanske det är 10 sekunder eller helt enkelt ingen angiven siffra utan bara "uppenbart break in tempo" som
gäller.
Tillbaka till toppen
Henrik Johansson [15131]
Mon 03 March 2014, 07:40
Registrerad medlem #15131
inlägg: 1851
3. En forsinkelse på højst 20 sekunder anses ikke for at give ubeføjede oplysninger (se også § 124C6).

124C6 handlar om att man inte medvetet bör fördröja släden mer än 20 sekunder.
Tillbaka till toppen
Torbjörn Jönsson [6268]
Mon 03 March 2014, 08:19
Registrerad medlem #6268
inlägg: 929
Finns det inget motsvarande vår lagkommission i Danmark?

(Därmed inte sagt att de hade ändrat domslutet).
Tillbaka till toppen
Gå till sidan       >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80