Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Tävlingsledarfrågor
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Plus/Minus 1VP - Appeal

Gå till sidan   <<      
Författare Post
Eric Arvidsson [16417]
Tue 04 March 2014, 15:50
Registrerad medlem #16417
inlägg: 209
Nej stopp används inte vid spel med skärmar, men det tar inte bort det faktum att stopp vid konkurrensbudgivning borde införas. Det är vid dessa tillfällen som man har de svåraste bridgeavgöranden och detta skulle således underlätta om man fick 10 sekunder på sig att fatta ett beslut. (förtydligande vid spel utan skärmar) med skärmar fyller det ingen funktion....
Tillbaka till toppen
Jan Lagerman [7856]
Tue 04 March 2014, 16:27
Registrerad medlem #7856
inlägg: 853
Jan Kamras[85968 skrev ...
]
Lite off-topic, men bara lite, kunde man inte bjudit 3Kl i.st.f. 3Hj? Det borde väl visa ett 3Hj-bud med bra klöver. Då kan man lugnt lämna över senare beslut till parre och man undviker den situation Mikael hamnade i. Utspelsvisande som bonus.
Eller tänker jag helt fel?

Rätt håller jag helt med om, bara partnern begriper budet.
Många spelar fortfarande att ostört visar:

1NT 2Ru
3Kl

maxaccept med xx (eller Ax) i klöver.

Så borde man kanske inte spela i störd budgivning, men man kanske inte vågar om man kommit överens om den första betydelsen och partnerskapet är icke samspelt.

Tillbaka till toppen
Thomas Andersson [15537]
Tue 04 March 2014, 17:59
Registrerad medlem #15537
inlägg: 1777
Jan Lagerman[7856 skrev ...
]
Jan Kamras[85968 skrev ...
]
Lite off-topic, men bara lite, kunde man inte bjudit 3Kl i.st.f. 3Hj? Det borde väl visa ett 3Hj-bud med bra klöver. Då kan man lugnt lämna över senare beslut till parre och man undviker den situation Mikael hamnade i. Utspelsvisande som bonus.
Eller tänker jag helt fel?

Rätt håller jag helt med om, bara partnern begriper budet.
Många spelar fortfarande att ostört visar:

1NT 2Ru
3Kl

maxaccept med xx (eller Ax) i klöver.

Så borde man kanske inte spela i störd budgivning, men man kanske inte vågar om man kommit överens om den första betydelsen och partnerskapet är icke samspelt.



Ännu mer OT, men vad skulle det vara för fel på att ha Kx/AK/AQ/whatever? Det är inte vilka kort vi har i färgen som är det viktiga, utan längden (dvs det faktum att vi har en dubbelton, ett stöldvärde på den korta handen).


\\\"Använd inte fula ord.\\\" säger Skalman.
\\\"Det gör jag aldrig.\\\" svarar Bamse.
\\\"Du sa skynda. Det är det fulaste ord jag vet.\\\"
Tillbaka till toppen
Jan Kamras [85968]
Tue 04 March 2014, 22:44
Registrerad medlem #85968
inlägg: 738
Tycker det är analogt med andra konkurrensbudgivningar där man ofta använder ett bud i ny färg som "fit-jump" (ok - inget "jump" denna gång) eller liknande trots att det kanske varit splinter i ostörd budgivning. Det är väl extra viktigt när fi visar 2 färger varav minst en är okänd.


Tillbaka till toppen
PO Sundelin [1171]
Tue 04 March 2014, 23:30
Registrerad medlem #1171
inlägg: 1602
Jan Kamras[85968 skrev ...
]
Tycker det är analogt med andra konkurrensbudgivningar där man ofta använder ett bud i ny färg som "fit-jump" (ok - inget "jump" denna gång) eller liknande trots att det kanske varit splinter i ostörd budgivning. Det är väl extra viktigt när fi visar 2 färger varav minst en är okänd.

JAN!
Tråden gällde det danska domslutet och gled över till tankar och åsikter om budgivningen. Du gjorde då det överlägset mest förståndiga inlägget. Det är tragiskt att behöva se någon kommentera detta med annat än "Gilla", "Klokt sagt" etc med utropstecken och utan invändningar.

Sitt nöjd!

Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<      
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80