Kommande tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
Rapporterade tävlingar
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
03/02 Plattliret BK S:t Erik
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Tävlingsledarfrågor
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Plus/Minus 1VP - Appeal

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Mikael Rimstedt [88184]
Mon 03 March 2014, 14:11
Registrerad medlem #88184
inlägg: 128
Johan Upmark[24498 skrev ...
]
Fredrik Jarlvik[4451 skrev ...
]
Johan Upmark[24498 skrev ...
]
Tyvärr Micke. I min värld är du körd, argument som: "jag hade redan bestämt mig" är helt ointressanta om det var ett break in tempo. Det är helt enkelt alldeles för ologiskt att först bestämma sig för att spela försvar och sen ta bort när partnern vill spela försvar till dubblad taxa.

Johan


Bara en undran. Om man med skärmar skriver till sin skärmkompis något som; "Jag tänker bjuda 5 hj om min partner dubblar 4 sp" ? Kan detta då åberopas vid ett eventuellt domslut?

Ett argument att inte bjuda 5 hj direkt kan ju vara att man tror att det blir för dyrt mot 4 sp odubblat, men lönsamt mot 4 sp D eller RD (dvs så som fallet var nu).


Absolut, visst kan du göra så. Problemet är ju bara att partnern kanske hamrar ner en yxa i bordet som du nu måste ta bort ...

Argumentet att det blir billigare att offra sig nu när det är dubblat håller inte riktigt heller. I alla fall inte när du som här har beskrivit din hand ganska bra. Du har öppnat med en 15-17 NT, frivilligt stöttat partnerns enkla överföring, passat på 4sp för att förneka flera defensivstick etc. För att ta ett annat extremt exempel. Låt oss säga att vi öppnat med 1NT i tredje hand på JTxxxxxx slut i spader och vår partner straffdubblar 4hj efter tankepaus. Nu skulle jag självklart tillåta 4sp, även om folk skulle bli vansinniga för att jag först sjajsar och sen fuskar igen genom att ta bort partnerns grilldubbling. Partnerns grill KAN helt enkelt INTE ha påverkat dig i det här fallet.

Inte för att jag direkt misstror Micke eller någon annan som säger att de alltid tänkt bjuda, men eftersom de KAN ha blivit påverkade av partnerns tankepaus är det helt enkelt inte ok.

Johan



Jag hade ju som sagt en spelstark hand och stöd i partnerns färg. Jag kan ha 17 med 4-stöd eller som nu 3-stöd och 15. Jag kan ha 17 med typ osäkra defensivkort och säga Pass eller förslå och försvara 4sp med en spelstark hand (som jag hade nu). När partnern dubblade så har han antagligen lite kort, låt säga 8-13hp. Då passar jag med förslag 1 och bjuder med förslag 2 (tycker jag). Dock så vet jag inte min MTH's fördelning. Med vilken 6-5 som helst så kan man enkelt se på min hand att 4sp står som ett segel. Nu hade han (enligt mig) JÄTTEminimum för att först kliva in med 2H och sedan lyfta till 4sp gentemot partnern möjliga 3-stötta och även NU så gick 4sp hem.

Men hur juryns motivering löd har jag ingen aning om. Kände knappt en kotte där ändå och tävlingsledaren såg inte så värst rutinerad ut.



Ettan
Tillbaka till toppen
Ola Brandborn [13092]
Mon 03 March 2014, 14:20
Registrerad medlem #13092
inlägg: 774
Vad jag inte förstår är varför du passade och bad partnern "göra något smart" och inte bjöd 5 hjärter direkt, nu när han valde det "smarta" och dubblade. Om du ändå tänkte bjuda 5hj på alla dubblingar för att du ser att 4 spader står, så kan du ju lika gärna bjuda det direkt..

(Jaja, diskussion om 590/500/420, men det kan man väl bortse ifrån).


Min blogg: Kackalorum.se
Min ölblogg: Stallhagen.eu
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Marion Michielsen [53103]
Mon 03 March 2014, 15:12
Registrerad medlem #53103
inlägg: 10
Mikael, du kan inte först bjuda 3hj på 3korts färg, och sen bjuda 5hj på partners långsam straff/poäng (som är samma här imo) dubbel, och förvänta att alla tänker att det är normalt.

Jag skulle aldrig ha tänkt om att bjuda 5hj här, kanske om du ha knxx akdxx knx dknx men inte alls med din hand.

Du behöver bara byte ru kung och dam eller ge partner 2542 med samma honnör att se varför.
Tillbaka till toppen
Mikael Rimstedt [88184]
Mon 03 March 2014, 15:51
Registrerad medlem #88184
inlägg: 128
Marion Michielsen[53103 skrev ...
]
Mikael, du kan inte först bjuda 3hj på 3korts färg, och sen bjuda 5hj på partners långsam straff/poäng (som är samma här imo) dubbel, och förvänta att alla tänker att det är normalt.

Jag skulle aldrig ha tänkt om att bjuda 5hj här, kanske om du ha knxx akdxx knx dknx men inte alls med din hand.

Du behöver bara byte ru kung och dam eller ge partner 2542 med samma honnör att se varför.


"Straff/poäng"-dubblingen var dock inte så långsam (tycker jag). Ville mest bara ha svar på vad jag får göra/inte för göra så det inte uppstår något liknande fel nästa gång. Sen om jag bjöd korrekt i budgivningen går väl att diskutera men det verkar som många menar att jag var totalt förbjuden att bjuda över huvudtaget. Och om jag nu skulle vara tillåtet och bjuda så var det direkt över 4sp annars "måste" jag passa hela budgivningen... Kanske jag som missuppfattar det men verkar som ni menar att jag inte fick bjuda oavsett BIT eller inte?

Ola: det var just dedär jag menade... 420/500/590/(800)



Ettan
Tillbaka till toppen
Jan Lagerman [7856]
Mon 03 March 2014, 16:40
Registrerad medlem #7856
inlägg: 853
Mikael Rimstedt[88184 skrev ...
]

"Straff/poäng"-dubblingen var dock inte så långsam (tycker jag). Ville mest bara ha svar på vad jag får göra/inte för göra så det inte uppstår något liknande fel nästa gång. Sen om jag bjöd korrekt i budgivningen går väl att diskutera men det verkar som många menar att jag var totalt förbjuden att bjuda över huvudtaget.


Du får naturligtvis bjuda 5Hj på 4Sp direkt.
Men jag tror ingen eller få hade gjort det.
När din partner bjöd den långsamma (om den kan anses vara det) dubblingen så är det sannolikare, inte säkert, att hans hand kanske inte är så bra i defensiven som du kanske kan hoppas på.
Då kommer du troligen att bli nerdömd om du går vidare.

Läget är och förblir ett klassiskt läge.
Krona de vinner, klave du förlorar.

Bjud inte 5HJ. Om det är rätt torskar du i juryn.
Om det är fel torskar du direkt.
Din vinstchans är försvinnande liten.

EDIT: Lite fel i texten åtgärdat.

Tillbaka till toppen
Marion Michielsen [53103]
Mon 03 March 2014, 17:12
Registrerad medlem #53103
inlägg: 10
Mikael, enligt mig måste du göra så:
1. Var det en BIT eller inte? Säg så om du inte håller med.
2. Om det var en BIT. Förslår tänkepausen en alternativ? (T. Ex 1hj-2hj//...3hj förslår ingenting eftersom vi inte ved om partner tänkte att passa eller bjuda 4hj).
3. Om tänkepausen förslår en alternativ, är det bara tillåten att bjuda det om 3 av 4 spelaren från din nivo skulle ha bjudit samma.
(4. Om du har fått ingen ny information och sen bjud samma som du kunde ha gjort en gång tidigare är det nästan aldrig tillåten. T.ex. 5nt-......6ru och fortfarande bjuda 7 nu.
Tillbaka till toppen
Jan Kamras [85968]
Tue 04 March 2014, 12:50
Registrerad medlem #85968
inlägg: 738
Lite off-topic, men bara lite, kunde man inte bjudit 3Kl i.st.f. 3Hj? Det borde väl visa ett 3Hj-bud med bra klöver. Då kan man lugnt lämna över senare beslut till parre och man undviker den situation Mikael hamnade i. Utspelsvisande som bonus.
Eller tänker jag helt fel?
Tillbaka till toppen
PO Sundelin [1171]
Tue 04 March 2014, 13:08
Registrerad medlem #1171
inlägg: 1602
Jan Kamras[85968 skrev ...
]
Lite off-topic, men bara lite, kunde man inte bjudit 3Kl i.st.f. 3Hj? Det borde väl visa ett 3Hj-bud med bra klöver. Då kan man lugnt lämna över senare beslut till parre och man undviker den situation Mikael hamnade i. Utspelsvisande som bonus.
Eller tänker jag helt fel?


!!!
Jan, du inbjuds härmed till att hålla en lektion vid junior/dam/seniorsammandragningen kring 10 maj. Lämpligt ämne: konkurrensbudgivning.
Tillbaka till toppen
Reine Gustavsson [6934]
Tue 04 March 2014, 14:53
Registrerad medlem #6934
inlägg: 124
Jag tycker det alltför ofta korrigeras poäng efter höga kampbud (från 4 HJ). Det tar nästan bort nöjet att spela på högre. Jag har tidigare föreslagit obligatorisk stopp lapp ( dubbel stopp, eller schack klocka)vid kampbud på den nivån. I det aktuella fallet alltså stopplapp före 4 SP.
Tillbaka till toppen
Petter Bengtsson [11369]
Tue 04 March 2014, 15:29
Registrerad medlem #11369
inlägg: 104
Reine Gustavsson[6934 skrev ...
]
Jag tycker det alltför ofta korrigeras poäng efter höga kampbud (från 4 HJ). Det tar nästan bort nöjet att spela på högre. Jag har tidigare föreslagit obligatorisk stopp lapp ( dubbel stopp, eller schack klocka)vid kampbud på den nivån. I det aktuella fallet alltså stopplapp före 4 SP.

Används stopp när man spelar med skärmar?
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80