Kommande tävlingar
29/03 Trosa BS Guld
04/05 Kerstin Strandbergs Minne - IA
08/05 Riksläger - Ljungskile
Rapporterade tävlingar
23/03 Laholmsguldet 2024
17/02 Munka Ljungby Guld
03/02 Plattliret BK S:t Erik
Svensk Bridge - Spader :: Forum :: Tävlingsledarfrågor
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Fråga om "Swiss points"

Gå till sidan   <<        >>  
Författare Post
Arne Jordestedt [4809]
Tue 10 December 2013, 15:54
Registrerad medlem #4809
inlägg: 159
Torbjörn Jönsson[6268 skrev ...
]
Tomas Brenning[4472 skrev ...

Jag har hittat ett fel i logiken och ett fel i programmeringen …

Personligen ser jag inte varför inbördes möte ska tas bort. Detta är alltså det fel i logiken jag kommenterade i inledningen. Om man ändrar logiken ser deras poäng ut så här:

149 + 123 + 106 + 123 + 117 + 129 + 162 + 133 + 149 = 1191

Lustigt. Jag har också tittat på det och och kom fram till precis samma sak men du hann före. Hör av dig om du vill ha hjälp med programmeringen!

Hur gick det i matcherna mot Norge? En liten rapport kanske om du ändå har tid.

Tillbaka till toppen
Webbsajt
Tomas Brenning [4472]
Tue 10 December 2013, 18:40
Registrerad medlem #4472
inlägg: 698
Dan Bylund[8223 skrev ...
]
Finns en viss logik i att ta bort inbördes möte så att man varken bestraffas eller belönas beroende på om man presterat bättre eller sämre än fältet mot respektive motståndarlag. Men om vissa lag mött samma lag flera gånger så fungerar det inte alls om man räknar på totalpoängen.

Åtgärdas dock enkelt genom att ta snittpoäng/match istället. Ta respektive motståndares totalpoäng, dra bort resultat från inbördes möten och dela med totala antalet matcher minus antalet inbördes möten. Summera sedan för alla motståndare.

Hur gör man då med översitsen? Jo lägg till 12 för varje översits (alla lag har ju tagit 18 mot detta ”lag”).

Till sist skulle jag vilja lägga till att man bör dela slutsumman med totala antalet matcher. Då blir jämförelsetalet väldigt begripligt, nämligen ”motståndarlagens snittresultat/match mot andra lag”.


Goda förslag, Dan.

"Motståndarlagens snittresultat/match mot andra lag" har enkelhetens charm. Faktiskt så enkelt att man rimligen ska ta bort blindronder helt och hållet från ekvationen och bara räkna med "riktiga" matcher.

När det gäller motståndarlagens avdrag av resultat mot mig själv så undrar jag hur man har egentligen har tänkt. Låt oss ta ett exempel utan blindrond:

Sverige: 200 VP
Norge: 200 VP

Nu tittar vi på samtliga motståndare och ackumulerar deras VP utan inbördes möte:

Sverige: 1100 SwP (Swiss points)
Norge: 1000 SwP
Diff: 100 SwP

Låt oss nu inkludera poängen med mötena mot Sverige respektive Norge. Låt oss anta att maxpoäng är 300 VP (25-5). Sverige och Norge tog 200 VP vardera. Alltså tog fi 100 VP totalt i matcherna mot Sverige och Norge. Det innebär följande justering:

Sverige: 1200 SwP
Norge: 1100 SwP
Diff: 100 SwP

Alltså spelar det ingen roll om mötena med lagen inkluderas eller ej (undantag om man har vunnit med 25-4 eller mer då det blir några mindre differenser).

Oavsett vilket gillar jag grundförslaget att dividera med antal matcher och motståndare för att få fram ett lättbegripligt värde.
Tillbaka till toppen
Tomas Brenning [4472]
Tue 10 December 2013, 19:18
Registrerad medlem #4472
inlägg: 698
Torbjörn Jönsson[6268 skrev ...
]
Lustigt. Jag har också tittat på det och och kom fram till precis samma sak men du hann före. Hör av dig om du vill ha hjälp med programmeringen!

Jag har faktiskt portat koden till Basic for ABC80, så det är bara att höra av dig.
Tillbaka till toppen
Torbjörn Gustavsson [1255]
Wed 11 December 2013, 07:36
Registrerad medlem #1255
inlägg: 840
Tomas Brenning[4472 skrev ...
]
Alltså spelar det ingen roll om mötena med lagen inkluderas eller ej

Jo det spelar roll om Sverige och Norge mött varandra. Om man skulle inkludera den är det en fördel(!) att ha förlorat det inbördes mötet. Därför ska inte inbördes möten mellan lagen inkluderas. Jag håller alltså med Dan till fullo.
Tillbaka till toppen
Torbjörn Jönsson [6268]
Wed 11 December 2013, 07:44
Registrerad medlem #6268
inlägg: 929
Tomas Brenning[4472 skrev ...

Torbjörn Jönsson[6268 skrev ...
]
Lustigt. Jag har också tittat på det och och kom fram till precis samma sak men du hann före. Hör av dig om du vill ha hjälp med programmeringen!

Jag har faktiskt portat koden till Basic for ABC80, så det är bara att höra av dig.

Min senaste erfarenhet av programmering är just från en ABC 80. Det var sista året på gymnasiet och vi fick i uppgift att göra ett program för en bilfirma. Jag skapade något väldigt avancerat där man kunde ställa frågan om det fanns en <blå bil> i lager (man kunde inte fråga om bilmärke, modeller eller ens andra färger men man kan inte får allt).

Tyvärr var inte läraren någon visionär utan kommentaren blev något liknande "vad är det här för skit?". Man är lite känslig i den åldern så jag gav helt enkelt upp.

Men så blev heller inte Microsoft svenskt och istället fick vi en massa löjliga spelföretag och folk som inte kan göra enkla Swiss points program.
Tillbaka till toppen
Tomas Brenning [4472]
Wed 11 December 2013, 08:11
Registrerad medlem #4472
inlägg: 698
Torbjörn Gustavsson[1255 skrev ...
]
Tomas Brenning[4472 skrev ...
]
Alltså spelar det ingen roll om mötena med lagen inkluderas eller ej

Jo det spelar roll om Sverige och Norge mött varandra. Om man skulle inkludera den är det en fördel(!) att ha förlorat det inbördes mötet. Därför ska inte inbördes möten mellan lagen inkluderas. Jag håller alltså med Dan till fullo.

Klart intressant poäng.
Tillbaka till toppen
Tomas Brenning [4472]
Wed 11 December 2013, 11:23
Registrerad medlem #4472
inlägg: 698
När många kloka huvuden slås ihop blir det bra slutresultat. Tack för hjälpen, alla ni tyckare och tänkare.

Torbjörn Jönsson låter meddela att slutresultatet bör se ut så här:

3 ... 20 ... 149 ... 16,31 ... Latvia
4 ... 10 ... 149 ... 15,47 ... Yellow Bishop
5 ... 09 ... 149 ... 13,97 ... Sivves
...
8 ... 05 ... 140 ... 15,24 ... PriceRunner
9 ... 18 ... 140 ... 14.52 ... The Outsiders

Alltså, ingen ändring för plats 3-5 men byte av 8:an och 9:an.
Efter lite omprogrammering av Ruter ser det ut så även där. Den stora allmänheten får detta vid nästa publicering av Ruter i april 2014.

Kolumnen innan lagnamnen är alltså enligt Dan Bylunds enkla beskrivning "motståndarlagens snittresultat/match mot andra lag".

Nu är det mycket mer pedagogiskt. I fallet med Sivves ser man att deras hisstrategi att gå ut löst och spurta mot slutet inte lönade sig i just särskiljningshänseende med tanke på att de flesta av deras motståndare också höll till på undre halvan av fältet.

Torbjörn Gustavssons goda argument för att stryka motståndarmatchen bet. Varken motståndarmatcher eller blindronder är inkluderade i ovanstående beräkningar.

---

Förklaring av Swiss points i kommande ändringlogg i Ruter:

TEAM CONTEST - TIEBREAK: SWISS POINTS

Swiss points have always been difficult to understand. In short, it is good to have met good opponents. Due to the below line of reasoning and change in scoring and display methods, Swiss points can now be explained this way:

"The opponent teams' average result per match against other teams"

Let me first explain the background, and then continue to the conclusion and the change. This is how it used to work:

* Look at all the opponents
* Accumulate all VPs
* Deduct the VPs from the in-between match
* Present the score

There has been questions to whether the in-between match should be included or not. Let us assume that two teams have met and they are to be separated. If the in-between match is included, then it is actually an advantage to have lost the match. This by itself indicates that the in-between match should not be included. This is actually how Magic has done it from the beginning, and that is how it will continue being implemented.

In a team event in December 2013 in Sweden there was a case where two teams had met twice (which is possible; there were 9 rounds and 19 teams, so towards the end, the built-in Swiss logic allows some revenge meetings under certain conditions). This meant that two scores were deducted for both teams' Swiss points. So far, so good. The major issue was that it was actually a three-way tie, so while two teams got several matches deducted, the third team stood smiling by the side-line!

There has also been some concerns to how byes are handled. In previous versions, Magic Contest has handled this incorrectly.

The presented score is something ridiculous such as 1026 or 1249. This means absolutely nothing to the players.

All things considered, the new method of calculating Swiss points is the following:

* Look at all the opponents
* Accumulate all VPs except from in-between matches and bye
* Accumulate number of included matches
* Present the score as an average (total VPs divided by number of matches)

The short explanation of Swiss points is the following:

"The opponent teams' average result per match against other teams"
Tillbaka till toppen
Björn Ohlsson [5648]
Wed 11 December 2013, 12:15
Registrerad medlem #5648
inlägg: 1016
Lag poäng
A 100
B 100
C 100
D 99

A och B har mötts samt C och D. I övrigt har man mött samma motstånd. Om vi räknar bort det inbördes mötet mellan A och B så kommer lag C att vinna. Jag tycker att lag C skall komma trea.

/B
Tillbaka till toppen
Torbjörn Jönsson [6268]
Wed 11 December 2013, 14:10
Registrerad medlem #6268
inlägg: 929
Arne Jordestedt[4809 skrev ...

Hur gick det i matcherna mot Norge? En liten rapport kanske om du ändå har tid.

Delar av Österrikes landslag var alltså i Ungern och en kväll efter bridgen träffades några av spelarna på ett hotellrum. Innehavaren av rummet gick på toaletten och en annan började pilla lite på hans grejor och hittade en konstig burk och får för sig att den skulle innehålla gummibjörnar (don´t ask).

Nu blev han väldigt sugen och hittade en knapp att trycka på men ut kom inga gummibjörnar utan istället sprayades halva hotellrummet ner av något rött obestämt kladd.

Det visade sig att det var en pepparsprej (chilli?).

På morgonen efter visade man upp skadorna för hotellägaren som blev skogstokig och snabbt uppskattade skadorna till 10 000 Euro. Spelarna var naturligtvis beredda att betala för sig men inte att bli uppskörtade.

"Jaha, men då ringer jag polisen!"

"Sure …"

En lite stund senare kommer verkligen polisen (det här var en liten stad så de var förmodligen släkt med hotellägaren) som vägrar låta spelarna åka hem till Österrike innan de har betalt.

De får då ringa till en Österrikisk bridgespelande advokat som får förklara för poliserna att så får det inte gå till och efter legitimering och lite ytterligare palaver släpps de.

Jag längtar redan till EM i Opatija!

» länk

(Ja, det spelades bridge också. Två norska lag fick spela final och Österrike slog Ungern i B-finalen)
Tillbaka till toppen
Tomas Brenning [4472]
Wed 11 December 2013, 17:14
Registrerad medlem #4472
inlägg: 698
Torbjörn Jönsson[6268 skrev ...
]
Arne Jordestedt[4809 skrev ...

Hur gick det i matcherna mot Norge? En liten rapport kanske om du ändå har tid.

gummibjörnar, pepparsprej, palaver, B-finalen

Såja, lugn och fin. Inte kidnappa min tråd (eller Lennart Kjellmans, beroende på hur man ser det).

Noterade ni hur jag extraherade var 100:e av Torbjörns ord och fick fram ungefär samma budskap?
Tillbaka till toppen
Gå till sidan   <<        >>  
Moderatorer: Thomas Winther [3522], Fredrik Jarlvik [4451], Micke Melander [7164], Johan Grönkvist [8342], Roger Wiklund [10530], Carina Wademark [12540], Tommy Andersson [14659], Björn Andersson [14660], Andreas Jansson [19642], Pontus Silow [87294]

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Forum theme loosely based on Invision Power Board
Svenska Bridgeförbundet, Karlsgatan 28, 703 41, Örebro, Tel: +46 (0)19-277 24 80