Kommande tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
Rapporterade tävlingar
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
03/02 Plattliret BK S:t Erik
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Anslagstavlan
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Öppna landslaguttagningen?

Gå till sidan       >>  
Författare Post
Magnus Eriksson [1170]
Sun 02 February 2014, 14:39
Registrerad medlem #1170
inlägg: 321
Eftersom nu du PG har haft dina smekmånader som kapten för öppna laget är dags att kritisera uttagningen av landslaget till sommarens mästerskap.

Jag har fått många mail från personer både i Sverige men även utlandet som tycker att de uttagna lever enbart på gamla meriter. Och det senaste resultatet bekräftar ju bara att de inte ens håller på hemmaplan i sitt lilla distrikt på 10 lag.

Det borde sättas högre och bättre krav på de proffs som spelar och inte bara luta sig tillbaka på sina klippkort i landslaget och diverse spel i utlandet. Det finns många amatörer som kan prestera minst lika bra. Ex borde kapten PG överväga sin egen uttagning efter helgens seger över sitt uttagna lag.

Mättnad är inte bra för bridgen. 3 av världsmästarna på Bali från Italien var inte motiverade för EM i sommar. De tog sitt ansvar och hoppade över uttagningstävlingarna hemma i Italien. Varför får inte vi från landet visa att vi kan slå våra OS-mästare?

PG borde även vidga sina vyer mer över landet och inte bara till S:t Eriks lilla Hall-of-fame. Visst det finns några duktiga veteraner där men…..

Vi är många som kan och jag är tillgänglig eftersom min semesterperiod är spikad och infaller lägligt till EM. Jag har även fri tillgång till solskyddsfaktorer som jag kan tänka mig att dela med mig på plats i soliga Kroatien. Du är bara ett samtal från en succe i EM. Tänk på det PG!

Lycka till med landslagbridgen!

Tillbaka till toppen
PG Eliasson [2827]
Sun 02 February 2014, 17:25
Registrerad medlem #2827
inlägg: 344
Tack !

För din synpunkt Magnus. Helgens insats av det uttagna laget manar till reflektion och eftertanke på flera plan.

Förhoppningsvis kommer den återstående tiden fram till EM bestå av lagbygge. Mina tidigare mantra om partnervård är viktigare än någonsin. Håller helt med om att mättnad och brist på spelglädje inte kommer att räcka i sommar. Vet dock att vi har ett starkt lag som kommer att vara motiverade när det drar ihop sig.

Focus på harmoni och spelglädje, par-och lagmoral kommer att vara avgörande faktorer. Har haft inledande samling och processen fortsätter. Helgens resultat kan i bästa fall ses som en välbehövlig väckarklocka.

För övrigt är 10 lag i Stocholm ett bedrövligt facit och 9st 8 brickorsmatcher med 25 skala ett synnerligen känsligt format.

Inte desto mindre hade nog de flesta trott att landslaget skulle klara sig vidare. Mixed emotions för mig eftersom vi tog den plats som var vikt för landslaget. Stort grattis till de överlägsna segrarna Altmeisters
Gullberg-Morath stöttade av Östberg-Bjäring (Moskvafarare i feb)

Än en gång tack för din kritik Magnus. Du är välkommen att ställa upp i kommande Nordic race. Vägen till öppna laget går primärt via NM.

På tal om gamla meriter så innehåller de ju bla vinst i VM och Cavendish Teams, har sett sämre meriter (och äldre).

Lycka till
PG
Tillbaka till toppen
Mikael Westerlund [9690]
Sun 02 February 2014, 17:45
Registrerad medlem #9690
inlägg: 745
Man kan ju inte direkt klaga på informationen i alla fall?

Här diskuteras en tävling (Lag?) där vårt landslag och 8-10? lag till har varit med. Om detta hittar i alla fall inte jag ett skit om här inne på sidan???
Varken innan tävlingen spelades (ifall man nu velat anmäla ett lag) och inte heller nu när det verkar som att tävlingen är färdigspelad?

Och skulle mot förmodan denna info finnas någonstans här på sidan så har den som ansvarar för att man skall hitta den kraftigt misslyckats!
Någon borde få sparken om det inte finns kraftigt speciella omständigheter.

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund
Tillbaka till toppen
Olle Wademark [14800]
Sun 02 February 2014, 17:59
Registrerad medlem #14800
inlägg: 56
DM-Lag i Stockholm Micke, var tror du du finner resultaten då?
Tillbaka till toppen
Tore Mattsson [5086]
Sun 02 February 2014, 18:05
Registrerad medlem #5086
inlägg: 103
Hej Mikael!
tävlingen de talar om är DM lag Stockholm.
Den spelades tydligen som en serie mellan 10 lag med
8 bricksmatcher


tore M
Tillbaka till toppen
Lars Andersson [5351]
Sun 02 February 2014, 18:10
Registrerad medlem #5351
inlägg: 358
Bristen på information är nog mer relevant för de som vill spela DM-lag där. Uppenbarligen hade den inte nått ut i alla fall. 10 lag i ett distrikt med minst 200 (olika) lag bara i ligaspelet på St Erik är skrämmande.

» länk

I ettan finns kanske 50 nationella titlar, 6 EM-Guld och seger i årets CC. Tvåan har ett antal internationella medaljer, landslagsmeriter och nationella mästerskap. Trean har landslagsspelare, svenska mästare och europamästare en masse! Att bli utslagen här på 9 matcher över 8 brickor kan hända vilket lag som helst.

Annars håller jag med Magnus i det mesta utom kanske slutet
Tillbaka till toppen
Mikael Westerlund [9690]
Sun 02 February 2014, 18:12
Registrerad medlem #9690
inlägg: 745
ok, då förstår jag.
Jag tycker likaså att en så viktig tävling borde finnas som ett resultat på färdigspelade och rapporterade tävlingar på första sidan?

Jag kanske är ensam? Men jag går aldrig in på alla andra distrikt bara för att se hur det gått i olika tävlingar.

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund
Tillbaka till toppen
Torbjörn Jönsson [6268]
Mon 03 February 2014, 16:29
Registrerad medlem #6268
inlägg: 929
I lag-DM i Stockholm lyckades alltså ett lag med hela öppna landslaget (Bertheau, Cullin, Sylvan, Wrang, Cullin, Upmark) inte bli bättre än femma och får inte spela SM-semifinal.

Det är naturligtvis främst deras eget fel men man gör faktiskt också rätt i att klandra arrangemanget.

Lars Andersson[5351 skrev ...

10 lag i ett distrikt med minst 200 (olika) lag bara i ligaspelet på St Erik är skrämmande

Stockholm har 3188 medlemmar men man har alltså inte lyckats få ihop mer än 10 lag vilket gör att bara två går vidare.

Jämför man med Skåne som har 3832 medlemmar ställde 28 lag upp vilket gör att kanske fem eller sex lag går vidare.

Lars Andersson[5351 skrev ...

Att bli utslagen här på 9 matcher över 8 brickor kan hända vilket lag som helst.

Är verkligen 72 brickor allt man orkar med på en helg (där de flesta lag innehåller sex spelare)?

I Wien spelade man i helgen en tvådagars helgtävling med 25 lag där många var vanliga klubbspelare och där orkade de i alla fall med 80 brickor (de flesta på fyra spelare och många hade också spelat partävlingen på fredagen).

I Skåne spelar man först ett kval med sju 28 brickors matcher för att
sedan i DM-finalen med 10 lag spela 108 brickor i 12-brickors matcher.

Och naturligtvis blir det mer utslagsgivande desto fler brickor du spelar.

Annars är jag lite besviken över en utebliven kritikstorm mot PG eftersom jag precis som Magnus råkar vara tillgänglig under EM.
Tillbaka till toppen
Johan Sylvan [2325]
Mon 03 February 2014, 18:37
Registrerad medlem #2325
inlägg: 139
Vill bara påpeka att Nyström-Uppmark är helt oskyldiga till helgens debacle. Nyström deltog 2 (vinst i båda) matcher och Upmark var i London. Fr. a hade jag och Freddan sämre resultat än normalt beroende på de vanliga "bortförklaringarna" otur/bra spel av fi/dålig feeling/maximal bestraffning/ovanligt många udda-ovanliga budlägen/felgissar i 50/50-lägen etc etc. Lustig slump förresten att Magnus E kom med sin kritik just efter helgen och inte t.ex efter vår överlägsna ligaseger:-)(OBS: Ironi, hovering mm)
Tillbaka till toppen
PO Sundelin [1171]
Mon 03 February 2014, 18:57
Registrerad medlem #1171
inlägg: 1602
Det riktigt klandervärda med PG är ju att han totalt tycks sakna lagkänsla. I en match där en lojal kapten sett till att hans DMlag fått högst 5 (och det "egna" landslaget 25) har han mage att knorpa åt sig 19. Hur ska dom kunna ha något förtroende för honom under EM?
Visserligen hade en tjugofemma inte räckt men det kunde PG knappast veta så tidigt.

Jag är annars nyfiken på
- vilka Magnus anser skulle platsa i vårt landslag (hur gamla får t.ex."gamla" meriter vara innan man ska bortse från dom?)...För länge sedan talade man om att den som var i bäst form på Valborg borde bilda landslag men den modellen förkastades turligt nog.
- vilka alla utlandsmail kommer ifrån (ja, utöver Torbjörn förstås).



Tillbaka till toppen
Gå till sidan       >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80