Kommande tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
Rapporterade tävlingar
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
03/02 Plattliret BK S:t Erik
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Tävlingsledarfrågor
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Vem skall trycka på Godkänd knappen? N eller Ö?

Författare Post
Stefan Zylberstein [84914]
Sat 14 December 2013, 08:06
Registrerad medlem #84914
inlägg: 723
Öst skall ju godkänna resultatet, och gör det vanligen genom att själv trycka in på OK knappen.
Det är också det vanliga t.ex. på Örebrofestivalen.

Undantagen är de naturliga; Ö är förhindrad av någon anledning, och N trycker in på Östs uttryckliga tillsägelse. Eller N är en grön nybörjare och Öst matar in allt åt Nord med Nords uttryckliga samtycke...

Nu säger flera på min klubb att det är Nord ensam som skall sköta om apparaten, så ock följaktligen även att trycka in Godkänd - OK knappen.

Vilket ÄR det rätta??
Jag ber om ett auktoritativt svar, så jag kan ge besked åt mina klubbkamrater en gång för alla.


Katter bringar harmoni och glädje åt ett hem.
Många hemlösa katter söker hem!
Adoptera en. Kontakta gärna ett katthem -
även DU kan bli en vardagshjälte.


Tillbaka till toppen
Tomas Brenning [4472]
Sat 14 December 2013, 08:29
Registrerad medlem #4472
inlägg: 698
Jag vet att du bad om ett auktoritativt svar, men personligen tycker jag att du ska attackera detta med sunt förnuft.

Jag utgår ifrån att ni innan Bridgemate använde pappersprotokoll. Då skulle jag vilja ställa en retorisk fråga:

Lät någon på klubben Nord skriva protokollet, titta på de föregående resultaten, vika ihop protokollet, och säga till motståndarna att de inte fick titta på protokollet?

Där har du svaret.

Självklart ska Öst vara den som godkänner Nords inmatning. Den Nord som hävdar något annat ska naturligtvis först få en varning och sedan få straffpoäng. Om det inte finns stöd i lagboken för denna utdelning av straffpoäng får man väl uppfinna någon disciplinbestraffning eller liknande.
Tillbaka till toppen
Ryszard Sliwinski [7639]
Sat 14 December 2013, 10:37

inlägg: 408
Svaret hittar du på sidan 11 i det generella regelverket (se flicken tävling/regler och bestämmer).
Tillbaka till toppen
Leif Lundberg [20271]
Sat 14 December 2013, 12:55
Registrerad medlem #20271
inlägg: 360
Ryszard Sliwinski[7639 skrev ...
]
Svaret hittar du på sidan 11 i det generella regelverket (se flicken tävling/regler och bestämmer).

Nej, svaret på Stefans fråga finns inte där.

Det står såhär:
"Det är Öst-Västs skyldighet att
noga kontrollera att Nord matat in rätt resultat i
Bridgemate.
Nord-Syd ansvarar för inmatningen och Öst-Väst
för att kontrollera att det inmatade resultatet är
korrekt innan det godkänns."


Det står inte uttryckligen vem som ska knappa på OK-knappen, men ÖV skall kontrollera att det inmatade är ok innan OK-knappen trycks på (vem som ska göra det står det inget om).
På de flesta ställen läser man det nog som att det är ÖV som trycker på OK-knappen. Vilket är rimligt eftersom man annars inte behöver en ok-knapp.
Men det står inte uttryckligen så.
Tillbaka till toppen
Börje Rudenstål [2336]
Sat 14 December 2013, 13:11
Registrerad medlem #2336
inlägg: 1225
Hur kan denna fråga ens leda till en regeldiskussion?
Antar att folk har lite tråkigt.
Tillbaka till toppen
Webbsajt

Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80