Kommande tävlingar
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
08/05 Final
Rapporterade tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: LK:s domslut
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Vad säger lagen, vad säger etiken

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Thomas Ålander [28168]
Sat 15 February 2014, 22:11
Registrerad medlem #28168
inlägg: 871
Ola Brandborn[13092 skrev ...
]
Thomas Ålander, du har någon av följande fyra händer

hand a) E6, kn98753, -, EDkn64 (12hp)
hand b) E, kn98753, D6, EKD6 (16hp)
hand c) ED, kn98753, Dkn, ED6 (16hp)
hand c) ED76, E98753, D6, 6 (12hp)

Budgivningen har i alla fyra fallen gått: 1 Hj - 1 Sp - 3 Kl - 3 Ru - 3 Hj - 4Nt - ?

Observera nu att inget av buden har allerterats och ingen motståndare har ställt någon fråga.

Du vet att 4 NT är essfråga.

Vilken, om någon, av dessa händer säger du pass som svar på essfrågan? Varför passar du med den handen?

Ditt motiv till treklöverbudet med de olika händerna var, beroende vilket system du och din partner spelar:
hand a) Naturligt bud visande en väldigt svitad (och därmed spelstark)
men inte så honnörsstark hand.
hand b) Naturligt bud, visar en honnörsstark hand (16+) men det räcker med 5-4 i längder
hand c) Naturligt bud, visar en honnörsstark hand (16+) men det räcker med 5-4 i längder. Du kom däremot inte på något bättre bud utan tog till nödbudet tre klöver för du tyckte att hjärtern var för toppsvag
hand d) Visar en minst normalstark hand med spaderstöd och singeltonklöver


För min personliga del svarar jag lydigt på essfrågan och passar inte med någon av händerna.
Men är det min partner som passar på m i n essfråga skulle jag ha funnit mig i det och spelat 4 NT. Och kanske diskuterat budgivningen efteråt med partnern, spec om det gick dåligt. Gick det bra skulle jag vara nöjd med att passet kom i tid.
Tillbaka till toppen
Ola Brandborn [13092]
Sat 15 February 2014, 22:44
Registrerad medlem #13092
inlägg: 774
För min personliga del svarar jag lydigt på essfrågan och passar inte med någon av händerna.

Rätt svar Thomas!

Nu blir det dock lite krångligare:

Nu har tre klöver allerterats, motståndarna har frågat vad det betyder, och partnern har svarat följande:

Vid hand a) säger partnern att det visar 4-korts spaderstöd och singelton, minst 12 hp
Vid hand b) säger partnern att det visar 4-korts spaderstöd och 16+
Vid hand c) säger partnern att det visar "bra hand" (kanske 16+) med 3+spaderstöd och singelklöver)
Slutligen vid hand d) säger partnern att "det visar en 16+ hand med minst 5 hjärter och 4 klöver, rondkrav"

Vilken (eller möjligen vilka) av ovanstående händer har vi rätt att passa på 4 NT? Notera att jag inte denna gång frågar vad du skulle göra, utan vad man har rätt att göra, då man fått reda på att vi har missförstått varandra i budgivningen.




Min blogg: Kackalorum.se
Min ölblogg: Stallhagen.eu
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Ola Brandborn [13092]
Sat 15 February 2014, 23:00
Registrerad medlem #13092
inlägg: 774
Eftersom jag inte kan sova så ska jag vara pedagogisk även till herr Westerlund.

Micke, svara kortfattat tack, det räcker med en siffra eller ett par

Läget är följande (inte ekvivalent med ursprungsfrågan men vill tydliggöra min poäng)

Motståndarna bjuder 1 Hj - 3 Kl (*).
1 Hj kan vara 4-kortsfärg. Ni är i zon, fi är i ozon.

Du har en hand som är ointressant förutom klöversättningen, där har du någon av följande händer:
1: AKQJ32
2: KJ95
3: AK432
4: A5432
5: 65432
6: 432

Fråga A: Vilka av ovanstående händer dubblar (eller bjuder du med) utan att fråga vad 3 klöver betyder? Micke, kom ihåg, svara bara med siffror!

Fråga B: Vilka av ovanstående händer dubblar (eller bjuder du med) genom att först fråga vad 3 klöver betyder, och sedan alltid agera oavsett svar? Micke, kom ihåg, svara bara med siffror!

Fråga C: Vilka av ovanstående händer dubblar (eller bjuder du med) genom att fråga och få svaret "det visar en lång klöver och dåliga poäng, stoppbud". Micke, kom ihåg, svara bara med siffror!

Fråga D: Vilka av ovanstående händer dubblar (eller bjuder du med) genom att fråga och få svaret "det visar en lång klöver och massa poäng, utgångskrav, slamtempoaktigt". Micke, kom ihåg, svara bara med siffror!

Fråga E: Vilka av ovanstående händer dubblar (eller bjuder du med) genom att fråga och få svaret "det visar något liknande Bergen Raises (trumfstöd och definierad HP-styrka, säger inget om klövern). Micke, kom ihåg, svara bara med siffror!

Fråga F: Vilka av ovanstående händer dubblar (eller bjuder du med) genom att fråga och få svaret "det visar trumfstöd och singelton, utgångskrav". Micke, kom ihåg, svara bara med siffror!

Fråga F: Vilka av ovanstående händer dubblar (eller bjuder du med) genom att fråga och få svaret "det visar trumfstöd och renons, invitstyrka". Micke, kom ihåg, svara bara med siffror!

Fråga G: Vilka av ovanstående händer frågar du aldrig med, utan bara säger pass (efter att ha suttit och funderat 10 sekunder som man ska göra vid hoppande bud). Micke, kom ihåg, svara bara med siffror!

Ja du fattar och kan säkert fylla på med fler exempel.


Min blogg: Kackalorum.se
Min ölblogg: Stallhagen.eu
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Thomas Ålander [28168]
Sun 16 February 2014, 10:34
Registrerad medlem #28168
inlägg: 871
Ola Brandborn[13092 skrev ...
]
För min personliga del svarar jag lydigt på essfrågan och passar inte med någon av händerna.

Rätt svar Thomas!

Nu blir det dock lite krångligare:

Nu har tre klöver allerterats, motståndarna har frågat vad det betyder, och partnern har svarat följande:

Vid hand a) säger partnern att det visar 4-korts spaderstöd och singelton, minst 12 hp
Vid hand b) säger partnern att det visar 4-korts spaderstöd och 16+
Vid hand c) säger partnern att det visar "bra hand" (kanske 16+) med 3+spaderstöd och singelklöver)
Slutligen vid hand d) säger partnern att "det visar en 16+ hand med minst 5 hjärter och 4 klöver, rondkrav"

Vilken (eller möjligen vilka) av ovanstående händer har vi rätt att passa på 4 NT? Notera att jag inte denna gång frågar vad du skulle göra, utan vad man har rätt att göra, då man fått reda på att vi har missförstått varandra i budgivningen.



Hej!
God pedagogik!
Problemet här är nog mitt bristande kunnande och min d:o förståelse av problemet. Med tanke på att falskbud och psykbud är tillåtna - och jag har aldrig sett någon inskränkning av den rätten p g a frågesvar - så har jag inget önskat svar på frågan vilka av händerna man får passa med. För mig är pass en möjlighet bland andra. (Men det tycks finnas paragrafer/lagar som står över den rätten till bud.)
Det är förmodligen därför jag spelar på den nivå jag gör och iakttar vilka problem man kan få vid mer avancerade spel och fel.
Tillbaka till toppen
Ola Brandborn [13092]
Sun 16 February 2014, 13:30
Registrerad medlem #13092
inlägg: 774
Hej!
God pedagogik!
Problemet här är nog mitt bristande kunnande och min d:o förståelse av problemet. Med tanke på att falskbud och psykbud är tillåtna - och jag har aldrig sett någon inskränkning av den rätten p g a frågesvar - så har jag inget önskat svar på frågan vilka av händerna man får passa med. För mig är pass en möjlighet bland andra. (Men det tycks finnas paragrafer/lagar som står över den rätten till bud.)
Det är förmodligen därför jag spelar på den nivå jag gör och iakttar vilka problem man kan få vid mer avancerade spel och fel.


Bra, du är inne på rätt spår.

Svaret är att man inte får passa på essfrågan, då den informationen du fått höra av partnerns muntliga svar inte är tillåten information för dig. Därför måste du bjuda vidare som att du inget hört.

Du är också inne på psykbud, då kan jag berätta en lustighet som inträffade för många år sedan. Min partner tyckte att handen xx, xxx, EDknxxxx, x var en klockren 2 klöver enda krav-öppning (22+) (med planen att passa på mina 2 ruter).

Jag allerterade, om motståndarna frågade eller ej kommer jag inte ihåg, men för diskussionens skull kan vi säga att de gjorde det, och jag förklarade våra metoder.

Tyvärr för honom så tog jag till 4 NT essfråga, ville bara kolla så vi inte saknade ett ess innan jag bjöd storslam. Jag hade nämligen EDkn, Exx, xxx, Exxx.

Vid detta tillfälle har partnern fullständig rättighet att passa på 4 Nt (!). Varför får han passa nu, och inte i exemplena tidigare? Jo, för i detta exempel har han inte blivit väckt av partnerns förklaring (han har hela tiden varit medveten om att han "bjuder fel"). I de tidigare exemplena har han inte varit medveten om att han (eller partnern) inte har koll på trupperna.

Hur gick det då? Jo jag tog 13 snabba stick då både spaderkung och ruterkung satt rätt för mask och fienden sakade fel kort på slutet.


Min blogg: Kackalorum.se
Min ölblogg: Stallhagen.eu
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Thomas Ålander [28168]
Sun 16 February 2014, 19:30
Registrerad medlem #28168
inlägg: 871
Ola Brandborn[13092 skrev ...
]
Hej!
God pedagogik!
Problemet här är nog mitt bristande kunnande och min d:o förståelse av problemet. Med tanke på att falskbud och psykbud är tillåtna - och jag har aldrig sett någon inskränkning av den rätten p g a frågesvar - så har jag inget önskat svar på frågan vilka av händerna man får passa med. För mig är pass en möjlighet bland andra. (Men det tycks finnas paragrafer/lagar som står över den rätten till bud.)
Det är förmodligen därför jag spelar på den nivå jag gör och iakttar vilka problem man kan få vid mer avancerade spel och fel.


Bra, du är inne på rätt spår.

Svaret är att man inte får passa på essfrågan, då den informationen du fått höra av partnerns muntliga svar inte är tillåten information för dig. Därför måste du bjuda vidare som att du inget hört.

Hej!
Jag har förstått att det är rätt spår, och varför det anses tvunget att bjuda annat än pass, trots att man inte bjuder vad man tycker är bästa budet i situationen.
Men med tanke på att man kan/får bjuda hur man vill så anser jag att dét är en starkare regel än att tvingas bjuda något man inte haft avsikt att bjuda.
(Min lust att avancera till högre rankat spel har ju inte ökat av diskussionen. Sådant framstår bara som jobbigare och avsett för de riktigt hängivna som tål att bråkas med i slika hänseenden. I trådar för några år sedan undrades över varför så många nöjer sig med brons-/klubbnivå och jag kan förstå varför.)
Tillbaka till toppen
Henrik Johansson [15131]
Mon 17 February 2014, 05:38
Registrerad medlem #15131
inlägg: 1851
Thomas, det är precis samma regler som gäller på brons-/klubbnivå också. Det är helt enkelt så att i bland får du inte bjuda vad du vill. Det finns ingen regler som säger att du alltid får bjuda vad du vill. Däremot finns det massor med regler som reglerar vad du får bjuda och inte, och dessa gäller även på brons-/klubbnivå.
Tillbaka till toppen
Börje Rudenstål [2336]
Mon 17 February 2014, 05:53
Registrerad medlem #2336
inlägg: 1225
Enl min förmening, är enklaste sättet att förstå problemet med OI, att låtsas som du inte inte hört partnerns förklaring eller uppförande och utgå från det. Det är den logiska sidan av OI. Sedan finns det lagar som reglerar vad du ändå inte får bjuda, det är en regelmässig förlängning av OI problematiken. annan sak. Men i utgångsläget, för att förstå vad OI är och förstå vad det handlar om, varför man t ex inte får passa på 4nt i det aktuella problemet måste du tänka praktiskt.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Thomas Ålander [28168]
Mon 17 February 2014, 07:56
Registrerad medlem #28168
inlägg: 871
Hej!
Att reglerna är generella/gäller för alla är klart och rimligt.
I det aktuella fallet skulle jag inte ha passat utan svarat på essfrågan resp inte ha bråkat om det varit min partner som passat, vilket jag tidigare sagt.
Vilka händer jag får bjuda vad med i fall av OI och TI får jag nog studera om och när det blir aktuellt. Det har hittills inte varit något större problem i mina vardagskretsar. Vi tycks inte vara så petiga med det.
Självklart finns problemen på alla nivåer, men är där inte alltid lika viktigt att bråka om. Tycks det, ty de diskussioner som för på Anslagstavlan initieras oftast av spelare från högre nivåer - verkar det som. Men det k a n vara en felsyn eftersom urvalet på Anslagstavlan kan vara skevt.
Mer att tillägga har jag nog inte här.

Tillbaka till toppen
Hans Kvick [2878]
Mon 17 February 2014, 10:31
Registrerad medlem #2878
inlägg: 42
Hur kan det komma sig att det finns en uppenbar ovilja, hos allt för många, att följa det regelverk som finns inom bridgen. Hur kan det komma sig att allt för många tycker det är ok att "chansa" i lägen där det helt uppenbart inte är ok på grund av att otillåten information finns. Då och då, men allt för sällan, tillkallas TL. De flesta TL känner till lagarna åtminstone halvhyggligt vilket gör att TL många gånger fattar ett klokt beslut. Det kan till exempel innebära att ett bud som avgetts inte godkänns då OI finns som gör budet mera attraktivt.

Jag vet inte hur många gånger som den som blivit neddömd högljutt har beklagat sig, kännt sig kränkt, "hotat" att sluta spela och så vidare. Även när det gäller solklara fall.

Är reglerna så svåra att förstå? Eller vad beror det på? Finns det någon annan idrott/sport där utövarnas kunskap om reglerna är så låg?

Jag tror nämligen inte att någon är ute efter att fuska medvetet.
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80