Kommande tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
Rapporterade tävlingar
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
03/02 Plattliret BK S:t Erik
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Tävlingsledarfrågor
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Rätt domslut

Författare Post
Peter Birksten [25546]
Fri 13 December 2013, 20:18
Registrerad medlem #25546
inlägg: 17
Under en 24 brickors tävling sätter sig två par vid ett bord under rond 4 i fel väderstreck. Paren går vidare enligt guidekorten och felet upprepas i rond 5.

I rond 6 upptäcks felet. Tl beordrar dock de felande paren att ändå spela rond 6 med felaktiga parnummer.

I pausen därefter diskuterar tl med styrelsen för klubben hur tävlingen ska gå vidare. Tl är snabbt inne på att avbryta tävlingen. Alternativet att utdela korrigerad poäng åt de felande spelarna avvisas av tl. . Tl beslutar att tävlingen ogiltigförklaras .

Tl håller därefter en straffpredikan inför alla spelare, där det framgår att han är trött på folk som gör fel vid bridgeborden. Han kommer därför att utfärda en skriftlig varning till de felande spelarna. En muntlig varning vore alltför mild.

1. Var det rätt av tl att avbryta tävlingen? Fanns det något bättre alternativ?
2. Varningar utfärdas av disciplinnämnden för helt andra förseelser än slarv och ouppmärksamhet enligt Svensk Bridges stadgar. Tl använder normalt korrigerade poäng för att åtgärda försumligheter som ovan. Eller har jag inte hittat rätt lagrum?

3. Har vår tl handlat rätt?

Tillbaka till toppen
Lars Adie [51619]
Fri 13 December 2013, 21:03
Registrerad medlem #51619
inlägg: 1044
I rond 4 räcker det med att svänga väderstreck.
I rond 5, paren får inspelat resultat på brickorna. I ronden där brickorna skulle spelats blir det 40/60, det är också lämpligt med en procedurbestraffning. (vet inte om det är helt korrekt men något liknade)
I rond 6 sätter sig paren på rätt plats och tävlingen fortsätter.

Att avbryta tävlingen behövs inte, ett disciplinärende för slarv är också onödigt.
Tillbaka till toppen
Peter Swensson [15345]
Fri 13 December 2013, 21:10
Registrerad medlem #15345
inlägg: 1031
Peter Birksten[25546 skrev ...
]
3. Har vår tl handlat rätt?


Intet rätt så långt ögat når.

Tillbaka till toppen
Henrik Johansson [15131]
Fri 13 December 2013, 21:55
Registrerad medlem #15131
inlägg: 1851
Det enda som skall ogiltigförklaras är TL....jag läste om det här ärendet och tänkte att nu måste ju någon ändå skoja med oss för det kan inte finnas en chans att det här verkligen har hänt på riktigt, tyvärr inser jag ju nu att det verkligen är sant. Att rätta till felen så att tävlingen räknas korrekt tar ungefär 2 minuter, sen skulle jag sträcka mig så långt att tala om för de felande spelarna att det underlättar om de behåller samma parnummer hela tävlingen. Den skriftliga varningen här går till TL.
Tillbaka till toppen
Börje Rudenstål [2336]
Sat 14 December 2013, 07:42
Registrerad medlem #2336
inlägg: 1225
Låter helt fantastiskt, om det verkligen inträffat. De måste använt en TL helt utan utbildning i tävlingsförfarande. Kan iofs tänka mig att detta kan vara en följd av allt för mycket IT hjälpmedel. Lätt att tro man inte behöver tänka längre, tekniken fixar allt. Vilket naturligtvis är fel. Snarare gäller motsatsen nu, du får ju inte lika mycket träning längre att hantera knepiga situationer manuellt.
Tillbaka till toppen
Webbsajt
Stefan Zylberstein [84914]
Sat 14 December 2013, 07:58
Registrerad medlem #84914
inlägg: 723
Börje Rudenstål[2336 skrev ...
]
Kan iofs tänka mig att detta kan vara en följd av allt för mycket IT hjälpmedel. Lätt att tro man inte behöver tänka längre, tekniken fixar allt.


Jag är inne på samma idé, men tror att problemet är (dessutom) att TL kan inte programmet ordentligt. Dvs vet inte hur man korrigerar felet åt datorn på enklaste sätt. Så länge allt flyter på klarar de av bridgematen hjälpligt, men så snart det blir problem...
Och det är klart, då står ju denne stackars TL med ett oöverstigligt problem på halsen, som han inte vet hur han kan åtgärda.

Jag har sett att i min klubb har man liknande problem när någon satt sig på fel ledd, eller procedurbestraffningar skall utdelas. Resultat vid det bordet/brickan blir allt som oftast omkastat.

Tydligare instruktion i instruktionshäftet??



Katter bringar harmoni och glädje åt ett hem.
Många hemlösa katter söker hem!
Adoptera en. Kontakta gärna ett katthem -
även DU kan bli en vardagshjälte.


Tillbaka till toppen
Torbjörn Jönsson [6268]
Sat 14 December 2013, 08:15
Registrerad medlem #6268
inlägg: 929
Jag tycker han gör helt rätt och det är härligt med en tävlingsledare som vågar visa lite känslor. Annars är de så tråkiga och skall alltid följa lagarna.
Tillbaka till toppen
Börje Rudenstål [2336]
Sat 14 December 2013, 08:38
Registrerad medlem #2336
inlägg: 1225
Det har legat och grott i bakskallen, men nu förstår jag varför jag tyckt forumet känts så innehållsrikt och högklassigt några veckor.
Tillbaka till toppen
Webbsajt

Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80