Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Tävlingsledarfrågor
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Plus/Minus 1VP - Appeal

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Jan Gutenwik [6302]
Mon 03 March 2014, 10:04
Registrerad medlem #6302
inlägg: 42
Det enda case som du skulle kunna ha är att du trodde att 4Sp skulle gå hem, men att det var billigare än 3 dubblade bet i 5Hj som i sin tur är billigare än 4Sp dubblat med hemgång.

Annars kommer du nog aldrig att klara dig så fort motståndarna hävdar att det var en tempovariation.
Tillbaka till toppen
Fredrik Jarlvik [4451]
Mon 03 March 2014, 11:18
inlägg: 486
Johan Upmark[24498 skrev ...
]
Tyvärr Micke. I min värld är du körd, argument som: "jag hade redan bestämt mig" är helt ointressanta om det var ett break in tempo. Det är helt enkelt alldeles för ologiskt att först bestämma sig för att spela försvar och sen ta bort när partnern vill spela försvar till dubblad taxa.

Johan


Bara en undran. Om man med skärmar skriver till sin skärmkompis något som; "Jag tänker bjuda 5 hj om min partner dubblar 4 sp" ? Kan detta då åberopas vid ett eventuellt domslut?

Ett argument att inte bjuda 5 hj direkt kan ju vara att man tror att det blir för dyrt mot 4 sp odubblat, men lönsamt mot 4 sp D eller RD (dvs så som fallet var nu).
Tillbaka till toppen
Marion Michielsen [53103]
Mon 03 March 2014, 11:38
Registrerad medlem #53103
inlägg: 10
Det är konstigt att TL hade inte frågat direkt hur länge alla tänkte att BIT var. Det är lättare att bestämma direkt på bordet istället av senare hos appeal committeen.

Men om du tycker det var inte mer än 10 sek skulle du inte säger att du håller med, eftersom du borde veta varför han frågar det.

En intressant artikel om problemen med BIT:
» länk

Tillbaka till toppen
Johan Upmark [24498]
Mon 03 March 2014, 12:28
Registrerad medlem #24498
inlägg: 96
Fredrik Jarlvik[4451 skrev ...
]
Johan Upmark[24498 skrev ...
]
Tyvärr Micke. I min värld är du körd, argument som: "jag hade redan bestämt mig" är helt ointressanta om det var ett break in tempo. Det är helt enkelt alldeles för ologiskt att först bestämma sig för att spela försvar och sen ta bort när partnern vill spela försvar till dubblad taxa.

Johan


Bara en undran. Om man med skärmar skriver till sin skärmkompis något som; "Jag tänker bjuda 5 hj om min partner dubblar 4 sp" ? Kan detta då åberopas vid ett eventuellt domslut?

Ett argument att inte bjuda 5 hj direkt kan ju vara att man tror att det blir för dyrt mot 4 sp odubblat, men lönsamt mot 4 sp D eller RD (dvs så som fallet var nu).


Absolut, visst kan du göra så. Problemet är ju bara att partnern kanske hamrar ner en yxa i bordet som du nu måste ta bort ...

Argumentet att det blir billigare att offra sig nu när det är dubblat håller inte riktigt heller. I alla fall inte när du som här har beskrivit din hand ganska bra. Du har öppnat med en 15-17 NT, frivilligt stöttat partnerns enkla överföring, passat på 4sp för att förneka flera defensivstick etc. För att ta ett annat extremt exempel. Låt oss säga att vi öppnat med 1NT i tredje hand på JTxxxxxx slut i spader och vår partner straffdubblar 4hj efter tankepaus. Nu skulle jag självklart tillåta 4sp, även om folk skulle bli vansinniga för att jag först sjajsar och sen fuskar igen genom att ta bort partnerns grilldubbling. Partnerns grill KAN helt enkelt INTE ha påverkat dig i det här fallet.

Inte för att jag direkt misstror Micke eller någon annan som säger att de alltid tänkt bjuda, men eftersom de KAN ha blivit påverkade av partnerns tankepaus är det helt enkelt inte ok.

Johan

Tillbaka till toppen
Johan Upmark [24498]
Mon 03 March 2014, 12:46
Registrerad medlem #24498
inlägg: 96
Nu när vi ändå är inne på området. Antag att jag har bestämt mig för att bjuda 7ru. På vägen dit vill jag bjuda 5NT för att kolla om partnern kan visa klöverkung, för att i så fall bjuda 7NT. Med skärmar kan jag enkelt gardera mig från att partnern grillar in 6ru genom att skriva min avsikt på en lapp. Hur gör jag utan skärmar? Henrik ?
Tillbaka till toppen
Henrik Johansson [15131]
Mon 03 March 2014, 12:51
Registrerad medlem #15131
inlägg: 1851
Den gamla klassiska frågan...Varför?

Varför sa du pass på 4Sp? Ja i det här fallet har ju Micke själv svarat på saken för han ville låta partnern få ta ett klokt beslut, sen när partnern har fattat "vårt" beslut så tar man helt plötsligt bort det. Hur kan man först be partnern fatta beslutet och sen inte stå med? Jo för att man är påverkad av OI, det är enda tänkbara anledningen. Byt plats på de båda lågfärgsniorna så känns 4Sp tungrott...
Tillbaka till toppen
Henrik Johansson [15131]
Mon 03 March 2014, 12:54
Registrerad medlem #15131
inlägg: 1851
Johan Upmark[24498 skrev ...
]
Nu när vi ändå är inne på området. Antag att jag har bestämt mig för att bjuda 7ru. På vägen dit vill jag bjuda 5NT för att kolla om partnern kan visa klöverkung, för att i så fall bjuda 7NT. Med skärmar kan jag enkelt gardera mig från att partnern grillar in 6ru genom att skriva min avsikt på en lapp. Hur gör jag utan skärmar? Henrik ?


Du ser till att prestera en budgivning där pass på 6Ru inte är ett logiskt alternativ...
Tillbaka till toppen
Johan Upmark [24498]
Mon 03 March 2014, 13:02
Registrerad medlem #24498
inlägg: 96
Henrik Johansson[15131 skrev ...
]
Johan Upmark[24498 skrev ...
]
Nu när vi ändå är inne på området. Antag att jag har bestämt mig för att bjuda 7ru. På vägen dit vill jag bjuda 5NT för att kolla om partnern kan visa klöverkung, för att i så fall bjuda 7NT. Med skärmar kan jag enkelt gardera mig från att partnern grillar in 6ru genom att skriva min avsikt på en lapp. Hur gör jag utan skärmar? Henrik ?


Du ser till att prestera en budgivning där pass på 6Ru inte är ett logiskt alternativ...


Det går med andra ord inte. Min bedömning är nämligen att 7ru går hem i ca 72.6 % av fallen (jag kan ha fel). I värsta fall är det en mask. I bästa fall claim, nu när partnern grillat kan jag bortse från maskalternativet och mina odds blir ännu bättre.


Tillbaka till toppen
Henrik Johansson [15131]
Mon 03 March 2014, 13:10
Registrerad medlem #15131
inlägg: 1851
Johan Upmark[24498 skrev ...
]
Henrik Johansson[15131 skrev ...
]
Johan Upmark[24498 skrev ...
]
Nu när vi ändå är inne på området. Antag att jag har bestämt mig för att bjuda 7ru. På vägen dit vill jag bjuda 5NT för att kolla om partnern kan visa klöverkung, för att i så fall bjuda 7NT. Med skärmar kan jag enkelt gardera mig från att partnern grillar in 6ru genom att skriva min avsikt på en lapp. Hur gör jag utan skärmar? Henrik ?


Du ser till att prestera en budgivning där pass på 6Ru inte är ett logiskt alternativ...


Det går med andra ord inte. Min bedömning är nämligen att 7ru går hem i ca 72.6 % av fallen (jag kan ha fel). I värsta fall är det en mask. I bästa fall claim, nu när partnern grillat kan jag bortse från maskalternativet och mina odds blir ännu bättre.




Då får man nog ta försäkringen att bjuda 7Ru direkt och inte jaga de 80 extra helpoängen man får för 7NT....Alternativet är att man låter fundering + nergång vara ett lagligt sätt att bjuda 6,5 ruter på....

Tillbaka till toppen
Mikael Rimstedt [88184]
Mon 03 March 2014, 14:00
Registrerad medlem #88184
inlägg: 128
Henrik.
Jag är helt övertygad om att partnern hade bjudit 4H på vilken hand som helst som innehåller något i stil med Hxxxxx i hjärter. Nu när han valde dubbelt på 4sp visste jag att han hade lite kort som HAN hade kunnat försvara med. Men hade jag det? Nej, därför valde jag att ta bort det. Mitt pass var INTE krav.

Hans dubbelt indikerade bara i min uppfattning att han hade lite kort. Inte "nu ska vi ta in ett telefonnummer-belopp". Det var trots allt första gången vi spelade ihop också...




Ettan
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80