Kommande tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
Rapporterade tävlingar
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
03/02 Plattliret BK S:t Erik
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: LK:s domslut
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Vad säger lagen, vad säger etiken

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Leif Lundberg [20271]
Fri 14 February 2014, 20:59
Registrerad medlem #20271
inlägg: 360
Thomas Ålander[28168 skrev ...
]
Jo, så tycks det vara av diskussionen att döma och det kanske är det som skiljer oss åt. Jag erkänner min okunnighet och inser inte ens vilken OI som föreligger. För mig handlar det om att försöka ro i land det kontrakt som blev slutbud.

Problemet är att den ene har missuppfattat den andres bud, och det får den ene veta genom fölklaringen att budet visar spaderstöd.
Han VET nu att de kommer att hamna i ett knasigt kontrakt och försöker rädda sig själv till ett spelbart kontrakt genom att passa istället för att svara på essen.
Man få inte uttnyttja sådan information av partnern. Det kallas Otillåten Information, OI.

Thomas Ålander[28168 skrev ...
]
Att i trådens "startfall" komma att kräva att man skall spela ett annat kontrakt, t ex på 5/6/7-nivån när man passat på 4NT är en orimlighet.

Därför att man inte får uttnyttja informationen vi fått att vi är på väg mot fel kontrakt genom att vi missförstått varandra under budgivningen. Partnern har genom sin förklaring fått oss att inse att det finns en missuppfattning. Man måste alltid bjuda som om man inte hört partnern alerteringar eller förklaringar av bud.

Thomas Ålander[28168 skrev ...
]
Varför tvingas spela något man inte haft för avsikt? Passet indikerar vad man vill spela.

Nej, passet indikerar att man insett att vi är på väg mot ett uselt kontrakt om man fullföljer budgivningen. Nu räddade motståndarna oss genom att fråga och därigenom avslöjas missuppfattningen. Man utnyttjar sedan den otillåtna informationen genom att välja ett annat bud (pass) än det man annars skulle valt, och det är inte tillåtet.
Bara för att man "alltid" skulle chanspassat i detta läge även om motståndarna inte frågat innebär inte automatiskt att det är tillåtet att göra det nu när man fått den otillåtna informationen.
Tillbaka till toppen
Per-Åke Jansson [2714]
Fri 14 February 2014, 21:26
Registrerad medlem #2714
inlägg: 13
Man ska inte fråga om vad 3kl betyder förrän man ska spela ut på brickan. Om man nu frågar vad 3 kl betyder på alerten och inte dubblar så är det med 100% säkerhet klöver man har. En nybörjare frågar inte vad budet betyder.

Tillbaka till toppen
Christian Bergek [92649]
Fri 14 February 2014, 22:31
Registrerad medlem #92649
inlägg: 154
Leif Lundberg[20271 skrev ...
]
Man måste alltid bjuda som om man inte hört partnern alerteringar eller förklaringar av bud.

Hmm... Nej, det här tycker jag Henrik och andra experter har gjort helt klart genom åren (i flera liknande trådar). Att helt enkelt bjuda som om man hade gjort utan OI är FEL. (Lag 16B)

Istället skall man för sig själv inse och acceptera att man faktiskt har fått OI. Sedan skall man överväga om OI:n i sig talar för att något bud är bättre än andra, och i så fall får man inte välja det budet som blivit mer tilltalande tack vare OI:n.
Om det däremot inte finns några logiska alternativ får man bjuda som om man inte hade hört OI:n.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Thomas Andersson [15537]
Fri 14 February 2014, 22:53
Registrerad medlem #15537
inlägg: 1777
Per-Åke Jansson[2714 skrev ...
]
Man ska inte fråga om vad 3kl betyder förrän man ska spela ut på brickan. Om man nu frågar vad 3 kl betyder på alerten och inte dubblar så är det med 100% säkerhet klöver man har. En nybörjare frågar inte vad budet betyder.



Nonsens. Har du inte följt med alls i tråden?


\\\"Använd inte fula ord.\\\" säger Skalman.
\\\"Det gör jag aldrig.\\\" svarar Bamse.
\\\"Du sa skynda. Det är det fulaste ord jag vet.\\\"
Tillbaka till toppen
Per-Åke Jansson [2714]
Sat 15 February 2014, 00:41
Registrerad medlem #2714
inlägg: 13
Thomas Andersson[15537 skrev ...
]
Per-Åke Jansson[2714 skrev ...
]
Man ska inte fråga om vad 3kl betyder förrän man ska spela ut på brickan. Om man nu frågar vad 3 kl betyder på alerten och inte dubblar så är det med 100% säkerhet klöver man har. En nybörjare frågar inte vad budet betyder.



Nonsens. Har du inte följt med alls i tråden?


Så du skulle fråga även med 2 3 4 5 i klöver,.
Kom igen Tomas . Du är ju stormästare!!!!
Tillbaka till toppen
Leif Lundberg [20271]
Sat 15 February 2014, 06:37
Registrerad medlem #20271
inlägg: 360
Christian Bergek[92649 skrev ...
]
Leif Lundberg[20271 skrev ...
]
Man måste alltid bjuda som om man inte hört partnern alerteringar eller förklaringar av bud.

Hmm... Nej, det här tycker jag Henrik och andra experter har gjort helt klart genom åren (i flera liknande trådar). Att helt enkelt bjuda som om man hade gjort utan OI är FEL. (Lag 16B)

Istället skall man för sig själv inse och acceptera att man faktiskt har fått OI. Sedan skall man överväga om OI:n i sig talar för att något bud är bättre än andra, och i så fall får man inte välja det budet som blivit mer tilltalande tack vare OI:n.
Om det däremot inte finns några logiska alternativ får man bjuda som om man inte hade hört OI:n.

Helt rätt.
Var ungefär så jag menade, men jag uttryckte mig dåligt där.
Fast det sa jag ju längst ned istället, det med att det inte är självklart att man får välja budet man skulle valt utan OI.
Tillbaka till toppen
Arne Jordestedt [4809]
Sat 15 February 2014, 08:20
Registrerad medlem #4809
inlägg: 159
Per-Åke Jansson[2714 skrev ...
]
Thomas Andersson[15537 skrev ...
]
Per-Åke Jansson[2714 skrev ...
]
Man ska inte fråga om vad 3kl betyder förrän man ska spela ut på brickan. Om man nu frågar vad 3 kl betyder på alerten och inte dubblar så är det med 100% säkerhet klöver man har. En nybörjare frågar inte vad budet betyder.



Nonsens. Har du inte följt med alls i tråden?


Så du skulle fråga även med 2 3 4 5 i klöver,.
Kom igen Tomas . Du är ju stormästare!!!!

Du svarade inte på Thomas fråga, hade du följt med hade du inte behövt svara med en motfråga till honom om han frågar med "2345 i klöver" (hackor).
Thomas har bidragit med att belysa min fråga på ett bra sätt.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Torbjörn Jönsson [6268]
Sat 15 February 2014, 09:01
Registrerad medlem #6268
inlägg: 929
Per-Åke Jansson[2714 skrev ...

Thomas Andersson[15537 skrev ...

Per-Åke Jansson[2714 skrev ...

Man ska inte fråga om vad 3kl betyder förrän man ska spela ut på brickan. Om man nu frågar vad 3 kl betyder på alerten och inte dubblar så är det med 100% säkerhet klöver man har. En nybörjare frågar inte vad budet betyder.


Nonsens. Har du inte följt med alls i tråden?

Så du skulle fråga även med 2 3 4 5 i klöver,.
Kom igen Tomas . Du är ju stormästare!!!!

Det här är ju löjligt!

Om man sitter och frågar när man inte har något i klöver kan partnern dra helt fel slutsatser och det kan bli fel i både i budgivning och försvar.

Det här handlar om partnerskap och att man måste kunna lita på partnern!

Bridge är svårt nog som det är.
Tillbaka till toppen
Thomas Andersson [15537]
Sat 15 February 2014, 09:34
Registrerad medlem #15537
inlägg: 1777
Per-Åke Jansson[2714 skrev ...
]
Thomas Andersson[15537 skrev ...
]
Per-Åke Jansson[2714 skrev ...
]
Man ska inte fråga om vad 3kl betyder förrän man ska spela ut på brickan. Om man nu frågar vad 3 kl betyder på alerten och inte dubblar så är det med 100% säkerhet klöver man har. En nybörjare frågar inte vad budet betyder.



Nonsens. Har du inte följt med alls i tråden?


Så du skulle fråga även med 2 3 4 5 i klöver,.
Kom igen Thomas . Du är ju stormästare!!!!


Ja, naturligtvis gör jag det ibland, och det har inte ett dugg med min blankpolerade stormästartitel att göra. Det hade du vetat om du hade läst tråden.

Torbjörn får en "like", dock är jag rädd för att ironin i hans inlägg inte framgår som glasklar för en del läsare. Ironi+internet lirar jäkligt dåligt tillsammans, tyvärr.


\\\"Använd inte fula ord.\\\" säger Skalman.
\\\"Det gör jag aldrig.\\\" svarar Bamse.
\\\"Du sa skynda. Det är det fulaste ord jag vet.\\\"
Tillbaka till toppen
Thomas Ålander [28168]
Sat 15 February 2014, 09:40
Registrerad medlem #28168
inlägg: 871
Har man testat att ge skriftlig förklaring i stället för muntlig, så att OI:n inte hörs och kan övervägas att bli utnyttjad?
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80